Hoe verstandig een gebruikte motorfiets (scooter) te kopen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Re: Hoe verstandig een gebruikte motorfiets (scooter) te kop
Klopt, dat is een ander boekje. Dat bij mij is na 7 jaar wel vol want ik hou me aan de adviezen.
Een scooter van 6 jaar oud is geen jong ding. Dan heb ik het over max 2 jaar.
Een scooter van 6 jaar oud is geen jong ding. Dan heb ik het over max 2 jaar.
-
- Volwaardig lid
Ik ga het aankijken.
Als voorbeeld: toen mijn zoon net zijn rijbewijs had gehaald (21 jaar, hij studeerde nog), heb ik voor hem, omdat hij op die manier kon gaan bijwerken in de proces industrie en daar kan je niet komen met het openbaar vervoer, een leuke 2de hands Toyota Starlet voor hem gekocht voor € 1.450 en daar heeft hij leuk werkervaring mee kunnen opdoen en kunnen bijwerken.
Ik heb zelf nog nooit in mijn leven zelf een nw auto of motorfiets gekocht (wel nw leaseauto's), dus ik kan rustig zeggen dat het me een beetje tegen begint te staan, dat dwangmatige gedrag om maar te pushen dat het een nw moet zijn.
Niet omdat het die jongen niet gun, maar gewoon omdat ik het niet verstandig vind en ook nogal exorbitant.
Nu is er sprake van het delen van de kosten, mijn ega en haar broer willen beiden de kosten delen. Maar haar deel komt eigenlijk wel van mijn kant, ik heb haar gezegd dat wat zij weet te sparen , daar kan zij vrij over beschikken zonder dat ik inspraak heb, of wil hebben (om extra frustraties en confrontaties maar niet te hebben, want het is voor mij per slot van rekening nog steeds 1 grote leerschool, met een dame uit de 'verre').
Maarrrr ik heb daar wel gezegd dat ik graag onderbouwing wil horen van haar beslissing zodat ik daar van kan leren, om hun/haar beweegredenen te leren begrijpen, wat nog niet wil zeggten dat ik daar mee eens ben.
Beslissen ze beide, of zij op een manier waar ik me niet ik kan vinden, dan zal ik dat hooguit neutraal kenbaar maken. Maar dat zal ook bepalend zijn voor mijn draagvlak in toekomst, ik heb er een enorme hekel aan om mijn economische (voordeel) positie te 'gebruiken', maar als er van mijn gewerkte inbreng word gevraagt heb ik daar zeker een zekere zeggenschap in.......
Genesis
Als voorbeeld: toen mijn zoon net zijn rijbewijs had gehaald (21 jaar, hij studeerde nog), heb ik voor hem, omdat hij op die manier kon gaan bijwerken in de proces industrie en daar kan je niet komen met het openbaar vervoer, een leuke 2de hands Toyota Starlet voor hem gekocht voor € 1.450 en daar heeft hij leuk werkervaring mee kunnen opdoen en kunnen bijwerken.
Ik heb zelf nog nooit in mijn leven zelf een nw auto of motorfiets gekocht (wel nw leaseauto's), dus ik kan rustig zeggen dat het me een beetje tegen begint te staan, dat dwangmatige gedrag om maar te pushen dat het een nw moet zijn.
Niet omdat het die jongen niet gun, maar gewoon omdat ik het niet verstandig vind en ook nogal exorbitant.
Nu is er sprake van het delen van de kosten, mijn ega en haar broer willen beiden de kosten delen. Maar haar deel komt eigenlijk wel van mijn kant, ik heb haar gezegd dat wat zij weet te sparen , daar kan zij vrij over beschikken zonder dat ik inspraak heb, of wil hebben (om extra frustraties en confrontaties maar niet te hebben, want het is voor mij per slot van rekening nog steeds 1 grote leerschool, met een dame uit de 'verre').
Maarrrr ik heb daar wel gezegd dat ik graag onderbouwing wil horen van haar beslissing zodat ik daar van kan leren, om hun/haar beweegredenen te leren begrijpen, wat nog niet wil zeggten dat ik daar mee eens ben.
Beslissen ze beide, of zij op een manier waar ik me niet ik kan vinden, dan zal ik dat hooguit neutraal kenbaar maken. Maar dat zal ook bepalend zijn voor mijn draagvlak in toekomst, ik heb er een enorme hekel aan om mijn economische (voordeel) positie te 'gebruiken', maar als er van mijn gewerkte inbreng word gevraagt heb ik daar zeker een zekere zeggenschap in.......
Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op zaterdag 25 april 2015, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- brake034
- Expat
In Thailand is een brommer van 6 jaar een jong ding, een Honda Dream >10 jaar is een goed ding en over 15 jaar is ie wat ouder.
Als je die brommer elke dag gebruikt dan is het goed te doen, maar rust roest!
Twee jaar oud kost (in de handel!) pakweg 30K baht en dan is een nieuwe inderdaad verstandiger.
Als je die brommer elke dag gebruikt dan is het goed te doen, maar rust roest!
Twee jaar oud kost (in de handel!) pakweg 30K baht en dan is een nieuwe inderdaad verstandiger.
Marcel
- brake034
- Expat
Indien je partner vrij over een budget kan beschikken, dan zou ik me er niet mee bemoeien.
Als het goed gaat dan
Gaat het mis dan kun je (op een goed tijdstip, als de sterren en DE tijd van de maand het toelaten) het geval verder analyseren en samen leren voor de toekomst.
Als het goed gaat dan

Gaat het mis dan kun je (op een goed tijdstip, als de sterren en DE tijd van de maand het toelaten) het geval verder analyseren en samen leren voor de toekomst.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Spreekt de man met 'ervaring'.brake034 schreef:Indien je partner vrij over een budget kan beschikken, dan zou ik me er niet mee bemoeien.
Als het goed gaat dan![]()

Ik neem wat jij aanreikt zeer serieus hoor, word door mij zeer gewaardeerd. Ik denk dat je gelijk hebt, want mijn gevoel zegd dat, als ik het niet 'handig' breng een mijnenveld word met mijn ega.

Maar ik moet toch ook mezelf kunnen zijn en waarom zou ik voor haar broertje dingen (moeten) doen die ik niet eens voor mijn eigen gezin of mezelf heb gedaan?........
Genesis
- brake034
- Expat
Als je partner vrij over haar budget moet kunnen beslissen, dan is dat zo.
Hebben jullie afgesproken er een Poolse landdag over te houden voor het budget toegewezen kan worden, dan is het zo.
Als jij alleen welk budget dan ook kan toewijzen, dan is dat zo.
Eerlijk gezegd, dit is het geval in mijn relatie en we houden het, dit jaar, 25 jaar samen uit.
Als Pun een budget, waar dan ook, voor wil uitgeven dan praten we erover, ze laat mij de beslissing omdat ik zorg voor het binnenkomen van het budget.
We hebben 1 keer een brommer voor een schoonzus gekocht, 16K baht en dat was gelijk ook de laatste keer.
Gaat je partner een keer nat op een brommer of ga jij een keer nat op een horloge?!?!
Who cares, het is alleen maar monopoly!
Hebben jullie afgesproken er een Poolse landdag over te houden voor het budget toegewezen kan worden, dan is het zo.
Eerlijk gezegd, dit is het geval in mijn relatie en we houden het, dit jaar, 25 jaar samen uit.
Als Pun een budget, waar dan ook, voor wil uitgeven dan praten we erover, ze laat mij de beslissing omdat ik zorg voor het binnenkomen van het budget.
We hebben 1 keer een brommer voor een schoonzus gekocht, 16K baht en dat was gelijk ook de laatste keer.
Gaat je partner een keer nat op een brommer of ga jij een keer nat op een horloge?!?!

Marcel
-
- Volwaardig lid
Kort samengevat: hoofd & bijzaken scheiden!brake034 schreef:Als je partner vrij over haar budget moet kunnen beslissen, dan is dat zo.

Thanks.
Genesis
- brake034
- Expat
Ultiem wel ja, het gaat over geld.
Jullie relatie gaat over liefde, als geld in de weg gaat staan van liefde....dan is er geen relatie?
Jullie relatie gaat over liefde, als geld in de weg gaat staan van liefde....dan is er geen relatie?
Marcel
- brake034
- Expat
Wie was dat eigenlijk, die zei dat ik niet romantisch ben????
Marcel
-
- Volwaardig lid
Dit antwoord wat ik je ga geven zou jij moeten weten denk ik?!brake034 schreef:Ultiem wel ja, het gaat over geld.

Als je zulke schrijnende armoede hebt meegemaakt in je jeugd, dan is de primaire behoefte overleven en daar is geld voor nodig! Dat gaat zo diep in je genen zitten. Zozeer zelfs dat er een diepgeworteld trauma blijvend is gevormd.
Liefde ja, die is er echt en ook heel sterk, maar kunnen winnen wat je in je jeugd heeft (mis)(ge)vormd, de meest primaire levens behoeften, dat is een instinct altijd latent aanwezig is en zo de kop weer kan opsteken.
Dus ja voor ons westerlingen is liefde het hoogste goed, maar voor mensen die uit de hierboven genoemde levens situatie komen denken en voelen daar denk ik toch iets anders over...........
Genesis
Laatst gewijzigd door genesis op zaterdag 25 april 2015, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- brake034
- Expat
Denk je dat de positie van mijn vrouw 25 jaar geleden heel anders is/was als die van jouw relatie nu?
Marcel
- brake034
- Expat
Misschien moeten we dit weer via mail verder opnemen...... 

Marcel
-
- Volwaardig lid
Ik dacht al vaker in die richting, maar ik krijg steeds meer respect voor je!brake034 schreef:Denk je dat de positie van mijn vrouw 25 jaar geleden heel anders is/was als die van jouw relatie nu?

Man man man, wat heb jij dan soms ook moeten incasseren en wat heb jij een geduld op kunnen brengen!
Daar had je ook flink 'beschadigt' in kunnen raken, want je hebt heel diep moeten gaan met investeren en dan ook vaak het meest moeten incasseren!

Genesis
-
- Volwaardig lid
Een afgetrapt ding van 6 jaar,welke "onderhouden" door een gemiddelde Thai,dus geen ferang,kan wat mij betreft blijven staan als dat hok 18.000-22.000 thb moet kosten.
Nieuwe brommer kost omstreeks de 50.000thb incl.verzekering/garantie/onderhoudsbeurten,dus de afschrijving is 5000thb per jaar mocht je dat vieze ding gaan kopen welke hierboven staat beschreven.....
5000thb per jaar...........pakweg een slordige 140 Euro per jaar
zou daar geen bedenkingen over willen maken.
Echter.................na mijn eerste antwoord te hebben gegeven,kwam de aap (Thai) uit de mouw,dat de brommer voor een familielid is...tja,dat is andere koek.
Kan jou daar niet bij helpen,aangezien ik genoeg van jou heb gelezen,en jij alles wel een beetje "zielig" vindt Genesis.
We hebben elkaar onlangs gesproken,en jij weet wel hoe ik erover denk.
Hoop in ieder geval dat je slaagt in jou missie,maar bedenk wel:je doet het nooit goed.
Succes,Ron.
Nieuwe brommer kost omstreeks de 50.000thb incl.verzekering/garantie/onderhoudsbeurten,dus de afschrijving is 5000thb per jaar mocht je dat vieze ding gaan kopen welke hierboven staat beschreven.....
5000thb per jaar...........pakweg een slordige 140 Euro per jaar

Echter.................na mijn eerste antwoord te hebben gegeven,kwam de aap (Thai) uit de mouw,dat de brommer voor een familielid is...tja,dat is andere koek.

Kan jou daar niet bij helpen,aangezien ik genoeg van jou heb gelezen,en jij alles wel een beetje "zielig" vindt Genesis.
We hebben elkaar onlangs gesproken,en jij weet wel hoe ik erover denk.
Hoop in ieder geval dat je slaagt in jou missie,maar bedenk wel:je doet het nooit goed.
Succes,Ron.

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
Dit gaat allang niet meer over motorfiets kopen of vergis ik me?