De nieuwe Grondwet

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat

De nieuwe Grondwet

#1 Bericht door printen44 » zondag 30 augustus 2015, 04:03

De nieuwe Grondwet zal waarschijnlijk in januari 2016 aan de kiezers worden voorgelegd in een referendum. Deze Grondwet, de 18de sinds 1932, vervangt de grondwet die in 2007 werd geschreven door de vorigen militaire junta.

Nu is het opmerkelijke dat er geen kampanje gevoerd mag worden door voor- en tegenstanders van deze nieuwe Grondwet. De gevestigde politieke partijen hebben veel kritiek op het ontwerp van deze Grondwet, omdat er, volgend die politieke partijen, weinig democratie in de Grondwet verankerd zit.

Nu is democratie die wij in Nederland en Europa kennen iets anders als de democratie die Thailand denkt te hebben. Een wereld van verschil. In Thailand is het paternalisme groot. Ook in de politiek. Plus dat de corruptie hoogtij viert.

Een hoogleraar aan een universiteit zei het dan ook treffend, "In Thailand bestaat een Thaise versie van democratie, en dat heeft met de westerse democratie weinig te maken."

Wat ik me wel afvraagt waarom er aan de 18de versie van een Grondwet gewerkt is? Betekend dat de vorige 17 Grondwetten niet deugde of dat elke militaire junta of politieke stroming maar een nieuwe Grondwet opstelt, om zo hun denkbeeld van democratie in de Grondwet te verankeren.

We zullen in januari zien wat er gebeurd. De militairen hebben nog niet bekend gemaakt wat ze zullen doen als de kiezers deze nieuwe Grondwet afwijst. Over nieuwe verkiezingen wordt al helemaal niet mee gesproken. Dat wordt elke keer weer verder naar voren geschoven. De nieuwste berichten daarover zijn dat er misschien verkiezingen in januari 2017 zullen worden gehouden. Maar dat moet je dan ook met een redelijke paar korrels zout nemen.

De Opper-Generaal heeft zijn kabinet ververst. Vooral de economische mensen in zijn kabinet zijn vervangen. Niet door economen, maar door generaals. Het kabinet telt nu vier generaals meer als het oude kabinet. En die economische sector in het kabinet moet de Thaise economie uit het slop halen. Generaals op economie? Dat kan nooit goed gaan.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De nieuwe Grondwet

#2 Bericht door torkom » zondag 30 augustus 2015, 09:49

Over een referendum gesproken...Wij krijgen misschien de mogelijkheid ons uit te spreken over het er wel of niet komen van een associatie verdrag met Oekraïne (de eerste stap tot toetreding tot de EU) in een referendum maar dan moeten er eerst 300000 handtekeningen binnen zijn voor eind september (pas dan komt het referendum er)....dus draag je democratie een warm hart toe en wil je je stem laten horen in deze kwestie ga naar www.geenpeil.nl voor meer info en handtekening. Personen buiten Nederland kunnen de handtekening per brief opsturen.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 30 augustus 2015, 09:57

Wat is de reden dat ik wonend buiten NL geen advies langs digitale weg kan geven? Weet jij dat? Ik heb een DigiD en een BSN en daarmee staat mijn identiteit vast.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zondag 30 augustus 2015, 10:13

Andere kost want gemakkelijker kunnen we het niet maken.....

https://www.kiesraad.nl/artikel/rr-vanu ... buitenland

printen44
Expat
Expat

#5 Bericht door printen44 » zondag 30 augustus 2015, 10:48

Het is een raadgevende referendum. De regering kan dus de uitslag naast zich neerleggen. Wat wel dom zal zijn om te doen.

Ik zal zeker een handtekening zetten. Of ik het nu wel of niet eens is met de regering, maar de regering mag af en toe weleens de mening van de kiezers tussentijds over een belangrijk onderwerp onder de ogen krijgen.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door torkom » zondag 30 augustus 2015, 11:00

printen44 schreef: Ik zal zeker een handtekening zetten. Of ik het nu wel of niet eens is met de regering, maar de regering mag af en toe weleens de mening van de kiezers tussentijds over een belangrijk onderwerp onder de ogen krijgen.

We zijn het 'n keer eens printen... :clap:

Wel jammer dat jouw partij d66 toch ooit een groot voorstander van het referendum dat deze keer absoluut niet is...Want volgens de d66 voorman is de EU te ingewikkeld om in een referendum te proppen, m.a.w het gewone volk is te dom om hierover een oordeel te vellen...tja... :?
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Hua Thale » zondag 30 augustus 2015, 11:15

Want volgens de d66 voorman is de EU te ingewikkeld om in een referendum te proppen, m.a.w het gewone volk is te dom om hierover een oordeel te vellen...tja... :?
Eerste opmerking van die man zeer begrijpelijk dat een simpel ja of nee ietsje te makkelijk is.
Tweede helft kort door de bocht conclusie van jou. stemmingmakerij.
Referendum is leuk en handig bij een op een besluiten regionaal niet bij zoiets als dit.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door torkom » zondag 30 augustus 2015, 11:22

Hua Thale schreef: Referendum is leuk en handig bij een op een besluiten regionaal niet bij zoiets als dit.
Als Europeaan mag je dus je mening niet laten horen ?

Hierover verschillen wij dan dus duidelijk van mening...maar dat mag en kan in een democratie..

En om een land vol problemen (burgeroorlog, corruptie, Putin etc) wel of niet in de EU te halen kan een simpel ja of nee best voldoende zijn...
Laatst gewijzigd door torkom op zondag 30 augustus 2015, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door Hua Thale » zondag 30 augustus 2015, 11:31

Natuurlijk mag dat en die kansen zijn er ruimschoots om je stem lees mening duidelijk te maken.
Daaarna is het aan de ingehuurde Heren om zoveel mogelijk van je wensen uit te voeren.
Het is meer schoenmaker blijf bij je lees.
Dat er soms eens gebruik van gemaakt kan worden als het ook effect heeft is een mogelijkheid.
Zwaar op mensen hun gemoed in spelen en dat zeggen 'ja referedum dan maar' want willen wij dat wel is zielig die Griekse meneer had die onzin ook explodeerde ook half Europa.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » zondag 30 augustus 2015, 13:17

Maar ik heb nog geen antwoord op het 'waarom' dat ik niet digitaal mag stemmen.

printen44
Expat
Expat

#11 Bericht door printen44 » zondag 30 augustus 2015, 14:13

Prajak, ik denk dat digitaal stemmen eerst een verandering in de Kieswet nodig heeft. En dat vergt waarschijnlijk weer een verandering in een Grondwetsartikel.

In alle opzichte verkeerd de de overheid vaak nog in het "papieren tijdperk". En men wil een 100% veiligheid hebben in het digitaal stemmen. De machines van het elektronisch stemmen werden afgekeurd, omdat je misschien met de juiste apparatuur op een of twee meter afstand het stemgedrag van een stemmer kon aflezen. Je kon dat stemgedrag niet beinvloeden, slechts aflezen. Dus werden weer een paar miljoen euro's naar de prullenbak verwezen.

Wij stemde de laatste keer bij de Europese verkiezingen. De papierenrompslomp daar omheen was redelijk groot. En dus koste dat ook weer een bom duiten.

Nog even over referendums. Dat middel moet wel spaarzaam gebruikt worden. In principe stem je eens in de vier jaar. Uit die verkiezing komt een regering, die normaal gesproken, de meerderheid van de kiezers vertegenwoordigd. Wij, de kiezers, geven die regering volmacht om vier jaar lang te regeren. Je mag nooit referenda willen uitschrijven omdat een aantal kiezers dat zou willen. Nederland heeft geen traditie met referenda, zoals de Zwitsers.

Uiteraard ga ik geen discussie voeren welke politieke partij wel graag en welke politieke partij niet referendums ondersteunt.

Even een vraag aan een Neerlandicus: "is de meervoud van referendum, referenda of referendums"? Mijn Nederlandse grammatica laat mij hier in de steek. [$)

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#12 Bericht door bontje » zondag 30 augustus 2015, 14:23

Volksraadplegingen.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door torkom » zondag 30 augustus 2015, 14:32

printen44 schreef:In principe stem je eens in de vier jaar. Uit die verkiezing komt een regering, die normaal gesproken, de meerderheid van de kiezers vertegenwoordigd. Wij, de kiezers, geven die regering volmacht om vier jaar lang te regeren.

2012 VVD en Pvda 79 zetels
NU VVD en Pvda 30 zetels ! !

De meerderheid van de kiezers is hier niet meer vertegenwoordigd volgens mij...Daarom is een referendum een uitstekend middel om tussentijds de mening van het volk te raadplegen over belangrijke zaken...maar dat is mijn mening.
printen44 schreef: Je mag nooit referenda willen uitschrijven omdat een aantal kiezers dat zou willen..
Een aantal kiezers ? Weet je wel hoe hoog de drempels zijn om überhaupt een referendum uit te kunnen schrijven ?

RuudThai
Expat
Expat

#14 Bericht door RuudThai » zondag 30 augustus 2015, 14:59

prajak schreef:Maar ik heb nog geen antwoord op het 'waarom' dat ik niet digitaal mag stemmen.
Bij de verkiezingen van november 2006 hebben wij in het buitenland digitaal kunnen stemmen.
Dus de mogelijkheid is er, er hoeft geen Kieswet te worden aangepast, alleen waren er toen net als bij het gedoe rond de stemmachines een paar zeurders die klaagden over eventueel voorkomende fraude.
Dus werd het bij de volgende verkiezingen weer teruggedraaid en moest er weer het rode potlood aan te pas komen.

Maar het zit in de pen dat er bij de komende geplande Kamerverkiezingen in 2017 weer digitaal gestemd kan worden voor zowel in (via stemcomputers) als buiten Nederland. Alleen als het kabinet eerder valt en er vervroegde verkiezingen komen lukt dat nog niet.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door prajak » zondag 30 augustus 2015, 15:04

Dit zegt de Dikke....

het referendum, de referenda/referendums, het referendumpje

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”