Mijn vrouw, partner, verkeert in een bijzondere omstandigheid: ze heeft twee verjaardagen.
Dat zegt ze zelf, dat zegt haar ma, en aan de geluiden morgen en later uit haar mobieltje maak ik op dat er twee bijzondere dagen zijn, dagen waarop de beurskoers van het telefoniebedrijf een stijging naar boven vertoont. Een kromme, heet dat. Niet te verwarren met de voetballer Willem van H.
Dus vieren we feest op 14 december en op 9 januari. Haar identiteitskaart geeft echter slechts één verjaardag aan: 9 januari. Mijn vrouw wordt binnenkort 58 jaar. En die 26 extra dagen? Daar kom ik niet achter.
Ik heb regelmatig gevist naar de achtergrond en verzand dan bij Boeddha, spoken en geesten, kraambed, bakers en agenda’s die allemaal jammerlijk faalden en ik heb de moed eigenlijk al opgegeven.
Maar er zal best iets zijn.
Op 14 december geven wij met blijdschap kennis van ... maar er is wat.
Wat is er dan? Wat kan er allemaal zijn om niet direct naar de ambtenaar te gaan? Want dat was vanuit de woonregio een hele reis in die tijd.
Pa ligt nog lang in katzwijm van de bevalling
Kind zwak en ziek
Ma zwak en ziek
Kind en ma zwak en ziek
Geen cent te makken
Pa is nog in de lorem van het vieren
Geen plaats in de herberg (tja, dat kan in december...)
‘Geen cent te makken’ zeker. En nog een omstandigheid en die kun je wel raden denk ik.
Als dan eindelijk het kind aan de ambtenaar wordt getoond en het geslacht is vastgesteld komt de vraag naar de datum en de bewijzen daarvan. Ziekenhuis? Nee. Doktersbriefje? Nee. Twee getuigen? ‘Ik wist dat ik wat vergeten was...’
Dan kan de ambtenaar der Burgerlijke Stand niets anders doen dan het kind inschrijven op de dag dat het hem wordt getoond:
De zegen van een kerkelijk doopregister
Wie onderzoek doet naar zijn/haar stamboom in Nederland kan eeuwen terug vaak alleen terecht bij doopregisters van kerken. Die waren er vaak sneller bij dan de overheid om het prille zieltje te registreren en voor onheil te behoeden. Dat ontbreekt in Thailand en daarom zal mijn vrouw niet de enige zijn met een dubbele verjaardag.
We hebben vandaag pizza gehaald en 'caesar salade' bij de pizzaboer. En voor morgen heb ik een natuurverschijnsel kunnen regelen voor haar. Het kan niet op!
Of zou het toch, gewoon, om dubbele 'kadootjes' gaan?
NEE! Dat wordt gesticulerend ontkend. Maar wel in dank aanvaard...