Grond voor Hmong
Men noemt ze wel ‘hilltribes’, de groepen in de bevolking die geen Thai zijn maar afkomstig van streken zoals Zuid-China en die al eeuwen in dit land wonen. Mensen die maar langzaam opgaan in de Thaise gemeenschap en sterk vasthouden aan eigen gewoontes en vooral taal.
Het plan is nu om in de provincie Phetchabun (ten westen van de provincie Chaiyaphum, dus net geen Isaan meer) grote stukken beschermd reservaat af te staan voor hun leven. Het bedoelde bosgebied ligt langs de weg 203 in het noord-westen van de provincie.
Die stukken grond zijn al aan hen toegewezen. Het communisme heeft in die regio (ook in Loei) hoogtij gevierd en in 1996 al greep de regering in om met steunpakketten die invloed weg te nemen en de bevolking te helpen met landbouw. Uiteraard op de voorwaarde dat de narcoticateelt zou verdwijnen.
Inmiddels hebben ook daar ondernemers stukken grond gekocht voor resorts en die hebben pech, ze kunnen verkassen. Op strikte voorwaarden kunnen de Hmong daar kleine resorts bouwen voor hun onderhoud.
Men heeft eeuwenlang de hilltribes met de neus aangekeken en deze wijziging is een goeie zaak.
Weblink met foto:
http://www.bangkokpost.com/news/general ... -for-hmong
Grond voor Hmong
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Grond voor Hmong
Laatst gewijzigd door prajak op vrijdag 16 oktober 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
Re: Grond voor Hmong
De Hmong komen niet uit Tibet. Ze zijn vooral gewend aan leven op grotere hoogte en nogal eigenzinnig, dus ik betwijfel sterk of die plek naast Pet-bun wat wordt. Maar hun taal zal ook wel tot de Austro-Tibetaanse groep behoren-maar dat doen er vele 10tallen.
Er hebben er 10.000en -vnl. Hmong-jaren vastgezeten in dat kamp Baan VInai langsheen de Mekong, zo'n 40/50 km west van je woonst. Is niks meer van te zien nu. EN: na Laos wonen inmiddels de meeste etnische Hmong in de USA-enkele delen van California, m.n. herinner ik me Sacramento.
Er hebben er 10.000en -vnl. Hmong-jaren vastgezeten in dat kamp Baan VInai langsheen de Mekong, zo'n 40/50 km west van je woonst. Is niks meer van te zien nu. EN: na Laos wonen inmiddels de meeste etnische Hmong in de USA-enkele delen van California, m.n. herinner ik me Sacramento.
-
- Volwaardig lid
Re: Grond voor Hmong
Zuid-China lees ik net. Aangepast.
De plek in Phetchabun is ze in 1996 al gegeven dus toen zaten ze er al. Waar kunnen ze heen als ze het niet naar de zin hebben? Ik vraag me af of ze wel een nationaliteit hebben; het kunnen 'gedoog-Thais' zijn zoals de mensen uit Mergui en Tennaserim.
viewtopic.php?f=8&t=821787&p=8212404&hi ... i#p8212404
De plek in Phetchabun is ze in 1996 al gegeven dus toen zaten ze er al. Waar kunnen ze heen als ze het niet naar de zin hebben? Ik vraag me af of ze wel een nationaliteit hebben; het kunnen 'gedoog-Thais' zijn zoals de mensen uit Mergui en Tennaserim.
viewtopic.php?f=8&t=821787&p=8212404&hi ... i#p8212404