Dit overkwam een Australische toerist. Maar een Aussie is niet voor één gat te vangen en dus los je het probleem heel creatief op: ga naar een speelgoedwinkel, koop daar een speelgoed pistool en pleeg een bankoverval.
Ik denk dat zijn verblijf in Thailand “enige tijd” zal worden verlengd in het gastvrije Thailand, maar waarschijnlijk niet in een Thais Hilton hotel.
Deze overval overkwam een bange medewerkster van de Thanachart bank van het Morchit filiaal in Saphan Kwai. Met in z’n achterhoofd:”Je moet er vroeg bij zijn, want anders is iemand anders je die dag misschien al voor geweest”, stapte kort na opening van de bank een gemaskerde en zonnebrildragende jonge toerist de bank binnen. Onder bedreiging met een pistool riep hij slechts één woord: GELD. En dat laatste lijkt me heel logisch: de verscheidenheid aan producten is bij een bank maar héél beperkt en daarover ga je eerst niet een eindeloze discussie aan.
De bankmedewerkster, op dit vroege ochtenduur toch al wel snel van begrip, overhandigde hem in rap tempo 170.000 baht (ruim € 4.000,--) in contanten. Zonder dat hij een handtekening voor ontvangst hoefde te zetten koos hij binnen enkele minuten ook al weer het hazenpad. Eigenlijk vind ik dat hij zich tamelijk bescheiden opstelde: slechts ruim € 4.000,--. Maar mogelijk haalt hij hiermee wel het Guiness Book of Records wegens de snelst gepleegde bankoverval ooit! En dat zou dan weer een leuke bonus zijn.
Voorbijgangers die de overval hadden waargenomen en de toevallig in de buurt zijnde politie, zetten onmiddellijk de achtervolging in. Slechts enkele minuten na de overval werd hij dan ook alweer ‘in verzekerde bewaring’ genomen met, hoe kan het ook anders, al het geld nog op zak!
Bij ondervraging op het politiebureau van Bang Sue vertelde de toerist dat hij tot z’n daad was gekomen, omdat z’n geld op was geraakt en hij geen ticket meer kon kopen voor de terugreis naar Australië. Bij een volgend bezoek aan Thailand, wat vast nog wel ‘enige tijd’ op zich zal laten wachten, dus iets meer tijd besteden aan een goede budgetplanning, lijkt me de enige optie.
Alvorens de overval te plegen had hij zich behoorlijk voorbereid. Enkele dagen voor z’n daad hij een grondige observatie van de bank en z’n omgeving uitgevoerd en daarbij geconstateerd dat het tijdens de ochtend uren met dan maar weinig klanten, niet druk was bij de bank. Vervolgens kocht hij een speelgoed pistool om z’n eis kracht bij te zetten. Als je geld op is, dan kun je immers geen echt pistool meer kopen.
In plaats van een ‘vermogend’ man is hij nu een ervaring rijker maar een illusie armer. ‘Zo gewonnen, zo geronnen’ moet je maar denken.
En zo veranderde ‘van de nood een deugd maken’ opeens in ‘het kan verkeren ………..’
Vermoedelijk krijgt deze Australische gast voldoende de tijd om wat extra geld te sparen, voordat hij weer met vakantie naar Thailand kan!

Commender of Police Bang Sue