Thaise parlement wijst nieuwe grondwet af
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Het parlement in Thailand heeft een voorstel voor een nieuwe grondwet afgewezen.
Nieuwe verkiezingen zijn daardoor nog ver weg.
Bron en volledig bericht. nu.nl
Het parlement in Thailand heeft een voorstel voor een nieuwe grondwet afgewezen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- Ben
- Expat
Re: Thaise parlement wijst nieuwe grondwet af
Hua Thale schreef:Thaise parlement wijst nieuwe grondwet af
Het is onrustig in Thailand sinds premier Thaksin in 2006 werd afgezet. Vorig jaar greep het leger in toen voor- en tegenstanders van de premier in conflict kwamen.

-
- Volwaardig lid
Ja, Ben, maar wat men nu wil, een geheimzinnige commissie van 23 personen die bij 'gevaar voor de democratie' (lees: het Huis en de toplaag) de absolute macht kan grijpen is een brug te ver als je over democratie wilt spreken. Dat lijkt echt op demodictiecratituur (met dank aan Wim Kan...) en lijkt me allesbehalve aanvaardbaar.
Trouwens, met een volledig aangewezen senaat, hoe kan er ooit gevaar ontstaan als de macht ligt bij een groep niet gekozen jaknikkers?
En toch, jaren geleden al riep een Nederlandse meneer dat Thailand behoefte heeft aan een benevolente dictator. Hij werd uitgelachen maar nu hebben we hier een redelijk benevolente dictator en het land loopt als een tiet, er is opruiming onder de oude garde, het volk mort niet meer dan vroeger (moet je mij horen, dat is ook geen echt aardige opmerking...) en men werkt zeer zeer zeer langzaam toe aan een vorm van demozoveel want democratie zal ik in dit land niet meemaken.
Het heeft iets van 'ze drinken een glas, ze doen een plas en alles blijft zoals het was'. Ja, en toch is het rustiger. De agressieve gekleurde hotemetoten in hun 'hok' en de oude garde bestuurt het land met achter zich de gewapende macht. En de boer, hij ploegt voort in armoe.
Niet ideaal maar wie vertelt me wat in dit land ideaal is?
Trouwens, met een volledig aangewezen senaat, hoe kan er ooit gevaar ontstaan als de macht ligt bij een groep niet gekozen jaknikkers?
En toch, jaren geleden al riep een Nederlandse meneer dat Thailand behoefte heeft aan een benevolente dictator. Hij werd uitgelachen maar nu hebben we hier een redelijk benevolente dictator en het land loopt als een tiet, er is opruiming onder de oude garde, het volk mort niet meer dan vroeger (moet je mij horen, dat is ook geen echt aardige opmerking...) en men werkt zeer zeer zeer langzaam toe aan een vorm van demozoveel want democratie zal ik in dit land niet meemaken.
Het heeft iets van 'ze drinken een glas, ze doen een plas en alles blijft zoals het was'. Ja, en toch is het rustiger. De agressieve gekleurde hotemetoten in hun 'hok' en de oude garde bestuurt het land met achter zich de gewapende macht. En de boer, hij ploegt voort in armoe.
Niet ideaal maar wie vertelt me wat in dit land ideaal is?
- jumbo
- Expat
Ik betwijfel of Thailand en nog een paar buurlanden wel helemaal toe zijn aan democratie
Van alle aziatische landen zijn er niet veel die er mee om kunnen gaan, Japan, Zuid-Korea, daar houdt
het wel een beetje mee op, de rest zijn toch merendeel 'centraal gestuurde' landen...
De stappen zijn te snel gegaan er is geen tijd gegund om democratie te leren kennen als begrip en tool
Oscar Wilde zei het eens over de US, maar het kan een paar kanten op
America is the only country that went from barbarism to decadence without civilization in between
Van alle aziatische landen zijn er niet veel die er mee om kunnen gaan, Japan, Zuid-Korea, daar houdt
het wel een beetje mee op, de rest zijn toch merendeel 'centraal gestuurde' landen...
De stappen zijn te snel gegaan er is geen tijd gegund om democratie te leren kennen als begrip en tool
Oscar Wilde zei het eens over de US, maar het kan een paar kanten op
America is the only country that went from barbarism to decadence without civilization in between
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
Democratie zoals wij dat zien zal hier ook nooit komen.
Heeft een beetje meer nodig als dat uit een boekje leren.
Van de vuilnisboer tot de PM hebben deze mensen zoiets van ja natuurlijk zolang ik maar het meeste voordeel heb.
Ongeacht of dat 'democraties' is of niet.
Dat er een normaale grondwet komt voor deze regio waar men nog over op papier enige vrijheid kan beschikken zou leuk zijn.
Krijg trouwens wel de indruk dat 95% van de Thai landers deze manier van regeren prettig vindt na vele jaren onrust en ellende van die clubs die democraties wilde regeren.
De Farang heeft er weinig tot totaal geen last van volgens mij die vorige meerdere clubs hadden daar een andere mening over met regelmaat.
Misschien dat de Great US of A en Europa hun opinie over vrijheid en democratie eens moeten bijstellen.
Van de vuilnisboer tot de PM hebben deze mensen zoiets van ja natuurlijk zolang ik maar het meeste voordeel heb.
Dat er een normaale grondwet komt voor deze regio waar men nog over op papier enige vrijheid kan beschikken zou leuk zijn.
Krijg trouwens wel de indruk dat 95% van de Thai landers deze manier van regeren prettig vindt na vele jaren onrust en ellende van die clubs die democraties wilde regeren.
De Farang heeft er weinig tot totaal geen last van volgens mij die vorige meerdere clubs hadden daar een andere mening over met regelmaat.
Misschien dat de Great US of A en Europa hun opinie over vrijheid en democratie eens moeten bijstellen.
- jumbo
- Expat
Ik hoor lees zoveel (gezever) over de euro en zorgverzekering/ziekenfonds dat ik na jaren het licht ook zieHua Thale schreef:Democratie zoals wij dat zien zal hier ook nooit komen.

Beetje vreemd, als je bedenkt dat een land hetzelfde gerund dient te worden als een bedrijf, maar daar heb je voor een langere tijd personen aan de macht met kennis en ervaring die het beste voor hebben met het bedrijf (en hun bonus), het moet winst maken en dat is ook in het voordeel van de werknemer dmv zekerheden over de toekomst van het bedrijf en dus de werkplek en inkomen.
In de politiek wordt het stuur regelmatig overgenomen door totaal anders denkenden, niet dat ze het anders doen, maar hun benadering en sociale belevenis is vaak anders. Er worden ondoordachte (door totale onkunde) belissingen genomen door theoretica, mensen zonder echte praktijk- of bedrijfservaring, en het gevolg is dat zaken mank gaan zoals de zorgverzekering, onderwijs, bank- en verzekeringswezen, het euro initiatief en ga zo maar door, genomen beslissingen waar iedereen altijd tegen schijnt te zijn (geweest) maar die er door gedrukt worden in de zoektocht naar erkenning, roem en glorie..
Hoe kan het dan dat deze volksvertegenwoordigers zo recht tegen de wil van het volk ingaan en gewoon durven aan te geven dat een volksreferendum aardig is maar niet ter zake doet...
Thailand komt er wel, ZO Azie komt er wel maar er moeten eerst andere zaken geregeld worden zoals onderwijs zodat mensen begrijpen hoe en in welke mate politici op een waarheid kunnen worden betrapt
-
- Volwaardig lid
'...maar die er door gedrukt worden in de zoektocht naar erkenning, roem en glorie....'
En vette commissariaten na afloop! Kijk maar naar Wim Kok waar het laatste stukje 'rood' al heel lang uit verdwenen is.
En vette commissariaten na afloop! Kijk maar naar Wim Kok waar het laatste stukje 'rood' al heel lang uit verdwenen is.
- jumbo
- Expat
Ik denk dat je hier bedoelt die clubs die democraties zijn gekozen, want democraties willen regeren was nooit een optie voor die groeperingen anders had alles anders uitgepakt voor hen en iedereenHua Thale schreef:.
Ondanks het feit dat er al jaren een parlement bestaat zijn de eerste echte verkiezingen pas deze eeuw gehouden met als onverdeeld ongelukkig resultaat dat de eerste echt verkozen premier zijn ware liefde (geld over volk) niet kon verhullen..... en dat terwijl zijn eerste 3-4 jaar geweldig veel goed hebben gedaan...
-
- Volwaardig lid
Beetje bedrijf zorgt wel dat dat de overdracht van kennis en uitwisseling van info tussen het 'electoraal' en de leidinggevende ietsje anders in verhouding is.Beetje vreemd, als je bedenkt dat een land hetzelfde gerund dient te worden als een bedrijf
Selectie van de gehele club van bovenaf is toch vaak ook wel ruim aanwezig om wrijvingen te minimaliseren.
Maar goed de balans tussen iedereen gelukkig houden in alle redelijkheid en de cashflow op een gezond peil houden zou het zelfde uitgangspunt moeten zijn.
En een ietsje meer aan je gelijkgezinde denken och wij zijn ook maar mensen.
Als Thailand er niet 'komt' kan de wereld wel eens achter haar oren krabbelen.
Geografische ligging omringende regio alles is hier in stijgende lijn of al op prettig niveau.
Scholing is OOK meer als een deftig gebouw redelijk goede leraren en voldoende geld.
De nog steeds met vliegtuigen vol aangesleepte leraren uit het buitenland geeft te denken.
Wil men wel heb mijn twijfels.
Heb hier als Thailand broekkie best wel veel veranderingen gezien in die 15 jaar.
Wereld is aanzienlijk 'beter' geworden voor veel mensen in mijn ogen maar toch soms denk je wel eens 'WAAROM'
Ben ik al 'ingeburgerd' op een aantal 'puntjes' na.

Back to basic nieuwe grondwet 2018 of later UITERAARD blijft de club die er nu zit zitten tenzij het van binnenuit fout gaat.
Als de nieuwe grondwet dan een feit zou zijn en de club voldoende puin heeft kunnen ruimen zonder teveel inbreng en besluiten heeft kunnen nemen zou het een mooie basis kunnen zijn voor een langere tijd.
- jumbo
- Expat
Staat Inwoners BNPHua Thale schreef: Als Thailand er niet 'komt' kan de wereld wel eens achter haar oren krabbelen.
Geografische ligging omringende regio alles is hier in stijgende lijn of al op prettig niveau.
(x 1000) ($ miljoen)
Brunei 415 12.402
Cambodja 15.269 11.168
Filipijnen 94.013 189.326
Indonesië 234.181 708.032
Laos 6.23 6.508
Maleisië 28.909 238.849
Myanmar 60.163 43.025
Singapore 5.077 223.015
Thailand 67.312 318.709
Vietnam 86.93 107.65
ASEAN totaal 598.498 1.858.683
Staatje over BNP en inwoners van ASEAN
geen land wat dan ook maar in de buurt van Thailand komt...
niet in productiviteit, output, infrastructuur noch in investeringswetgeving
Dat de andere, kleinere landen sterker stijgen in percentage is logisch, maar dan moet je dat
even herberekenen naar cijfertjes, dat haalt de euforie weer een beetje weg

Een goede economie heeft geen 'democratie' nodig, dat hebben landen als China aangetoond
In een goede economie is echter geen plaats voor corruptie en zelf verrijkers en ondanks alle verhalen
van expats die corruptie hebben moeten ondergaan met 'tea-money' en dat soort zaken
zijn er (beursgenoteerde!) bedrijven hier die door alles legaal te regelen niet corruptie gevoelig zijn
Wil je als bedrijf iets snel geregeld dan kan je dat middels tea-money regelen maar dan stel je jezelf
open voor jarenlange corruptie...als ze bloed ruiken ben je aan de beurt, maar het is absoluut niet nodig
Zelfde geldt voor andere omringende landen waar ik bedrijven heb opgezet, als je alles volgens de regels
doet en er de tijd voor neemt dan kan het... zonder meer