Illegale software bij bedrijven in Thailand
Waar niet?
In Europa heb je daar waakhonden voor en de straffen zijn niet mis maar Thailand is ook op de goede weg met iets doen aan die diefstal. Want dat is het.
In Nederland is de waakhond BSA en geeft men ‘tipgeld’ uit aan mensen die een bedrijf willen verlinken. Of dat in Thailand ook zo werkt vermeldt het bericht niet.
Dit jaar tot september liepen hier 166 ondernemingen tegen de lamp met voor 358 miljoen baht (9 miljoen euro) illegale kopietjes van dure software van Microsoft, Autodesk (3D software), Thai Software Enterprise (multimedia, entertainment, education) en Tekla (contructie).
Het aantal bedrijven dat men pakt loopt langzaam terug van 247 gevallen in 2013 tot 207 vorig jaar. De straffen? Voor gebruik lopen de boetes van 20.000 tot 200.000 baht en als je weet wat goeie software kost dan is dat een lachertje....
Handelaren in dit illegaal spul lopen boetes op tot 800.000 baht en mogelijk tussen zes maanden en vier jaar de bak in.
Weblink:
http://www.bangkokpost.com/business/new ... d-software
Illegale software bij bedrijven in Thailand
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
-
- Expat
- Contacteer:
Re: Illegale software bij bedrijven in Thailand
Om problemen te vermijden ben ik legaal: legale Windows versie, Open Office ipv Word etc, freeware PDF reader, freeware Paint.net ipv Illustrator, etc..
-
- Volwaardig lid
StevenL, hoe bevalt Open Office en kun je MS Office bestanden (vooral Word2007 en Excel2007) daar probleemloos inlezen?
Ik heb een legale WIN en mijn computermeneer heeft een handelaarslicentie MS Office2007; mijn Norton360 is uiteraard legaal en zo is Spybot.
Dank alvast
Ik heb een legale WIN en mijn computermeneer heeft een handelaarslicentie MS Office2007; mijn Norton360 is uiteraard legaal en zo is Spybot.
Dank alvast
-
- Expat
- Contacteer:
Geen enkel probleem, je kunt MS Office bestanden lezen en bewerken, en je kunt Open Office bestanden opslaan als MS Office bestanden.prajak schreef:StevenL, hoe bevalt Open Office en kun je MS Office bestanden (vooral Word2007 en Excel2007) daar probleemloos inlezen?
Dank alvast
Ik denk dat ik prive geen problemen zou hebben om een illegale versie van MS Office in huis te hebben, maar hier in de shop, open en bloot dus, wil ik met dat soort dingen geen risico nemen.
Spybot is als freeware beschikbaar.