Resistente malaria

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Resistente malaria

#16 Bericht door bontje » zaterdag 21 februari 2015, 13:53

RuudThai schreef: Het zat in zo'n rond blikje, als je op het dekseltje drukte verstoof de DDT uit een gaatje aan de zijkant. Vond ik als kind wel leuk om te doen.... :shock: .
Dan is niet al het ongedierte er aan dood gegaan. :o Het is maar een geintje hoor.

hanshu

#17 Bericht door hanshu » woensdag 25 februari 2015, 12:36

Nog even volhouden allemaal...

Wetenschappers hebben een stofje ontdekt dat binnen 48 uur afrekent met de malariaparasiet. Het stofje zorgt ervoor dat het immuunsysteem alle door de parasiet geïnfecteerde rode bloedcellen vernietigt, maar gezonde rode bloedcellen met rust laat.

Het gaat om het stofje (+)-SJ733. Het stofje blijkt op een heel vernieuwende manier met malaria af te rekenen. Het rekruteert het immuunsysteem. En snel ook. Uit experimenten met muizen blijkt dat één dosis (+)-SJ733 tachtig procent van de malariaparasieten in 24 uur doodde. Na 48 uur was de parasiet zelfs niet langer in het lijf van de muizen te detecteren.

bron: http://www.scientias.nl/veelbelovend-st ... aparasiet/

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#18 Bericht door Hua Thale » woensdag 25 februari 2015, 13:01

Zo is dat Hans denk zo maar eens dat men het in die link die ik bij de foto's geplaatst had precies over het zelfde praten.
Maar er zit wel een ergggggg grote 'mogelijkheid' in het verhaal.

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

hanshu

#19 Bericht door hanshu » woensdag 25 februari 2015, 13:47

Hoop doet verder leven,Hua
Wait and see......

RuudThai
Expat
Expat

#20 Bericht door RuudThai » woensdag 25 februari 2015, 14:03

Ach, in oktober vorig jaar las ik al dat men zich in Thailand op de borst sloeg omdat ze als eerste een vaccin tegen ebola hadden uitgevonden. Ik heb er nooit meer wat van vernomen en nu nog steeds is er geen definitief 100 % werkend vaccin in gebruik tegen deze ziekte.
Dus hoe dit nou weer beoordeeld moet worden???

hanshu

#21 Bericht door hanshu » woensdag 25 februari 2015, 14:10

Ik heb begrepen dat ze nog wat proefkonijnen zoeken,Ruud....
Kun je toch nog nuttig zijn op je ouwe dag..
:clap: :clap:

RuudThai
Expat
Expat

#22 Bericht door RuudThai » woensdag 25 februari 2015, 14:16

Dank je, ik maak me al genoeg nuttig thuis...... :giggle:

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door bontje » donderdag 26 februari 2015, 14:02

Ruud heeft als klein jongentje bij zijn oma thuis nog DDT gesnoven, Waarschijnlijk is dit nog steeds in zijn bloed aanwezig...Dus die malaria heeft geen kans. :D

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2015, 15:20

DDT was vroeger heel normaal om in huis te hebben en te gebruiken. Stond naast de Planta en de Softenon in de kast.

Ik chargeer hierboven maar ze zijn wel alle drie uit de handel wegens gevaarlijk voor mensen.

hanshu

#25 Bericht door hanshu » donderdag 26 februari 2015, 16:22

Het verklaard wel wat over onze bejaarden maar heeft niks met malaria te maken want dat krijg je niet van het eten van margarine.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door prajak » donderdag 26 februari 2015, 17:07

En WAT verklaart het dan, Hanshu?

Ik ben in 1946 gemaakt en geboren en Softenon was er toen nog niet. Dus daar ben ik niet mee besmet.

Planta hadden we niet in huis. We hadden pakjes margarine maar vraag me niet naar de naam. En toen roomboter werd gedumpt door de te grote boterberg kregen we roomboter op brood. Er was toen reclame op TV. "Roomboter. Omdat ik het verdien!" " Hij wel.... " ... Zag je een paar bouwvakkers in discussie, trommeltje met brood op de knietjes.

DDT zat in een strooibus. 'Alleen voor mieren en pissebedden' gebood moeder ons altijd. Daar ben althans ik niet mee in aanraking gekomen.

Nee, wij semi-ouwetjes zijn nog goed bij met het koppetje. En de rest doet het ook nog hoor ! :giggle: Kijk maar in de lijst met tellerstanden. Dit forum leeft van semi-ouwetjes.

hanshu

#27 Bericht door hanshu » donderdag 26 februari 2015, 17:38

Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord,Prajak :thumbsup:
Ik bedoelde dan ook natuurlijk onze oudere jongeren die dit forum levendig houden en op hun tellen letten. 8-)

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door pong » vrijdag 27 februari 2015, 09:12

prajak schreef:I
Als het waar is dat deze variant bestand is tegen het enig nog werkende middel, artemisinine, dan kunnen we de borsten nat maken. Dan krijgen we een pandemie waar niets tegen te doen is.

G.
Nee-dat is nogal paniekerig. De allerbeste remedie was altijd met wegkrijgen van die soort muskiet. Daar zijn destijds de Romeinen (hadden er ook last van-moeras rond Rome) en Singapore, mainland Malaysia heel goed in geslaagd. En hele grote delen van Thailand ook. Wat verontrustender is als je zoals jij vlak langs de Mekong met daarachter Laos woont. Groot deel van het problem is veroorzaakt doordat men bvb in Cambodia en delen Van Bangla/Burma die zware nieuwe mediactie gewoon is gaan slikken->resistentie. In TH wodt die apart gehouden en niet verkocht juist voor ernstige gevallen. Daarom is het vb zo onwijs van vele daarmee onbekende 1e x toeristen om die dure medicatie uit voorzorg te nemen.
Het zwaarst als zodanig getroffen deel van Th is overigens een streek waar vrijwel geen farang komt: rand van isan/central, zo'n beetje rond Petchabun.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door prajak » vrijdag 27 februari 2015, 10:00

Ik heb eens gelezen dat in Singapore niet alleen zware boetes staan op straatvuil maar ook op stilstaand water. Want juist daar komen de larven voor van alle soorten mug. De dengue-larve kan zelfs tegen vervuild water.

In rijstvelden kweekt men hier vis; als na heel zware regen de velden overvol staan zwemt er wel eens een vis verkeerd en als dan het water zakt ligt die naar water te happen op de weg. Vissies eten de larven op; als ik muggenlarven ontdek gaan ze hier bij de vissies in onze tuin.

Er zijn al jaren plannen om de gevaarlijkste muggensoorten genetisch te manipuleren of om de mannetjes onvruchtbaar te maken maar dat schiet ogenschijnlijk niet op. En alle 300+ soorten mug hier uitroeien geeft verstoring van het milieu.

Kortom, tijd voor een ander vaccin of serum. Maar dat is gemakkelijk praten.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”