printen44 schreef:Ik kreeg gisteren drie brieven van de Belastingdienst. In principe hadden die drie brieven in een enveloppe gekund, want het waren de brieven waarover ik gisteren schreef.
Maar veel van de correspondentie die ik hier in Thailand van de Nederlandse overheid krijg, zijn "computerbrieven", niet ondertekend en als ze ondertekend zijn, kan je zien dat het via de computer is gedaan.
Dus vraag ik mij af, wie drukt er op die knop, want in principe zijn het allemaal voorgetypte brieven en worden je personalia er in gezet.
En natuurlijk zijn er teveel ambtenaren. Daar is iedereen het over eens. Zeker in het digitale tijdperk. Ontslaan? Dat gaat niet zo makkelijk. Kost handenvol geld. Overhevelen naar andere functies, dan blijf je weer met hetzelfde aantal ambtenaren zitten.
Uitfaseren kan, maar daar stagneer je weer de jongeren mee, om een baan te krijgen bij de overheid. Wie het juiste antwoord weet, zegt het maar. Ik weet het niet.
Overigens kampt vrijwel elk land met hetzelfde probleem. De politiek maakte veel wetten en er moesten ambtenaren aangetrokken worden om die wetten te kunnen uitvoeren.
Ik heb lang genoeg bij de overheid gediend om te weten hoe het werkelijk is. Ja, 40 jaar geleden waren er teveel ambtenaren, de kantoren bij de overheid waren ruim bezet.
Rond die tijd is men gaan snijden bij de rijksambtenaren. Ministeries werden doorgelicht en men kwam ambtenaren tegen, soms hele afdelingen, waar het werk was verdwenen of overgeheveld naar lagere overheden of een ander ministerie. Maar de ambtenaren zaten er nog!

En hadden het prima naar hun zin want ze konden hun werktijd helemaal zelf indelen.
Daar is toen gauw een eind aan gemaakt en vanaf dat moment werden berekeningen gemaakt hoe de werkelijke personeelssterkte moest zijn, de FTE's. Jarenlang werd er aan één stuk gereorganiseerd totdat ze er bijna bij neervielen. Nu kun je echt niet meer zeggen dat er hele nesten ambtenaren zitten te duimendraaien. Personeelslasten moeten binnen de begroting vallen en daar wordt streng de hand aan gehouden. Bij decentralisatie van taken zoals bij de zorg zullen er wel eens wat rijksambtenaren zijn die daardoor boventallig worden, maar dan wordt er een vacaturestop ingesteld en worden die ambtenaren binnen dezelfde instantie herplaatst.
Hetzelfde is gebeurd met de lagere overheden, dus provincie, gemeente, waterschap enz.
Gemeenten hadden vroeger nogal eens wat "willempies" in dienst die bij de plantsoenendienst op een hark leunden o.i.d., dat was de sociale benadering want dan hield je die mensen tenminste nog ergens mee bezig. Maar tegenwoordig telt ook daar alleen maar het uitkomen met de begroting en dat is al moeilijk genoeg, dus ook die functies zijn geschrapt en de betrokkenen moesten maar naar de sociale werkplaats. Die nu ook worden opgeheven.
Er is geen gemeente in Nederland meer die een ruim bemeten personeelsbezetting heeft. Ik heb er bijna mijn hele leven gewerkt, heb meerdere gemeenten meegemaakt, was vakbondskaderlid, zat in meerdere GO's (= Georganiseerd Overleg) oftewel de gemeentelijke ondernemingsraad en heb dit allemaal door de jaren heen aan mij voorbij zien trekken.
Ook was ik gemeenteraadslid waarbij ik o.a. de begroting van de gemeente kritisch moest beschouwen waarbij uiteraard elk jaar weer de post personeel een belangrijk punt in de discussie was. En het college met de billen bloot moest als die post omhoog gegaan was vergeleken met het voorgaande jaar.
Dus het is heel makkelijk om te zeggen dat er teveel ambtenaren zijn maar als je niet met de materie bekend bent is dat een loze kreet.