Leven in Nederland voor een Thai

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Leven in Nederland voor een Thai

#1 Bericht door genesis » woensdag 05 augustus 2015, 20:16

Mijn partner is nu zo'n jaar in Nederland, bij aankomst in september vorig jaar zijn we gaan samenwonen in ons apartement in de regio Rijnmond.

Daarvoor waren zoveel mogelijk samen in ons appartement in CM. Dat was minimaal 3 weken samen in de 10 weken en maximaal 3 weken (18 a 19 dagen) samen in de 7 weken, voor een periode van 2 jaar.

Mijn partner was altijd al zeer zelfstandig in haar leven en aangezien ik voor mijn werk 2 weken off-shore zit en dan vervolgens een periode van 3 weken vrij ben, moest zij wel zichzelf 'bedruipen' in mijn 2 werkweken waarbij ik dan op zee zit.

Toen ze aan kwam medio september 2014 zijn we ons direct gaan aanmelden voor een studie inburgering level A2, wat een vereiste is om te behalen na 3 jaar verblijf en ik geloof maximaal de totale verblijfsduur van het MVV (5 jaar). Indien niet behaald in die periode dan moet je Nederland volgens mij weer verlaten.

In samenspraak met het opleidingsinstituut en aanvangsttest, waarbij ze bekijken waar je zit qua kennis van de taal en de samenleving hebben ze haar ingeschaald op een studie periode van 12 maanden.

Dus begin oktober is ze gaan studeren, 2 keer 3 uur studie op school de rest met E-learning op de computer, waarbij het opleidings instituut als richtlijn een 3 studie uren per dag aangeeft.

De opleiding voor level A2 is pittig zeker wat grammatica betreft, daar was ikzelf op school al niet erg goed in en na zovele jaren niet meer op school gezten te hebben en de automatische spellings correctie van de computer valt het niet mee voor mij om haar met grammatica te helpen. Maar voor de overige vakken gaat het best oke.

Voor haar was, ondanks dat ze de Westerlingen en de Westerse wereld (Europa) best goed kend toch niet al te makkelijk en soms nog steeds niet.

Voor haar komt onze Nederlandse samenleving nogal hard, kil, afstandelijk en op zijn tijd nogal onrespectvol (bot) over. En dat valt toch niet mee voor een Thaise. Net zoals de Nederlander in de algemene omgang op straat nogal op zichzelf is, groeten of gewoon een praatje maken is er in de regio Rotterdam niet zo snel bij.

En als ze zich soms wat minder prettig voelt (niet in haar vertrouwde omgeving) is het soms toch wat eenzaam zonder familie en kennissen/vrienden, ondanks dat ze zeer een 'private person' is, zoals ze zichzelf omschrijft.

In de seizoenen dat het weer niet zo geschikt is voor óutdoor' activiteiten zitten we als Nederlanders veel meer binnenshuis en dat is voor haar in de periode dat ik weg ben toch duidelijk anders als wat ze gewend is.

Nu is er met televisie, internet en studeren best veel op te vangen, maar niet alles in het begin. Dus was het zaak om wat onhanden voor haar te vinden buiten de eerder genoemde zaken. Gaandeweg heeft ze steeds meer haar draai gevonden, het balkon van ons appartement is veranderd in een kleine moestuin, met groente en kruiden.

In de omgeving heeft ze een hele route in kaart gebracht waar appels, pruimen, kersen, en bramen te vinden en te plukken zijn. Momenteel is het het seizoen voor de bramen, dus hebben we (zij het meest) wel zo'n 15 a 20 kg Bramen geplukt, waar dan Jam, Milkshakes, Smoothies, salades ect van word gemaakt. Kleding (ver)maken heeft ze onderhand ook verheven tot een kunst.

In ons appartement heeft ze onderhand steeds meer inbreng van hoe ze het wil hebben, wat mij aangeeft dat ze zich steeds meer thuisvoelt en haar eigen plakje 'claimt', wat goed is omdat ze daarmee aangeeft dat ze meer en meer begint te 'wortelen'.

Het samenleven is meestal erg fijn, maar communiceren, ondanks dat zowel zij als ik uitstekend Engels spreken, het toch nog wel eens voorkomt dat de taal gewoon te beperkt is om alle gedachten en gevoelens in woorden uit te drukken en omdat we beiden van 'verschillende' werelden zijn is dat op zijn tijd best wel een 'uitdaging' voor beide,.

Ook speeld familie een behoorlijke rol in onze relatie, voor haar hier in Nederland, mijn familie is heel klein, ik heb sinds mijn scheiding nu zo'n 3 jaar geleden geen contact meer met mijn moeder en broer (die relatie was altijd al minimaal en niet erg goed te noemen), voor de rest heb ik een dochter, schoonzoon en kleinkind (5 jaar nu) en een zoon, die sociaal gezien nogal achter ligt in zijn ontwikkeling (was altijd al zo), maatschappelijk goed geslaagd, maar in de sociale omgangsvormen niet erg 'handig', wat door mijn partner nogal bot en onrespectvol overkwam, wat toch nog wel eens tot de nodige irritaties leidde.

Zij vind mij eigenlijk verantwoordelijk voor zijn gebrek hieraan, als ik uitleg dat hij vanaf zijn 12de eigenlijk op dit punt niets meer aannam (hij is nu 27), dit is in Nederland nu eenmaal anders als in Thailand, dan gaf ze nogwel eens blijk van haar teleurstelling hieraan. De reden daarvoor was omdat ze vind en er de behoefte aan had om 'opgenomen' te worden in een warm familie gevoel. En hierdoor was dat voor haar wel wat 'ongemakkelijk'. Mijn dochter, schoonzoon en kleinkind en mijn beste vrienden stonden er wel in zoals ze prettig vond. Maarja zoals eerder aangegeven, ik heb maar een hele beperkte sociale kring ( wat ik haar direct bij aanvang van onze relatie 3 jaar geleden heb aangegeven).

Maar gaande weg heeft ze een steeds betere invulling van haar dagelijkse doen en laten en beleeft daar ook haar plezier aan als ik weg ben voor mijn werk. Tijdens ons samenzijn verdeel ik mijn tijd tussen bijwerken en haar studie en samen dingen ondernemen die we leuk vinden en ons ontspannen.

Zoals aangegeven, ze verankerd zich steeds beter, maar het heeft toch nog wel een paar jaar nodig om daar echt in thuis te raken (ze heeft een vriendin in Frankrijk en die gaf aan dat ze na 3 jaar zich echt thuis begon te voelen in Europa). We gaan er vanuit dat haar inburgering dit jaar nog behaald zal worden. Daarna voorzie ik toch nog wel een periode van zo'n 2 jaar studeren, of een combi van werk en studie voordat ze echt aan het arbeidsproces kan deelnemen en haar zelfstandigheid daarin kan behalen.

Wat ik wel erg leuk van haar vond (mijn dochter & schoonzoon zij bezig voor het eerst een huis te kopen) dat ze nav van de huizenjacht van mijn dochter & schoonzoon, ook is aan kijken is geslagen op Funda. Ze vroeg mij, omdat ze niet echt blij is met ons appartment (niet omdat die niet goed zou zijn) omdat die geen tuin heeft en zij van afkomst een Farmer is, zou zij graag een beneden huis(je) met een tuintje zou willen hebben in de toekomst. Vond ik een goed idee, dus aangegeven als zij tegen die tijd een baan heeft, we naar de bank kunnen voor een hypotheek. Praktisch is dat nu (nog) niet mogelijk, omdat ik momenteel al de verplichting heb voor 2 hypotheken, maar als ze werkt kunnen we dat invullen zoals ze dat graag zou zien.

Dus al met al vind ze gaande weg meer en meer haar draai, de markt, supermarkt, Primark (voor wie dat niet weet, dat is een winkel met heule goedkope kleding, waar 'duizenden' vrouwen elke dag zich een weg banen :giggle: ), ook openbaar vervoer vind ze haar weg wel.

Stap voor stap komen we vooruit, maar het is een hele stap voor haar om 'haar' wereld te verlaten en onze wereld in te stappen, draai dat maar eens om, ga eens naar Thailand, zonder gedegen opleiding en taalbeheersing en geen bron van inkomen! :shock: Zouden wij dat snel doen..................

Het is voor ons een grote uitdaging, waarbij het qua liefde onveranderd sterk is gebleven en ik van haar elke dag nog kan leren hoe je met weinig heel goed kan rondkomen. Zij is in staat om met een bijstandsuitkering riand rond te komen. En niet omdat wij dat zo moeten, maar gewoon omdat het kan als ze wil en ze het leuk vind.

Dit was een kleine impressie van ons eerste jaar samen hier in Nederland, misschien kan een deze of gene er wat mee. ;)

Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op donderdag 06 augustus 2015, 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Leven in Nederland voor een Thai

#2 Bericht door Rens » woensdag 05 augustus 2015, 20:40

Mooi om een zich zo positief ontwikkelend verhaal te lezen !! :asian22:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door elst99 » woensdag 05 augustus 2015, 20:58

Knap hoor! Zijn er in jullie omgeving geen Thaise dames waar ze kontakt mee kan maken?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door genesis » woensdag 05 augustus 2015, 21:07

elst99 schreef:Knap hoor! Zijn er in jullie omgeving geen Thaise dames waar ze kontakt mee kan maken?
Jawel......... maarre hoe moet ik dat zeggen.......... Ze heeft doorgaans niet zo'n hoge pet op van die contacten, omdat het haar ervaring is dat het gaat om feesten, geld uitgeven, pronken met wat je (meer) hebt (als een ander) en achter de rug over elkaar roddelen (in spreek nu in 'commisie' hoor ;) )

Dus ze kijkt op dit punt de kat nogal uit de boom en wil de mensen doorgaans eerste goed kunnen inschatten voordat ze er mee aanvangt.

Genesis

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door elst99 » woensdag 05 augustus 2015, 21:42

Gelijk heeft ze, of een 'club' het zei een sport of naaicluppie of zoiets, misschien ook goed voor haar Nederlands, ik noem maar wat!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door driver » woensdag 05 augustus 2015, 22:23

genesis schreef:
elst99 schreef:Knap hoor! Zijn er in jullie omgeving geen Thaise dames waar ze kontakt mee kan maken?
Jawel......... maarre hoe moet ik dat zeggen.......... Ze heeft doorgaans niet zo'n hoge pet op van die contacten, omdat het haar ervaring is dat het gaat om feesten, geld uitgeven, pronken met wat je (meer) hebt (als een ander) en achter de rug over elkaar roddelen (in spreek nu in 'commisie' hoor ;) )

Dus ze kijkt op dit punt de kat nogal uit de boom en wil de mensen doorgaans eerste goed kunnen inschatten voordat ze er mee aanvangt.

Genesis
Wat je hier schrijft is bij Sukanya ook van toepassing .Na 3,5 jaar Nederland heeft ze amper Thaise contacten en wil ze dat ook niet om bovengenoemde redenen o.a.
Over haar leven in Nederland valt ook wel wat te schrijven wslijk zeker omdat ze samen met mij wat werkt zo nu en dan , Motor uitjes door Europa wat weinig Thaise doen voor zover ik het weet maar of ik dat wil doen weet ik nog niet want ik heb weinig zin in negatief geleuter of in bijdehande opmerkingen zoals hier wel vaker het geval is helaas.
Ga nog ffe nadenken of ik voor haar/ons een draadje opstart of hier wat plaats als dat mag incl. fotoos en belevenissen en of dat nu echt interessant is als lees/kijkvoer ?

gr driver

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door genesis » woensdag 05 augustus 2015, 22:38

Ach Arie het is maar informatief wat ik beschrijf zoals ik/wij dat beleven, wat een ander met deze info doet moet die voor zichzelf maar bepalen.

Als een ander er wat aan heeft is het mooi meegenomen. Maar wat ik wel vind, ik heb de nodige vragen gesteld op dit forum mbt het verkrijgen van meer inzicht. Dus het minste wat ik kan doen is wat terug plaatsen en als er iemand denkt dat ik hem wat kan aanreiken, dan zal ik mijn goed bedoelde best doen. ;)

Genesis

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door Pieter1947 » donderdag 06 augustus 2015, 02:08

Wens je samen een mooie tijd Genesis

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door driver » donderdag 06 augustus 2015, 05:22

genesis schreef:Ach Arie het is maar informatief wat ik beschrijf zoals ik/wij dat beleven, wat een ander met deze info doet moet die voor zichzelf maar bepalen.

Als een ander er wat aan heeft is het mooi meegenomen. Maar wat ik wel vind, ik heb de nodige vragen gesteld op dit forum mbt het verkrijgen van meer inzicht. Dus het minste wat ik kan doen is wat terug plaatsen en als er iemand denkt dat ik hem wat kan aanreiken, dan zal ik mijn goed bedoelde best doen. ;)

Genesis
Correct en ook prima natuurlijk wat je schrijft maar ook leuk om te lezen .
En over het leven van een Thaise in Nederland zou meer geschreven kunnen worden omdat iedere Thaise het weer anders beleeft wslijk vandaar al eerder mijn gedachte iets over Suks ervaringen te schrijven wat ik quainfo al deedt zo nu en dan maar ook hier zie ik dat veel dingen anders gaan in tegenstelling met een Nederlandse vrouw .Maar ook zie ik hier een Thaise die zich heel snel aangepast heeft op diverse vlakken aan onze samenleving en zelfs spruiten en doperwten graag eet :mrgreen:
Ik moet weg zo meteen tot later maar weer..

jomel17
Expat
Expat

#10 Bericht door jomel17 » donderdag 06 augustus 2015, 06:00

Genesis, kijk eens of je een volkstuintje voor haar kan huren zolang verhuizen nog geen optie voor jullie is.
Mijn vrouw is ook heel blij met haar tuin.
หลงรัก

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Hua Thale » donderdag 06 augustus 2015, 09:38

Het ligt allemaal al vele jaren achter mij.
Begin deze eeuw veel 'puntjes' herken ik toch zal ook niet veranderen of het nu 10/15 terug is of 10/15 jaar vooruit.
Iets wat wel KAN veranderen is de manier van contacten zoeken.
Antwoorden krijgen et cetera.
In 'mijn' dagen was het internet nog een 'open' markt de meerdere site's die er door geopend zijn zowel in Belgie als in Nederland en nu vele jaren later het 'leven' nog hebben zijn er het voorbeeld van.
Iets wat er niet is en zonder meer gezien het aantal mogelijke leden is de omgekeerde versie.
Waar is die site waar de emigrant van Thaise afkomst in het Thais/Nederlands alla Thailandforum haar ei kwijt kan.
Uiteraard zou een goed Thais EN Nederlands lezend en schrijvend persoon de aangewezen leiding zijn.
Zou een hoop immigranten van Thaise afkomst verlichting kunnen geven.

Zomaar een idee.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door genesis » vrijdag 07 augustus 2015, 14:17

jomel17 schreef:Genesis, kijk eens of je een volkstuintje voor haar kan huren zolang verhuizen nog geen optie voor jullie is.
Mijn vrouw is ook heel blij met haar tuin.
Dat had ik haar al voorgesteld, maar dat vind ze niet zo prettig als een 'eigen' tuintje, maar wie weet veranderd ze nog van gedachten. ;)

Genesis

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Pieter » woensdag 12 augustus 2015, 15:40

als oost brabander zou ik ook nooit kunnen aarden in rijnmond ofzo

hier bij ons zeggen ze goeiendag als ze bij de bakker staat tegen elkaar

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door genesis » woensdag 12 augustus 2015, 15:59

Pieter schreef:als oost brabander zou ik ook nooit kunnen aarden in rijnmond ofzo

hier bij ons zeggen ze goeiendag als ze bij de bakker staat tegen elkaar

Pieter
Hmm dat horen we hier inderdaad nooit bij de bakker... (we komen nooit bij de bakker) :giggle:

Genesis

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door serpay » woensdag 12 augustus 2015, 16:04

ja deze keer dan wel niet in nederland maar in duitsland.
dao is moet ik zeggen goed ingeburgerd in duitsland.
in het begin was het moeilijk met zowel de taal als de omgang met de bevolking,
maar na een inburgering school en werk is ze de duitse mentaliteit gaan accepteren en heeft ook een paar vriendinnen gekregen( geen thai)
ikzelf heb ook moeten wennen om hier te wonen en te werken.
samen hebben we het nu goed en zijn bijde positief over de toekomst hier, terug naar nederland zal wel nooit meer gebeuren eerder
zal het thailand of een ander land worden.
natuurlijk wel eerst wachten wanneer ik met pensioen mag dat zal nog wel veranderen in de toekomst denk ik.
al met al is dao liever hier als in thailand. en ziet nu ook de negative kant van thailand die ze eerst niet zag.
Alfisti rebeli

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”