RuudThai schreef:
2 jaar is standaard hier, soms een jaartje langer.
Ben ik zeker een uitzondering met ruim 4 jaar! Of gewoon, de goede auto met de goede accu gekocht!
Ik weet wel dat een accu in NL nooit langer dan 3 à 4 jaar meeging vanwege vocht en vorst.
Eergisteren was het zover, ik wilde in de stad de auto starten maar er klonk slechts een soort van vermoeide zucht onder de motorkap. De accu was op en liet dat dus merken. Mijn vrouw was er gelukkig bij en die charterde een paar mannen die hem hebben aangeduwd.
Eenmaal in de auto had ik het plotseling gedaan. Ik keek nooit onder de motorkap als andere mannen, ik vulde nooit olie bij in de motor of water in de accu enz.enz. Nou laat ik altijd keurig op tijd de servicebeurten doen, het is nog geen oud wrakje dat olie slurpt en lekt uit alle slangen zoals zoveel hier dus inderdaad, ik kijk nooit. De accu was trouwens van het onderhoudsvrije type dus daar hoef je geen water bij te vullen maar dat snapte mijn vrouw niet. Vrouwen zijn maar zelden technisch behept....
Bij de Isuzu-dealer werd wat verveeld gekeken en gereageerd, het was rond lunchtijd dus de monteurs wilden liever aan de somtam leek het zo.
Goed hoor, we rijden wel verder, doei!
We kwamen uit bij de nieuwe Robinson waar een supermoderne garage naast is gekomen, B-Quik.
En nu zit er een nieuwe accu in van een mij volslagen onbekend merk, Yuasa, type 85 (er staat iets Thais bij maar dat weet ik niet en mijn vrouw is dus niet technisch en kan het niet vertalen

) en onderhoudsvrij. Kosten waren 4290 baht maar ik kreeg 400 baht voor de oude terug dus de kosten waren inclusief installeren 3890 baht. Lijkt mij redelijk, bij de Isuzu dealer werd al over 5000 baht gesproken.
Met de 1e (fabrieks) accu had ik ruim 4 jaar gereden, met de 2e een jaar of 3.
Dit verhaal schreef ik dus ruim 2 jaar geleden en het geciteerde deel is van anderen.
Maar daar staat ook in dat 2 jaar standaard is voor de levensduur van een accu in Thailand.
Wel, dan heb ik de 1e twee keer geboft want gisteren begaf de accu het opnieuw, na ruim 2 jaar dus.
Ik was met mijn vrouw naar Udon Thani om bij kledingmarkt Bobe (naast de Global House) kleding in te kopen voor haar winkeltje. Nu had ik de laatste weken wel gemerkt dat hij wat moeizamer startte maar ik dacht, 2 jaar oud, dat kan helemaal niet dat hij nu al op is.
Maar helaas, toen wij weg wilden rijden klonk er nog slechts wat gereutel en hij sloeg niet aan.
Hier en daar wat hulp gevraagd en toen kwamen 3 jongemannen proberen hem aan te duwen. Lukte niet waarop eentje z'n eigen auto ging halen, de accu eruit haalde en die verwisselde met de mijne. Toen sloeg de auto aan en haalden ze hun eigen accu er weer uit en zetten de mijne terug.
Ik kon volgens hen terugrijden naar Sakon Nakhon als ik de motor maar niet uitzette....
We bedankten ze vriendelijk voor de hulp plus gaven wat tip voor een glaasje fris

en reden naar huis.
Dat lukte allemaal en tegen 8 uur kwamen we in Sakon Nakhon en reden gelijk naar BQuik voor een nieuwe accu. Het bedrijf was nog open en nadat de accu was getest (het kon tenslotte ook een kapotte dynamo zijn) en er was bevonden dat hij te weinig stroom afgaf dus op was werd er een nieuwe ingezet.
Weer van hetzelfde merk als bovenstaand, een ander hebben ze niet. Dus over 2 jaar.....
Ik kreeg nog wat terug voor de oude en moest 3250 baht bijbetalen wat niet teveel is natuurlijk.
Twee weken geleden moest er een apparaat dat aan de motor vastzit vervangen worden, een metalen ding dat volgens mij iets verdeelt en waarop een verklikkertje zit wat op mijn dashboard een lampje deed opgloeien. Moest dus vervangen worden en kostte bij de dealer 5600 baht.
Maar ik blijf tevreden over deze auto, na ruim 9 jaar heb ik nog maar weinig slijtage gehad. Ja, wat banden en accu's maar bijv. nog nooit de uitlaat en dat was in Nederland wel anders. Maar ja, hier wordt geen pekel gestrooid!
