Zware ramp: 360 doden, 3.600 gewonden.

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

Re: Zware ramp: 360 doden, 3.600 gewonden.

#16 Bericht door printen44 » vrijdag 15 april 2016, 18:30

Wat die 22 miljoen betreft, dat zijn de arbeiders die weer aan het werk gaan. De arbeidsplaats kan dan om de hoek zijn.

Er zijn 800.000 mensen uit Bangkok vertrokken. Ongeveer 5 miljoen Thais zijn daadwerkelijk naar familie gaan reizen.

Vergeet niet dat verkeersdoden geteld worden als het slachtoffer op de plaats van het ongeluk overlijdt. Overlijdt het slachtoffer in het ziekenhuis, wordt dat als een "gewonde" geteld. Het slachtoffer is gewond het ziekenhuis binnen gebracht.

Als jet het cijfer van dodelijke verkeersslachtoffers dat gepubliceerd wordt, met twee vermenigvuldigd, kom je ongeveer uit op het juiste getal dodelijke verkeersslachtoffers. Ongeveer 1000 slachtoffers worden permanent invalide en ongeveer 500 mensen worden blind of zwaar slechtziende. De economische schade voor Thailand in die zeven dagen wordt op een paar miljard baht geschat.

En vrijwel elk jaar worden het aantal slachtoffers meer.

22.000 chauffeurs zijn een een dag aangehouden wegens met alcohol achter het stuur. Slechts 1200 kregen een bekeuring, d.w.z. dat hun voertuig voor een paar dagen in beslag werd genomen.

En dit, terwijl de overheid gevraagd heeft Songkran wat meer intoger te vieren, vanwege de droogte en watertekort. [$) [$) [$)

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#17 Bericht door Gardensafari » vrijdag 15 april 2016, 18:39

Het is een Thais feestje en voor mij als iemand van boven de grote rivieren net zo idioot als karnaval.
Het zit nou eenmaal niet in mijn genen.
Maar ik gun de Thai hun feestje, net als ik de zuiderlingen hun karnaval gun.
Dat er door drankmisbruik doden vallen hoort er bij.
Het leven zit vol risico en is eindig.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door prajak » zaterdag 16 april 2016, 00:04

Het probleem is, Garden, dat jij die dode kunt zijn. En ik wil nog zien of jij met jouw laatste snik piept 'tja, het hoort er bij' :?:

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door serpay » zaterdag 16 april 2016, 01:19

printen44 schreef:Wat die 22 miljoen betreft, dat zijn de arbeiders die weer aan het werk gaan. De arbeidsplaats kan dan om de hoek zijn.

Er zijn 800.000 mensen uit Bangkok vertrokken. Ongeveer 5 miljoen Thais zijn daadwerkelijk naar familie gaan reizen.

Vergeet niet dat verkeersdoden geteld worden als het slachtoffer op de plaats van het ongeluk overlijdt. Overlijdt het slachtoffer in het ziekenhuis, wordt dat als een "gewonde" geteld. Het slachtoffer is gewond het ziekenhuis binnen gebracht.

Als jet het cijfer van dodelijke verkeersslachtoffers dat gepubliceerd wordt, met twee vermenigvuldigd, kom je ongeveer uit op het juiste getal dodelijke verkeersslachtoffers. Ongeveer 1000 slachtoffers worden permanent invalide en ongeveer 500 mensen worden blind of zwaar slechtziende. De economische schade voor Thailand in die zeven dagen wordt op een paar miljard baht geschat.

En vrijwel elk jaar worden het aantal slachtoffers meer.

22.000 chauffeurs zijn een een dag aangehouden wegens met alcohol achter het stuur. Slechts 1200 kregen een bekeuring, d.w.z. dat hun voertuig voor een paar dagen in beslag werd genomen.

En dit, terwijl de overheid gevraagd heeft Songkran wat meer intoger te vieren, vanwege de droogte en watertekort. [$) [$) [$)
Printen gaat met getalletjes op zijn eigen manier om en vergeet dan soms iets wat hem niet zo goed uit komt.
Thailand kent 26.000 doden in het verkeer pef jaar.
Reken ik nu op de printenmanier zijn het er eigenlijk 52.000.
Statisties gezien vallen er met songkran minder doden dan op de andere 358 dagen in het jaar.
En zou graag een bronvermelding willen hebben over die aanhoudingen en de bewering erom heen.
Ik en 10.000 den anderen hebben in het i-mobile stadium te buri-ram een geslaagd songkran gehad.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door driver » zaterdag 16 april 2016, 05:07

prajak schreef:Het probleem is, Garden, dat jij die dode kunt zijn. En ik wil nog zien of jij met jouw laatste snik piept 'tja, het hoort er bij' :?:
Als Garden er bij zou zijn hoort het er idd bij ja..dood gaan kun je overal dus niet te moeilijk over doen is ook mijn motto.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door elst99 » zaterdag 16 april 2016, 07:30

Prajak wat jij weet, weten de Thaien ook, als zij het risico willen nemen is het hun probleem.
En je moet niet vergeten de Thaien kijken heel anders tegen de dood aan.
Dan ben je op een leeftijd dat zulk vermaak je niet meer trekt!
En inderdaad als je thuis blijft loop je veel minder risico.
In Nederland heb je ook spookrijders, zatte Polen, straatracers overal als je deel neemt aan het verkeer loop je risico!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

brake034
Expat
Expat

#22 Bericht door brake034 » zaterdag 16 april 2016, 13:44

Volgens de Thaise statistieken (voor wat ze waard zijn?!) vallen de meeste slachtoffers rijdend op een brommer, zonder helm, met een flinke pot glassex in de kraag, tussen 16 en 20 uur. Dat ze bezopen, zonder helm op rond 17.00 uur door een net zo bezopen Thai in een Toyo Fortuner van de weg worden gereden is de andere kant van dezelfde medaille.

We kunnen veilig aan Songkran deelnemen, op hoge leeftijd en in een rolstoel, zonder te gelijk te vervallen in het schuurtjes-mannetje syndroom reeds eerder op dit forum beschreven?!

Bijvoorbeeld kunnen we ons tussen 06.00 uur in de ochtend tot pakweg 14.00 uur redelijk veilig in onze trouwe Honda van huis naar tempel en weer terug reizen zonder ons daarmee gelijk in de gevarenzone te begeven?

Daarmee een hele leuke tijd hebbende zonder dat bezopen en lallende watersmijters (shirtloze farang, Birmezen of Thai, die slapen hun roes rond die tijd nog uit) je pad kruisen?
Marcel

brake034
Expat
Expat

#23 Bericht door brake034 » zondag 17 april 2016, 11:20

serpay schreef: Printen gaat met getalletjes op zijn eigen manier om en vergeet dan soms iets wat hem niet zo goed uit komt.
Thailand kent 26.000 doden in het verkeer pef jaar. Reken ik nu op de printen manier zijn het er eigenlijk 52.000.
Statisties gezien vallen er met songkran minder doden dan op de andere 358 dagen in het jaar.
Serpay, er bestaan twee soorten cijfers, de cijfers van de WHO en de Thaise cijfers.
De Thaise cijfers gaan uit van dood op plaats ongeval en nemen de gewonden die overlijden als gevolg van een ongeval niet mee.
De WHO cijfers die jij aanhaalt doen dat wel, als gewonden binnen 30 dagen na een ongeval overlijden worden ze opgenomen in de cijfers van de WHO.

Het is dus een beetje appels met peren vergelijken en ik heb ergens gelezen dat de ratio 1.72 is (vraag me niet naar de bron!).
Dus op elke overledene op plaats ongeval overlijd er 0.72 binnen 30 dagen na het ongeval. Dat is denk ik de ongeveer factor 2 die Printen bedoeld.

Dus 26.000 delen door 52 weken geeft 500 doden per week WHO cijfers.
Deel het WHO cijfer door de factor van 1.72 en je komt op de gemiddelde Thaise cijfers: 290 verkeersdoden per week.
Dit jaar zitten we na 6 dagen op 397 doden: http://www.bangkokpost.com/news/general ... ses-to-397

Morgen maken we de balans op!
Marcel

printen44
Expat
Expat

#24 Bericht door printen44 » zondag 17 april 2016, 14:51

Thaise cijfers geven vrijwel altijd een rooskleuriger beeld, dan de werkelijkheid is.

Men gaat prat over zoveel miljoenen toeristen per jaar. Gemakshalve tellen ze alle reizigers die op de internationale vluchten aankomen op de Thaise vliegvelden. Terwijl meer dan 60% transit reizigers zijn. Maar in de Thaise cijfers zijn het toeristen die Thailand bezoeken. Zo had Schiphol in 2014 55 miljoen reizigers, maar dat waren voor het grootste gedeelte transit reizigers. Nederland had 17.5 toeristen in 2014. Het aantal toeristen word internationaal altijd geteld in het aantal overnachtingen in hotels, campings, enz.

Omdat het aantal doden in het verkeer wat te maskeren, tellen ze alleen de slachtoffers die ter plekken overlijden. Overlijden ze in de ambulance of in het ziekenhuis, dan worden die slachtoffers ondergebracht bij het aantal gewonden.

En zo is het met de export en economische groei ook. Als je de Bangkok Post lees, worden die cijfers altijd bijgesteld naar beneden. De economische cijfers die de Thaise overheid hanteren is altijd veel te rooskleurig.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door serpay » maandag 18 april 2016, 04:43

Kijk nu eens naar de doden en gewonden per dag.
Songkran is op 13 14 en 15 april.
De dagen er omheen zijn vervoersdagen.
En kijk DAAR vallen de meeste slachtoffers.
Dit is dun niet het feest, maar hij slechte rijden van de thai.
Dus het verkeer is het gevaarlijkste in thailand.
Iets waar jullie dagelijks aan deelnemen.
Denk daar dan maar eens over na .....

brake034
Expat
Expat

#26 Bericht door brake034 » maandag 18 april 2016, 15:46

De balans opmakend komen we in de Songkran week van 2016 op 442 verkeersdoden, een stuk meer als vorig jaar.

Vergelijk dat met onderstaande berekening van het normaal aantal van 290 verkeersdoden per week dan markeert deze week een stijging ruim 50%.

De oorzaken zijn gedurende Songkran niet anders als gedurende de rest van het jaar, teveel glassex in de kraag en zonder helm op de brommer. De verkeersintensiteit en de meer dan gemiddelde hoeveelheid glassex verklaren deze stijging.

Duidelijk is ook dat de meeste ongevallen plaatsvinden tussen 16.00 en 20.00 uur, dus is dat de tijd om de trouwe Honda op stal te laten staan.
Marcel

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door serpay » maandag 18 april 2016, 16:43

brake034 schreef:
serpay schreef: Printen gaat met getalletjes op zijn eigen manier om en vergeet dan soms iets wat hem niet zo goed uit komt.
Thailand kent 26.000 doden in het verkeer pef jaar. Reken ik nu op de printen manier zijn het er eigenlijk 52.000.
Serpay, er bestaan twee soorten cijfers, de cijfers van de WHO en de Thaise cijfers.
De Thaise cijfers gaan uit van dood op plaats ongeval en nemen de gewonden die overlijden als gevolg van een ongeval niet mee.
De WHO cijfers die jij aanhaalt doen dat wel, als gewonden binnen 30 dagen na een ongeval overlijden worden ze opgenomen in de cijfers van de WHO.

Het is dus een beetje appels met peren vergelijken en ik heb ergens gelezen dat de ratio 1.72 is (vraag me niet naar de bron!).
Dus op elke overledene op plaats ongeval overlijd er 0.72 binnen 30 dagen na het ongeval. Dat is denk ik de ongeveer factor 2 die Printen bedoeld.

Dus 26.000 delen door 52 weken geeft 500 doden per week WHO cijfers.
Deel het WHO cijfer door de factor van 1.72 en je komt op de gemiddelde Thaise cijfers: 290 verkeersdoden per week.
Dit jaar zitten we na 6 dagen op 397 doden: http://www.bangkokpost.com/news/general ... ses-to-397

Morgen maken we de balans op!
Kijk en zie hoe de bbkpost meet met verschillende maten.
http://www.bangkokpost.com/learning/wor ... ency-finds

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door driver » maandag 18 april 2016, 16:59

brake034 schreef:De balans opmakend komen we in de Songkran week van 2016 op 442 verkeersdoden, een stuk meer als vorig jaar.

Vergelijk dat met onderstaande berekening van het normaal aantal van 290 verkeersdoden per week dan markeert deze week een stijging ruim 50%.

De oorzaken zijn gedurende Songkran niet anders als gedurende de rest van het jaar, teveel glassex in de kraag en zonder helm op de brommer. De verkeersintensiteit en de meer dan gemiddelde hoeveelheid glassex verklaren deze stijging.

Duidelijk is ook dat de meeste ongevallen plaatsvinden tussen 16.00 en 20.00 uur, dus is dat de tijd om de trouwe Honda op stal te laten staan.
Fikse stijgen t.o.v de wekelijkse cijfers maar die ene week per jaar ook veel meer volk op de been en meer feestgangers met alcohol denk ik dus dan is de stijging al snel te verklaren .
Niet goed maar het gebeurt en zolang de mensen zelf bezopen of zonder helm oid gaan rijden en niemand ze tegen houdt ?

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”