Op het platteland van de Isaan tussen de rijstvelden met om de paar honderd meter een hutje of een klein boerderijtje.
Dat huis met dat groene dak op de foto zijn onze dichtstbijzijnde buren.
Heerlijk rustig met alleen maar voordelen maar….soms ook nadelen.
Ons huis is aangesloten op elektra van de PEA maar we zitten wel aan het eind van de lijn en zo’n anderhalve kilometer vanaf de transformator die ergens in het midden van het dorp staat.
En hoewel we wel de volle mep aan elektra betalen krijgen we niet de volle mep stroom.
Omdat bij ons voor de meeste computers en TV’s wel een UPSje staat als stroombuffer horen we die dingen regelmatig piepen omdat het voltage te laag is en telkens als er een airco of iets dergelijks aanslaat knippert het licht en piepen de UPSjes.
Onlangs schafte ik toch maar eentje extra aan met een display die laat zien hoeveel stroom er binnenkomt en hoeveel er, al of niet met behulp van de ingebouwde back-up batterijen, uitkomt.
Dat was erger dan ik al vermoede; savonds zakte het voltage tot soms net onder de 175 Volt.
En als ergens in de verte een buurman iets stond te lassen dan werd het bij ons wel erg donker.
Gisteren toch maar eens naar de PEA, onze stroom leverancier.
Die zit schuin tegenover de BigC en we moesten toch boodschappen doen.
Allerhartelijkst ontvangen en nadat we uitgelegd hadden dat we savonds geen TL lamp konden laten branden omdat die te weinig stroom kreeg om te starten werden we meegenomen naar het hoofd ‘onderhoud en reparaties’.
Ook daar werd door meerdere medewerkers met belangstelling naar ons verhaal geluisterd en er werden in de computer dingen opgezocht en een afdruk gemaakt van de lokale omstandigheden en de hoeveelheid aansluitingen per fasedraad.
Tevens werd de afspraak gemaakt dat er een ploeg onder leiding van het hoofd onderhoud nog dezelfde dag middags om 2 uur ter plaatse de situatie zou komen bekijken.
Stipt om 2 uur kwam een grote oranje vrachtauto met een hoogwerker met daarop 5 mannen met witte helmen om polshoogte te nemen.
Het hoofd onderhoud was daar ook bij en begon met een ampère /volt meter te meten.
Na vijf minuten zei hij: Vrijdag aanstaande wordt er voor u vanuit de transformator uit het dorp een extra fasedraad in de palen gehangen en u wordt daar als enige op aangesloten.
En natuurlijk zei ik: Dank u wel.
Tot onze verbazing kwam er vanmorgen een telefoontje:
We komen niet aanstaande vrijdag maar zodadelijk dus we schakelen u even van de stroom af.
Nog tijdens het gesprek rolde een vrachtwagentje het zandpad op en werd er een nieuwe draad in de palen bij gehangen.
Na een ochtend voor die mannen in de bloedhitte werd er gezegd: Zo, probeert u het zo maar eens even en als dit niet goed is komen we in December op deze locatie een extra zware nieuwe transformator bouwen.
En verdomd als het niet waar is, ik geloof het nog ook!