Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Re: Loonheffingskorting afgeschaft = fors inleveren

#31 Bericht door RuudThai » maandag 19 januari 2015, 09:24

printen44 schreef:Genesis, dat denk ik ook niet. Het is nu ten ene male verboden om permanent in het buitenland te wonen en een huisadres of postadres te hebben in Nederland. Je moet minimaal vier maanden per jaar in Nederland wonen. Mag in gedeeltes, zoals twee maal twee maanden per jaar.

En er zullen er zeker zijn die in Nederland een huis/postadres hebben en permanent in Thailand wonen. Dat gaat goed totdat de computer van de zorgverzekering ineens gaat mekkeren dat alle medische rekeningen uit Thailand afkomstig zijn of dat een overijverige ambtenaar bij de aanvraag van een nieuw paspoort de in- en uitgaande stempels van Thailand in het oude paspoort van de aanvrager of aanvraagster ziet. En dan zijn de rapen gaar. Financieel dan.

Prajak was me even voor, maar ik plaats mijn bijdrage toch maar.
De overheid heeft al met energiebedrijven geregeld dat zij de afnemers mogen scannen op afwijkend consumentengedrag. Dat is voornamelijk om illegale wietteelt op te sporen, dus een overmatig energieverbruik, maar kan ook omgekeerd: geen energieverbruik. Vervolgens een huisbezoek om te controleren of het pand bewoond is, aanschrijving en als er dan geen reactie op volgt, dan bij een huurwoning de eigenaar informeren. Die kan dan verder informeren en als blijkt dat iemand 11 maanden per jaar in het buitenland zit kan de huur worden opgezegd wegens misbruik. En kan de gemeente de procedure beginnen om je af te voeren uit de BRP, de vroegere GBA.

De plannen voor een dergelijke controle zijn al jaren geleden gemaakt maar ik weet niet in welk stadium van uitvoering ze zijn. Men wil echter een steeds sluitender en perfecter bevolkingssysteem omdat de vele overheidsafnemers daarop moeten kunnen vertrouwen bij de uitvoering van hun administratie.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#32 Bericht door prajak » maandag 19 januari 2015, 10:28

Juist, en zoals ik al eens schreef: wisselbewoning. Huurcontract op 3 namen. Enfin, voor mij nog niet nodig, we redden het hier uitstekend.

En anders sluit ik een lening af bij mevrouw J uit dit forum want die barst van de poen. 3 Miljard kiep, zeg eens, dat is 3 ton euro. Nou ja, dat is ook maar 3 ton euro..... Klein bier. :giggle:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#33 Bericht door Jeanette » maandag 19 januari 2015, 14:59

Heb ik enig muntstelsel genoemd?
Ik bedoelde zoutkorrels ... eh .... suikerkorrels .... eh ... zandkorrels. :o
Prajak, met een huurcontract op 3 namen ben je voordeurdeler en dat pakt vaak financieel slecht uit. Ook als je elkaar aflost en nooit ziet.
Het is behoorlijk verslavend om Ruud z'n eigenwaan en egocentrische kijk op de samenleving niet door te willen prikken.

Moet je niet 180 graden draaien als je de krakers van '80 kan begrijpen omdat het zonde is dat die rijke stinkers beter worden van leegstand?
En tegelijkertijd het schandalig vinden dat een niet aanwezige huurder van misbruik wordt beticht in een land dat zit te springen om betaalbare woningen?

Geen controle op de wettelijke regels van helmen b.v. in Thailand vind je stom.
Wel controle op wettelijke regels en daarna lik op stuk in Nederland vind je ... tja, je zegt het niet met zoveel woorden maar positief klink je er niet over. :?:

Touché?
:?:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#34 Bericht door prajak » maandag 19 januari 2015, 15:02

'..Heb ik enig muntstelsel genoemd?..'

Nee, en daarom plaag ik je ook een beetje, Jeanette..... :giggle:

RuudThai
Expat
Expat

#35 Bericht door RuudThai » maandag 19 januari 2015, 15:41

Jeanette schreef: Het is behoorlijk verslavend om Ruud z'n eigenwaan en egocentrische kijk op de samenleving niet door te willen prikken.

Moet je niet 180 graden draaien als je de krakers van '80 kan begrijpen omdat het zonde is dat die rijke stinkers beter worden van leegstand?
En tegelijkertijd het schandalig vinden dat een niet aanwezige huurder van misbruik wordt beticht in een land dat zit te springen om betaalbare woningen?

Geen controle op de wettelijke regels van helmen b.v. in Thailand vind je stom.
Wel controle op wettelijke regels en daarna lik op stuk in Nederland vind je ... tja, je zegt het niet met zoveel woorden maar positief klink je er niet over. :?:

Touché?
:?:
Nee, misgeschoten! Ik ben nl. heel erg lang ambtenaar burgerzaken geweest en één van onze taken daar op die afdeling was bijhouding van het woonadressenbestand maar ook de signalering van leegstand. Zodra woningen door de bewoners waren verlaten werden die adressen in de gaten gehouden en duurde het te lang voordat er zich nieuwe bewoners meldden, dan werd het adres aangeschreven.

Leegstand is de meeste gemeenten een doorn in het oog en wij moesten zorgen dat dat zo weinig mogelijk gebeurde. De gegevens van leegstaande panden gingen nl. zeer frequent naar het CBS en gemeenten met veel leegstand werden daarover gekapitteld door het ministerie van Volkshuisvesting (of hoe dat tegenwoordig ook heten mag).
Dus dan kreeg je van het college c.q. de verantwoordelijke wethouder het vriendelijke verzoek om wat meer achter die langdurig leegstaande woningen aan te gaan.

Ik hou dus niet van gezwendel met woningen en ik vind mensen die zich niet aan de regels van bewoning c.q. de wet Basisregistratie Personen houden laakbaar. Maar ik ken wel een paar Nederlanders die zo handelen en die zal ik daarover niet kapittelen, dat moeten ze zelf maar weten, ik ben tenslotte geen ambtenaar in functie meer..... ;) :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#36 Bericht door prajak » maandag 19 januari 2015, 15:55

Gemeentes kunnen leegstandsbeleid in het leven roepen. Dan kunnen ze ingrijpen als een woning een zekere tijd leegstaat. Gedwongen verhuur behoort dan tot de mogelijkheden. Een goeie zaak. Maar doorstroming is net zo'n goeie zaak en daar komt weinig van terecht.

Maar we dwalen af van het belastingverhaal.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#37 Bericht door elst99 » maandag 19 januari 2015, 18:59

Als je de nutsbedrijven automatiseert, de verzekeringen en belastingen ook en een vertrouwd persoon je post open laat maken en internet bankiert, geen ambtenaar die er iets van merkt.
15 jaar, 8 maanden p.j. gedaan. Nutsbedrijf in kennis gesteld, ook geen bezwaar.
Visa multiple O gehad en valuta meegenomen.
Zelfs de hele periode alle luiken naar beneden, lijkt dus niet bewoond. Geen vuilcontainers aan de weg.
Zie het probleem niet!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#38 Bericht door genesis » dinsdag 20 januari 2015, 01:38

Nou dan heb ik geen probleem voor de toekomst, mocht het zo zijn in de toekomst als ik met pensioen ga (over vele vele jaren). Dan zal mijn koopwoning (hopelijk) afgelost zijn, zullen we (waarschijnljk) een huisje kopen in Thailand.

En het idee is dan om de lente & zomer in Nederland door te brengen en de rest is Thailand (dat is het idee voor de toekomst, maar die toekomst is nog best ver).

Dan voldoe ik aan de criteria en zal ik dus ook geen problemen krijgen, tenminste als de regels niet te veel veranderd zijn tegen die tijd. :mrgreen:

Genesis

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#39 Bericht door prajak » dinsdag 20 januari 2015, 04:02

Voor Nederland hou je je aan de regels als je 4 maanden plus een dag in NL bent. Of dat in stukken geknipt kan weet ik niet, dat zou ik tegen die tijd nog maar eens navragen.

Je bent dan wel 180 of meer dagen per kalenderjaar in Thailand. Dat betekent in beginsel in Thailand belasting betalen. Nu ook al maar Thailand doet daar niets mee zoals je hebt kunnen lezen in het belastingdossier.

Maar als straks het verdrag gewijzigd is, en dat komt er echt aan, kan dat helemaal wijzigen en kun je in 2 landen belasting gaan betalen. Nederland heft over AOW en bedrijfspensioen want je woont daar officieel, Thailand heft over jouw bedrijfspensioen want je woont hier 180+ dagen.

En ga dan maar knokken voor reductie of vrijstelling.....Dat wordt geen fluitje van een satang.

printen44
Expat
Expat

#40 Bericht door printen44 » dinsdag 20 januari 2015, 05:00

Je kan je verblijf van minimaal 4 maanden en een dag in Nederland in stukken knippen. Een vrind van mij woont in Chiang Mai en gaat twee keer per jaar minimaal 2x 2 maanden naar Nederland. Hij heeft daar een appartement. Dus voor hem geen probleem. En hij heeft gewoon een jaarvisum, "retired" in Thailand. Hij huurt in Chiang Mai een huis. Vaste huurcontract voor vijf jaar.

Nadeel is natuurlijk dat je in twee landen een jaar lang de vaste lasten betaald. Ook al woon je er niet voor een bepaalde periode. De oplossing van Prajak is niet slecht. Met ene paar man ene huis of appertement huren in Nederland en dan op verschillende periodes naar een ander land gaan. Maar je moet wel die twee of drie anderen vinden waarvan minimaal een in de winter in Nederland wil wonen. [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#41 Bericht door prajak » dinsdag 20 januari 2015, 07:02

Kees Printen44, nog zonder de rekenliniaal aan te zetten, het gaat meer kosten dan hier helemaal wonen en bij zware ziekte de kuierlatten te nemen naar NL.

Als ik zwaar ziek word en de behandeling hier niet zou kunnen betalen of niet zou vertrouwen dan zoekt een familielid een kamer of pension waar ik niet veel zal verblijven, schrijf me in NL in, briefje naar de belastingdienst, zorgpolis sluiten, en ga het ziekenhuis in voor behandeling.

Na behandeling alles in omgekeerde volgorde afzeggen en weer naar huis. Maar laten we allemaal hopen dat het zover niet hoeft te komen.

printen44
Expat
Expat

#42 Bericht door printen44 » dinsdag 20 januari 2015, 08:13

Ik heb dat al geregeld dat, als ik zwaar ziek wordt en de rekening hier zal hoog worden, dat ik onderdak in Nederland heb. Je moet wel, want ook als je redelijk wat geld hier op de bank heb en je wordt zwaar ziek, dan heb je een probleem. Dus moet er altijd een plan B zijn.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#43 Bericht door serpay » dinsdag 20 januari 2015, 08:27

dus alles samengevat
Wel de lusten maar liever niet de lasten..............
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat

#44 Bericht door dutch » dinsdag 20 januari 2015, 08:38

printen44 schreef:Ik heb dat al geregeld dat, als ik zwaar ziek wordt en de rekening hier zal hoog worden, dat ik onderdak in Nederland heb. Je moet wel, want ook als je redelijk wat geld hier op de bank heb en je wordt zwaar ziek, dan heb je een probleem. Dus moet er altijd een plan B zijn.
Er ook nog rekening mee gehouden,dat vervoer in zo'n geval wel eens onmogelijk zou blijken??
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

RuudThai
Expat
Expat

#45 Bericht door RuudThai » dinsdag 20 januari 2015, 09:51

printen44 schreef:Je kan je verblijf van minimaal 4 maanden en een dag in Nederland in stukken knippen. Een vrind van mij woont in Chiang Mai en gaat twee keer per jaar minimaal 2x 2 maanden naar Nederland. Hij heeft daar een appartement. Dus voor hem geen probleem. En hij heeft gewoon een jaarvisum, "retired" in Thailand. Hij huurt in Chiang Mai een huis. Vaste huurcontract voor vijf jaar.

Nadeel is natuurlijk dat je in twee landen een jaar lang de vaste lasten betaald. Ook al woon je er niet voor een bepaalde periode. De oplossing van Prajak is niet slecht. Met ene paar man ene huis of appertement huren in Nederland en dan op verschillende periodes naar een ander land gaan. Maar je moet wel die twee of drie anderen vinden waarvan minimaal een in de winter in Nederland wil wonen. [$)
Ik denk niet dat een woningbouwvereniging een huurcontract op 3 namen zal accepteren en dat de belastingdienst ook zal reageren als er 1 hoofdbewoner met 2 inwonende huurders staan geregistreerd.
Op een pension- of hoteladres kun je je niet laten inschrijven in de BRP, je moet een normaal woonadres hebben als is het maar bij een familielid of vriend. Alleen komt dan volgens mij de belastingdienst weer om de hoek kijken want die ziet onderhuur als inkomsten van de hoofdbewoner.

En dutch heeft gelijk dat je soms niet eens meer vervoerd kunt worden maar acuut moet worden geopereerd zoals bij een hart- of herseninfarct of andere plotseling uitvallende organen of een ernstig verkeersongeval.
Het is echter wel steeds meer ophoesten, die premie voor de in mijn geval Franse zorgverzekeraar, per maand kost mij dit nu al iets van 260 euro per maand en dan wordt er lang niet alles vergoed! :evil:

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”