Onderhoud Motorbike in Thailand.
Moderator: Loempia
- nbreeker
- Standaard Lid
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
- Locatie: Udon Thani
Onderhoud Motorbike in Thailand.
Ben van de week met de motor van mijn vrouw een Yamaha Mio 125 cc Rossie uitvoering naar de dealer geweest voor een 20.000 km beurt.Nieuwe olie,nieuwe ATF olie voor de automaat,nieuwe bougie,nieuw luchtfilter,nieuwe pakkingen achter het deksel waar de aandrijfbelt draait oftewel (Crankcase cover)clutch uitelkaar en schoongemaakt,aandrijfriem verwijderd en gecontroleerd,nu ik kon er op wachten zeiden ze een uurtje nu er staan daar ook grote motoren dus er is genoeg te zien,maar het werden uiteindelijk ruim 2 uur maar heb op m'n gemak die monteur gadegeslagen en moet zeggen ik was zeer tevreden over zijn manier van werken keurig en netjes.Voorheen hadden ze een monteur die wist het ook wel maar was in alles razend snel uit elkaar en inelkaar en daar heb ik wel een paar keer een verschil van mening mee gehad over zijn manier van werken aan de mij toebehorende motorfiets,hij sprak geen engels maar dan de eigenaar erbij en werd het toch zo gedaan als ik het wou.
Maar die is er niet meer ik heb de indruk dat hij vanwege lange vingers te wandelen is gestuurd de eigenaar waar ik goed mee door een deur kan,ontkend of bevestigd het niet,maar dat is ook niet belangrijk.Toen we klaar waren moest ik het vorstelijke bedrag van 645 bath afrekenen,voor de totale service beurt.Ik reed terug naar huis met een grote smile van voldoening op mijn gezicht.
Maar die is er niet meer ik heb de indruk dat hij vanwege lange vingers te wandelen is gestuurd de eigenaar waar ik goed mee door een deur kan,ontkend of bevestigd het niet,maar dat is ook niet belangrijk.Toen we klaar waren moest ik het vorstelijke bedrag van 645 bath afrekenen,voor de totale service beurt.Ik reed terug naar huis met een grote smile van voldoening op mijn gezicht.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Wel, Nick, ik heb een Honda Airblade en ga altijd naar de Honda dealer aan Prajak Road hier. Daar zit een grote garage bij en een mannetje of 6 aan monteurs. Grote beurt en om de zoveel km wil ik dat ze de achterrem nazien, de voering, en dan moet dat wiel er af.
Ik krijg een 'niks aan het handje' en betaal het groot onderhoud. Onderweg naar huis een onbehaaglijk gevoel en ik kom langs een motorexpert: meneer is chauffeur van de schoolbus, verzekeringsagent en hij knapt ook al dat oud brommerspul op en houdt het rijdend.
Voelt eens aan het achterwiel, schudt het hoofd en pakt een set sleutels. Ze hadden alle bouten van de achtersteven niet goed aangedraaid! Het had me mijn leven kunnen kosten. Terug naar de Honda, meneer laten bellen, en ik kreeg een 'kan mij dat schelen' gebaar. De bazin er bij maar die zal nimmer haar beste monteur afvallen in het openbaar.
Tankte altijd gas-o-hol zoals zoveel farang en Thai hier. Dat is niet zo schoon als benzine 91 of 95 maar stukken goedkoper. Het maakt de carburateur vuil en ik reed met lage snelheid met horten en stoten. Reed ik 80 of meer dan was het allemaal prima in orde.
Naar de Honda, trof de hoofdmonteur, die rijdt 200 meter en heeft de oorzaak. De ZUIGER is kapot. Nu ben ik zo technisch als een strijkplank maar dit weet ik wel: zuiger kapot, ding stopt. Meneer wilde het wel laten repareren bij een gespecialiseerd bedrijf en dat kost 3 dagen.
Ik ben niet achterlijk en neem het ding mee naar huis. Tank vanaf dat moment alleen benzine 95, soms 91, en het brommertje loopt als een tiet.
Je moet het juiste mannetje treffen in die garage.
Ik krijg een 'niks aan het handje' en betaal het groot onderhoud. Onderweg naar huis een onbehaaglijk gevoel en ik kom langs een motorexpert: meneer is chauffeur van de schoolbus, verzekeringsagent en hij knapt ook al dat oud brommerspul op en houdt het rijdend.
Voelt eens aan het achterwiel, schudt het hoofd en pakt een set sleutels. Ze hadden alle bouten van de achtersteven niet goed aangedraaid! Het had me mijn leven kunnen kosten. Terug naar de Honda, meneer laten bellen, en ik kreeg een 'kan mij dat schelen' gebaar. De bazin er bij maar die zal nimmer haar beste monteur afvallen in het openbaar.
Tankte altijd gas-o-hol zoals zoveel farang en Thai hier. Dat is niet zo schoon als benzine 91 of 95 maar stukken goedkoper. Het maakt de carburateur vuil en ik reed met lage snelheid met horten en stoten. Reed ik 80 of meer dan was het allemaal prima in orde.
Naar de Honda, trof de hoofdmonteur, die rijdt 200 meter en heeft de oorzaak. De ZUIGER is kapot. Nu ben ik zo technisch als een strijkplank maar dit weet ik wel: zuiger kapot, ding stopt. Meneer wilde het wel laten repareren bij een gespecialiseerd bedrijf en dat kost 3 dagen.
Ik ben niet achterlijk en neem het ding mee naar huis. Tank vanaf dat moment alleen benzine 95, soms 91, en het brommertje loopt als een tiet.
Je moet het juiste mannetje treffen in die garage.
- nbreeker
- Standaard Lid
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
- Locatie: Udon Thani
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Nu die koekebakker mag van mij geen eens meer richting mijn bike kijken,ik heb hier een monteur in de stad dat is de beste die er is,ze komen helemaal uit Korat en Loei om hun grote motorfiets te laten repareren,en het is een genot om die man te zien werken z'n werkplaats is een onooglijk iets met een hoop rotzooi maar hij heeft al het gereedschap maar is er heel zuinig op en bergt het altijd weer netjes op.Ik ben zelf een techneut en blijf er ook altijd bij als er gerepareerd wordt.Maar als ik jou was dan stak ik toch hier en daar mijn licht op en zocht een ander bedrijf voor het onderhoud.Want jij weet als geen ander een ongeluk zit in een verdomd klein hoekje.prajak schreef:Wel, Nick, ik heb een Honda Airblade en ga altijd naar de Honda dealer aan Prajak Road hier. Daar zit een grote garage bij en een mannetje of 6 aan monteurs. Grote beurt en om de zoveel km wil ik dat ze de achterrem nazien, de voering, en dan moet dat wiel er af.
Ik krijg een 'niks aan het handje' en betaal het groot onderhoud. Onderweg naar huis een onbehaaglijk gevoel en ik kom langs een motorexpert: meneer is chauffeur van de schoolbus, verzekeringsagent en hij knapt ook al dat oud brommerspul op en houdt het rijdend.
Voelt eens aan het achterwiel, schudt het hoofd en pakt een set sleutels. Ze hadden alle bouten van de achtersteven niet goed aangedraaid! Het had me mijn leven kunnen kosten. Terug naar de Honda, meneer laten bellen, en ik kreeg een 'kan mij dat schelen' gebaar. De bazin er bij maar die zal nimmer haar beste monteur afvallen in het openbaar.
Tankte altijd gas-o-hol zoals zoveel farang en Thai hier. Dat is niet zo schoon als benzine 91 of 95 maar stukken goedkoper. Het maakt de carburateur vuil en ik reed met lage snelheid met horten en stoten. Reed ik 80 of meer dan was het allemaal prima in orde.
Naar de Honda, trof de hoofdmonteur, die rijdt 200 meter en heeft de oorzaak. De ZUIGER is kapot. Nu ben ik zo technisch als een strijkplank maar dit weet ik wel: zuiger kapot, ding stopt. Meneer wilde het wel laten repareren bij een gespecialiseerd bedrijf en dat kost 3 dagen.
Ik ben niet achterlijk en neem het ding mee naar huis. Tank vanaf dat moment alleen benzine 95, soms 91, en het brommertje loopt als een tiet.
Je moet het juiste mannetje treffen in die garage.
Wat dat Gas-o-hol aangaat jou motor is niet gereed voor Gas-o-hol en vind dat ook niet leuk tast je rubberen afdichtingen aan,maar Thai's hebben daar andere opvattingen over,net zo goed als ze 100 km hebben gereden dat ze die motor van hun pick-up nog 30 minuten laten draaien met de motorkap open,of voor ze weg gaan warmdraaien die hebben totaal geen idee hoe een motor werkt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Nick, toen ik richting Mona Vermaat ben geweest en terug kwam via de weg Sakon Nakhon naar Udon Thani trof ik geen enkele pomp aan met benzine. Die staan wel langs de A2 van mij naar jou. Dan moet ik wel aan de gasohol maar dan gooi ik er 50 baht in en daarna zo snel mogelijk weer benzine.
De verhuurders van brommers in NK verbieden gasohol voor hun nieuwe Clickjes. Dat zal niet voor niks zijn.
De verhuurders van brommers in NK verbieden gasohol voor hun nieuwe Clickjes. Dat zal niet voor niks zijn.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7660
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Je kunt ook een kleine jerrycan meenemen bijvoorbeeld met de juiste benzine en dat er onderweg bijgooien.prajak schreef:Nick, toen ik richting Mona Vermaat ben geweest en terug kwam via de weg Sakon Nakhon naar Udon Thani trof ik geen enkele pomp aan met benzine. Die staan wel langs de A2 van mij naar jou. Dan moet ik wel aan de gasohol maar dan gooi ik er 50 baht in en daarna zo snel mogelijk weer benzine.
De verhuurders van brommers in NK verbieden gasohol voor hun nieuwe Clickjes. Dat zal niet voor niks zijn.
Of een literfles met benzine erin oid.
gr driver
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Jerrycan OK, maar een fles lijkt me te breekbaar van stof.......
Ik heb een actieradius van 125 km op een volle tank en soms red je het dan niet naar een pomp met echte benzine.
Ik heb een actieradius van 125 km op een volle tank en soms red je het dan niet naar een pomp met echte benzine.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 3851
- Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.

En daar duwen we dan een fles [Schroefdop fles met een stukje plastiek tussen de fles en schroefdop] met benzine in die we in het linker vakje schuiven van de stuurkolom en we kunnen 200 km of meer rijden rijden.

Pas een binnen /buitenband plus nieuwe remblokjes achter bij de Honda click door de monteur laten vernieuwen.
Uurtje wachten 900 Bath.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op vrijdag 06 februari 2015, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- nbreeker
- Standaard Lid
- Berichten: 1938
- Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
- Locatie: Udon Thani
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Arie morgenochtend ga ik naar Buriram daar komen Valentino Rossie,Lorenzo,Bradley Smith,en Pol Asperago de nieuwe Yamaha 300 cc promoten en zaterdag voor de liefhebbers mogen de Yamaha R3 op het circuit uit proberen,tevens ga ik ook de 19de maart naar Burriram daar worden de 22ste maart de Worldsuperbike's verreden op het nieuwe Circuit aldaar genaamd "Chang International".driver schreef:Je kunt ook een kleine jerrycan meenemen bijvoorbeeld met de juiste benzine en dat er onderweg bijgooien.prajak schreef:Nick, toen ik richting Mona Vermaat ben geweest en terug kwam via de weg Sakon Nakhon naar Udon Thani trof ik geen enkele pomp aan met benzine. Die staan wel langs de A2 van mij naar jou. Dan moet ik wel aan de gasohol maar dan gooi ik er 50 baht in en daarna zo snel mogelijk weer benzine.
De verhuurders van brommers in NK verbieden gasohol voor hun nieuwe Clickjes. Dat zal niet voor niks zijn.
Of een literfles met benzine erin oid.
gr driver
Niet naast de deur 400 km maar ik heb het er wel voor over.
Groeten.Nick.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7660
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Fles breekbaar kan wel kloppen eigenlijk niet aan gedacht in de gauwigheid.prajak schreef:Jerrycan OK, maar een fles lijkt me te breekbaar van stof.......
Ik heb een actieradius van 125 km op een volle tank en soms red je het dan niet naar een pomp met echte benzine.
Maar ik xzie her en der in Thailand ook gevulde flessen met benzine maar dat kan wel eens glas zijn dan daar heb ik eigenlijk nooit echt opgelet.
Zelfs met mijn inmiddels ex Yamaha Tenere 1200 met een aardig grote tank had ik soms in de bergen toch nog problemen met te weinig benzine en dan is wat extraas bij je toch heel fijn.
Mijn huidige vakantie motor de Ducati 1000 Multistrada rijdt wat zuiniger maar wel kleinere tank inhoud dus mochten we dit jaar gaan toeren neem ik heel zeker een kleine jerrycan mee.
gr Arie
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7660
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Ook een handige zet om het zo te doen ja.Hua Thale schreef:
En daar duwen we dan een fles [Schroefdop fles met een stukje plastiek tussen de fles en schroefdop] met benzine in die we in het linker vakje schuiven van de stuurkolom en we kunnen 200 km of meer rijden rijden.
Pas een binnen /buitenband plus nieuwe remblokjes achter bij de Honda click door de monteur laten vernieuwen.
Uurtje wachten 900 Bath.
Ik reageer apart want alles in een reactie citeren lukt me nooit ik weet niet hoe dat moet.
gr driver
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 7660
- Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
- Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.
Re: Onderhoud Motorbike in Thailand.
Buriram...Dat is wel mooi ja om dat soort uitstapjes te maken Nick.nbreeker schreef:Arie morgenochtend ga ik naar Buriram daar komen Valentino Rossie,Lorenzo,Bradley Smith,en Pol Asperago de nieuwe Yamaha 300 cc promoten en zaterdag voor de liefhebbers mogen de Yamaha R3 op het circuit uit proberen,tevens ga ik ook de 19de maart naar Burriram daar worden de 22ste maart de Worldsuperbike's verreden op het nieuwe Circuit aldaar genaamd "Chang International".driver schreef:Je kunt ook een kleine jerrycan meenemen bijvoorbeeld met de juiste benzine en dat er onderweg bijgooien.prajak schreef:Nick, toen ik richting Mona Vermaat ben geweest en terug kwam via de weg Sakon Nakhon naar Udon Thani trof ik geen enkele pomp aan met benzine. Die staan wel langs de A2 van mij naar jou. Dan moet ik wel aan de gasohol maar dan gooi ik er 50 baht in en daarna zo snel mogelijk weer benzine.
De verhuurders van brommers in NK verbieden gasohol voor hun nieuwe Clickjes. Dat zal niet voor niks zijn.
Of een literfles met benzine erin oid.
gr driver
Niet naast de deur 400 km maar ik heb het er wel voor over.
Groeten.Nick.
Worldsuperbikes is zeker mooi maar de eerlijkheid dient me te zeggen dat ik eigenlijk nooit naar dat soort evenementen toe ga omdat ik liever zelf rij en bijvoorbeeld de TT in Assen ga ik ook nooit naartoe.
Zou ik ooit toch in Thailand terecht komen en dus ook niet meer werken ( Wat ik nu overigens ook beperkt doe ) dan zullen dit soort uitstapjes ook voor mij interessant worden denk ik mede omdat ik het best leuk vindt maar hier in Europa beperk ik me meer tot het rijden zelf tot nu toe.
Maar Suk begint het motorgebeuren ook wel leuk te vinden dus misschien dat ik dit jaar toch wat evenementen ga bezoeken met haar.
Veel plezier alvast en knal eventueel wat fotoos neer van dit soort uitstapjes .
gr Arie