Spaarrekening openen in Thailand
Moderator: Loempia
- max
- Volwaardig lid
Spaarrekening openen in Thailand
Wij (vrouw en ondergetekende) wonen in Nederland. Nu wil ik op mijn naam een bankrekening in Thailand gaan openen zonder workpermit, visum, etc. Op internet zwerven diverse verhalen dat het kan, maar andere zeggen weer van niet. Ook zijn er verschillende verhalen wat je allemaal moet overleggen.
Nu willen we voor langere termijn gaan sparen in Thailand als spaarpot voor als we later naar daar naar toe gaan verhuizen. Heeft iemand ervaring in het openen van een bankrekening zonder workpermit of visum?
Max
Nu willen we voor langere termijn gaan sparen in Thailand als spaarpot voor als we later naar daar naar toe gaan verhuizen. Heeft iemand ervaring in het openen van een bankrekening zonder workpermit of visum?
Max
Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, kom er dan vanaf.
-
- Standaard Lid
Re: Spaarrekening openen in Thailand
Ik heb destijds op een tweemaands toeristenvisa een bankrekening geopend en ook spaarrekening/depositorekening, maar had wel een vriendin met een eigen huis daar. Bij de Bankok bank is het volgens mij simpeler dan sommige andere banken. Bij Kasikorn had ik toendertijd een jaarvisa of werkvergunning nodig. En als het op jullie beider naam komt te staan is het misschien nog makkelijker ivm de nationaliteit van je vrouw.
Sorry, had even niet gezien dat het alleen op jouw naam komt. Dan moet je wel een adres hebben daar bv van je vrouw en jij moet dan op de immigratie een residence certificate halen dat je daar woont of in elk geval een adres hebt. Ik was er toen ook maar 7 weken maar verder geen probleem bij Bangkok Bank.
Sorry, had even niet gezien dat het alleen op jouw naam komt. Dan moet je wel een adres hebben daar bv van je vrouw en jij moet dan op de immigratie een residence certificate halen dat je daar woont of in elk geval een adres hebt. Ik was er toen ook maar 7 weken maar verder geen probleem bij Bangkok Bank.
Laatst gewijzigd door Ashakorat op woensdag 29 juli 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet
.
Groet
- Rens
- Volwaardig lid
Het openen van een rekening is moeilijker geworden dan een paar jaar terug, nu zullen er hoogstwaarschijnlijk voorbeelden komen van niet. En dat tekent dus de hele situatie, het is een "hit and mis" gebeuren.
Er zijn banken die stellen de wat nu `kennelijk` de officiële eisen zijn zoals een permission to stay voor langverblijf, of een workpermit en vaak ook een Thais persoon die garant voor je staat.
Zoek een paar banken uit waarvan je denkt dat ze iets voor je zijn (denk aan internet bankieren)en ga shoppen, soms heb je meteen geluk en soms ook niet.
Een te gebruiken argument is dat je een aanvraag gaat indienen voor een verblijf gebaseerd op "retirement" en dat een eis daar voor is dat je een bedrag van B 800.000 op een Thaise bank moet hebben.
Het is een argument waar men soms wel gevoelig voor is, of wel de logica wel van kan inzien dat dit inderdaad dan dus een Thaise bankrekening wel eens zou kunnen rechtvaardigen. Vaak zal je dan toch nog gevraagd worden naar een Thais persoon die garant voor je staat.
Gewoon uitproberen is het enige wat je kan doen, er zijn er die fietsen er probleemloos doorheen, er zijn er die moeten er duidelijk meer moeite voor doen. Het is ook maar net wie je treft, en dat kan zelfs binnen de zelfde bankinstelling al een verschil zijn tussen het wel en niet kunnen aanvragen/openen.
Bij de grotere dan wel hoofdkantoren heeft men vaker met buitenlanders te doen en dat kan soms een voordeel zijn.
Succes
Er zijn banken die stellen de wat nu `kennelijk` de officiële eisen zijn zoals een permission to stay voor langverblijf, of een workpermit en vaak ook een Thais persoon die garant voor je staat.
Zoek een paar banken uit waarvan je denkt dat ze iets voor je zijn (denk aan internet bankieren)en ga shoppen, soms heb je meteen geluk en soms ook niet.
Een te gebruiken argument is dat je een aanvraag gaat indienen voor een verblijf gebaseerd op "retirement" en dat een eis daar voor is dat je een bedrag van B 800.000 op een Thaise bank moet hebben.
Het is een argument waar men soms wel gevoelig voor is, of wel de logica wel van kan inzien dat dit inderdaad dan dus een Thaise bankrekening wel eens zou kunnen rechtvaardigen. Vaak zal je dan toch nog gevraagd worden naar een Thais persoon die garant voor je staat.
Gewoon uitproberen is het enige wat je kan doen, er zijn er die fietsen er probleemloos doorheen, er zijn er die moeten er duidelijk meer moeite voor doen. Het is ook maar net wie je treft, en dat kan zelfs binnen de zelfde bankinstelling al een verschil zijn tussen het wel en niet kunnen aanvragen/openen.
Bij de grotere dan wel hoofdkantoren heeft men vaker met buitenlanders te doen en dat kan soms een voordeel zijn.
Succes
In de link van bkk bank hierboven staat precies wat je nodig hebt....soms is een brief van je thuisbank al voldoende.
- Rens
- Volwaardig lid
Hanshu, Een kennis van mij probeerde om een rekening te openen in een andere `gemeente` in Thailand en hij toonde aan dat hij bij dezelfde bank in Bangkok al een rekening had.hanshu schreef:In de link van bkk bank hierboven staat precies wat je nodig hebt....soms is een brief van je thuisbank al voldoende.
Men wilde hem in die `gemeente` geen "bankbrief" geven voor immigratie tbv verlenging van zijn verblijf en zei dat hij naar Bangkok moest want daar had hij een rekening en niet bij hun filiaal.
Er zat toen al een scheur in zijn klomp, maar die klomp die brak toen hem werd verteld dat het openen van een rekening voor buitenlanders tegen de wet was. Hij wilde namelijk dus het tegoed van zijn Bangkok rekening overmaken naar een nieuw te openen rekening bij hun filiaal, want dan was hij van het bankbrief probleem af in de toekomst.
Maar...ze mochten voor buitenlanders geen rekeningen openen want het was tegen de wet, het feit dat hij al een rekening had bij dezelfde bank dat werd volkomen genegeerd. Ook naar de manager gevraagd en deze had het zelfde verhaal. De logica is soms erg ver te zoeken.
Laatst gewijzigd door Rens op woensdag 29 juli 2015, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Volwaardig lid
Het lijkt wel of ieder kantoor en iedere medewerker van een bank zijn of haar eigen uitleg geeft aan de interne regelgeving. Erg verwarrend, maar gewoon de ene na de andere bank nalopen. Het lukt je vast een rekening te openen. Het is mij ook gelukt twee rekeningen bij twee verschillende banken te openen. Dat je niet altijd een langverblijf visum nodig hebt, blijkt wel uit Ashakorat's verhaal.Rens schreef:Hanshu, Een kennis van mij probeerde om een rekening te openen in een andere `gemeente` in Thailand en hij toonde aan dat hij bij dezelfde bank in Bangkok al een rekening had.hanshu schreef:In de link van bkk bank hierboven staat precies wat je nodig hebt....soms is een brief van je thuisbank al voldoende.
Men wilde hem in die `gemeente` geen "bankbrief" geven voor immigratie tbv verlenging van zijn verblijf en zei dat hij naar Bangkok moest want daar had hij een rekening en niet bij hun filiaal.
Er zat toen al een scheur in zijn klomp, maar die klomp die brak toen hem werd verteld dat het openen van een rekening voor buitenlanders tegen de wet was. Hij wilde namelijk dus het tegoed van zijn Bangkok rekening over maken naar een nieuw te openen rekening bij hun filiaal, want dan was hij van het bankbrief probleem af in de toekomst.
Maar...ze mochten voor buitenlanders geen rekeningen openen want het was tegen de wet, het feit dat hij al een rekening had bij dezelfde bank dat werd volkomen genegeerd. Ook naar de manager gevraagd en deze had het zelfde verhaal. De logica is soms erg ver te zoeken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- Rens
- Volwaardig lid
Had ik gelezen Hanshu, ik gaf alleen maar een voorbeeld van de warrige vorm van `logica` die men soms te horen krijgt.hanshu schreef:Ik zeg ook: soms......Rens
Kennis van me heeft een zoon welke stage gaat lopen bij een hotel in Bangkok, dit in het kader van zijn Bachelor hospitality opleiding, hij wil dus ook een bankrekening openen en gaat aankomende vrijdag samen met iemand van zijn stagehotel naar een bank om dat te regelen. Bij zijn stage hotel zeggen ze dat het " no ploblem" is. Ik laat wel horen wat het resultaat is, en wat er voor nodig was mocht het lukken.
-
- Volwaardig lid
Je wilt in feite een 'Niet Ingezetene (Non resident)' rekening openen.
Onderstaande link geeft denk ik antwoord.
http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/ ... ntnew.aspx
Ik heb zelf indertijd via de snailmail uit Nederland een brief gestuurd. Kreeg keurig antwoord met een formulier dat ik door mijn eigen nederalandse bank moest laten bevestigen. Opgestuurd en kreeg netjes de spullen in Nederland opgestuurd.
De rekening stond op mijn toenmalige adres in Nederland.
Je had toen (jaren 80) geen E-mail dus het duurde daarom even. Maar ik zou er maar eens een E-mail aan wagen.
De restrictie was wel dat je alleen een rekening bij het hoofdkantoor in Bangkok kon openen.
Dit heeft (denk ik) te maken met de aparte administratie die voor niet ingezetene rekeningen nodig is.
Voor zover ik weet kun je als 'niet-ingezetene' formeel nog steeds alleen een rekening bij het hoofdkantoor van een bank aanhouden, maar gezien de administratieve rompslomp zal niet iedere bank op dit type rekening zitten te wachten.
Komt nog bij dat je tegenwoordig gemakkelijk geld van je Nederlandse rekening uit de ATM kunt halen, dus mensen die niet (van plan zijn om) in Thailand (te gaan) wonen maar er wel regelmatig en/of langer komen zullen veel minder geneigd zijn om een rekening daar te openen. Een product met een zeer beperkte en afnemende klantenkring dus.
Onderstaande link geeft denk ik antwoord.
http://www.bangkokbank.com/BangkokBank/ ... ntnew.aspx
Ik heb zelf indertijd via de snailmail uit Nederland een brief gestuurd. Kreeg keurig antwoord met een formulier dat ik door mijn eigen nederalandse bank moest laten bevestigen. Opgestuurd en kreeg netjes de spullen in Nederland opgestuurd.
De rekening stond op mijn toenmalige adres in Nederland.
Je had toen (jaren 80) geen E-mail dus het duurde daarom even. Maar ik zou er maar eens een E-mail aan wagen.
De restrictie was wel dat je alleen een rekening bij het hoofdkantoor in Bangkok kon openen.
Dit heeft (denk ik) te maken met de aparte administratie die voor niet ingezetene rekeningen nodig is.
Voor zover ik weet kun je als 'niet-ingezetene' formeel nog steeds alleen een rekening bij het hoofdkantoor van een bank aanhouden, maar gezien de administratieve rompslomp zal niet iedere bank op dit type rekening zitten te wachten.
Komt nog bij dat je tegenwoordig gemakkelijk geld van je Nederlandse rekening uit de ATM kunt halen, dus mensen die niet (van plan zijn om) in Thailand (te gaan) wonen maar er wel regelmatig en/of langer komen zullen veel minder geneigd zijn om een rekening daar te openen. Een product met een zeer beperkte en afnemende klantenkring dus.
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.
-
- Volwaardig lid
nu mijn ervaring sommige banken doen moeilijk vroegen om werk vergunning
kasikorn bank bangkok op sukhumvit .
ik zeg werk niet nu kunnen we niet openen voor u heb een rekening bij jullie
nu niet mogelijk .bekijk het maar naar andere bank ook eerst moeilijk nu voor uit
kreeg bank acount later buiten bangkok rekening op geheven en andere locatie
een nieuwe zelfde bank .
dus diverse banken proberen ze willen best geld op een rekening zien is mij ervaring
maar de ene medewerker of de andere is wel eens anders .
kasikorn bank bangkok op sukhumvit .
ik zeg werk niet nu kunnen we niet openen voor u heb een rekening bij jullie
nu niet mogelijk .bekijk het maar naar andere bank ook eerst moeilijk nu voor uit
kreeg bank acount later buiten bangkok rekening op geheven en andere locatie
een nieuwe zelfde bank .
dus diverse banken proberen ze willen best geld op een rekening zien is mij ervaring
maar de ene medewerker of de andere is wel eens anders .
-
- Standaard Lid
Toen ik de laatste keer een internet en "foreign curency account" wilde openen moest ik naar een groter filiaal. Daar waren ze eerst verbaasd dat ik rekeningen bij hun had lopen. Ze zeiden dat ik die toen onder die omstandigheden bij hun niet had gekregen op een toeristenvisum. Dus misschien moet je bij kleinere filialen gaan kijken.
.
Groet
.
Groet
- willem
- Volwaardig lid
ik heb bij kasikorn een rekening geopend.op het adres van mijn vriendin.geen enkel probleem.vorig jaar
met toerist visum,maar het ligt eraan wie er je helpt.ze kunnen inderdaad moeilijk doen.ik had geluk mischien dan
vroeger komt nooit meer terug.
-
- Standaard Lid
Ik heb het twee jaar geleden bij drie kasikorn vestigingen geprobeerd met mijn toeristenvisum. Overal hetzelfde antwoord, jaarvisum of workpermit. Vervolgens bij twee filialen van de bangkokbank waar het bij beiden wel kon. Maar het waren wel iets kleinere vestigingen wat ik eerder al schreef.
.
Groet
.
Groet
- Rens
- Volwaardig lid
Ik zou nog even melden over de stagiaire die met behulp van zijn tijdelijke studie werkgever zou proberen een bankrekening te openen. Het gaat om een periode van bijna een jaar dus wel de moeite waard en ook voor het gebruiksgemak. Helaas, bij Kasikorn en Bangkok bank en Siam kreeg men te horen dat het zonder workpermit niet kan. De vertegenwoordiger van het hotel waar hij stage loopt heeft overal ook een behoorlijke duit in het zakje gedaan over op wat voor basis de jongeman daar nu werkt/studeert (ED Visum), maar het heeft niet geholpen. Geen bankrekening dus.