Thais paspoort aanvragen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken

Thais paspoort aanvragen

#1 Bericht door MacyVermeer » woensdag 04 november 2015, 22:18

Hallo allemaal,

Ik zit ook pas op dit forum en heb even een snelle vraag. Ik ga volgend jaar waarschijnlijk als het niet eerder of later is emigreren met mijn moeder naar Thailand, zij is Thais wat mij half Thais maakt. Ik ben op dit moment 17 jaar en word volgende maand 18. Ik heb de Nederlandse nationaliteit maar wil een Thais paspoort aanvragen mijn vragen zijn:

Wat heb ik allemaal nodig om een thais paspoort aan te kunnen vragen?
Ik heb een nederlandse vader waarmee ik op dit moment geen contact mee heb, heb ik perse ook iets van hem nodig om een thais paspoort aan te kunnen vragen zoals ren handtekening?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thais paspoort aanvragen

#2 Bericht door prajak » donderdag 05 november 2015, 00:29

Als je 18 bent dan ben je meerderjarig.

Lees ik goed dat je geen Thaise geboorteakte hebt omdat je in Nederland bent geboren? Jij moet jouw Thaise nationaliteit bewijzen en dat begint met een geboorteakte en de nationaliteit van jouw moeder. Die zal wel mee moeten naar Den Haag.

Bel anders (met moeder) met de ambassade of hebben ze misschien een website?

Succes.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Korat » donderdag 05 november 2015, 02:17

Bel naar de ambassade in Den Haag. Zij kunnen je precies vertellen was je nodig hebt. Het is zeker dat je moeder mee moet komen en dat zij haar Thaise identiteitspapieren moet laten zien.
Als eenmaal is vastgesteld dat je moeder Thai is (en dat is een makkie) zal er voor jou een Thaise geboorteakte gemaakt moeten worden en paspoort worden aangevraagd (kan gelijktijdig).
Op de geboorteakte krijg jij een Thais adres, een kamer in het een of andere ministerie (ben vergeten welk).
Geen idee wat dat tegenwoordig kost, voor ons was het jaren geleden.

Een tip:
de ambassade maakte in ieder geval 1,5 jaar geleden zelf de (digitale) foto's voor in het paspoort, je hoefde dus geen pasfoto's mee te nemen. Vraag ook even na of dat nog steeds het geval is.

Omdat zowel paspoort als geboorteakte in Thailand worden gemaakt moet je er op rekenen dat er tijd overheen gaat eer je een en ander rond hebt c.q. in huis hebt. Staat me bij dat het bij ons kind 3 maanden duurde.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

sjeng
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door sjeng » donderdag 05 november 2015, 07:26

Een Nederlandse geboorteakte voldoet ook, bij de gemeente aan te vragen, let wel vraag voor een internationale akte deze is meertalig o.a. Engels en wordt door de ambassade geaccepteerd.
Hebben dit voor onze kinderen ook zo gedaan.

suk6

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Hua Thale » donderdag 05 november 2015, 07:37

Simpelweg een geboorteakte bij de gemeente ben je er niet mee toch sjeng.
Dacht dat zulk soort zaken ook bij BZ legalisatie nodig hadden. ?
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

RuudThai
Expat
Expat

#6 Bericht door RuudThai » donderdag 05 november 2015, 09:11

In februari 2006 waren wij bij de Thaise ambassade om een visum voor mij aan te vragen wegens onze emigratie eind april van dat jaar. Voor mijn vrouw dus remigratie want ze ging na ruim 4 jaar in Nederland terug naar haar geboorteland.
Wij wilden ook een Thais paspoort voor onze zoon die in oktober 2004 was geboren.
Wij namen het uittreksel van zijn geboorteakte mee, internationaal model en gelegaliseerd door Buitenlandse Zaken, onze huwelijksakte (idem dito) en onze eigen paspoorten.
De ambassade bood direct aan om een Thaise geboorteakte voor onze zoon te maken wat ter plekke werd geregeld. De geboortegegevens van de Nederlandse akte werden overgenomen inclusief het adres van het ziekenhuis in Utrecht waar hij was geboren.

Een paspoort was niet nodig zei men want hij kon naar Thailand reizen op zijn Nederlandse paspoort en op vertoon van de Thaise geboorteakte hoefde er geen visum te worden aangevraagd bij aankomst daar.
Bovendien was de tijd tussen de aanvraag en de datum van ons vertrek waarschijnlijk te kort want dat duurde 2 tot 3 maanden.
Vorig jaar hebben we pas een Thais paspoort voor hem aangevraagd want de voorgaande jaren had hij hem toch niet nodig en we zijn van plan om volgend jaar of het jaar daarop voor vakantie naar Nederland te gaan. Daarom heb ik een paar weken geleden ook zijn Nederlandse paspoort vernieuwd, samen met het mijne. En net vandaag ontvangen!

Joep
Expat
Expat

#7 Bericht door Joep » donderdag 05 november 2015, 09:21

En als je zorgt dat je vroeg genoeg bij Buitenlandse Zaken bent is het prima te doen op één ochtend.

MacyVermeer
komt net kijken
komt net kijken

#8 Bericht door MacyVermeer » donderdag 05 november 2015, 10:06

Hallo allemaal,

Erg bedankt voor jullie antwoorden. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal inderdaad nog even naar de Thaise Ambassade zelf bellen om alles nog eens na te vragen.

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Korat » vrijdag 06 november 2015, 02:05

RuudThai schreef: Een paspoort was niet nodig zei men want hij kon naar Thailand reizen op zijn Nederlandse paspoort en op vertoon van de Thaise geboorteakte hoefde er geen visum te worden aangevraagd bij aankomst daar.
Ik ken persoonlijk enkele Thai die geremigreerd zijn en bij aankomst Thailand zijn ingegaan op hun Nederlandse paspoort.
Die konden dus een jaarvisum aanvragen en de 90 dagen trip maken die de Nederlandse Thailandbewoner maar al te goed kent.
De reden: ze waren als buitenlander Thailand binnengekomen en vallen dan onder de regelgeving voor buitenlanders. Dat je ook Thai bent doet niet ter zake.
De enige oplossing: als Nederlander Thailand verlaten en op vertoon van je Thaise paspoort weer naar binnen gaan.

RuudThai
Expat
Expat

#10 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 02:53

Sjoerd was minderjarig en valt dus niet onder de visumplicht zoals die voor volwassenen geldt.
En als ze hem hier als buitenlander zien hoeft hij straks ook niet in Thaise militaire dienst, haha!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » vrijdag 06 november 2015, 04:09

Stel: je bent Nederlander en Thai. Je gaat permanent in Thailand wonen.

1. Vervalt dan niet na tien jaar permanent in Thailand wonen jouw Nederlandse nationaliteit?

2. Kun je dat op een of andere manier stuiten?

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » vrijdag 06 november 2015, 04:43

Je moet in die 10 jaar tenminste 1 x laten blijken dat je de NL nationaliteit wilt behouden bijv. door de aanvraag vernieuwing paspoort.
En verder verlies je die nationaliteit niet zomaar, daar zijn allerlei regeltjes voor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » vrijdag 06 november 2015, 06:31

Dank. De hoofdregel staat nu in het forum. :clap:

Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Korat » zaterdag 07 november 2015, 01:04

Korat schreef:
RuudThai schreef: Een paspoort was niet nodig zei men want hij kon naar Thailand reizen op zijn Nederlandse paspoort en op vertoon van de Thaise geboorteakte hoefde er geen visum te worden aangevraagd bij aankomst daar.
Ik ken persoonlijk enkele Thai die geremigreerd zijn en bij aankomst Thailand zijn ingegaan op hun Nederlandse paspoort.
Die konden dus een jaarvisum aanvragen en de 90 dagen trip maken die de Nederlandse Thailandbewoner maar al te goed kent.
De reden: ze waren als buitenlander Thailand binnengekomen en vallen dan onder de regelgeving voor buitenlanders. Dat je ook Thai bent doet niet ter zake.
De enige oplossing: als Nederlander Thailand verlaten en op vertoon van je Thaise paspoort weer naar binnen gaan.

Ik was incompleet in deze posting. Er is nog een oplossing: je Nederlandse nationaliteit opgeven. Dat heeft een bekende van ons inmiddels gedaan....

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”