Woon je in het buitenland dan zul je nog even geduld moeten hebben tot medio april. Dan pas is het programma voor buitenlandse belastingplichtigen beschikbaar
Veel plezier met het doen van aangifte!

Moderator: Loempia
Hallo Stille,stille schreef:Hallo Lammert de Haan
Ik woont in Thailand en uitgeschreven uit Nederland.
Heb vandaag met digid bij mijn belastingdienst ingelogd.
Heb aangevraagd aangifte inkomsten belasting 2015 kreeg hem ingevuld door de belastingdienst o.a mijn inkomsten AOW en pensioen.
Hoeft alleen een paar vragen beantwoorden(aankruizen)
En krijgt ook de hele specificatie betalen of terug te ontvangen
En te ondertekenen met digid. en verzenden
Snap er niets van want ze weten dat ik in Thailand woont.
Groetjes
Stille
Had ik al naar gekeken, Prajak. Stille woont al geruime tijd in Thailand, heeft twee bronnen van inkomen en heeft dus vast al eerder te maken gehad met de Nederlandse belastingdienst voor het doen van aangifte als buitenlandse belastingplichtige. En vast al daarvoor schriftelijk uitgenodigd.prajak schreef:Stille is uitgeschreven uit Nederland, ik geloof hem. Maar heeft hij zijn emigratie zelf bij de belastingdienst gemeld, het info formulier ingevuld en ingeleverd, een M biljet gekregen, ingevuld en ingeleverd, een conserverende aanslag gehad, etc?
Melden bij de gemeente en uitschrijven is NIET voldoende.
Ik zie nu dat je een ABP-pensioen hebt dus is het aanvragen om vrijstelling van inhouding van loonheffing over je pensioen helemaal niet aan de orde. Ook je ABP-pensioen (tenzij dit is verkregen uit een onderwijsfunctie of een particuliere zorginstelling) is in Nederland belast.stille schreef:Daarom snap ik ook niets van.
Ben sinds 2009 uitgeschreven heb een AOW en een ABP pensioen.
Betaal wel inkomsten belasting in nederland maar geen premies.
Je heb gelijk daar staat ook in mensen die in het buitenland wonen kunnen hun aangifte doen half april.
Heb met mijn digid aangemeld bij mijn belastingdienst.
Aangeklkt aangifte 2015 met vooraf ingevulde gegevens.
En ik kreeg het alles klopt.
Hoeft practies niets meer intevullen.
Zie op mijn overzicht
Berekening inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
Premie volksverzekeringen 0
Ik wacht nog wel tot half april heb dit voor de aardigheid gedaan
Stille
Deze vraag is niet zo moeilijk om te beantwoorden, Prajak. Jij weet toch ook wel hoe ambtelijke molens werken .......?prajak schreef:Blijft de vraag, Lammert, waarom 'wij' pas in april aangifte kunnen doen. Ze hebben vanaf 1-1-2015 tijd gehad dat voor te bereiden toen de nieuwe wetgeving inging.
Vanaf 1 januari 2015 worden AOW'ers en gepensioneerden van het ABP die permanent in het buitenland wonen, buiten de EU en Bes-eilanden, als buitenlandse belastingplichtige aangemerkt, waardoor ze geen recht meer hebben op de heffingskortingen. Dit is uitgebreid in dit forum behandeld. Buitenlandse belastingplichtigen mogen later hun aangifte doen op de speciale aangifte formulier voor buitenlandse belastingplichtige. Die kan men vanaf half april downloaden vanaf de site van de Belastingdienst.stille schreef:Lammert de Haan
Natuurlijk heb je wel recht op heffingskorting ook als woont je in thailand
Geeft niet alle gegevens prijs maar dit is de uitslag die ik krijg van aangifte
Inkomstenbelasting 2.614
premie volksverzekeringen 0+
2.614
Heffingskortingen 1.131
Ingehouden loonheffing 1.068+
2.199-
Totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 415
Groetjes stille
Heb nog niet opgestuurd misschien hebben jullie wel gelijk