Of je even geen plastiek zakken wil gebruiken vandaag.
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Of je even geen plastiek zakken wil gebruiken vandaag.
PM asks Thais to stop using plastic bags every 15th day of the month
Prime Minister Prayut Chan-ocha has urged members of the public to stop using plastic bags every 15th day of the month
starting this Saturday in order to protect the environment.
Bron en volledig verslag englishnews
Prime Minister Prayut Chan-ocha has urged members of the public to stop using plastic bags every 15th day of the month
starting this Saturday in order to protect the environment.
Bron en volledig verslag englishnews
- jumbo
- Expat
Re: Of je even geen plastiek zakken wil gebruiken vandaag.

Chalerm: Mia hoe lossen we dat op, we moeten toch boodschappen doen en JR & little princess zitten te appen dus die kunnen we niet vragen om te helpen
Prastipapaorn: Geeft niet, drink maar lekker door vandaag Sammee, we gaan morgen wel..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum
-
- Volwaardig lid
JR & little princess
Als ze dan vandaag en morgen in een zak stoppen is er winst.

Als ze dan vandaag en morgen in een zak stoppen is er winst.

De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- Herbergier
- Volwaardig lid
Ik mis hier in Thailand de in Nederland veel gebruikte vouwkrat, dat zou een goeie oplossing kunnen zijn tegen het wel erg veel gebruik van plasticzakken.
Alles van waarde is weerloos.
-
- Volwaardig lid
Voor de grote plastiek zakken alla Tesco Lotus en diverse andere supershops zou dat een oplossing kunnen zijn.
Bij erg veel voedsel wat door de vele Thai verkocht word langs de kant van de weg zal het niet werken.
Deze misschien voor de inham van de Golf van Thailand.
oceaanstofzuiger
Bij erg veel voedsel wat door de vele Thai verkocht word langs de kant van de weg zal het niet werken.
Deze misschien voor de inham van de Golf van Thailand.
oceaanstofzuiger
-
- Volwaardig lid
Het is een eerste zet dat kan leiden tot een eerste stap om toch van die plastic zakken af te komen. Voorlopig draait menig shop op plastic zakken.
Ik denk dat eerst iemand een kartonnen beker moet bedenken dat zo lekker aan je pols kan bungelen.
Ik denk dat eerst iemand een kartonnen beker moet bedenken dat zo lekker aan je pols kan bungelen.
- -
- jumbo
- Expat
Las laatst ergens dat Tesco zijn recycelbare plastic zakken gaat stopzetten.. geen idee wat die gedachte heeft gevoed.
Ik zie in mijn omgeving dat de plastic zakken van tesco/big c/ 7/11 en noem maar op toch allemaal een doel hebben met klein huisvuil en in de toiletafval e.d.
Weet niet of het echt een gooi-maar-langs-de-kant-van-de-weg functie heeft
In China moet je bij grotere zaken betalen voor de plastic zak, minimaal maar toch, dat is mijn ervaring hier tenminste.
In kleinere zaken weer niet en daar zijn er erg veel van. Ik zie hier minder 'troep' op de weg dan in Thailand en dan zeker wat ik heb gezien upcountry in Thailand. Ook in Bangkok, of op de snelwegen trouwens, ouders laten hun kinderen (overigens onder goed voorbeeld) van alles uit het raam gooien..
Voorlichting is gewoon een onderdeel van alles, maar zoals we weten schort het daar nog wel eens aan...
Denk niet dat het zichzelf oplost en ook niet dat wij het meemaken dat het zal gebeuren
EU en US systemen zouden hier geen verkeerde impact hebben..
Ik zie in mijn omgeving dat de plastic zakken van tesco/big c/ 7/11 en noem maar op toch allemaal een doel hebben met klein huisvuil en in de toiletafval e.d.
Weet niet of het echt een gooi-maar-langs-de-kant-van-de-weg functie heeft
In China moet je bij grotere zaken betalen voor de plastic zak, minimaal maar toch, dat is mijn ervaring hier tenminste.
In kleinere zaken weer niet en daar zijn er erg veel van. Ik zie hier minder 'troep' op de weg dan in Thailand en dan zeker wat ik heb gezien upcountry in Thailand. Ook in Bangkok, of op de snelwegen trouwens, ouders laten hun kinderen (overigens onder goed voorbeeld) van alles uit het raam gooien..
Voorlichting is gewoon een onderdeel van alles, maar zoals we weten schort het daar nog wel eens aan...
Denk niet dat het zichzelf oplost en ook niet dat wij het meemaken dat het zal gebeuren
EU en US systemen zouden hier geen verkeerde impact hebben..
-
- Volwaardig lid
Ongeacht het recylbare en de creativiteit van de burger komt alles vroeg toch zoniet laat in het milieu terecht.
Het zij verbranden of microscopische stukjes, zwerfvuil het maakt eigenlijk niet echt uit.
Het zit zelfs in je bier waar je graag je onderwerpen mee wil afsluiten zo af en toe.
Betalen zou een hoop mensen goed afschrikken.
Voor de rest heb je natuurlijk dik gelijk voorlichting en correcte systemen [Overheid] zouden een hoop uitmaken.
Grootschalige systemen zoals de stofzuiger in de zee of filters bij verbranding maar ook bedrijven verplichten meer afvalruimte aan te bieden.
Oplossen gebeurd nooit maar ook niet reeel controleerbare situatie zou leuk zijn.
Vandaag mag het weer alles in de plastiek zak
fietsen achter de rug buurvrouw liep normaal, maandag heerlijk iedereen weer dingen doen. 
Het zij verbranden of microscopische stukjes, zwerfvuil het maakt eigenlijk niet echt uit.
Het zit zelfs in je bier waar je graag je onderwerpen mee wil afsluiten zo af en toe.
Betalen zou een hoop mensen goed afschrikken.
Voor de rest heb je natuurlijk dik gelijk voorlichting en correcte systemen [Overheid] zouden een hoop uitmaken.
Grootschalige systemen zoals de stofzuiger in de zee of filters bij verbranding maar ook bedrijven verplichten meer afvalruimte aan te bieden.
Oplossen gebeurd nooit maar ook niet reeel controleerbare situatie zou leuk zijn.
Vandaag mag het weer alles in de plastiek zak

- nbreeker
- Standaard Lid
Een tijd teug had mijn naaste buurman zijn buitenband gewisseld van z'n motorfiets,die oude band wou hij in een braak stuk land gooien een stukje verder op dus ik riep hem en wees naar de vuilnis bak en verdomd hij begreep het en deponeerde de band in de vuilnis bak,hij moest een beetje schaapachtig lachen.
Maar verleden week mijn over buurman had de olie van z'n motorfiets uitgewisseld en toen hij klaar was ging de olie in het riool of hoe je die waterafvoer langs de weg ook noem,nu ik riep hem luid en duidelijk maar hij bleef oostindisch doof en ging gewoon door ook een beetje mijn schuld natuurlijk want had ik Pan bath geroepen had hij vast wel gereageerd.
Ik vergelijk Thailand een beetje met Holland 50 tot 60 jaar terug toen ging ook de olie in het putje en werden de asbakken geleegd terwijl we voor het stoplicht stonden te wachten,en toen ik van de week las hoeveel ton vuil ze van het strand afhadden gehaald na die paar mooie dagen zijn we er in Holland ook nog niet.
Maar verleden week mijn over buurman had de olie van z'n motorfiets uitgewisseld en toen hij klaar was ging de olie in het riool of hoe je die waterafvoer langs de weg ook noem,nu ik riep hem luid en duidelijk maar hij bleef oostindisch doof en ging gewoon door ook een beetje mijn schuld natuurlijk want had ik Pan bath geroepen had hij vast wel gereageerd.
Ik vergelijk Thailand een beetje met Holland 50 tot 60 jaar terug toen ging ook de olie in het putje en werden de asbakken geleegd terwijl we voor het stoplicht stonden te wachten,en toen ik van de week las hoeveel ton vuil ze van het strand afhadden gehaald na die paar mooie dagen zijn we er in Holland ook nog niet.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
- jumbo
- Expat
Spijker op zijn kop hier....nbreeker schreef: Ik vergelijk Thailand een beetje met Holland 50 tot 60 jaar terug toen ging ook de olie in het putje en werden de asbakken geleegd terwijl we voor het stoplicht stonden te wachten,en toen ik van de week las hoeveel ton vuil ze van het strand afhadden gehaald na die paar mooie dagen zijn we er in Holland ook nog niet.
Afgezien van de skyline van Bangkok zitten we met veel zaken, ook zakelijk, educatief maar zeker politiek en milieutechnisch, gewoon nog steeds in de 60-70 jaren hier, het groeit maar het groeit niet mee met de economische 'welvaart'.
Veel geld verdwijnt dan ook met gigantische hoeveelheden in slechte en niet doordachte ideeen.... het is gewoon zonde om dat te zien
Binnen bedrijven wordt erop gehamerd, ook milieu techinsche zaken maar buiten de poort van de fabriek gaan ze gewoon verder zoals ze gewoon zijn te doen... jammer.
We hebben er zelf ook jaren over gedaan en kijkend naar nbreeker zijn voorbeeld zijn we er nog steeds niet uit, dus don't hold your breath...
- Herbergier
- Volwaardig lid
In Nederland moet je bij de supermarkten een euro borg betalen voor een winkelwagentje en daardoor brengt iedereen netjes zijn winkelwagentje terug, zou voor Thailand, met borg van bv. 10 baht, ook een goed systeem zijn, want hier zijn op de parkeerplaatsen al heel wat auto's beschadigd door winkelwagentjes die men gewoon een meter verder zet achter een andere auto en daar dan soms tegenaan waait bij een windstoot.
Alles van waarde is weerloos.
- nbreeker
- Standaard Lid
Dat is waar Joost maar winkelwagentjes hebben weinig te doen met het milieu,ondanks en dat ben ik met je eens ze een nuicance? kunnen zijn,en ik ze zelfs wel eens help opruimen maar waarom denk je dat we er in Holland geld in moeten doen,omdat we daar hetzelfde probleem hebben.Maar dit topic gaat nu even over het milieu en niet over winkelwagentjes.Herbergier schreef:In Nederland moet je bij de supermarkten een euro borg betalen voor een winkelwagentje en daardoor brengt iedereen netjes zijn winkelwagentje terug, zou voor Thailand, met borg van bv. 10 baht, ook een goed systeem zijn, want hier zijn op de parkeerplaatsen al heel wat auto's beschadigd door winkelwagentjes die men gewoon een meter verder zet achter een andere auto en daar dan soms tegenaan waait bij een windstoot.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
Men heeft het 'succes' geroken.
Mij was het een beetje ontschoten dat Thailand gisteren geen plastiek gebruikte.
Maar goed men gaat het gemiddelde opschroeven.
Two plastic bag free days in a month to be set
Bron en volledig bericht englishnews
Mij was het een beetje ontschoten dat Thailand gisteren geen plastiek gebruikte.
Maar goed men gaat het gemiddelde opschroeven.
Two plastic bag free days in a month to be set
Bron en volledig bericht englishnews
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Volwaardig lid
Ik heb een grote katoenen Makro draagtas in de koffer van de scooter; die draagt meer dan die Lotus 'milieuvriendelijke' plastic zakjes die om de haverklap scheuren.
Maar in de 'seven' gisteren werd ik weer eens ruim bediend met die rommel en ze snappen het niet als ik ze zeg 'geen plastic zak nodig'. Ze vinden me dom dat ik geen plastic zak te wil.........
Maar in de 'seven' gisteren werd ik weer eens ruim bediend met die rommel en ze snappen het niet als ik ze zeg 'geen plastic zak nodig'. Ze vinden me dom dat ik geen plastic zak te wil.........
-
- Volwaardig lid
Lees ik nu goed dat men een heffing op die zakken gaat zetten?
http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... oppers-pay
Dat zal wel uitdraaien op een heffing voor de winkelbedrijven want ik zie ze nog niet aan de kassa 25 of 50 satang aanslaan voor de 'plastic tax'.
En WAT wordt dan belast? Veel goederen zitten af fabriek al in plastic, kartonnen pakken drank hebben een coating van binnen, vlees en kaas zit in een velletje met plastic laag, dat wordt onbegonnen werk. En het publiek gaat protesteren. Ik zie statiegeld niet zitten. Het einde van het liedje is dat de winkelketens het in hun kostprijs opnemen en we allemaal een fractie betalen en het probleem blijft bestaan.
Nee, doe als vroeger in NL met de winkelkarren. Sinds die een muntje kosten wordt er geen kar meer aangetroffen op straat want de jeugd komt een zakcent verdienen. Dus loof een beloning uit voor iedere 10 kilo plastic winkelzakken en je bent van het probleem af.
De in dit land actieve vuilnisbakkenrausjers (betekent eigenlijk 'stelen' maar is niet zo bedoeld...meer als opruimers) en de jeugd gaan die zakken verzamelen en inleveren. Ben je van het probleem af.
http://www.bangkokpost.com/learning/lea ... oppers-pay
Dat zal wel uitdraaien op een heffing voor de winkelbedrijven want ik zie ze nog niet aan de kassa 25 of 50 satang aanslaan voor de 'plastic tax'.
En WAT wordt dan belast? Veel goederen zitten af fabriek al in plastic, kartonnen pakken drank hebben een coating van binnen, vlees en kaas zit in een velletje met plastic laag, dat wordt onbegonnen werk. En het publiek gaat protesteren. Ik zie statiegeld niet zitten. Het einde van het liedje is dat de winkelketens het in hun kostprijs opnemen en we allemaal een fractie betalen en het probleem blijft bestaan.
Nee, doe als vroeger in NL met de winkelkarren. Sinds die een muntje kosten wordt er geen kar meer aangetroffen op straat want de jeugd komt een zakcent verdienen. Dus loof een beloning uit voor iedere 10 kilo plastic winkelzakken en je bent van het probleem af.
De in dit land actieve vuilnisbakkenrausjers (betekent eigenlijk 'stelen' maar is niet zo bedoeld...meer als opruimers) en de jeugd gaan die zakken verzamelen en inleveren. Ben je van het probleem af.