Pension fund for 30 million Thais
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Het was er even tussendoor geglipt
Klinkt positief.
Hoewel de bedragen niet echt parallel lopen met het dagelijkse minimale leven.
The goverment will set up a national savings fund for retired workers in the informal sector or others who have no pension scheme, deputy government spokesperson Maj-General Sansern Kaewkamnerd said yesterday.
The fund will be launched on August 18 with the aim of covering 30 million people and ensuring that some of these people would receive a maximum monthly pension which is partly contributed by the state of Bt7,000 from the retirement age of 60 until death.
Bron nationmultimedia
Klinkt positief.
Hoewel de bedragen niet echt parallel lopen met het dagelijkse minimale leven.
The goverment will set up a national savings fund for retired workers in the informal sector or others who have no pension scheme, deputy government spokesperson Maj-General Sansern Kaewkamnerd said yesterday.
The fund will be launched on August 18 with the aim of covering 30 million people and ensuring that some of these people would receive a maximum monthly pension which is partly contributed by the state of Bt7,000 from the retirement age of 60 until death.
Bron nationmultimedia
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- RuudThai
- Expat
Re: Pension fund for 30 million Thais
Blij maken met een dooie mus is dit!
Ik dacht even dat mijn schoonmoeder van begin 80 een pensioenverhoging zou krijgen van 500 naar 7000 baht per maand maar dat klopt dus niet.
Alleen iemand die op z'n 20e maandelijks 1000 baht in z'n pensioenpot stopt krijgt vanaf 60 jaar die 7000 baht per maand. Dus niet vergelijkbaar met "onze" AOW.
Ik zie iemand van 20 hier nog niet elke maand 1000 baht in die pot stoppen, want a.) dat is voor de meesten al te veel en b.) ze zijn veel te bang dat het in één of andere kontzak gaat verdwijnen in de loop der jaren....
Trouwens, de pensioenleeftijd is in Thailand nu 60 maar over 40 jaar zal dat net als in Europa ook wel 70 zijn, vermoed ik zo!

Ik dacht even dat mijn schoonmoeder van begin 80 een pensioenverhoging zou krijgen van 500 naar 7000 baht per maand maar dat klopt dus niet.
Alleen iemand die op z'n 20e maandelijks 1000 baht in z'n pensioenpot stopt krijgt vanaf 60 jaar die 7000 baht per maand. Dus niet vergelijkbaar met "onze" AOW.
Ik zie iemand van 20 hier nog niet elke maand 1000 baht in die pot stoppen, want a.) dat is voor de meesten al te veel en b.) ze zijn veel te bang dat het in één of andere kontzak gaat verdwijnen in de loop der jaren....

Trouwens, de pensioenleeftijd is in Thailand nu 60 maar over 40 jaar zal dat net als in Europa ook wel 70 zijn, vermoed ik zo!
-
- Volwaardig lid
Heb mijn telmachine hier wel liggen maar niet zo de behoefte om dat eens even te bekijken.
Val er niet in of onder en mijn vrouw is daar ook te oud voor.
Zo even snel.
Denk dat als je 40 bent of jonger dat het nog wel om te doen is zeker als je er van uit gaat dat premie maar ook uitbetaling veranderen.
Ga ik er even van uit dat je bijvoorbeeld de 80 gaat halen.
'Onze' AOW is ook niet begonnen met datgene wat het nu is.
Het is natuurlijk geen 'vette' regeling maar een begin voor mensen die op hun 60 die ondersteuning willen genieten en dat vertrouwen aan de staat Thailand willen geven.
Veel Thai landers werken hier ook vrolijk door tot ver voorbij die leeftijd van 60.
Zie het positieven er wel van in beter als die 500 Baht regeling en haal de rest maar bij je kinderen onzin.
Om even bij hanshu terecht te komen er zal vooral een omslag in denken moeten komen.
De Thai geeft niet zoveel 'vertrouwen' weg met geld wat er bij vele echt wel is.
Val er niet in of onder en mijn vrouw is daar ook te oud voor.
Zo even snel.
Denk dat als je 40 bent of jonger dat het nog wel om te doen is zeker als je er van uit gaat dat premie maar ook uitbetaling veranderen.
Ga ik er even van uit dat je bijvoorbeeld de 80 gaat halen.
'Onze' AOW is ook niet begonnen met datgene wat het nu is.
Het is natuurlijk geen 'vette' regeling maar een begin voor mensen die op hun 60 die ondersteuning willen genieten en dat vertrouwen aan de staat Thailand willen geven.
Veel Thai landers werken hier ook vrolijk door tot ver voorbij die leeftijd van 60.
Zie het positieven er wel van in beter als die 500 Baht regeling en haal de rest maar bij je kinderen onzin.
Om even bij hanshu terecht te komen er zal vooral een omslag in denken moeten komen.
De Thai geeft niet zoveel 'vertrouwen' weg met geld wat er bij vele echt wel is.
-
- Volwaardig lid
Van je 20ste tot je 60ste 1000 baht pm is bijna een half miljoen. Nog zonder rente.
Dan kun je beter zelf sparen, ben je het ook niet kwijt als je met 59 het loodje legt.

Dan kun je beter zelf sparen, ben je het ook niet kwijt als je met 59 het loodje legt.

-
- Volwaardig lid
Zo werkt dat niet Jeanette sparen en er vanaf blijven dat weet jij wist je vader en misschien zijn vader die TOEN ook zeiden 'voor later'.
Hoewel het in Nederland verplicht was natuurlijk.
Kleine letter zijn mij onbekend maar als het PP is en niet het doorschuif systeem zoals in Nederland heeft het wel degelijk pluspunten.
Volmaakt krijg je dingen nooit.
Hoewel het in Nederland verplicht was natuurlijk.
Kleine letter zijn mij onbekend maar als het PP is en niet het doorschuif systeem zoals in Nederland heeft het wel degelijk pluspunten.
Volmaakt krijg je dingen nooit.
Sparen Jeanette.....men leeft hier op krediet. Deze instelling doet alle andere mogelijkheden vervagen.Jeanette schreef:Van je 20ste tot je 60ste 1000 baht pm is bijna een half miljoen. Nog zonder rente.
Dan kun je beter zelf sparen, ben je het ook niet kwijt als je met 59 het loodje legt.![]()
![]()
Sparen voor wat dan ook komt niet veel voor....kopen en afbetalen is de trend. Alles verder dan morgen is niet boeiend.
-
- Volwaardig lid
Ik krijg hetzelfde gevoel als toen het om een ziektenfonds voor farang ging .....
De voorstanders zijn veelal 50+ en dan houdt het op.
Voor de jongeren is het nogal een piramide-achtige constructie met een laag overlevingspercentage van je geld als het pas over 40 jaar wat opbrengt.
Daar stoppen ze geen geld in, zeker niet als je er sowieso al te weinig van hebt.
En hebben ze even ruimte dan voelen ze meer voor goud en grond.

(denk ik)

De voorstanders zijn veelal 50+ en dan houdt het op.
Voor de jongeren is het nogal een piramide-achtige constructie met een laag overlevingspercentage van je geld als het pas over 40 jaar wat opbrengt.
Daar stoppen ze geen geld in, zeker niet als je er sowieso al te weinig van hebt.
En hebben ze even ruimte dan voelen ze meer voor goud en grond.

(denk ik)
-
- Volwaardig lid
Het zelfde gevoel als 50 + kan niet want men gaat naar inleg uitbetalen.
Heb geen flauw idee hoe de Thai hier over denkt.
Kleine letter zijn mij ook onbekend dus of je je eigengeld terug krijgt of dat van een ander wie het weet mag het zeggen.
In de basis blijft het een positief idee tenslotte zijn ze niet de eerste er zijn hun al vele voor gegaan [landen] veelal in Europa maar ook andere landen.
Goud grond ja vele zien daar meer in speculatief meer niet prijzen gaan op en neer als een jojo.
Levensverzekeringen wat natuurlijk flink wat andere 'puntjes' heeft maar in de basis toch het zelfde idee is tig jaar inleggen en opstrijken na die periode worden hier ook veelvuldig verkocht.
Heb geen flauw idee hoe de Thai hier over denkt.
Kleine letter zijn mij ook onbekend dus of je je eigengeld terug krijgt of dat van een ander wie het weet mag het zeggen.
In de basis blijft het een positief idee tenslotte zijn ze niet de eerste er zijn hun al vele voor gegaan [landen] veelal in Europa maar ook andere landen.
Goud grond ja vele zien daar meer in speculatief meer niet prijzen gaan op en neer als een jojo.
Levensverzekeringen wat natuurlijk flink wat andere 'puntjes' heeft maar in de basis toch het zelfde idee is tig jaar inleggen en opstrijken na die periode worden hier ook veelvuldig verkocht.
- vleespet
- Volwaardig lid
Zo worden ze net zo genaaid als de Nederlanders,kijk eens naar de reportage:zwarte zwanen,een verslag van de grootste diefstal ooit.RuudThai schreef:Blij maken met een dooie mus is dit!![]()
Ik zie iemand van 20 hier nog niet elke maand 1000 baht in die pot stoppen, want a.) dat is voor de meesten al te veel en b.) ze zijn veel te bang dat het in één of andere kontzak gaat verdwijnen in de loop der jaren....![]()
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau
-
- Volwaardig lid
Mijn gevoel is - zoals van iedereen - subjectief dus kan altijd.
En mijn mening is dat het alleen werkt als het dwingend/wettig ingehouden wordt van het loon en niet op vrijwillige basis.
En hoe meer kritiek er komt op collectieve van bovenaf opgelegde wetten hoe minder ze werken.

En mijn mening is dat het alleen werkt als het dwingend/wettig ingehouden wordt van het loon en niet op vrijwillige basis.
Ook subjectief gedacht en mijn subjectieve gedachte is dat die meer voorkomt bij iets oudere mensen.Hua Thale schreef: In de basis blijft het een positief idee .....

En hoe meer kritiek er komt op collectieve van bovenaf opgelegde wetten hoe minder ze werken.

-
- komt net kijken
Dit is een belangrijke en noodzakelijke stap in een veranderende samenleving. Nu betalen kinderen in geld en in natura voor de oudedag van een groot deel van de bevolking. In een veranderende en vergrijzende samenleving kan dat niet de enige bron blijven. Dit zal in een land als Thailand met vallen en opstaan van de grond komen, en een belangrijke voorwaarde is een vertrouwenwekkende overgangsregeling voor mensen die te oud zijn c.q. te weinig tijd hebben om nog een substantieel pensioen op te bouwen.
-
- Volwaardig lid
Als je deze cijfers in dit linkje voor waar aan mag nemen is het samenvoegen en beter organiseren geen overdadige luxe voor de toekomst tenslotte is dit geen basis voor iedereen.{quote}
improving-thailands-pension-programs-to-protect-the-elderly-poor
Daar zal men hier ook niet onderuit kunnen met een flinke aderlating van de regering uit.
improving-thailands-pension-programs-to-protect-the-elderly-poor
Men heeft toendertijd niet voor niks een aantal regels opgelegd in de BV.nl met pensioen regeling.Nu betalen kinderen in geld en in natura voor de oudedag van een groot deel van de bevolking.
Daar zal men hier ook niet onderuit kunnen met een flinke aderlating van de regering uit.