Kleine tempels met beelden en voedsel. Hoe moet ik dit zien?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Kleine tempels met beelden en voedsel. Hoe moet ik dit z
Had ooit mensen op bezoek en die mevrouw, een Thaise, hoorde boze stemmen van de geesten; mijn geestenhuisje was niet compleet en niet opgeruimd. Klopt, de katten liggen daarin te pitten en die gaan niet zachtzinnig om met de spullen daarin en daarop. Ik kreeg ernstige waarschuwingen.
Mijn vrouw haalt de schouders daarover op. Zo zie je maar, de beleving is overal anders.
Mijn vrouw haalt de schouders daarover op. Zo zie je maar, de beleving is overal anders.
Ik merk daar niks van als ik in Thailand ben..geen geestenhuisjes,tafeltjes met prulletjes ed. Helemaal niks.
Ik,nieuwsgierig gemaakt door dit forum, vraag er wel eens naar maar verder dan schouders ophalen en het enigste zinnetje nederlands dat ze kent "lekker boeiend" komt ze niet. Oja, de nieuwe achterdeur komt tegenover de voordeur te zitten....rijk zal ik dus niet worden.
Ik,nieuwsgierig gemaakt door dit forum, vraag er wel eens naar maar verder dan schouders ophalen en het enigste zinnetje nederlands dat ze kent "lekker boeiend" komt ze niet. Oja, de nieuwe achterdeur komt tegenover de voordeur te zitten....rijk zal ik dus niet worden.
-
- Volwaardig lid
hanshu schreef:Ik merk daar niks van als ik in Thailand ben..geen geestenhuisjes,tafeltjes met prulletjes ed. Helemaal niks.
dat klopt want je geld vliegt er door de voor of achterdeur zo uit als je die opent

mijn ex schoonmoeder wilde persee hebben dat wij dat in ons nieuw te bouwen huis zouden veranderen.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Volwaardig lid
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf. (of je schoonmoeder) 

-
- Volwaardig lid
Nee dat dacht ze te bepalen en bovendien is het EXJeanette schreef:De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf. (of je schoonmoeder)

De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
-
- Volwaardig lid
Ik heb zojuist wat rolletjes met coctailaugurkjes, roomkaas en rookvlees gegeten dus ik ben al minder flauw.

- brake034
- Expat
Gardensafari zei het al, je bekijkt het met een te Westerse bril.Imperium schreef: Wil je mij een plezier doen en de volgende vragen aan je vrouw stellen en de antwoorden hier posten:
1) Hoe weet jij dat de geesten in ons huis van twee jongetjes van zeven zijn? Hoe hebben ze je dat vertelt? In een droom?
2) Nodig een andere Thaise uit en vraag haar welke geesten er in je huis zitten. Kans is bijna 0% dat zei ook zal zeggen "twee jongens van zeven". Dan vraag je vrouw: "Die andere Thaise denkt het zijn er drie en allemaal oude mannen van 90. Je zit dus de verkeerde geesten blij te maken". Graag haar antwoord doorspelen aan mij.
3) Vraag haar of ze zich zelf Boeddhist vindt. Antwoord zal JA zijn. Vraag haar of ze weet dat als je dood bent, je in nieuw leven geboren wordt. Antwoord zal JA zijn. Vraag haar dan waarom de geesten van die twee jongetjes in je huis rondzwerven en niet herboren zijn geworden. Ben benieuwd naar antwoord.
4) Vraag haar waar ze denkt dat Boeddha nu is. Zal ze 'hemel' of 'nirvana' zeggen? Vraag haar aub of ze denkt dat Boeddha gebeden verhoord.
5) Vraag haar ook aub of ze in een hel geloofd.
Bedankt!
Als je dit soort vragen aan je Thaise vrouw stelt dan heb je een bak herrie in de tent, daar zit niemand op te wachten toch?
Het zijn nogal geen confronterende vragen, die gaan Thais altijd uit de weg hoor.......
Waarom wil je weten wat geestenhuizen zijn? Wil je het rationaliseren, dat gaat um niet worden!
Hoor het aan, denk er het jouwe van en accepteer het zoals het is.
Ik leef al ruim 26 jaar met een Thaise, ben er 25 jaar mee getrouwd.
Wil je in Thailand leven zul je heel veel moeten accepteren zoals het is.
Je spreekt over Boeddhistische "doctrine", dat is geen positief woordgebruik, het is netter om het woord "leer" te gebruiken.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Als je het vergelijkt met het christendom dan stel je ook geen vragen over het vuur van de hel of zo.
En je hoeft je ook je zoon niet letterlijk te offeren.
(behalve als tie ziek wordt omdat inenten verboden is)
En je hoeft je ook je zoon niet letterlijk te offeren.
(behalve als tie ziek wordt omdat inenten verboden is)

-
- heeft ervaring
Ik wil het weten omdat ik het wil begrijpen. De meeste gelovigen zijn niet dom. Elk mens kan logisch nadenken.brake034 schreef: Waarom wil je weten wat geestenhuizen zijn? Wil je het rationaliseren, dat gaat um niet worden!
Hoor het aan, denk er het jouwe van en accepteer het zoals het is.
Zelfs iemand met een IQ van 90 zal toch ooit zich afvragen: "hoe kan het dat die geest nog niet herboren is"?
Die zal daar voor zichzelf een antwoord op hebben gegeven. Misschien ging er iets mis in het herboringsproces en gebeurt dat soms en dat verklaart dat er geesten zijn.
Als iemand dat als verklaring heeft, vind ik dat interessant om te weten. Want ik ben vrijwel zeker dat iedereen contradicties probeert te rationaliseren voor zichzelf.
Het is voor mij interessant te begrijpen hoe Thaise gelovigen hun geloof intern verklaren/begrijpen. Pas dan begrijp je Thailand écht. Anders blijf je je verbazen. Ik wil écht begrijpen.
Wie bepaald overigens hoe je herboren wordt? Ik weet je karma bepaald hoe goed of slecht je was, maar is dat herboorproces een natuurproces zonder tussenkomst van een God of Boeddha? Of als iemand dood is dan leest Boeddha het karma af en bepaald je nieuwe levensvorm? Of is het dus een gewoon natuurproces zonder tussenkomst van een bewuste acting agent (een God of wat dan ook)?
- brake034
- Expat
Weet je dit? Kun je met 100% zekerheid stellen dat dit echt zo is?Imperium schreef: Ik weet je karma bepaald hoe goed of slecht je was
En wat is karma? Wat is goed en slecht? Wat "weet" je eigenlijk??
Marcel
-
- Volwaardig lid
Imperium, in mijn PC heb ik 8 bestanden staan in relatie tot het Boeddhisme. Onder meer het 'achtvoudige pad'. Samen groot 5 mega, wordbestanden in het Engels.
Als je ze wilt hebben, ik kreeg ze gratis en jij dus ook, stuur me een pb met jouw emailadres en dat in wederzijds vertrouwen. Dan heb je ze morgen in huis.
Maar, zoals ik al schreef, spirithouses hebben niets met het Boeddhisme te maken.
Als je ze wilt hebben, ik kreeg ze gratis en jij dus ook, stuur me een pb met jouw emailadres en dat in wederzijds vertrouwen. Dan heb je ze morgen in huis.
Maar, zoals ik al schreef, spirithouses hebben niets met het Boeddhisme te maken.
-
- heeft ervaring
Ik geloof helemaal niet hierin. Ik bedoelde met deze zin "Ik weet dat voor Boeddhisten het karma bepaald wat je volgende leven wordt".brake034 schreef:Weet je dit? Kun je met 100% zekerheid stellen dat dit echt zo is?Imperium schreef: Ik weet je karma bepaald hoe goed of slecht je was
En wat is karma? Wat is goed en slecht? Wat "weet" je eigenlijk??
-
- heeft ervaring
Dat is allemaal de officiële theorie. Ik denk dat net zoals bijna geen Christen de Bijbel leest (of meer dan 1% ervan kent) dat de Pali scriptures door bijna geen Thai gelezen worden (buiten monniken). Het zijn iets van 45 geprinte delen tekst. De officiële leer interesseert me niet. Ik wil weten hoe de gemiddelde Thai die ik ontmoet denkt en gelooft. Het enige wat die weet van Boeddhism is wat hij van huis uit meekrijgt. Waarvan waarschijnlijk een groot deel helemaal niet op die Pali scriptures terug te herleiden is.prajak schreef:Imperium, in mijn PC heb ik 8 bestanden staan in relatie tot het Boeddhisme. Onder meer het 'achtvoudige pad'. Samen groot 5 mega, wordbestanden in het Engels.
-
- Volwaardig lid
Als de gemiddelde Thai al bestaat. Kom naar hier en vraag er naar, dan hoor je het uit de eerste hand. Jij weet wat je wilt weten; als wij het doen komen er van jouw kant vervolgvragen en zo blijven we bezig.