Valkuilen bij een onroerende zaak?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Valkuilen bij een onroerende zaak?

#1 Bericht door prajak » zaterdag 21 februari 2015, 16:43

Dit is iets voor techneuten als Khun Sugar en Khun Ben maar anderen: svp ook reageren, ik ken niet alle grondtechneuten in dit forum.

50 Jaar geleden kopen Ploy en Noi een leuk stuk grond van 6 rai, een kleine hectare, met chanoot en toestemming er op te bouwen. Ze bouwen een woonst en krijgen 6 kinderen.

Die willen later ook bouwen en vooruit jongens, groot genoeg, zet de hut maar neer. Partners zijn allemaal Thaise mensen en zo gaat het nu eenmaal hier. Niemand vraagt wat, eist wat, het chanoot staat op naam van de ouwelui en nergens wordt een stuk afgepaald en kadastraal afgesplitst. 'Ons kent ons' en 'ons' maakt geen ruzie. En er is geen financiering dus ook de bank vraagt niks te formaliseren.

De ouwelui gaan dood maar niemand maakt zich druk om het eigendomspapier. Men weet wat van iedereen is en maakt geen herrie. Deze situatie komt heel veel voor in Thailand. Dit is eigenlijk bloedlink maar dan kijk ik met westerse ogen.

De derde generatie is er ook al en mejuffrouw Oy, kleindochter van Ploy en Noi en dochter van Boy en Ooy vraagt de familie ook te mogen bouwen. Er is nog een plekkie vrij en vooruit maar, ga je gang.

Haar lief is Frans Farang en die heeft een nette pot geld dus men bouwt een deftige hut op het stuk grond. Frans Farang is te verliefd om vragen te stellen en krijgt een huurcontract van 30 jaar. Men sleept hem mee naar 'city hall' en hij betaalt registratierecht.

Tot zover wat ik lees in een vraag.

Frans Farang en zijn Oy wonen daar in harmonie met elkaar en met de familie. Maar Oy wordt ziek en men is bang dat ze jong sterft, en wel eerder dan Frans Farang. Frans Farang gaat zich zorgen maken of hij straks, na haar dood, wel mag blijven wonen.

En nu blijkt:

Bij de registratie van de huur heeft niet de hele familie getekend dus staat de registratie niet met alle handtekeningen op het chanoot. Hoe ze dan hebben kunnen registreren is me een raadsel maar als je ziet hoe die grondaktes er hier soms uit zien..... Oud papier, niets gedigitaliseerd.

Het huis van Frans Farang en Oy heeft geen directe uitgang naar de openbare weg. Zelfs de toevoer van stroom naar zijn huis heeft ie niet zelf, ze hebben een meter voor een aantal woningen samen.

Ik denk dat als Oy jong sterft...

Frans Farang nimmer zijn woning zal kunnen verkopen. Door natrekking wordt de familie eigenaar als het huurcontract voorbij is. Men kan NUL bieden.....

Frans Farang kan verboden worden het erf te betreden want hij huurt een stuk midden op het erf. Nu is daar rechtspraak over in Thailand maar dan moet Frans Farang naar de rechter stappen en dat kan jaren duren. Zijn woning verpietert dan.

Men kan iedere avond een knots van een disco naast zijn hut zetten. Ik hoef je meer niet te vertellen.

Kortom, ik denk dat Frans Farang snel zijn boeltje kan pakken en met de benenwagen vertrekken. Ik denk dat zijn rechten nul zijn.

Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.

Frans Farang had voor de bouw advies moeten vragen. Maar dat is mosterd na..... Dat is meer iets voor komende Thailandgangers.

dutch
Expat
Expat

Re: Valkuilen bij een onroerende zaak?

#2 Bericht door dutch » zondag 22 februari 2015, 02:32

Hoe meer geschiedenis,hoe meer know how.
Eigen huis:
"Uiteraard" op naam van mijn vrouw.Als erfgenaam onze gezamenlijke zoon met een Usufruct acte,op mijn naam,op de huis/grond papieren genoteerd en getekend en geregistreerd bij het kadaster.
Wat mijn zoon ook zou willen doen,of wat er ook gebeurd (overlijden),ik kan tot mijn levenseinde aldaar wonen.

Ik heb het ouderlijk huis van de ouders van mijn partner gekocht,tesamen met nog 10 raï grond in de buurt en heb daar een eenvoudig huis gebouwd en al deze zaken staan op naam van mijn partner.Het geld is op een spaarboekje van Mama gestort met als beheerster mijn partner.Dit om te voorkomen dat de rest van de familie het spulletje langzaam leeg "rooft".Mijn vriendin is als jongste dochter wel het hoofd van de familie en doet dat naar volle tevredenheid van de andere familie leden.
Het kopen van het ouderlijk huis gebeurde toen schoonvader werd doodgereden door de minderjarige zoon van een plaatselijke herenboer en moeder e.e.a. niet aankon.De herenboer bood de 5 kinderen per persoon 10.000. Baht per persoon aan,om de handel af te kopen. 4 kinderen knikten Ja en mijn vriendin weigerde,op mijn advies.Een goede plaatselijke advocaat wist een mooie spaarpot voor mama er uit te handelen.
Ik snuffelde zelf een en ander in het rechthoek goed uit,maar een betrouwbare Thaise advocaat en notaris is absoluut noodzakelijk.
Geen onrust in de familie :thumbsup:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zondag 22 februari 2015, 06:01

Wat je zegt, Dutch, maar jij hebt een chanoot voor 'jouw' stuk grond en daarmee staan omvang en rechten vast.

In veel Thaise gezinnen woont men met z'n allen op grond die nog van opa en oma was en is er geen afgepaald stuk met eigen chanoot. Dat kan eeuwen goed gaan maar zodra er een buitenstaander in de club komt loopt dat fout, EN het loopt fout als er wel eens een verdeling moet worden gemaakt en er een ver lid van de kouwe kant gaat dwarsliggen.

Mijn stukje is ook afgepaald en heeft een eigen chanoot. Die discussie hoeft men na mijn dood niet te voeren.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » zondag 22 februari 2015, 06:58

Dit is iets voor techneuten als Khun Sugar en Khun Ben maar anderen: svp ook reageren, ik ken niet alle grondtechneuten in dit forum.
Denk dat een aantal mensen met inmiddels opgedane ervaring in de aankoop van een woonhuis en GEEN appartement hun afspraken wel kunnen vermelden.
Vaak zijn er net zo veel achtergrond situaties als dat er leden zijn.
Leden denken vaak dat ze niet in de 'valkuil' gestapt zijn maar de realiteit is vaak anders.
Kan mij van Dutch in het verleden toen zijn eerste vrouw overleden was nog een verhaal voor de geest halen dat het de goedwillendheid van haar ouders/familie was anders had de hut te koop gestaan.
Dit verhaal wat Dutch hier schrijft is een jackpot verhaal voor zijn huidige partner wat er ook in de toekomst gebeurd.
Uiteraard niet rot bedoelt hoop dat je de rest van je nog lange aanwezigheid gelukkig en aangenaam mag leven maar zij heeft de 'punten' al binnen.

Opsteller heeft ook een eigen huis.
Ietsje minder als boven vermelden persoon in kosten dus de valkuilen worden kleiner in de gedachte van veel farang.
Informatie die mij nog te binnen schiet in aanschaf als je het omslaat naar huur heb je het in vijf jaar afgeschreven de rest is winst.
Slim toeval geluk je mag het zeggen.

Laat ik mijzelf er eens bij betrekken.
Mijn vrouw heeft de helft zelf betaald met hard en lang werken in Nederland.
Mijn helft zou ik kunnen aanvechten als het schip strand maar heb lange tijd terug besloten om ontroerend goed aan haar toe te laten.
Niet omdat het 'gevecht' ook al heb je goede papieren een drama is en vooral langdurig maar omdat er na vele jaren huwelijk ook nog andere gevoelens mee spelen.
Mocht dit gaan spelen uiteraard.

Zo zijn er nog tig voorbeelden te noemen.
Mijn mening is dat je als Farang altijd aan het kortste touwtje trekt.
Als de relatie zeer kort is en er duidelijke punten op tafel gebracht kunnen worden aangaande betaling vanuit............... en de eventuele papieren van advocaat etcetera zal je je gelijk gedeeltelijk kunnen halen en een klein gedeelte terug kunnen innen.
Ongeacht dat de wet inmiddels ietsje richting Farang begint te schuiven geeft ik in realiteit de meeste weinig kans.
Ja zeggen en nee bedoelen is niet vreemd in dit land.
Kosten die door ontroerend goed betalen gemaakt zijn moet een ieder op zijn eigen manier afschrijven met nadruk op afschrijven.
Ik heb het na 12/13 jaar met 6 jaar hier wonen bijna al gedaan de rest is winst. :Whistle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat

#5 Bericht door dutch » zondag 22 februari 2015, 07:33

Hua Thale schreef:
Denk dat een aantal mensen met inmiddels opgedane ervaring in de aankoop van een woonhuis en GEEN appartement hun afspraken kunnen vermelden.
Vaak zijn er net zo veel achtergrond situaties als dat er leden zijn.
Leden denken vaak dat ze niet in de 'valkuil' gestapt zijn maar de realiteit is vaak anders.
Kan mij van Dutch in het verleden toen zijn eerste vrouw overleden was nog een verhaal voor de geest halen dat het de goedwillendheid van haar ouders/familie was anders had de hut te koop gestaan.
Dit verhaal wat Dutch hier schrijft is een jackpot verhaal voor zijn huidige partner wat er ook in de toekomst gebeurd.
Uiteraard niet rot bedoelt hoop dat je de rest van je nog lange aanwezigheid gelukkig en aangenaam mag leven maar zij heeft de 'punten' al binnen.
Whistle:
Misschien niet duidelijk genoeg of gedetailleerd genoeg geschreven.
Toen mijn eerste vrouw overleed en dat kwam totaal onverwacht ,was een deel van het huis als erfenis wettelijk toekomend aan mijn schoonmoeder.Deze heeft middels akte afstand gedaan van haar recht een bij het deel gevoegd dat mijn zoon toekwam.Hiermede kreeg hij dus alleen eigenschap over grond en huis ( waar ik inwoonde).De Usufruct is opgesteld om bij (eventuele) vader/zoon ruzie te voorkomen dat ik op de straat zou komen te staan.
Mijn 2e partner heeft hierop geen enkel recht want het is mijn eigendom niet.Zelf heeft ze nu wel huis en land om bij mijn overleiden niet op,straat te komen te staan.
Er is sedert 2008 een testament dat in Engels en Nederlands is vertaald en gelegaliseerd dat roerende goederen en bankrekeningen in Nederland zowel als Thailand regelt.
Zou niet weten waarom aan een dergelijke constructie de benaming "Jack pot" gegeven zou moeten worden.
Vind het nogal degenererend overkomen ten opzichte van mijn huidige partner.Mocht dat niet zo bedoeld zijn,heb ik niets geschreven.
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » zondag 22 februari 2015, 09:08

In Nederland was een simpele handtekening onder het getrouwd in gemeenschap van goederen voor mij en mijn vrouw die daar in de twintig jaar daarvoor niet aan meegedragen had genoeg om haar mede eigenaar van 50 % te maken van 'ons' gezamenlijk bezit.
Nooit geen problemen mee gehad hoewel ik ook dat niet echt normaal vindt.
Het is overal wat maar rechten en plichten en bezit zijn op dat moment volledig gelijk ja ook schulden.

Thailand is het een doolhof van regels die uiteindelijk altijd ten nadelen van de farang zijn.
Veel mensen hebben constructies waarbij je zoiets heb van zeg dat nog eens.
Op naam van de kind[eren] als alles of een groot gedeelte betaald is door juist ja die farang.
Scheiding van grond en opstal simpele constructie om je altijd en makkelijk buiten spel te zetten ja die farang.
Of het proces dusdanig lang te rekken dat de meeste zoiets hebben van laat maar kost meer als het oplevert.
Zelfs bij een appartement hebben ze van die 'regels' dat het op geen enkele manier gelijkwaardig mag zijn of zelfs de meerderheid kan hebben in zijn geheel.
Je noemt er zelf al een paar op manieren om het recht te hebben om daar te mogen blijven wonen via advocaat.
Ga hier helemaal verder niet over door op de door jou aangegeven situatie hoe jij het geregeld heb.
Degenererend is het naar ALLE FARANGS toe die vaak het [leeuwen]deel betaald hebben zoniet alles.
De regels zijn totaal maar dan ook totaal niet vergelijken met Europa en veel Farangs staan dat vaak nog goed te praten ook zoals ik al zovaak hier in de buurt heb mee mogen maken.
En ja als door scheiding dit proces in gaan gezet wordt is de toekomstige ex Partner niet slecht af vaak te omschrijven als de jackpot iets wat men al lang van te voren weet.
Dit alles in algemene zin uiteraard.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

dutch
Expat
Expat

#7 Bericht door dutch » zondag 22 februari 2015, 09:37

Waar is het jackpot gedeelte voor mijn 2e vrouw in mijn uitleg?
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door prajak » zondag 22 februari 2015, 10:28

Mijn vraag ging over wat je denk ik NIET moet doen.

De huidige wetgeving geeft voldoende garanties zoals vruchtgebruik, recht van opstal en geregistreerde lease.

Alleen de mogelijkheid tot verkoop is niet gegarandeerd want daarvoor moet de eigenaar van de grond het met je eens zijn. Dat is de prijs van dit land en dat weet je van tevoren.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door stevenl » zondag 22 februari 2015, 10:29

Je spreekt jezelf hier tegen Prajak
Frans Farang kan verboden worden het erf te betreden want hij huurt een stuk midden op het erf. Nu is daar rechtspraak over in Thailand maar dan moet Frans Farang naar de rechter stappen en dat kan jaren duren. Zijn woning verpietert dan.

Men kan iedere avond een knots van een disco naast zijn hut zetten. Ik hoef je meer niet te vertellen.

Kortom, ik denk dat Frans Farang snel zijn boeltje kan pakken en met de benenwagen vertrekken. Ik denk dat zijn rechten nul zijn.
Zijn rechten zijn niet nul, maar iets dergelijks kan inderdaad jaren duren, en ondertussen moet hij zich mogelijk pesterijen laten welgevallen. Woning zal niet verpieteren, hij kan al snel toegang afdwingen.

En hoe groot is de kans dat de hele familie zich als 1 blok blijft opstellen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » zondag 22 februari 2015, 10:32

Het was een vraag en ik ben blij met jouw antwoord. En die familie, die ken ik niet. Het is een vraag uit een internetclub.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”