Farang, eindig niet als begoniafluisteraar!

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Farang, eindig niet als begoniafluisteraar!

#1 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 01:23

Farang, eindig niet als begoniafluisteraar! :giggle:
Afbeelding
Opaatje in een wiebelstoel wiens leven bestaat uit het in- en uit doen van valse tandjes, gewassen en geschoren worden uit een bak warm water want de voetjes willen niet meer naar en in de douchebak.

De pielemuis wil ook niet meer zoals vroeger al brengt de herinnering nog wel eens een besmuikt hi-hi-hi teweeg maar alleen in het hoofd. Wat er tussen de benen zit dient alleen voor afwatering. En daar moet een handje bij geholpen worden....

Het lijf verzwakt en de communicatie met partner en kind wordt moeilijker want de aangeleerde vreemde talen verzwakken. Contact met vrienden wordt zo mager dat vrienden besluiten maar niet meer te komen. Email en forumactiviteit is dan al lang afgesloten.

Ik heb enkele oude familieleden in deze toestand meegemaakt en nee, dank je, geef me dan maar een spuitje.

Overgrootmoeder

Overgrootmoeder, de ma van de ma van pa, was van een sterk boerengeslacht. Keiharde werkers in de vruchtbare grond van wat nu Recreatiegebied Spaarnwoude is, langs het Noordzeekanaal, en van de Houtrakpolder die, toen ik in 1972 Haarlem verliet, nog gewoon polder was. Geen havengebied, geen A9.

Boerenterrein waar ik fietste naar de stompe toren en naar Penningsveer en dan via Spaarndam terug naar de Potgieterbuurt en later de Harmenjansweg, tegenover de koepelbajes van Haarlem.

Deze sterke vrouw werd afhankelijk van hulp van haar dochter en woonde een-hoog boven de verf- en glashandel van haar schoonzoon aan de Essenstraat in het bovenhuis aan de straatkant. Het bedrijf van opa, de pa van pa.

Ja hoor, een wiebelstoel tegen het raam en daar had je toen ’spionnetjes’, spiegels die zo waren gemonteerd dat je vanuit jouw luie schommelstoel de straat in kon kijken. Stond de stoel links of rechts van het raam, oma kon in de straat kijken en ook wel recht omlaag.
Afbeelding
Op de vensterbank stonden de begonia’s, inderdaad, en het raam was een schuifraam dat via een ingenieuze constructie omhoog kon, omlaag en ook kon blijven staan.

Oma kon wat minder goed nadenken en zat de hele dag in de spionnetjes te kijken, met de begonia’s te fluisteren, er zat een ‘piet’ in een kooitje en een ‘bakkie’ en de maaltijden waren de afwisseling van de dag.

Zij ging verder achteruit, kon niet meer naar de wc en had dus onder haar wiebelstoel een nachtspiegel en dat was een uitkomst.
Afbeelding
Ze was voor een deel toch zelfstandig.

Maar daar kwam een eind aan toen oma het roepen van familie wat onhandig begon te vinden en de pispot ledigde naast de spionnetjes en dus op straat.

Daar stonden de handkarren van het schildersbedrijf dat niet voorbereid was op een geheel nieuw soort ‘thinner’ en dat ook genoeg kreeg van het betalen van de stomerijrekening van klanten. Oma verhuisde naar een ‘instelling’ en is goed verzorgd op hoge leeftijd overleden.

Nee, da's niks voor mij.

(Wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Farang, eindig niet als begoniafluisteraar!

#2 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 01:25

(Deel 2)

Rochelen in de kwispedoor
Afbeelding
Dat lot werd bepaald voor een van de opa’s, ik had er immers twee, de man leed ernstig aan de bronchiën en in zulke mate dat die slijm produceerden, meer dan een long aan kon. Dat slijm moest worden verwijderd en dat gaat het beste via de mond.

Wij kwamen er regelmatig; oma en opa woonden in Heiloo in een bejaardenhuis. Wij als kinderen uiteraard netjes op de bank want o jee als er te hard werd gepraat of rondgelopen in de stille gangen, dat was ten strengste verboden. Het barstte daar immers van de ouwetjes.

Ons kindergenoegen bestond uit de reis er naar toe per stadsbus en daarna de trein, je moest ergens overstappen en ik meen in Uitgeest, alsmede ter plaatse het eten van koekjes en de fles ranja. Verder mochten we niks. Familiezaken werden door volwassenen besproken en uiteraard was het oordeel van de stevig en geurig pijprokende opa finaal.

Maar dat oordeel werd op gezette tijden onderbroken. Opa bukte zich dan een mikte een vette fluim in de kwispedoor die gelukkig een dekseltje had zodat de inhoud voor ons kinderoog verborgen bleef. Opa rochelde daarbij. Eigenlijk wilden we helemaal niet weten wat er daar door de lucht vloog....

Tot we niet meer mee mochten en begrepen dat opa ‘malende’ was en ons niet meer kon herkennen. Een naam werd niet gegeven voor deze ziekte.

88 jaar en op de fiets

De andere opa trof het minder goed, had minder centen en was ook niet bereid, malend of niet, zijn klein huurhuisje te verlaten. Zijn leven bestond uit het oplepelen van verhalen over zijn timmerbedrijfje tegen wie het maar wilde horen en dat waren meestal de muren en hij werd verzorgd door zijn dochters die in de buurt woonden.

Hij zat de hele dag tegen de muren te murmelen en tegen de planten in de vensterbank. Begonia of fuchsia?
Afbeelding
Wil je een stekkie ? Heel oud:
http://www.youtube.com/watch?v=9O_hqH0G-0A

Tenslotte herkende hij niemand meer en werd er stevig nagedacht over zijn woonvorm tot opa zelf zijn afscheid in gang ging zetten door op 88-jarige leeftijd toch nog maar eens op zijn oma-fiets te stappen:
Afbeelding
Hij werd aangereden waarna hij met een gebroken been voor het eerst in zijn leven in een ziekenhuisbed terecht kwam en dat was te veel voor zijn zwak hart.

Beide opa’s zijn bijna 90 geworden; dat is de leeftijd der sterken zegt men wel.

Mijn ouders zijn niet aan het stadium van dementie toegekomen, ze zijn door ziekte overleden. Maar ik ben wel de oudste thuis....

(Wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 01:27

(Deel 3)

Dementie of Alzheimer?

Dat is een foute gedachte: Alzheimer is een vorm van dementie. Er zijn een 50 vormen van dementie en Alzheimer is een heel vaak voorkomende vorm. Zie deze weblink:

http://www.alzheimer-nederland.nl/veelg ... eimer.aspx

Dan lees je dat in het VK van mensen >65 1 op 20 dement wordt en bij mensen >85 1 op 5. Dat is een grote kans. Ik ben nog geen 70 en zou ook nog ‘normaal’ dood kunnen gaan....

Mijmeren: dementie en taal

Afhankelijk van waar en hoe snel de hersenen degenereren krijg je taalproblemen en in de regel in de gesproken taal. Een logopedist kan een uitkomst zijn maar ik woon wel in Thailand....

http://www.logopedie.nl/site/taal-_en_s ... j_dementie

Mijmeren: dementie en een vreemde taal

Nou breekt mijn klomp! Als ik hierop ga zoeken kom ik op tig websites die me vertellen dat meertaligheid de kans op dementie verkleint! De hersens zijn dan sterker.

Ik vind zoveel sites dat ik geen site geef maar adviseer bij google.nl in te typen ‘dementie en vreemde taal’.

Mijmeren: dementie en een vreemde taal kwijtraken

Dat is wat me bijstaat. Afbraak van het geheugen in omgekeerde volgorde dus wat je het laatste leerde verdwijnt het eerst. Kan geen bewijs vinden op internet, als het er al is, maar herinner me dat ik het ergens heb gelezen.

Als dat zo is zal mijn Thaise taal het eerst verdwijnen en stopt de communicatie met Kai en junior en wie er nog meer in mijn omgeving Thai zijn.

En..en..en..en...

Hoe gaat dat straks?

Mijn jaarstempeltje, en wat daarmee samenhangt zoals bankbriefje, huisboek, bewonersverklaring.

Mijn paspoort, gelukkig eens per negen jaar nu maar ik moet er wel voor naar Bangkok.

Mijn 90-dagen ding.

Mijn bewijs-leven voor de AOW en voor het pensioen.

Mijn bankzaken in NL en hier.

Mijn belastingvrijstelling eens per zoveel jaar

Mijn medicijnen en die af en toe tunen.

Mijn vrouw wordt ook ouder!

(Wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 01:29

(Deel 4)

Wil je dat, afhankelijk zijn?

Heb ik wel wat te willen als het zo ver is?

Ik wens niet te worden opgeborgen als omaatje in dit verhaal...

viewtopic.php?f=15&t=818397&hilit=alpenweide

of als opa in dit verhaal...

viewtopic.php?f=24&t=818998&hilit=schuu ... n&start=30 (kijk in de laatste link op 18 december 16.56 uur).

Maar maatregelen?

Ik heb een ‘living will’ en Thailand heeft dat wettelijk geregeld maar het laten inslapen van een dier is hier al een bezoeking (Boeddha kijkt mee...) en hoe moet dat straks als ik ernstig ga malen? En dan, malend of niet, geen ziekenhuis. Kai weet dat: krijg ik een whatever, dan thuis doodgaan.

Ach, ik heb nog wel effe en kan ook nog gewoon dood gaan. En Kai weet wat ik wil. Tenzij zij eerder gaat malen dan ik want zij spreekt maar EEN taal....

Of gewoon wegkwijnen onder, dat moet gezegd worden, geen begonia, geen fuchsia, geen slootkantia, maar dit lijkt me toch een gezelliger plant:
Afbeelding
Samen tandeloos murmelen, ja gezellig!

Maar het onderwerp, daar ben ik nog niet uit.

(***einde***)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Hua Thale » zaterdag 28 november 2015, 04:05

Voorlopig hoef je je geen zorgen te maken denk ik. ;)
Email en forumactiviteit is dan al lang afgesloten.
Heb er ook wel eens goed over nagedacht na een periode van tegenspoed met ondergetekende.
De combinaties van koffiedik kijken door de vele mogelijkheden die ik in de toekomst kan tegen komen die vaak heel vaak in een negatieve spiraal zullen komen als het verkeert gaat met je als individu heeft mij doen besluiten om daar maar niet echt meer als nodig over na te denken.
Dat ik waarschijnlijk in de laatste der dagen zelfstandig zoniet met de hulp van de zeer weinige familie en/of de betere kennis een drastisch besluit moet nemen is mij duidelijk.
Het is geen Nederland waar men je tegen beter weten in in leven blijft houden soms/vaak terecht maar soms ook tegen alle regels van fatsoen in.
Uiteraard heb ik de meest normale zaken wel geregeld voor zover dat vooral in mijn financiele mogelijkheden om te doen is.
Weet inmiddels dat de Boeddhist daar anders tegen aan kijkt als een westerling of toch in ieder geval een ervaring die ik nog wel eens van dichtbij mee heb gemaakt.
De lijdensweg van de zieke mens kan lang zijn maar regelmatig ook zeer kort ja zelfs met een wenkbrauw bij diegene die achter blijven.

P.s kan je hier trouwens begonia bollen kopen. ??

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 06:06

"...P.s kan je hier trouwens begonia bollen kopen. ??..."

Eerlijk gezegd, geen idee. Is dit land niet te warm voor een begonia? Over precies een maand heb ik hier wel oliebollen..... :giggle:

printen44
Expat
Expat

#7 Bericht door printen44 » zaterdag 28 november 2015, 06:20

Je wordt ouder en dat betekend dat je gezondheid wat minder wordt. Op zich geen probleem, ook als je als Nederlander in Thailand woont en de (kleine) medische kosten kan betalen.

Maar als je echt ziek wordt en dan denk ik toch aan Alzheimer, ook in lichte vorm en ik denk ook aan lichamelijk ongemak, zoals je alleen met behulp van rollator en/of rolstoel kan verplaatsen, dan is Thailand minder geschikt om in te wonen.

Ik ben vrijgezel en ik heb een huishoudster die mij zal verzorgen. Maar ik heb wel wat plannen gemaakt. Of ze kunnen worden uitgevoerd is een andere vraag.

Voor mij is het mobiel zijn een eerste noodzaak. Ben ik niet meer mobiel en mijn criteria is dat ik een voertuig niet meer kan besturen en/of ik vrijwel niet meer kan lopen, dan keer ik terug naar Nederland, met een enkeltje. Ik heb geen Thaise relatie en kinderen hier, dus die verantwoordelijk heb ik niet.

Ik heb een goede vriend, jonger als ik, gevraagd als ik aan beginnende Alzheimer of aanverwant ziekte zou gaan lijden, mij op het vliegtuig te zetten. Familie in Nederland zal in eerste instantie de nodige hulp verlenen.

Maar al deze plannen zijn niet uitvoerbaar, als ik hier een "attack" krijg. Van welk orgaan ook. Dan is vliegen naar Nederland geen optie, want dan kan en mag ik niet vliegen. En wat ik dan zal doen, dan weet ik nog niet. Maar wat Hua Thale schrijft is zeker het nadenken waard.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » zaterdag 28 november 2015, 07:11

Een living will is een optie (ik heb er een net als meer forumleden) al is het maar de vraag of een Thaise arts dat zal opvolgen.

Een palliatief coma is hier al lang ingevoerd maar zul je niet thuis kunnen ondergaan. Dat wordt opname.

Maar hoewel ik er hier vier pagina's aan heb besteed bezie ik het nog steeds met een kleine glimlach, dat moge duidelijk zijn, voor er hier mensen beginnen over hypochondrie. Ik ken de pappen- en eigenheimers hier een beetje.. :giggle:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Jeanette » zaterdag 28 november 2015, 08:07

Moeilijk hoor .... om het moment te bepalen dat je voor het laatst zelf kiest, ik denk niet dat ik dat kan.

Als ik zie hoe snel de afgelopen 20 jaar zijn omgevlogen besef ik dat overal een eind aan komt.
Maar ik heb geen enkele mening over anderen en hun beslissing in deze en voor mijn eigen 'laat maar komen' houding hoef ik ook geen waardeoordeel.
Soms deel ik een fles advocaat en werk dan mee aan de 'ups' van mensen met ook erg veel 'downs' wat het leven nog altijd op een ECG laat lijken.
De afgelopen jaren waren al een les in acceptatie van het onvermijdelijke, gelukkig nog alleen maar voor de kleine dingetjes.

Ik zie wel .... de flatline komt onherroepelijk.

[|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”