(311)
Bron:
Voornamelijk: Siam, Land of the White Elephant: as it was and is.
George Blagden Bacon (1836-1879)
SIAM; Eilanden in de golf
1858; Henri Mouhot koopt een boot om de eilanden in de Golf van Siam te bezoeken.
==
Konam-Sao
‘ Voor 25 tical koop ik een kleine boot om de eilanden in de golf te bezoeken.
Het eerste eiland is Konam-Sao; het heeft de vorm van een kegel en is ongeveer 250 meter hoog doch slechts twee mijlen in omtrek. Zoals alle andere eilanden in dit deel van de golf is het van vulkanische oorsprong.
De rotsen er omheen maken toegang moeilijk maar het effect van al dat rijkelijk aanwezige groen is alleraardigst.
Het droge seizoen dat zo aantrekkelijk is voor Europese reizigers vanwege de frisse nachten en ochtenden betekent in Siam een tijd van stagnatie en dood voor de natuur. Vogels vliegen naar waar mensen wonen, zelden nog hoor je hun gezang om ons op te vrolijken, alleen de visarend schreeuwt zijn hese en doordringende kreet iedere keer als de wind van richting verandert. Mieren zwermen overal uit en lijken samen met muggen en krekels wel de enige insecten die de vernietiging hebben overleefd.

Het merendeel van de rotsen op de verhoogd liggende delen van deze eilanden is elementair en bevat sporen van afzettingen onder water. Ze hebben door vulkanische invloeden een duidelijke wijziging ondergaan en bevatten sporen die men ‘contact afzettingen’ noemt gevormd bij contact met magma. ‘
De Ko-Man eilanden
‘ Wij zeilen we naar de eerste van de Ko-Man eilanden want het zijn er drie die dicht bij elkaar liggen. De grootste is maar 12 mijl uit de kust. Enkele visarenden, zwarte duiven en een soort witte tortel zijn de enige dieren met vleugels die ik zie. Leguanen zijn er ontelbaar en als ze over dode bladeren en takken lopen maken ze zo’n herrie dat je denkt dat er veel grotere dieren aan komen.

Daarna bezoeken wij het tweede eiland dat hoger is en mooier dan de vorige. De rotsen die er omheen liggen geven een magnifiek effect speciaal in vol zonlicht als het laagtij is. De eilandengroep Patates aldaar dankt zijn naam aan de aanwezigheid van wilde knollen. ‘
Cape Liaut
‘ Tijdens mijn bezoeken aan de omliggende eilanden breng ik een paar dagen door op Cape Liaut. Dat ligt in het mooiste deel van de golf en kan voor zijn schoonheid de vergelijking aan met de Straat van Sunda bij de kust van Java.
Toen twee jaar geleden de koning Chantanboun bezocht bouwden ze voor hem op het uiterste puntje van de kaap een huis en een paviljoentje en werd ter herdenking aan die gelegenheid een uitkijktoren gebouwd waar vandaan je van een groot blikveld kunt profiteren.’
Ko Kram en terug naar Chantaboun
‘ Ik maak ook kennis met Ko Kram, het grootste en mooiste van alle eilanden aan de noordkant van de golf tussen Bangkok en Chantaboun.
Het hele eiland bestaat uit een beboste bergkam, is gemakkelijk toegankelijk en bevat veel oligist, ijzerhoudend erts.
Op de weg terug naar Chantaboun hebben we geen wind en zijn we uitsluitend afhankelijk van de roeispanen en dat in de felle brandende zon.
Tot mijn verbazing begint plotseling het water fel te bewegen en onze lichte boot wordt op de golven heen en weer geschud. Ik weet niet wat ik er van moet denken en ben serieus verontrust als de loods roept ‘Kijk hoe de zee kookt’.
Ik zie de zee in een borrelende staat en even daarna spuit een straal van water en stoom de lucht in. Dit fenomeen heb ik niet eerder aanschouwd en ik ben niet meer verbaasd over de zwavellucht die me op een eiland bijna de baas was. Het is echt een onderzeese vulkaan die uitbarst, meer dan een mijl van waar we dagen geleden voor anker gingen. ‘
Foto port Chantanboun

‘ Op 1 maart komen we aan in Ven-Ven, bij Paknam-Ven, daar waar de zijrivieren bijeen komen.
Deze rivier die aan de monding 3 mijl breed is wordt gevormd door diverse stroompjes die uit de bergen komen, alsmede door een zijrivier. Als wij de stroom een mijl of 14 tot 15 op gaan komen we bij een grote stad, Bandiana. Paknam-Ven echter is alleen bewoond door 5 families van Chinese vissers. ‘
Krokodillen en apen
‘ Er leven meer krokodillen in de rivier bij Paknam-Ven dan bij Chantaboun.
Ik zie ze keer op keer van de oevers het water in gaan; het komt vaak voor dat onvoorzichtige vissers of mensen die onnadenkend aan de oever in slaap vallen hun prooi worden of naderhand zijn gestorven door de wonden die ze veroorzaken. Dat maak ik tijdens mijn verblijf hier twee keer mee.
Het is amusant te zien, als je geïnteresseerd bent in het observeren van de gewoontes van dieren, op welke manier deze dieren apen vangen die soms het plan opvatten met ze te spelen. ‘
Het vermetel spel tussen krokodil en aap

Een van de actiefste, of de meest onvoorzichtige aap, springt van tak naar tak tot op behoorlijke afstand van de krokodil en dan, hangend aan één hand, met de behendigheid eigen aan deze dieren, nadert hij, of trekt de hand terug, en geeft de krokodil een klap met zijn hand, en dan weer niet.
Andere apen die van die lol genieten willen duidelijk meedoen. Maar de andere takken zijn te hoog en dus vormen ze een ketting, houden elkaar bij de hand vast, slingeren heen en weer en een voor een kunnen ze de krokodil pesten.
Soms zie je de verschrikkelijke kaken dichtslaan maar niet op de vermetele aap die maar net ontsnapt; dan hoor je de plaaggeesten uitgelaten krijsen terwijl ze in het rond huppelen.
Maar af en toe wordt de hand gepakt en de aap het water ingesleurd met de snelheid van het licht waarna de troep zich verspreidt, grommend en schreeuwend. De rampspoed weerhoudt ze er evenwel niet van een paar dagen later weer te beginnen. ‘
Toelichting
Tical; waardestandaard van edelmetaal, voorloper van het huidige betaalmiddel, de munt. De zilveren tical (15 gram) is de voorloper van de Thaise baht (15,16 gram goud voor juwelen, 15,244 gram voor de handel) en is gebruikt tot ongeveer 1930.
Koh- en een heleboel oude namen; zijn niet meer terug te vinden. Tussen Chonburi en Koh Chang liggen meer dan twintig kleine en grotere eilanden en voorbij Koh Chang voor de kust van Cambodja liggen er tenminste zestig. De oude namen van Mouhot zijn gehanteerd.
Ko Kram; Ko Khram Yai, nabij Sattahip
Oligist; hematiet erts, bloedrood erts
Foto visarend: Licensed under Publiek domein via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... eyNASA.jpg
Foto leguaan: Licensed under CC0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ezuela.jpg
Foto haven; foto krokodil en aap: geen rechthebbende gevonden. Tekeningen van Mouhot.