Op bezoek bij de SSO in Chiang Mai
Moderator: Loempia
-
- Expat
Op bezoek bij de SSO in Chiang Mai
Ik krijg drie pensioenen, nl, pensioen van het Grafisch Pensioen Fonds, militair pensioen van het ABP en AOW van de Nederlandse Staat, via het SVB.
Van alle drie de pensioen krijg ik jaarlijks een formulier die door een autoriteit in Thailand getekend en gestempeld moet worden, waarin de autoriteit verklaard dat ik nog springlevend op deze aardbol rondhuppelt.
Vandaag was het formulier van de SVB, de verstrekker van mijn AOW aan de beurt. Nu heeft de SVB een overeenkomst met de SSO (Social Security Office) van Thailand. Die mag alleen jou springlevend verklaren. Ook de Ambassade of een Nederlandse consul mag dat.
Maar Bangkok is te ver weg, dus vanmorgen naar "Town Hall" van Chiang Mai, waar het SSO zetelt. Ik was daar al een paar keer, dus weet ik de weg.
Maar naar goed Thais gebruik, was dat kantoor verhuisd. Maar een vriendelijk ambtenaar bracht mij naar het juiste kantoor, het grote SSO-kantoor van "Town Hall".
En daar had men werk gemaakt voor de Nederlandse AOW'ers. Er was een tafeltje, achter de normale balies, helemaal ingericht voor de Nederlandse AOW'ers. Compleet met bossen (plastic) tulpen, een logo van de SVB, met grote letters "Nehterlands" de aan de die tegen het tafeltje stond en een houder met de Thaise en Nederlandse vlag.
Een lieftallige dame haalde de formulieren bij mij en kwam een kwartiertje later met het formulier, getekend en vol met stempels, plus een brief van de SSO dat ik langs de SSO was geweest en ik kreeg ook een kopie van die brief als bewijs, dat ik daadwerkelijk bij de SSO aan dat "Nederlandse" tafeltje had gezeten. Er werd nog een foto van mij en de lieftallige dame gemaakt. Waarschijnlijk voor het SSO-fotoalbum.
Ik kan niet anders zeggend dat men bij de SSO van Chiang Mai laat zien dat wij, Nederlandse AOW'ers, welkom zijn bij de SSO aldaar. Een kleine speciale ruimte waar je een "Nederlands" gevoel krijgt.
Morgen naar het Ram-ziekenhuis voor het invullen van het ABP formulier. Eigenlijk mag een arts dat niet invullen, maar ik laat het al jaren door een arts invullen. Men neemt bij het ABP daar genoegen mee. Een arts kan je dood verklaren, maar zeker ook dat je nog levend en wel in de regio Chiang Mai rondloopt.
Van alle drie de pensioen krijg ik jaarlijks een formulier die door een autoriteit in Thailand getekend en gestempeld moet worden, waarin de autoriteit verklaard dat ik nog springlevend op deze aardbol rondhuppelt.
Vandaag was het formulier van de SVB, de verstrekker van mijn AOW aan de beurt. Nu heeft de SVB een overeenkomst met de SSO (Social Security Office) van Thailand. Die mag alleen jou springlevend verklaren. Ook de Ambassade of een Nederlandse consul mag dat.
Maar Bangkok is te ver weg, dus vanmorgen naar "Town Hall" van Chiang Mai, waar het SSO zetelt. Ik was daar al een paar keer, dus weet ik de weg.
Maar naar goed Thais gebruik, was dat kantoor verhuisd. Maar een vriendelijk ambtenaar bracht mij naar het juiste kantoor, het grote SSO-kantoor van "Town Hall".
En daar had men werk gemaakt voor de Nederlandse AOW'ers. Er was een tafeltje, achter de normale balies, helemaal ingericht voor de Nederlandse AOW'ers. Compleet met bossen (plastic) tulpen, een logo van de SVB, met grote letters "Nehterlands" de aan de die tegen het tafeltje stond en een houder met de Thaise en Nederlandse vlag.
Een lieftallige dame haalde de formulieren bij mij en kwam een kwartiertje later met het formulier, getekend en vol met stempels, plus een brief van de SSO dat ik langs de SSO was geweest en ik kreeg ook een kopie van die brief als bewijs, dat ik daadwerkelijk bij de SSO aan dat "Nederlandse" tafeltje had gezeten. Er werd nog een foto van mij en de lieftallige dame gemaakt. Waarschijnlijk voor het SSO-fotoalbum.
Ik kan niet anders zeggend dat men bij de SSO van Chiang Mai laat zien dat wij, Nederlandse AOW'ers, welkom zijn bij de SSO aldaar. Een kleine speciale ruimte waar je een "Nederlands" gevoel krijgt.
Morgen naar het Ram-ziekenhuis voor het invullen van het ABP formulier. Eigenlijk mag een arts dat niet invullen, maar ik laat het al jaren door een arts invullen. Men neemt bij het ABP daar genoegen mee. Een arts kan je dood verklaren, maar zeker ook dat je nog levend en wel in de regio Chiang Mai rondloopt.
- Kees
- Volwaardig lid
Re: Op bezoek bij de SSO in Chiang Mai
Inderdaad nette service en redelijk snel ook 

Niet klagen, maar dragen.
- RuudThai
- Expat
Printen, krijg jij een ander ABP-formulier dan ik? Bij het mijne is het nl. self-service, je hoeft nergens naar toe om een verklaring en/of stempel te halen, het is slechts het formulier zelf invullen, een kopie van je paspoort erbij en verzenden. Ze geloven MIJ daar op mijn woord..... 

- Lammert de Haan
- Volwaardig lid
Hoe halen ze het in hun hoofd!RuudThai schreef:Printen, krijg jij een ander ABP-formulier dan ik? Bij het mijne is het nl. self-service, je hoeft nergens naar toe om een verklaring en/of stempel te halen, het is slechts het formulier zelf invullen, een kopie van je paspoort erbij en verzenden. Ze geloven MIJ daar op mijn woord.....

DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.
- Lammert de Haan
- Volwaardig lid
Dit is goed nieuws Printen44. Dit laat zien hoe ‘waardevol’ men jou vindt, zowel in Nederland als in Thailand. Ook na jaren toont Nederland nog altijd een diepe en warme belangstelling en betrokkenheid bij jouw ‘wel en wee’. Daarnaast laat SSO zien dat je welkom bent in Thailand. Mooier kan welhaast niet, zou ik zeggen. Dat zal je vast een warm gevoel geven (als je dat al niet zou hebben in Thailand).printen44 schreef:Ik krijg drie pensioenen, nl, pensioen van het Grafisch Pensioen Fonds, militair pensioen van het ABP en AOW van de Nederlandse Staat, via het SVB.
In Nederland gaat dat heel anders. Ik krijg géén bericht van het ABP of van de SVB. Zelfs niet eens een kaartje op m’n verjaardag of een Kerst- en Nieuwjaarskaart (mag best met slechts één kaart om kosten te besparen). Laat staan dat ze me vragen hoe het met me gaat. Nee: niets van dat alles. Geen enkele interesse! Hooguit in de geest van: “die begint voor ons zo langzamerhand toch wel erg duur te worden”, maar meer ook niet. En dat is een grote tegenstelling ten opzichte van het wonen in Thailand: Nederland is al koud en dat gevoel wordt alleen maar versterkt.
Dit zou al een reden kunnen zijn om maar te emigreren.
DISCLAIMER:
-
- Expat
Ik woon nu 8 jaar in Thailand - althans ik ben met het 8e jaar bezig - en ik heb nog nooit maar iets t.b.v. het Abp behoeven te doen
Het ABP heeft mij verteld dat zij hun informatie over het nog atijd in leven zijn van mijn persoon
van de Sociale Verzekeringsbank krijgen.
Ik vind het leuk om te lezen dat het Abp er dus verschillende werkwijzen op na houdt.
Dat houdt de zaken wel levendig.
Het ABP heeft mij verteld dat zij hun informatie over het nog atijd in leven zijn van mijn persoon
van de Sociale Verzekeringsbank krijgen.
Ik vind het leuk om te lezen dat het Abp er dus verschillende werkwijzen op na houdt.
Dat houdt de zaken wel levendig.
-
- Expat
Waarschijnlijk wel. Ik krijg een militair pensioen en dan geloven ze helemaal niks van je.....RuudThai schreef:Printen, krijg jij een ander ABP-formulier dan ik? Bij het mijne is het nl. self-service, je hoeft nergens naar toe om een verklaring en/of stempel te halen, het is slechts het formulier zelf invullen, een kopie van je paspoort erbij en verzenden. Ze geloven MIJ daar op mijn woord.....

Op het ABP-formulier staat namelijk wat de bevoegde autoriteit moet invullen en wie de bevoegde autoriteit is. Er staat geen arts, maar men neemt daar in Heerlen genoegen mee. Ik krijg dat formulier uit Heerlen.
Dus vanochtend naar het Ram-ziekenhuis om voor het ABP mij levens te verklaren. De SVB kan bij het SSO, maar de andere twee pensioenen willen dat ik bij andere autoriteiten mij levend moet laten verklaren.
Dus naar het Ram-ziekenhuis. Bij de afdeling waar je "check-ups" laat doen. Maar voor mij vandaag geen "check-up", maar een stempel en een handtekening van een arts.
Maar een kleine "check-up", daar ontkom je niet aan. Gewicht, 104 kilo, lengte, 184cm, bloeddruk, 80/125 en een lichaamstemperatuur van 36.8 graden. Zo, ik werd dus levend bevonden en de arts zette die stempel en haar handtekening.
En de kosten waren wel omhoog gegaan. Verleden jaar waren de kosten 100 baht, nu werd ik 200 baht lichter. Maar ik weet dat mijn bloeddruk prima is, de temperatuur ook en dat ik een kilo ben aangekomen tijdens de Kerstdagen. En dan komt het Oudejaar ook nog om de hoek kijken met de oliebollen......