Kan de NUON dit ook?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Kan de NUON dit ook?

#1 Bericht door foppo » woensdag 25 november 2015, 09:59

Ik woon zo’n beetje aan het eind van de wereld volgens sommigen.
Op het platteland van de Isaan tussen de rijstvelden met om de paar honderd meter een hutje of een klein boerderijtje.
Dat huis met dat groene dak op de foto zijn onze dichtstbijzijnde buren.
Heerlijk rustig met alleen maar voordelen maar….soms ook nadelen.

Ons huis is aangesloten op elektra van de PEA maar we zitten wel aan het eind van de lijn en zo’n anderhalve kilometer vanaf de transformator die ergens in het midden van het dorp staat.
En hoewel we wel de volle mep aan elektra betalen krijgen we niet de volle mep stroom.
Omdat bij ons voor de meeste computers en TV’s wel een UPSje staat als stroombuffer horen we die dingen regelmatig piepen omdat het voltage te laag is en telkens als er een airco of iets dergelijks aanslaat knippert het licht en piepen de UPSjes.
Onlangs schafte ik toch maar eentje extra aan met een display die laat zien hoeveel stroom er binnenkomt en hoeveel er, al of niet met behulp van de ingebouwde back-up batterijen, uitkomt.
Dat was erger dan ik al vermoede; savonds zakte het voltage tot soms net onder de 175 Volt.
En als ergens in de verte een buurman iets stond te lassen dan werd het bij ons wel erg donker.

Gisteren toch maar eens naar de PEA, onze stroom leverancier.
Die zit schuin tegenover de BigC en we moesten toch boodschappen doen.
Allerhartelijkst ontvangen en nadat we uitgelegd hadden dat we savonds geen TL lamp konden laten branden omdat die te weinig stroom kreeg om te starten werden we meegenomen naar het hoofd ‘onderhoud en reparaties’.
Ook daar werd door meerdere medewerkers met belangstelling naar ons verhaal geluisterd en er werden in de computer dingen opgezocht en een afdruk gemaakt van de lokale omstandigheden en de hoeveelheid aansluitingen per fasedraad.
Tevens werd de afspraak gemaakt dat er een ploeg onder leiding van het hoofd onderhoud nog dezelfde dag middags om 2 uur ter plaatse de situatie zou komen bekijken.

Stipt om 2 uur kwam een grote oranje vrachtauto met een hoogwerker met daarop 5 mannen met witte helmen om polshoogte te nemen.
Het hoofd onderhoud was daar ook bij en begon met een ampère /volt meter te meten.
Na vijf minuten zei hij: Vrijdag aanstaande wordt er voor u vanuit de transformator uit het dorp een extra fasedraad in de palen gehangen en u wordt daar als enige op aangesloten.
En natuurlijk zei ik: Dank u wel.

Tot onze verbazing kwam er vanmorgen een telefoontje:
We komen niet aanstaande vrijdag maar zodadelijk dus we schakelen u even van de stroom af.
Nog tijdens het gesprek rolde een vrachtwagentje het zandpad op en werd er een nieuwe draad in de palen bij gehangen.
Na een ochtend voor die mannen in de bloedhitte werd er gezegd: Zo, probeert u het zo maar eens even en als dit niet goed is komen we in December op deze locatie een extra zware nieuwe transformator bouwen.
En verdomd als het niet waar is, ik geloof het nog ook!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

brake034
Expat
Expat

Re: Kan de NUON dit ook?

#2 Bericht door brake034 » woensdag 25 november 2015, 12:40

PEA, niks mis mee! :thumbsup:
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » woensdag 25 november 2015, 14:37

Als ik naar die leidingen bij jou kijk dan zie ik fase, nul en de draad voor de straatverlichting. Als je nu een 'eigen' fasedraad krijgt ben je verzekerd van 220-240 tenzij men huizen gaat bijbouwen of ze allemaal tegelijk de rijstkoker en de magnetron aan gaan zetten.....

Maar het is goed dan men snel reageert. Wij hebben hier ook niet te klagen als ze na stroomuitval weer eens vergeten de hulptrafo te starten; even bellen en men is 15 minuten later daar. Indien niet heb ik maar 180 volt en men zegt dat zoiets niet best is voor mijn koeldingen.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door foppo » donderdag 26 november 2015, 03:07

prajak schreef:Als ik naar die leidingen bij jou kijk dan zie ik fase, nul en de draad voor de straatverlichting.
Ja, plus een analoge telefoonlijn en 2 X een Glasvezelkabel.
Ook zoiets: We zijn van ADSL internet overgestapt op glasvezel en die draad moest ook van ver komen.
Toen alles hier was afgebouwd hebben we gevraagd de glasvezelkabel te verleggen omdat we het internet modem ergens anders wilden plaatsen.
Dat kon.
Wel werd er een geheel nieuwe glasvezelkabel tot aan het beginpunt (ik denk ongeveer een kilometer of 3) aangelegd en de oude bleef gewoon zitten.
Ik snap nu ook beter waarom je soms zo'n warboel aan kabels in die palen ziet: misschien is de helft wel niet eens meer in gebruik...

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Hua Thale » donderdag 26 november 2015, 03:32

misschien is de helft wel niet eens meer in gebruik
Ik weet het wel zeker ben in de loop der jaren wel eens van internetprovider veranderd en de providers hebben zelf wel eens de bekabeling [transport bekabeling] veranderd.
Het laatste wat ze doen is de oude meuk opruimen of verwijderen.
Heb drie aansluitingen tot in het huis waarvan er twee niet werken natuurlijk.
Men kijkt niet op een metertje meer of minder ja zelfs niet op een kilometertje. :oops:
Het tegenovergestelde kan helaas trouwens ook Heren.
Wacht al jaren op een andere locatie op de verdeel/aansluit kasten hoewel de kabel gewoon voor het pand 'loopt' beloven beloven en ja niks doen.
Maar goed je onderwerp was stroom en geen internet. :angel:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”