Leger checkt land

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Leger checkt land

#16 Bericht door Hua Thale » woensdag 23 december 2015, 03:00

Land zonder bebouwing recht van overpad kan ik nog inkomen Duncan.
Maar recht van overpad bij je woonhuis zou ik ook niet echt normaal vinden.

Krijg een beetje Don Quichot gevoel met je beschrijving over het stukje bergland.
Zou een reële prijs proberen te regelen en hoppa iets in meer bewoonde streken kopen.
Met een openbare weg ervoor. :Whistle:
Dat soort lieden zijn altijd 'sterker'
Maar misschien worden besluiten al voor jullie genomen op kort termijn.

Succes.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » woensdag 23 december 2015, 04:25

Ook in Thailand geldt dat als een pad over jouw land x jaar is toegestaan je daaraan vast zit. Zelfs als iemand wederrechtelijk op jouw grond kruipt en je hem niet wegjaagt zit ie na x jaar daar gebeiteld.

Triest is het verhaal tig jaar terug dat een rijk mens ineens zijn land ging ommuren en de dorpelingen 'hun' pad niet meer mochten gebruiken. Er stapte er een naar de rechter en meneer kreeg gelijk. Maar helaas ontstond er wat later spontaan een gaatje in zijn hoofd :mrgreen:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Duncan » woensdag 23 december 2015, 12:23

Hua, wij hebben ook een stukje overpad over ons land beneden, naar de weilanden erachter langs de rivier. Dat overpad snijd in een S-vorm recht over ons land, tussen de huizen. En dan hoor je af en toe gemekker dat Eh of Oh langskomt terwijl ze daar een hekel aan hebben "want".... en ondertussen wordt er wel "gin Khao" geroepen, want dat hoort zo :neus: .
En dan zegt domme ikke:" waarom sluiten we de weg niet, dan lopen ze maar om". Dat mag dus niet, dan krijg je gelazer. Dus vervolgens zeg ik: "dan verleggen we die weg toch, laten we ze in een L-vorm langs de randen van ons perceel lopen." Ja, dat kan ook niet, want Noi heeft zo'n tweeasser met motor voorin en planken achter en die kan er dan moeilijk langs... En het is altijd al zo geweest...

Enfin, ze doen maar, als ik me er echt mee ga bemoeien maak ik meer stuk in de sociale verhoudingen daar dan het oplevert en de familie zit daar wel 365 dagen per jaar. Als pa en moe het tijdige met het eeuwige hebben verwisseld wil mevrouw Duncan een laag muurtje om "ons" huis neerzetten, voor de privacy. Ik vind het allemaal wel best, het is een heerlijk gebied om een tijdje te bivakkeren - met ook genoeg hele lieve mensen daar - maar om er maanden achter elkaar te zitten, dat nog maar niet. ;)

Prajak, dat land is nog niet zo heel lang in handen van de familie, ze hebben het een jaar of 15-20 terug gekocht, 2 huizen achter het huis van oma, de huidige buren hebben toen 45% van hun land weggedaan omdat ze er niets mee konden "want het spookte". Ze komen oorspronkelijk uit een dorp uit de bergen 10 kilometer van Tha Li en toen het daar mis ging hebben ze het houten huis afgebroken, planken mee en op dat land weer opgebouwd :mrgreen: . De begrenzing was toen onderling wel aabgegeven met die paaltjes ( sommige officieel, sommige met stukken hout rechtop in de grond, en eigenlijk hoorde ik pas het 2e jaar in mijn relatie met Mrs. D. dat ze geen eigendomsbewijs van dat land hadden. Dus toen hebben we/ze dat maar geregeld, ook een verhaal apart en sinds die tijd zijn ze gebrouilleerd met de buren, want die wilden meer geld zien dan nodig voor hun toestemming/papier/handtekening want de farangfactor kwam erbij. En dat pikte mijn schoonfamilie niet...

Wel heel leerzaam hoor, die dorpjes :mrgreen: .

Edit: die tempel met dat stukje natuur uit mijn vorige post, voor diegenen die willen kijken waar dat is - aanrader! - is Ban Na Di, niet Na Hi. Langs die weg, over een afstand van 25 kilometer, vindt je Ban Na Di, Ban Na Hi en Ban Ahi. Hoe verzinnen ze het... :crazy:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door Duncan » woensdag 23 december 2015, 12:41

Nog even Hua, het land proberen we/ze ondertussen al te verkopen, want pa wil van de opbrengst beneden land met papier kopen, makkelijker voor het verbouwen van rijst, makkelijker voor het uitlaten van zijn koeien. Ik heb altijd geweigerd om het weg te doen zonder tegeninvestering, want het zijn schatten van mensen maar met 3-4 ton op de bank en en hun 2 op het land wonende kinderen met gezin met chronisch geldgebrek zie ik dat toch niet goedgaan. Land en huis zijn al toegezegd aan Mrs. D. , maar pa is het gezinshoofd he, dus daar moeten we wel rekening mee houden.

Als gezegd, we hadden boven wel wat plannen, maar het was te onzeker en te risicovol om er iets mee te doen, dus we hebben het aangehouden met het idee: ok, als we ouder zijn en er gebeurt iets, hetzij qua gezondheid, hetzij qua financien, dan "verpachten we het land gewoon in natural, mensen bebouwen het gratis en 1/3e van de opbrengst is voor ons. Is daar de standaard. Dus het hoeft an sich niet weg, maar het is "kapitaal" wat , zeker nu, beter besteed kan worden.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door weten » maandag 28 december 2015, 09:30

Ik snap eerlijk gezegd niet dat iemand zich druk kan maken over grond waar je nooit eigenaar van bent geweest en ook nooit zal worden.
Als ik niet beter zou weten dan zou ik denken dat je hier grond zou kunnen kopen als buitenlander??????
Mijn grond onze grond mijn overpad nou nou het is slechts gehuurd of van je vrouw , nou snap ik die verhalen mijn vriend in Thailand heeft een stuk grond gekocht in Thailand :cheesy:
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Duncan » maandag 04 januari 2016, 12:31

Druk maken...
Misschien je forumnaam veranderen van "weten" naar "leren" :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”