Thailand - buurlanden en visums

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
josefb
komt net kijken
komt net kijken

Thailand - buurlanden en visums

#1 Bericht door josefb » maandag 29 december 2014, 11:50

Goedemorgen allemaal,

Komende zomer ben ik samen met mijn partner van plan om te gaan reizen door Thailand. Wij gaan hierbij onze best doen om veel van het land te zien maar omdat we ook zo dichtbij de landen Cambodja, Laos, Myanmar en Maleisië komen zitten we te denken om ook de grenzen te oversteken. Hier zijn natuurlijk de verschillende visa belangrijk en hier komen wij niet helemaal uit.

De een zegt dat we in Thailand geen visum aan hoeven te vragen omdat Nederland hiervan is vrijgesteld. We komen binnen in Bangkok en hier gaan onze 30 dagen dan ook in. Na een dag of 12 in noord en oost Thailand willen we echter naar Cambodja (hier moeten we naar mijn weten een eVisa voor aanvragen). Als we terug komen uit Cambodja hebben we weer 15 dagen in Thailand naar mijn weten. Gaat dit steeds zo door? Als wij naar Laos, Myanmar en Maleisië gaan, krijgen we dan steeds weer 15 dagen?

Een andere vraag waar jullie ervaren reizigers mij vast mee kunnen helpen, wat zijn de mooiste plekken in oost en midden west Thailand? Mijn partner is docente biologie en houdt ontzettend van de natuur, ik heb zelf meer met andere culturen en geschiedenis.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp! Allemaal ook een hele goede en veilige jaarwisseling en het beste voor 2015.

Josef.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thailand - buurlanden en visums

#2 Bericht door Jeanette » maandag 29 december 2014, 13:54

Vraag je eens af wat je voor verschil verwacht van meerdere Aziatische landen bezoeken.
Tenslotte is iedere grens 'ping ping kassa' voor beide landen (dacht ik) en teveel verplaatsen vind ik het minst leuke van op vakantie zijn.
Voor hoelang gaan jullie eigenlijk in totaal?
En als je een >30 dagen retour Ams - Bkk koopt kun je niet aantonen dat je na 30 dagen uit Thailand zal zijn.

Waar ik qua cultuur veel aan gehad heb is Lamay Homestay.
Deze homestay is van Jimmy en lamay en hun 3 dochters en daar wordt het hele dorp bij ingeschakeld.
Deze welshman is in dit dorp een echte maecenas. 8-)
Wij zijn met de bus gegaan van Bangkok naar Sida Junction - een soort winkeltjes kruispunt - waarna we na een telefoontje door Jimmy werden opgehaald.

Je kunt er geschiedenis lessen van de Kmer vinden maar ook alles over zijde, dus van rups tot kostuum eventueel.
Of de boom 'met de honderd kinderen' bezoeken. Iedere tak die de grond raakt krijgt ook wortels.
Bij deze laatste excursie eet je op een lokale markt, Jimmy bestelt dus je proeft veel verschillende lokale gerechten. (voor lokale prijzen.)
Of met 'oma' beestjes zoeken in het donker en die eventueel opeten. :o
Maar lamay kookt heel lekker dus nodig is dit uiteraard niet. ;)

En als Jimmy op z'n praatstoel zit krijg je veel verhalen over leven in Thailand met de Thaise mensen.

[|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » maandag 29 december 2014, 15:05

Josefb, ik ga je teleurstellen.

Juist dat 15 dagen 'circus' waar jij niet aan wilt meedoen is de reden dat er paal en perk is gesteld aan die 'runs' voor 15 dagen. Veel mensen die hier wonen en geen longstay kunnen krijgen deden die 15 dagen runs. Dat is voorbij.

Heb je nu een duidelijk plan op papier, route, hotelreserveringen, binnenlandse vluchten, dan KAN de immigratieambtenaar je binnen laten, over land, en een 15 dagen stempel geven. KAN, hoeft niet. Hij kan je ook 2 dagen geven om via de luchthaven het land uit te gaan, hij kan je ook weigeren en zeggen 'kom maar terug 2 dagen voor de vlucht naar NL'.

Ik zou het niet riskeren.

Haal een toeristenvisum met multiple entry. Dan kom je Thailand steeds weer binnen mits binnen de geldigheid.

Laos kom je binnen via de landgrens; paspoort, foto, aan de Lao kant vul je een briefje in, ik meen 1.600 baht (raadpleeg google is mijn advies). Cambodja , Myanmar en Malaysia weet ik niet, dat zullen andere forumleden weten.

Reis je over land naar Malaysia raadpleeg de reisadviezen van Buitenlandse Zaken, het diepe zuiden van dit land is niet het meest veilige gebied op aarde.

Hou er rekening mee dat een luchtvaartmaatschappij je mag weigeren als je geen retourticket hebt. Dus neem een retourticket voor 60 dagen dat je kunt wijzigen.

Succes!

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#4 Bericht door stevenl » dinsdag 30 december 2014, 03:55

prajak schreef:Josefb, ik ga je teleurstellen.

Juist dat 15 dagen 'circus' waar jij niet aan wilt meedoen is de reden dat er paal en perk is gesteld aan die 'runs' voor 15 dagen. Veel mensen die hier wonen en geen longstay kunnen krijgen deden die 15 dagen runs. Dat is voorbij.

Heb je nu een duidelijk plan op papier, route, hotelreserveringen, binnenlandse vluchten, dan KAN de immigratieambtenaar je binnen laten, over land, en een 15 dagen stempel geven. KAN, hoeft niet. Hij kan je ook 2 dagen geven om via de luchthaven het land uit te gaan, hij kan je ook weigeren en zeggen 'kom maar terug 2 dagen voor de vlucht naar NL'.

Haal een toeristenvisum met multiple entry. Dan kom je Thailand steeds weer binnen mits binnen de geldigheid.

Laos kom je binnen via de landgrens; paspoort, foto, aan de Lao kant vul je een briefje in, ik meen 1.600 baht (raadpleeg google is mijn advies). Cambodja , Myanmar en Malaysia weet ik niet, dat zullen andere forumleden weten.

Reis je over land naar Malaysia raadpleeg de reisadviezen van Buitenlandse Zaken, het diepe zuiden van dit land is niet het meest veilige gebied op aarde.

Hou er rekening mee dat een luchtvaartmaatschappij je mag weigeren als je geen retourticket hebt. Dus neem een retourticket voor 60 dagen dat je kunt wijzigen.

Succes!
Tperisten krijgen zonder problemen een 15 dagen visumvrije entree.

Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Farang Baa » dinsdag 30 december 2014, 09:03

stevenl schreef:

Succes!
Nee [|(

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#6 Bericht door stevenl » dinsdag 30 december 2014, 09:13

Farang Baa schreef:
stevenl schreef:

Succes!
Nee [|(
Ja. Het is uit het reisplan van de op duidelijk dat het een toerist is, en deze zal dus geen probleem hebben om enkele keren visumvrij Thailand binnen te komen.

josefb
komt net kijken
komt net kijken

#7 Bericht door josefb » dinsdag 30 december 2014, 09:58

Bedankt voor alle antwoorden. Het is voor ons geen must om naar al die verschillende landen te gaan alleen zijn we er dichtbij en heb ik in verschillende reisverhalen gelezen dat het de moeite waard is.

Wij boeken een ticket voor ongeveer 40 dagen Thailand met heen en retour vlucht naar Bangkok. Onze focus ligt 100% op Thailand en we willen onze korte tijd hier zo goed mogelijk besteden. Alleen omdat we in sommige gevallen zo dicht langs de grens komen dachten wij deze soms te oversteken maar hier zijn wij redelijk van afgestapt.

We gaan opzoek naar mooie plekjes in oost en middenwest Thailand en gaan deze aanvullen met de reguliere toeristen stekkies. Mochten jullie tips hebben over oost en middenwest Thailand dan zijn deze van harte welkom natuurlijk : ) homestay is zeker iets waar we wat mee willen doen.

Nogmaals hartelijk dank allemaal!

Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Farang Baa » dinsdag 30 december 2014, 12:05

@stevenl:

In mijn draadje over Pattani (denk ik) heb ik verteld over de problemen die ik had om bij Bukit Kayu Hitam/Dannok het land weer in te komen. Zelfs als "toerist" ben je niet zeker van je zaak als de douanebeambten op de regels staan. Zeker wanneer je al vaker Thailand in bent gekomen.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door stevenl » dinsdag 30 december 2014, 13:40

Farang Baa schreef:@stevenl:

In mijn draadje over Pattani (denk ik) heb ik verteld over de problemen die ik had om bij Bukit Kayu Hitam/Dannok het land weer in te komen. Zelfs als "toerist" ben je niet zeker van je zaak als de douanebeambten op de regels staan. Zeker wanneer je al vaker Thailand in bent gekomen.
Ja, dat was een out-in visumrun doe je problemen gaf. Je was daar voor gewaarschuwd, dat is typisch niet-toeristen gedrag en dat is heel anders dan waar de OP het over heeft.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door prajak » dinsdag 30 december 2014, 14:45

'...Wij boeken een ticket voor ongeveer 40 dagen Thailand...'

Zou moeten kunnen; 30 dagen bij aankomst en de mogelijkheid IN Thailand eenmalig max 30 dagen te verlengen. Of de grens over en over land terugkomen en 15 dagen krijgen.

Waar nog wel eens vragen bij worden gesteld is of men op de 'vertrek luchthaven' al weet dat je in Thailand kunt verlengen. Dat zal in de westerse wereld wel het geval zijn. Want is dat niet bekend dat kan men je in extreem geval bij vertrek al weigeren omdat je geen toeristenvisum hebt.

Ik herhaal mijn advies, haal een toeristenvisum.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”