Je kind in Thailand op laten groeien of in Nederland?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kleur
komt net kijken
komt net kijken

Je kind in Thailand op laten groeien of in Nederland?

#1 Bericht door Kleur » zaterdag 12 september 2015, 17:59

Ik wil graag wat meningen hebben van mensen die mij hier wat advies over kunnen geven.

De situatie is als volgt, ik heb een dochter van 1,5 jaar oud ze is half Nederlands, half Thais en ben gelukkig getrouwd met mijn vrouw.
We leven hier erg lekker en er is weinig waar ik echt heel erg ontevreden over ben hier, maar ik vraag me af of het niet beter is om mijn kind in Nederland op te laten groeien. Denk dat je je beter in Nederland kan ontwikkelen, ik lees erg veel wisselende berichten over scholen hier. Thaise scholen schijnen echt verschrikkelijk te zijn en over internationale scholen lees ik veel verschillende berichten en de kosten vind ik ook hoog, van ongeveer alle internationale scholen die ik op internet heb gevonden komen de prijzen ongeveer overeen 10 a 12000 euro per jaar en een eerste "schenking" van zo een 5 a 6000 euro. Dit is mij net wat te gek en als je een tweede kind wil dan kan het al helemaal niet kwa kosten. (Zijn er uberhaupt goede scholen voor lagere prijzen dan dit?)

Misschien dat mensen die hier meelezen posten dit zelf al mee hebben gemaakt en mij van goed advies kunnen voorzien, mijn besluit veranderd ongeveer met de dag en weet het gewoon echt niet meer :cry:

doekle
komt net kijken
komt net kijken

Re: Je kind in Thailand op laten groeien of in Nederland?

#2 Bericht door doekle » zaterdag 12 september 2015, 23:27

Kleur schreef:Ik wil graag wat meningen hebben van mensen die mij hier wat advies over kunnen geven.

De situatie is als volgt, ik heb een dochter van 1,5 jaar oud ze is half Nederlands, half Thais en ben gelukkig getrouwd met mijn vrouw.
We leven hier erg lekker en er is weinig waar ik echt heel erg ontevreden over ben hier, maar ik vraag me af of het niet beter is om mijn kind in Nederland op te laten groeien. Denk dat je je beter in Nederland kan ontwikkelen, ik lees erg veel wisselende berichten over scholen hier. Thaise scholen schijnen echt verschrikkelijk te zijn en over internationale scholen lees ik veel verschillende berichten en de kosten vind ik ook hoog, van ongeveer alle internationale scholen die ik op internet heb gevonden komen de prijzen ongeveer overeen 10 a 12000 euro per jaar en een eerste "schenking" van zo een 5 a 6000 euro. Dit is mij net wat te gek en als je een tweede kind wil dan kan het al helemaal niet kwa kosten. (Zijn er uberhaupt goede scholen voor lagere prijzen dan dit?)

Misschien dat mensen die hier meelezen posten dit zelf al mee hebben gemaakt en mij van goed advies kunnen voorzien, mijn besluit veranderd ongeveer met de dag en weet het gewoon echt niet meer :cry:
Onze zoon gaat naar een normale Thaise school ,niet in ons dorp, maar een paar dorpen verder.Sinds kort gaat hij,op vrijwillige basis, ook zaterdags naar school voor wat extra Engelse en aardrijkskunde lessen.
Ik ben ervan overtuigd dat je ook hier je goed kunt ontwikkelen als je daar de benodigde hersenen en doorzettingsvermogen voor hebt.
In het ergste geval zal je er een paar jaren meer over doen vergeleken met NL.
De vraag voor ons was : moet ons kind succesvol of gelukkig worden in het leven , wij hebben voor het laatste gekozen.
Succes gewenst met je beslissing.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#3 Bericht door Gardensafari » zaterdag 12 september 2015, 23:54

Kleur schreef:Ik wil graag wat meningen hebben van mensen die mij hier wat advies over kunnen geven.

Je kind is zeer belangrijk.
Maar jullie zijn er zelf ook nog.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zondag 13 september 2015, 01:40

'...Thaise scholen schijnen echt verschrikkelijk te zijn...'

'Hear say' zeggen ze in Engelssprekende landen. Je hebt alle tijd je goed te informeren, het kind is nog piepjong, wacht ook haar ontwikkeling eerst eens af is mijn advies. Je kunt altijd nog verkassen.

Of je wilt verkassen hangt af van jouw positie hier. Ben je expat dus gedetacheerd, kun je ergens anders heen worden gezonden, of ben je gepensioneerd emigrant en eigenlijk van plan in TH te blijven?

Kijk om je heen hier. Ze komen op hun 18e van Matthayom af en gaan een stap verder en komen allemaal op hun plekkie terecht. De wereld kan niet bestaan uit artsen en architecten alleen. Er moet ook gebouwd worden en techneuten zijn net zo hard nodig.

Afhankelijk van jouw woonplaats kunnen Prathom en Matthayom van kwaliteit verschillen. Je hebt nu tijd de keuzes te maken voor straks en in jouw buurt de beste school te zoeken. Aanvullend Engels en waarom ook niet Chinees is hard nodig want taal is vaak een ondergeschoven kindje.

Dus doe rustig jouw onderzoek. Je begint er op tijd mee.

jumbo
Expat
Expat

#5 Bericht door jumbo » zondag 13 september 2015, 02:05

prajak schreef: Kijk om je heen hier. Ze komen op hun 18e van Matthayom af en gaan een stap verder en komen allemaal op hun plekkie terecht. De wereld kan niet bestaan uit artsen en architecten alleen. Er moet ook gebouwd worden en techneuten zijn net zo hard nodig.
Kijk soms worden er dingen geschreven die echt de spijker op de kop slaan
Deze economie wordt voornamelijk gesteund door arbeiders, werkvolk, boeren, toerisme en er is weinig ruimt om iets anders te ontwikkelen en de vraag is of men dat wel zou willen.
Kijk naar NL , onze economie is veranderd door de jaren heen gemotiveerd door 'kennis is macht'
Maar arbeiders hadden we niet en hebben we nu nagenoeg niet meer nodig omdat er meer managers als gekwalificeerde werklui rondlopen
Hele streken en provincies zijn hun economie kwijt geraakt.
Komt wel weer terug, we zullen wel moeten maar daar gaat een behoorlijk aantal jaar overheen

Om terug te komen op de OP zijn vraag en onderstaande zeer ware quote van doekle in acht nemend
Ik ben ervan overtuigd dat je ook hier je goed kunt ontwikkelen als je daar de benodigde hersenen en doorzettingsvermogen voor hebt.
zou ik me afvragen wat verwacht je van je kind??

Mijn NL kinderen leven in NL en ik verwacht niet dat ze mijn voetstappen zullen volgen, ons Thai kind leeft en woont hier in TH en wil voor geen goud, evenals haar moeder, naar NL.
Er is duidelijk een verschil in volwassenheid, ontwikkeling en kennis, maar ze zijn allemaal even gelukkig met eenzelfde roze bril op voor wat de toekomst betreft. Ze krijgen allemaal dezelfde mogelijkheden kwa scholing , mijn NL kinderen krijgen dan onze goede scholing in NL en krijgen dan een prima NL salaris met alle (woon.zorg en belasting) lasten van dien. Ik verwacht dat mijn Thaise dochter haar universiteit afmaakt, keuze wordt nog gemaakt dit jaar, krijgt met haar 'andere dan NL' opleiding een aardige baan met een een minder salaris, maar met mindere (woon.zorg en belasting) lasten..
Misschien, als ik onze Thai dochter een beetje mentaliteit kan bij brengen en ze zich niet gelijk laat bezwangeren of diep in de schulden steekt met auto, huis, apple 8, ipads en credicards, dat ze dan netto net zoveel kan overhouden als mijn NL kinderen......
We zullen het zien

Mijn keuze is dus simpel, ik woon in Azie en daar kunnen mijn kinderen ook wonen, ze verkiezen wat anders, hun keuze en ik ondersteun die ten volle,
zelfde geldt voor thaise kind...

De OP zijn kind is nog jong, je kan nog alle kanten op, maar beide situaties hebben zo hun voor een nadelen en dan zeker voor je vrouw en jezelf
Je kind moet haar eigen weg volgen, dat gaan ze ook zeker doen, ze hebben alleen een zetje nodig in het begin
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken

#6 Bericht door tino kuis » zondag 13 september 2015, 15:11

Ik zat 16 jaar geleden met dezelfde vraag. Mijn zoon Anoerak Karel is nu 16 jaar en zit in de 5e klas van een internationale school in Chiang Mai. Na zijn afstuderen daar zal hij waarschijnlijk een sportopleiding gaan volgen in Nederland.
Ik heb vanaf het begin Nederlands met mijn zoon gesproken en hem via de Wereldschool in Lelystad Nederlandse les gegeven. Hij heeft een 'lagere school diploma' Nederlands. Zijn Nederlands is goed, evenals zijn Thais en nu Engels.
Hij ging naar een gewone Thaise kleuterschool en lagere school. Wij bezochten ieder jaar voor 4-5 weken Nederland waar ik hem overal mee naar toe sleepte. Hij bezocht daar ook een aantal weken een Nederlandse lagere school. Je kunt dus heel veel zelf doen om hem naast de Thaise school een ruimere blik te verschaffen.
Mijn advies: zet hem op een gewone Thaise kleuter-en lagere school. Leer hem Nederlands door veel te praten, voor te lezen, Sesamstraat en andere Nederlandse films te laten bekijken en de Wereldschool in te schakelen. Geef hem thuis wat extra Engelse les (of via de Wereldschool). Ga sparen voor een internationale middelbare school op zijn 12e levensjaar. Zo geef je hem een brede kijk op het leven. Anoerak voelt zich nu overal thuis.
Vergeet niet dat voor het opgroeien van een kind de inbreng van de ouders veel belangrijker is dan de schoolkeuze. Betrokken ouders en een slechte school loopt meestal goed af, een prima school en onverschillige ouders gaat vaak fout.
Succes.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » maandag 14 september 2015, 10:51

Waar woon je en wat doe je hier?

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”