Kattendrama

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Kattendrama

#1 Bericht door RuudThai » zaterdag 28 november 2015, 07:47

Een halfjaar geleden hadden wij nog 6 katten. De oudste, poes Lily, was de moeder van de andere 5 uit diverse nesten, 4 katers en 1 poes.
Haar oudste zoon, Tijger wierp zich weldra op tot hoofdkater en was duidelijk de baas over de andere kinderen. Tot ongenoegen van een jongere kater, Namphan, die ook fors groeide maar het niet zo erg kon vinden met zijn oudere broer, die ik er overigens ook van verdenk de vader te zijn van hem en de 3 anderen. Incest bij katten is geen punt.

Namphan had nog een broertje uit hetzelfde nest, Shirley, die we zo hadden genoemd omdat zijn balletjes pas laat kwamen en wij het voor een poesje versleten.
En dan waren er nog uit het laatste nestje van Lily 2 jongen overgebleven, katertje Pim en poesje Pam. Twee andere katjes uit dat nest hadden we Pet en Pom genoemd, maar die waren weggegeven.

Moederpoes Lily vond al dat nageslacht maar lastig, ze begon tegen ze te blazen en verdween wel eens een dag en een nacht voor haar rust. Dat werd meer en zelfs een paar keer een week en in juni is ze voorgoed verdwenen en hebben wij ondanks zoeken en vragen aan mensen in de buurt haar nooit meer teruggezien.

In augustus gingen wij verhuizen binnen dezelfde wijk en het nieuwe (huur)huis was minder dan 200 meter van ons verkochte huis.
Katten hechten zich meer aan een huis dan aan hun bazen, in tegenstelling tot honden. Dus hielden we ze in het nieuwe huis zo lang mogelijk binnen maar dat hou je niet vol. Een kleinzoon op bezoek en de deur staat open en wég zijn de katten, naar buiten. En naar het oude huis.
De nieuwe bewoners daarvan vonden één katje wel leuk, Shirley, en die bleef daar toen ook. De rest haalden we telkens terug.

Maar toen begon de ellende. Begin september werd Tijger ziek, zware diarree en we brachten hem naar de dierenarts. Het hielp niet, na 2 dagen was hij dood. Vergiftigd volgens de dierenarts.
In oktober gingen wij 2 weken op vakantie en toen wij terugkwamen had onze dochter die op het huis paste net katertje Pim naar de dokter gebracht met dezelfde verschijnselen als Tijger. Hij heeft daar een week gelegen, diverse injecties gekregen en aan het infuus maar ook hij redde het niet. Ook vergiftigd.

Zijn zusje, poes Pam, die aanvankelijk honkvast was geworden, verdween half oktober ineens en werd in de buurt van het oude huis gesignaleerd en ook wij zagen haar wel eens maar konden haar niet te pakken krijgen.
Gistermorgen vond de onderhoudsman van de wijk haar op straat, ook zwaar ziek en hij waarschuwde ons. Meteen met de poes naar de dokter, ook weer met dezelfde verschijnselen als de vorige katten, maar het was alweer te laat, gistermiddag is ze gestorven. Vergiftigd!
Het was het lievelingskatje van onze zoon Sjoerd en hij was er erg verdrietig om.

De dierenarts vermoedde in alle gevallen het gebruik van rattengif omdat dat heel makkelijk verkrijgbaar is en behoorlijk effectief.
Het kan zijn dat iemand een kattenhater is en bewust de katten heeft vergiftigd. Maar er kan ook iemand een rat hebben gezien en met z'n domme kop overal rattengif heeft gestrooid.

Ik had juist 2 weken geleden een pamflet gemaakt samen met onze dochter (voor het Thais) en dat bij ruim 100 woningen in de bus gestopt. Daarin had ik gewaarschuwd voor de vergiftiging van huisdieren en ik had daarop een foto geplaatst van de 2 vermiste poezen en gevraagd of die waren gesignaleerd.
Er waren een paar reacties geweest maar die mensen hadden Namphan gezien die lijkt op de 2 vermiste maar niet raszuiver is en bijv. witte sokjes en witte vlekken bij de neus heeft.

Die laatste kat is dus nu de enige die we over hebben en dat is niet zo'n huiskat, het is een beetje een zwerver. Komt met veel bombarie (mauwmauwmauw) en na zich te hebben volgegeten en even uitgerust te hebben verdwijnt hij weer voor 1 of 2 dagen.

Dit is kater Namphan:

Afbeelding

En dit waren de katjes Pim en Pam:

Afbeelding

Voorlopig nemen we maar geen nieuwe katten meer, het is hier te gevaarlijk voor ze :cry: .

printen44
Expat
Expat

Re: Kattendrama

#2 Bericht door printen44 » zaterdag 28 november 2015, 08:00

Ruud, het is zielig voor jullie , dat je binnen een korte tijd bijna al je huisdieren verliest. Ik had dat in Ngao ook. Maar dat was weer het gevolg van hondenhandelaren. Ging een paar dagen op vakantie, de huishoudster zou op de drie honden passen en toen ik terugkwam, waren de drie honden verdwenen. Van de buren waren er vijf honden verdwenen.

IK probeer zoveel mogelijk op mijn drie huisdieren, twee poezen en een hond, te passen. Gelukkig woon ik in een doodlopende straatje alleen, dus "vijandig bezoek" krijg ik niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 10:12

Hier vergiftigt men honden. Kan opzet zijn, kan ook wegens ratten zijn. Mijn katten blijven binnen het hek, buiten leven cobra's en daar heb ik er al een aan verloren. Triest maar waar, maar dierenhaters heb je in iedere wereld, helaas. En ik snap het niet want ze hebben allemaal kleine kinderen en leven van het veld.

RuudThai
Expat
Expat

#4 Bericht door RuudThai » vrijdag 19 februari 2016, 10:59

Er is ondertussen wel wat gebeurd: tot onze grote verbazing kwam een maand geleden poes Lily - de moederpoes dus en de oudste van het stel - bij ons terug! Ze was 7 maanden weggebleven, weggegaan uit het vorige huis en ze kwam in ons nieuwe huis terug! Nou is dat niet zo ver van elkaar, een 150 meter, maar toch een wondertje.

De 2 katten die verder nog in leven zijn, "het"-katertjes, zitten definitief bij het vorige huis en de nieuwe bewoners hebben ons verteld dat ze voor ze zullen zorgen. Hun 2 kinderen zijn gek op de beesten en die willen echt niet bij ons nieuwe huis wonen dus dan is het voor ons ook goed.

Maar nu is Lily krols en dat laat ze goed merken! Ze heeft een sterk geurende afscheiding die ook nog eens behoorlijk druppelt dus ze mag eventjes buiten blijven want anders stinkt het hele huis.
Van de week nam ze haar opgeduikelde vriendje mee, een lelijke bonte kater met een stompstaart maar wel vriendelijk, hij woont ook in de wijk.
Hieronder het stel:

Afbeelding

We kunnen dus rond Songkran kittens verwachten.... [|) :angel:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » vrijdag 19 februari 2016, 15:02

66 Dagen draagt een kat. Dus dat wordt na het waterfeest.

RuudThai
Expat
Expat

#6 Bericht door RuudThai » woensdag 30 maart 2016, 16:08

Het wordt helemaal niks met kittens want poes kreeg een ontsteking ergens binnenin het vrouwelijke gedeelte. Onze dierenarts stelde een foute diagnose en dacht dat het diarree was (was misschien de eerste dagen ook erbij) en hield de poes een week om aan te sterken en te behandelen.
Ze leek daarna aan de beterende hand maar na een week ging het opnieuw mis en hebben we haar weer naar de dierenarts gebracht waar ze nu 4 dagen bleef. Volgens hem moest het toen goed gaan maar we moesten voorzichtig zijn met eten, geen vis of vlees, alleen brokjes.
De diarree was wel weg maar ze bleef afscheiding geven en dat kwam niet uit de plek waar diarree uitkomt..... :shock:

Dus zijn we maandag maar naar een andere dierenarts gegaan en die zag meteen dat het een ontsteking was in de vrouwelijke organen. Ze kreeg 2 spuiten en 3 soorten vloeibare medicijnen die ik 2 x per dag in de bek moet spuiten.
Die eerste 2 spuiten hielpen zo goed dat ze de volgende dag al praktisch droog was van achter. En nu is ze al veel meer opgeknapt. A.s. maandag terug voor controle en die zal vast wel positief uitvallen.
De kosten waren slechts 280 baht, de dierenartsen hier zijn absoluut niet duur.
Zo zie je dat een second opinion goed kan helpen! :thumbsup:

Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#7 Bericht door Arietwee » donderdag 31 maart 2016, 11:42

Dat niet alleen met dierenartsen. Ken je thaidijvie nog. Kreeg een zak met pilletjes mee. Later kwam hij er achter dat hij longkanker had. Niet veel later overleed hij.
Als ze het niet weten roept een thai maar wat. Je wordt gewoon belazert. Om gek van te worden. Ben blij dat ik er niet woon. :happyno:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door driver » maandag 04 april 2016, 17:06

Arietwee schreef:Dat niet alleen met dierenartsen. Ken je thaidijvie nog. Kreeg een zak met pilletjes mee. Later kwam hij er achter dat hij longkanker had. Niet veel later overleed hij.
Als ze het niet weten roept een thai maar wat. Je wordt gewoon belazert. Om gek van te worden. Ben blij dat ik er niet woon. :happyno:
Gezichtsverlies snap het dan :-)
We gaan toch niet zeggen dat we het niet weten..

Ben blij dat ik er niet woon deel ik overigens niet met je ik vindt het best een leuk land en zou er ook wel kunnen wonen .

gr driver

Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#9 Bericht door Arietwee » maandag 04 april 2016, 22:17

Ze weten het niet omdat ze niet zoeken. Zijn ze te beroert voor. Te dom voor. Ze gokken er op dat een zak pilletjes ook wel helpt. Het interesseert ze geen reet. Kijk om je heen daar, je ziet niks anders dan zulk gedrag.

Leuk land om te wonen voor sommige, maar als je wat mankeert, rap naar nederland!

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”