de cobra in de stad

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

de cobra in de stad

#1 Bericht door yandre » zondag 01 november 2015, 15:53

nu van avond hier in nongkhai met vrouw en duiker die hier op vakantie is
naar de avond markt geweest bij het trein station hier elke zondag midag
avond grote markt met veel eten en drinken .
nu na poosje rond gelopen te hebben zegt duiker zullen we iets drinken
waar ik nu logeer ja is goed .
nu na een biertje gedronken te hebben ik zeg we gaan naar huis veel muggen
daar in de tuin wel heel rustig daar langs de mekong rivier.
ok nu rijden huis waarts voor bij mega home voor de kenners en sla links af
richting huis dat stuk straat niet zo best dus uit kijkken voor kuilen en gaten in de weg
nu noi zit achter op en ik rij denk een 30 km een gil van haar ik zeg wat is er een cobra
komt er een cobra zo dik als mijn pols en die had zijn kop al op gericht hij hoorde de motorfiets
nu ik zag niets dus en mischien ging het allemaal te snel voor hem .
ze zegt nu maar goed dat je hem niet zag mischien een rare uit wijk met de motor van de schrik .
ze zegt geluk als je gebeten wordt dan een hoop narigheid.
nu zie wel eens wat slangetjes dood op de weg maar dit is nieuw een cobra dus toch ook in de
bebouwde kom leven ze of op zoek naar eten ?
du blijft uit kijkken dat blijkt wel ook in de steden

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: de cobra in de stad

#2 Bericht door prajak » zondag 01 november 2015, 16:30

Heb je mazzel gehad.

Maar kijk in de tempeltuin bij jou aan de overkant in de avond en daar zie je ze ook hoor. In de rijstvelden naast mijn huis zitten ook slangen en daaronder cobra's. Het zijn nachtdieren en je verstoort ze en dan vallen ze aan. Het heeft mij al een kat gekost die speels rond liep en schuimbekkend thuis kwam; een minuut later was ie dood.

Om je nog even attenter te maken: tussen mijn steeg en de autoweg-bypass ligt een grote houtopslag en van daar tot jouw dorp liggen velden en die cementfabriek. Daar zitten pythons en mijn buurman kreeg er een in huis. Pythons worden gerespecteerd dus roepen ze de kamnan en met een paar man wordt de python in een juten zak gedaan en weggebracht naar het bos.

Een python is niet giftig maar een volwassen python kan een volwassen vent aan. En dan is het stikken.....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 01 november 2015, 16:38

Hoe een slang springt....

http://www.youtube.com/watch?v=MT_V7n_0mFk

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door driver » zondag 01 november 2015, 17:23

Daar sta ik als ik in Thailand ben eigenlijk nooit bij stil ,dat er her en der (giftige) slangen zijn.
Zeker niet zoals Yandre het nu omschrijft.
Ben ook wel eens zomaar een stuk dik bebosd gebied in gelopen waar niemand woonde en waar het echt dik begroeid was.

Maar ...stel je wordt door een cobra gebeten wat is dan het eerste wat je moet doen of een ander ?..de bijtwond direct uitzuigen of kan dat niet ?
Niks doen betekent doodgaan of zie ik dat te somber ?

gr driver

printen44
Expat
Expat

#5 Bericht door printen44 » zondag 01 november 2015, 17:51

Driver, nooit uitzuigen. Een klein sneetje in je lip en je krijgt het gif binnen. Als het mogelijk is een tourniquet aanbrengen, dat belemmerd de bloedsomloop van de bijt af en zo snel mogelijk naar een ziekenhuis. Daar hebben ze serum tegen slangenbeten. Als een tourniquet aanbrengen niet mogelijk is, proberen een drukpunt te vinden waardoor je de bloedtoevoer kan belemmeren

Overigens kunnen slangen die zich verdedigen, een "lege" bijt geven. D.w.z. dat er geen gif door de holle tanden gaat.

Overigens gaat een slang meestal op de loop voor een mens. Ze vallen alleen aan als ze geen kant uit kunnen of dat je op ze trapt.

In Ngao had ik een slang, die lag op het dak van de carport. "Sliertje" noemde ik hem of haar. Af en toe kwam hij of zij naar beneden om een prooi in het gras te vangen. Dan zag ik hem of haar later weer het dak van de carport op gaan.

Bang voor slangen ben ik niet, wel voorzichtig. Ik beschouw elke slang die ik tegenkom, als een giftige slang. Op school in Namibia leerde je al vroeg wat voor soorten slangen er waren en wat je wel en niet moest doen als je ze tegenkwam.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door driver » zondag 01 november 2015, 20:02

Tourniquet heb ik even gegoogeld dat kende ik niet en ik kwam uit bij een site waar aardig werdt omschreven wat te doen en zo,n Tournequet was met name bij 2 soorten slangen zag ik.
Drukpunt zoeken wordt ook nog lastig want waar zit zoiets ?
Wat ik ook las was dat je rustig moet blijven en niet te snel lopen dit ivm je hart en verspreiding van het gif.
Leuk geschreven maar wordt je gebeten en je bent daar niet bekend oid dan zou mijn eerste reactie zijn zo snel en hard mogelijk mensen opzoeken die me naar een dokter/ziekenhuis kunnen brengen.

Hoop nooit zo,n beest tegen te komen die me niet mag daar zit ik niet echt op te wachten :cry:

Linkje naar wat slangenbeet info :

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... at-nu.html

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 00:08

Je hebt na de beet twee termijnen:

Termijn een om mensen te waarschuwen, foto te maken van de slang als dat kan of de resten meenemen als je hem dood kunt maken, leer het Thaise woord voor slangenbeet en de kleuren. Dorpjes hebben vaak een lokale kliniek met elementaire dingen zoals antispul. Dan hijsen ze je in een pickup en brengen je weg.

Termijn twee, dan ben jij al onder zeil maar kan de arts je nog redden. Hangt van leeftijd, conditie, allergische reactie en soort slang af. Een honderdpoot of giftige spin kan ook dit resultaat geven.

Maar ben je alleen ver buiten en je zoekt een boom op voor een plas en krijgt een beet dan kun je zo maar reddeloos verloren zijn.

De gevaarlijkst dieren hier zijn toch muggen en dingen zoals jouw Panda..... :giggle:

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door yandre » maandag 02 november 2015, 02:13

ja klopt hier bij de tempel meestal wat hoog gras zullen uiteraard ook slangen zijn
.ja je staat er niet altijd bij stil op dit gevaar.
zo als gisteren avond noi hoorde hen ook sissen ik niet beetje doof en het geluid
van de motor fiets.
maar het gaat je wel nog meer alert maken .
weet dat ik in ieder geval bij het nieuwe huis op het stuk wt ik loop naar
het huis ook straat verlichting maken kost de kop niet en daar is ook wat
bananen bomen enz en je weet het maar nooit.
ja als hij gebeten had was samen met noi als een speer naar zieken huis
weet van iemand die was niet gebeten maar kreeg wat gif op zijn arm
en dit brande vertelde hij zieken huis en gelijk infuus en een nacht observatie.
was gelukkig niets dus volgende dag weer naar huis.
maar je ziet het heb denk ik soms engeltje op de schouder

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » maandag 02 november 2015, 02:26

Een hond waarschuwt voor slangen. Is een optie. Mijn katten waarschuwen ook al doen ze dat anders dan een hond. Maar op straat helpen die je niet. De begroeiing laag houden is een verstandige maatregel; wij houden het gras in de tuin en in de steeg ook laag.

printen44
Expat
Expat

#10 Bericht door printen44 » maandag 02 november 2015, 07:07

driver schreef:Tourniquet heb ik even gegoogeld dat kende ik niet en ik kwam uit bij een site waar aardig werdt omschreven wat te doen en zo,n Tournequet was met name bij 2 soorten slangen zag ik.
Drukpunt zoeken wordt ook nog lastig want waar zit zoiets ?
Wat ik ook las was dat je rustig moet blijven en niet te snel lopen dit ivm je hart en verspreiding van het gif.
Leuk geschreven maar wordt je gebeten en je bent daar niet bekend oid dan zou mijn eerste reactie zijn zo snel en hard mogelijk mensen opzoeken die me naar een dokter/ziekenhuis kunnen brengen.

Hoop nooit zo,n beest tegen te komen die me niet mag daar zit ik niet echt op te wachten :cry:

Linkje naar wat slangenbeet info :

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... at-nu.html

gr driver
Driver, dat van die tourniquet en de drukpunten leerde ik op school in Namibia. Daar werd veel aandacht besteed aan de natuur, welke dieren er in die natuur leefde en wat te doen als je een dier tegenkwam.

Ik ben voor vrijwel geen enkel dier bang. Omdat dieren van nature op de loop gaan voor mensen. Het enige dier waar ik echt bang voor ben, zijn bavianen. Die verscheuren je met de slagtanden van hun. Zelfs luipaarden en tijgers, dus ook leeuwen, gaan op de loop voor bavianen.

Als je wat weet over dieren, hun gedrag t.o.v. mensen, kom je een heel eind. Ik praat uiteraard over dieren in het wild.

Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#11 Bericht door Arietwee » maandag 02 november 2015, 07:30

Hou het gras kort en niet onverwacht in bosjes graaien enzo. En verder is het net als met ratten, ze zitten overal maar je komt ze zelden tegen. Ze zijn doodsbang voor mensen, honden, katten kippen enz. Blijven wel uit je buurt want het wordt hun dood. Geef ze de kans om weg te komen. Wat ik zeg, geen losse troep om het huis waar ze onder kunnen gaan zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”