Het dagelijkse leven in Noord-Thailand, weekeditie.

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Het dagelijkse leven in Noord-Thailand, weekeditie.

#106 Bericht door prajak » vrijdag 30 oktober 2015, 16:19

Daar krijg je dit niet voorgezet, Lammert. In een Thais restaurant in NL wordt totaal anders geserveerd dan hier; daar is het eten poepchic en nog duur ook.

Dit is gewoon de 'Hollandse' soep die wij ook thuis kregen en vaak hadden we iedere dag soep behalve vrijdag want dan gingen we naar de vis'boer' en aten we lekkerbekjes en op zaterdag kookte ma niet en werd het friet en een bal gehakt.

Ik hou meer van gevulde soepen zoals snert en bruinebonensoep en daar zie ik dan graag een 'kluif' in. :giggle:

Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#107 Bericht door Lammert de Haan » vrijdag 30 oktober 2015, 23:08

prajak schreef:Daar krijg je dit niet voorgezet, Lammert. In een Thais restaurant in NL wordt totaal anders geserveerd dan hier; daar is het eten poepchic en nog duur ook.

Dit is gewoon de 'Hollandse' soep die wij ook thuis kregen en vaak hadden we iedere dag soep behalve vrijdag want dan gingen we naar de vis'boer' en aten we lekkerbekjes en op zaterdag kookte ma niet en werd het friet en een bal gehakt.

Ik hou meer van gevulde soepen zoals snert en bruinebonensoep en daar zie ik dan graag een 'kluif' in. :giggle:
Inderdaad poep chic en duur. Maar dan ook afgestemd op wat men in Nederland zo doorgaans te besteden heeft. De ingrediënten en de smaak zijn daarbij ook aangepast. Ik vind de Thaise keuken, zoals je die hier voorgeschoteld krijgt, best lekker.

Ik heb echter 1 keer kant en klare gele rijst gekocht in een toko die wordt gerund door een Thaise familie. De eigenaresse van de toko had die zelf klaargemaakt. Een lekkere frisse salade erbij en de maaltijd was in de tijd van een mum klaar.
De eerste hap: best lekker. De tweede hap: 't is eigenlijk wel een beetje heet. Na de derde hap 112 gebeld. M'n vrouw en ik stonden beide in brand: WAT HEET! We zijn meer de Filippijnse keuken gewend en die is vrij zacht van smaak.

Maar, zoals een Nederlander en een op dat punt totaal aangepaste Filippina betaamd: alles wel netjes opgegeten. Het was immers wel betaald en dat gooi je niet zomaar weg!

1 1 2 .........................................:

Afbeelding
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

printen44
Expat
Expat

#108 Bericht door printen44 » zondag 01 november 2015, 05:36

Ik kreeg van een ederlander de opmerking dat ik nog bouillon van mergbenen trekt. Dat vond hij bijzonder. Je kan kant en klare bouillon kopen. Dal klopt, maar er gaat niets boven eigen getrokken bouillon van mergbenen met wat vlees eraan.

Dat trekken van bouillon van mergbotten met wat vlees eraan, is makkelijk. Je zet het op het gas, laat het koken, schep het schuim, wat in feite gestolde eiwit is, eraf en dan op een klein vlammetje zetten, dat het net aan de kook blijft. Laat dat twee uurtjes trekken en je heb een prima basisbouillon. En Tiger heeft wat botten om op te kluiven. [8)

Toen ik in Ngao woonde, was daar weinig te koop om westers te kunnen koken. Ik ging dan af en toe naar Chiang Mai en kocht dan goed in bij Rimping. Nu ik in Chiang Mai woon is het een fluitje van een cent om goede producten te kopen. Rimping heeft veel westerse producten, maar je moet goed opletten, want de meeste westerse producten zijn duur. En pot appelmoes kost bv. 145 baht. En een blik corned beef, prima voor in de macaroni, is tussen de 260 en 340 baht.

Maar ik heb zo mijn vaste spullen en ook kook ik uiteraard niet elk weekeinde met dure producten. De maand december komt eraan en dan is het wel duur. Een Kerstdiner, Oudejaarsviering met oliebollen en ook mijn verjaardag is in december.

Nu de jongens met Ellen in Nederland wonen, vieren we geen Sinterklaas meer. Wel een besparing, maar ik mis die Sinterklaasviering erg, vooral omdat beide jongens er toen nog in geloofde. Het was altijd erg gezellig in die dagen rond 5 december.

Maar wat eten betreft hebben Dweil en ik een overeenkomst. Van maandag t/m vrijdag kookt zij, dus Thais eten en in het weekeinde maak ik zelf mijn westers potje eten klaar. Gisteren was dat een echte uitsmijter met ham en vandaag patat met vis en appelmoes. Met een ijsje na. De ijsboer komt tegen vijf uur altijd langs in het straatje "De Laatste Avondzon". [8) [8)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#109 Bericht door Jeanette » zondag 01 november 2015, 09:36

Zelf getrokken bouillon heeft veel meer eenvoudig opneembare mineralen, zeker als je het merg ook gebruikt.
Hier zijn wat Nederlandse ;) blikjes ....

Afbeelding 400 gr. voor €1,19 en Afbeelding 340 gr. voor €1,88

.... een van mijn klantjes doet 3 dagen met een blik boterhamworst. :idea:
Ze heeft geen schulden. :D

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#110 Bericht door hutspot » maandag 02 november 2015, 03:12

Jeanette schreef:Zelf getrokken bouillon heeft veel meer eenvoudig opneembare mineralen, zeker als je het merg ook gebruikt.

Is hier ook te krijgen, uiteraard een andere merk, Spam uit de VS, maar vergelijkbare prijsjes
Nu weten jullie ook allemaal waar het woord spam dus vandaan komt...

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#111 Bericht door Jeanette » maandag 02 november 2015, 08:04

Dit is nieuw voor mij Hutspot, dus mijn dames voeden zich met lege calorieën?
Van die corned beef heb ik zelf ook wel eens een huzarensalade gemaakt en dan vond ik dat een 'verse' salade. Nee dus. :(
Maar ach, met sla erbij en appel en bosui erin ....

Heb ik daar nu de producten uit de website van AH voor gekopieerd?
Wat ik wilde zeggen was juist dat er niet alleen in Thailand maar ook in Nederland een grote groep huishoudens wegen vinden om goedkoop te koken.

Dus het valt onder ....
Afbeelding .... deze categorie?

:?:

Ben
Expat
Expat

#112 Bericht door Ben » maandag 02 november 2015, 09:49

hutspot schreef:
Jeanette schreef:Zelf getrokken bouillon heeft veel meer eenvoudig opneembare mineralen, zeker als je het merg ook gebruikt.

Is hier ook te krijgen, uiteraard een andere merk, Spam uit de VS, maar vergelijkbare prijsjes
Nu weten jullie ook allemaal waar het woord spam dus vandaan komt...
Dat spul at ik 15 jaar geleden al in Thailand van het merk SMACK !
Er zijn nog maar weinig produkten niet te verkrijgen in Thailand Qua Nederlandse Markt
Hier en daar wel andere namen maar niet minder lekker of lekkerder .
Dat online bestellen is behoorlijk aan de prijs .
En de webshops vermelden ook niet dat je mogelijk import tax moet betalen als je pech hebt .
Boterhammen worst is meer dan voldoende aanwezig in Thailand .

printen44
Expat
Expat

#113 Bericht door printen44 » maandag 02 november 2015, 11:01

Bij Rimping kan ik vrijwel alle westerse producten kopen, die ik maar wil. Maar soms zijn die producten erg duur. Ook vlees, goed vlees is te koop. Komt uit Australie en Nieuw-Zeeland. Prima vlees, maar wel aan de prijs.

Het enige wat ik hier niet kan kopen is ontbijtkoek en appelstroop. Dat is wat ik lekker vind en bezoekers uit Nederland brengen dat ook vaak voor me mee. Dirk maakt hier uitstekende rookworsten, kroketten, frikandellen, ossenworst en soepen. Dus die haal ik daar zo af en toe.

printen44
Expat
Expat

#114 Bericht door printen44 » maandag 09 november 2015, 10:51

Mijn trouwe Honda is ruim tien jaar oud, dat schreef ik al eerder. Op die leeftijd kan mijn trouwe Honda kuren krijgen, die verholpen moeten worden.

Sinds een tijdje komt er een geluid bij de achterwielen vandaan als ik harder rij dan 40 km. Onder die snelheid hoor ik niks, maar rij ik harder en dat is meestal het geval, komt er een een geluid dat lijkt alsof je uitlaat lekt. Maar dat is niet het geval. Als mijn trouwe Honda stationair draait, kan je een speld horen vallen, zo stil is de motor.

Het kan aan de banden liggen. Toen ik twee nieuwe voorbanden liet monteren, liet ik die oude voorbanden banden naar de achterwielen zetten. Misschien dat het loopvlak anders geworden is. Kortom, wel vragen, maar geen antwoorden.

Vanochtend moest ik toch Frans om de spullen voor Dweil op te halen en ik ging vroeg bij Frans weg om naar "Cockpit" te gaan. Dat is de bandenzaak, waar ik altijd kom. Het is een keten van bandenzaken in heel Thailand. Goed opgeleid personeel en ze doen prima werk.

Ik vertelde de receptioniste wat er aan de hand was en meteen ging een monteur een proefrit maken. Na vijf minuten kwam hij terug en velde het oordeel: Allebei de lagers van de achterwielen waren versleten. Vandaar het geluid. Uiteraard kon dat makkelijk verholpen worden. Twee nieuwe lagers. Kosten, 2000 baht voor een lager, dus 4000 baht voor beide lagers.

Het demonteren van de oude lagers en het monteren van de nieuwe lagers duurde maar een uur, inclusief de proefrit. En nu rijdt mijn trouwe Honda vrijwel geruisloos over de Thaise wegen. Met nieuwe lagers bij de achterwielen.

Gisterenavond haalde ik Peter op bij het vliegveld. Hij kwam uit Nederland. Het was erg druk op het vliegveld, met name bij "International" . Heel veel Chinezen kwamen aan. Veel Chinezen komen naar Chiang Mai en de Thais vinden het geld dat die Chinezen uitgeven wel prettig, maar de mentaliteit en omgangsvormen van de Chinezen, vallen minder in trek bij de Thais.

printen44
Expat
Expat

#115 Bericht door printen44 » woensdag 11 november 2015, 11:23

Vandaag kwam Pim op bezoek. Die moest voor zijn 90-dagen naar Immigration. Maar je kan die 90-dagen kennisgeving toch per post doen? Dat klopt. Maar Immigration in al zijn wijsheid, stuurde die 90-dagen niet terug naar Pim.

Hij werd wel verleden week opgebeld door Immigration dat het 90-dagen bewijs niet opgestuurd werd, vanwege de onbetrouwbaarheid van de Thaise Post. Maar Pim had alles, ook de retourenveloppe via EMS verstuurd. De retourenveloppe was met genoeg porto en een sticker van EMS meegestuurd. Maar de echtgenote van Pim, die het telefoongesprek aannam zei dat men de Thaise Post onbetrouwbaar vond.

Dus ging Pim maar het bewijs hier halen. Hij kwam al om kwart over tien aan en we gingen meteen naar Immigration bij Promenada. Daar aangekomen, stuurde men ons door naar het oude Immigration bij het vliegveld.

Maar omdat Frans dichtbij Promenada woont, gingen we eerst een bakje koffie drinken bij Frans. En ook omdat Immigration een middagpauze van twaalf tot een uur had.

Tegen een uur gingen we dus naar Immigration bij het vliegveld. Daar werden we geholpen door een oude medewerker, in leeftijd dan, van Immigration. Een andere medewerker typte de gegevens van Pim in de PC en er kwam een bewijs uit de printer rollen.

Maar men eiste geld, want Pim had "overstay" op zijn 90-dagen. Pim toverde het verzendbewijs van EMS aan de medewerker dat hij de 90-dagen op tijd had verstuurd, maar men wilde geld voor die "overstay".

De oudere medewerker rommelde wat in papieren en plots kwam de 90-dagen formulier tevoorschijn die Pim had opgestuurd. Inclusief de kopieen die hij had meegestuurd en het formulier was door Immgration al eind oktober ingevuld. Dus geen "overstay".

En nu kwam de aap uit de mouw. Pim is op 10 oktober j.l. teruggekomen uit Luxemburg, dus begon op 10 oktober een nieuwe periode van 90-dagen. Dat had men bij Immigration gezien en dus het formulier niet terug gestuurd. Ook niet een briefje met de reden waarom men het niet terug stuurde. Alleen een telefoontje, die de echtgenote van Pim totaal verkeerd weergaf. Waarschijnlijk begreep zij het niet en maakte ze dus een mooi verhaal van dat de Thais Post niet te vertrouwen is.

Dus eigenlijk kwam Pim voor niets naar Chiang Mai. Maar het was wel een gezellige dag en dat is ook wat waard. :D :D

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#116 Bericht door genesis » woensdag 18 november 2015, 00:57

:D

Genesis

printen44
Expat
Expat

#117 Bericht door printen44 » zondag 29 november 2015, 10:20

Dweil ging vandaag naar Phayao. Ik hoefde haar niet weg te brengen, want er kwam familie met een pick-up. Die familie nam niet alleen Dweil mee, maar ook meteen een heleboel spullen die Dweil had gekregen van diverse buren.

Toen Frans verhuisde, kreeg Dweil spullen, die Frans niet mee wilde nemen naar zijn nieuwe woning. Die werden zolang naast het huis en in de tweede slaapkamer opgeslagen.

Verleden week gingen de Amerikanen weg en ook die gaven Dweil spullen me die ze niet meenamen, waaronder een printer met alles erop en eraan.

Dus kwam vanmiddag die pick-up met de dochter en schoonzoon van Dweil. Alles werd op de pick-up geladen en na een halfuurtje ging Dweil met de familie in de pick-up naar Phayao. Hier een foto van de volgeladen pick-up:

Afbeelding

De volgeladen pick-up.

Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#118 Bericht door Lammert de Haan » zondag 29 november 2015, 16:29

printen44 schreef:Dweil ging vandaag naar Phayao. Ik hoefde haar niet weg te brengen, want er kwam familie met een pick-up. Die familie nam niet alleen Dweil mee, maar ook meteen een heleboel spullen die Dweil had gekregen van diverse buren.

Toen Frans verhuisde, kreeg Dweil spullen, die Frans niet mee wilde nemen naar zijn nieuwe woning. Die werden zolang naast het huis en in de tweede slaapkamer opgeslagen.

Verleden week gingen de Amerikanen weg en ook die gaven Dweil spullen me die ze niet meenamen, waaronder een printer met alles erop en eraan.

Dus kwam vanmiddag die pick-up met de dochter en schoonzoon van Dweil. Alles werd op de pick-up geladen en na een halfuurtje ging Dweil met de familie in de pick-up naar Phayao. Hier een foto van de volgeladen pick-up:

Afbeelding

De volgeladen pick-up.
Weer een leuk verhaal Printen44. Maar als ook de familie is vol gestopt ga je dan een 'kringloopwinkeltje' beginnen in Thailand? Kon wel eens een leuke bijverdienste gaan worden.

Je foto begrijp ik echter niet. Ik zie geen volgestouwd 'busje' maar 'familieregels'. Was je wat te vroeg met het nemen van de foto en was je nog aan het zingen "Busje komt zo" (ken je vast nog wel: een 'top hit' :happyno: uit 1995; even een stukje nostalgie)? :giggle:

https://www.youtube.com/watch?v=vhgfF2YY_zY
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#119 Bericht door prajak » zondag 29 november 2015, 16:58

Die USA-ers zijn dus ook weg, die met de dichtgeplakte ramen? Daar is Ewell dan goed mee (ik ga dat lieve mens echt geen Dweil noemen hoor!) en ze kan er een santenkraam mee beginnen.

Busje komt zo, Lammert? Nou, ik zag op TV wat anders: Foppe Boppe aan het janken ..... Waar een gewone man groot in kan zijn. :clap:

En nu ga ik pitten. Junior ligt ook te pitten, kwam zich vanavond al ziek melden voor morgen maar ik heb hem er om half negen in gestuurd met een laag Vicks op de borst. Kai is in Bangkok en ik denk dat meneer 'lekker ziek' is. Dat zullen we morgen eens zien aan de temperatuur. Ik ken die streken (van mezelf van vroeger .... ik had ook wel eens geen zin in school...)!

Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#120 Bericht door Lammert de Haan » zondag 29 november 2015, 17:05

prajak schreef:Die USA-ers zijn dus ook weg, die met de dichtgeplakte ramen? Daar is Ewell dan goed mee (ik ga dat lieve mens echt geen Dweil noemen hoor!) en ze kan er een santenkraam mee beginnen.

Busje komt zo, Lammert? Nou, ik zag op TV wat anders: Foppe Boppe aan het janken ..... Waar een gewone man groot in kan zijn. :clap:

En nu ga ik pitten. Junior ligt ook te pitten, kwam zich vanavond al ziek melden voor morgen maar ik heb hem er om half negen in gestuurd met een laag Vicks op de borst. Kai is in Bangkok en ik denk dat meneer 'lekker ziek' is. Dat zullen we morgen eens zien aan de temperatuur. Ik ken die streken (van mezelf van vroeger .... ik had ook wel eens geen zin in school...)!
Een perfecte opmerking Prajak: "Waar een gewone man groot in kan zijn." Dat is hij in mijn ogen ook. :clap:
DISCLAIMER:

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”