In hun broek doen Thais het; geesten, spoken, aardmannetjes en trollen.
Alsof ze de hele dag in de gaten worden gehouden. Geesten die op het huis passen, of juist niet, geesten die op de drempel wonen (‘til je voeten op asjeblieft...’) en uiteraard nabij ieder huis een ‘spirit house’ waar een voorgeschreven verzameling beeldjes staat die voorstelt de geesten die huis en haard beschermen.
Er zijn mensen die de geesten daar dagelijks verwennen met lekkers; zo zie ik vaak een flesje cola staan waar de mieren zich van de geesten aan tegoed mogen doen.
De geesten huilen....
Ik had lang geleden een Nederlandse bezoeker en zijn vrouw, Thaise, en hij is nu ook Thai trouwens, en zij hoorde de geesten huilen en klagen. Bleek mijn huisje verwaarloosd want mijn toenmalige vriendin gaf er niets om.
Nu is het huisje ook verwaarloosd maar de geesten huilen niet. Ik hoor ze althans niet. Het huisje staat er, Kai zet er een blommeke neer en verder wordt het huisje bezocht en gesloopt door de katten die er liggen te pitten. Dat zal met permissie zijn?
En iemand vermoord of dood door zelfmoord?
Ril-films, lugubere verhalen, spoken van kwaad tot erger, er zijn zat films om te griezelen. Juist die huizen geven ruimte aan geesten die rondspoken uit wraak.
Er is een groeiende belangstelling voor het geestenrijk en dat tot verdriet van de traditionele leer dat je spoken spook moet laten. Zoals een monnik het uitdrukt ‘deze spoken zitten vast in hun gedaante en kunnen niet worden gereïncarneerd. Ze hebben vaak een nog niet afgewerkte taak of hebben een grote tragedie meegemaakt.’
Weet je dat in Thailand exorcisme nog voor komt? Deze ceremonie moet echter niet het spook vernietigen maar juist aansporen de plaats te verlaten en rust te brengen aan huis en bewoners.
Spoken jagen wordt trendy
Een populair radioprogramma in Thailand is The Shock waar luisteraars kunnen inbellen met hun ervaringen of om te vertellen waar je nog spookhuizen kunt vinden. Wij zijn niet bang hoor!
De heer Kapol host dat programma en presenteert ook een TV programma dat spookverschijnselen onderzoekt in het land. De rijdende spookrechter.
De groep Hunters
Deze groep komt in beeld als ze een huis bezoekt waar een vrouw zelfmoord heeft gepleegd omdat haar baby stierf. Het huis staat al jaren leeg en niemand durft er in.
Ze waarschuwen de buurt en de politie om niet tegen inbrekers en drugverslaafden aan te lopen en gaan op waarheidsvinding. Ze laten de boel intact en kijken naar sporen.
Zo waren ze laatst in dat huis en vonden niets, en al helemaal geen bovennatuurlijke verschijnselen. En toch, op weg naar huis in de auto, hoorden ze door de muziek heen op de autoradio een baby zuchten...

Weblink met foto’s:
http://www.bangkokpost.com/news/general ... -for-truth