Ontkalken, hoe?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Ontkalken, hoe?
Ik denk dat tenminste een van mijn warmwaterapparaten verkalkt is. Aderverkalking in het verwarmingselement.
Ik krijg advies door te spoelen met citroenzuur maar daar heb ik nooit van gehoord hier of weet iemand de Thaise merknaam?
Azijn en heet water, is dat een optie? Iets anders ?
Dat ding er uit halen kan ik goed zelf, terugplaatsen is een ander verhaal want ik hou meestal een schroefje of klemmetje over.....maar kan ik zo'n ding bijvoorbeeld onderdompelen in azijn en heet water? En hoe lang ?
Dank alvast.
Ik krijg advies door te spoelen met citroenzuur maar daar heb ik nooit van gehoord hier of weet iemand de Thaise merknaam?
Azijn en heet water, is dat een optie? Iets anders ?
Dat ding er uit halen kan ik goed zelf, terugplaatsen is een ander verhaal want ik hou meestal een schroefje of klemmetje over.....maar kan ik zo'n ding bijvoorbeeld onderdompelen in azijn en heet water? En hoe lang ?
Dank alvast.
- Herbergier
- Volwaardig lid
Re: Ontkalken, hoe?
Gelukkig hebben wij hier in Buriram bijna geen last van kalk in het water, ik woon nu drie jaar hier en heb de douchekop of kraan nog nooit schoon hoeven te maken en dat, als ik als ik vroeger op vakantie naar Thailand ging, ik altijd een veiligheidsspeld in mijn toilettas had zitten om eventueel de douchekop in een hotel door te kunnen prikken, want ik heb een hekel aan dicht geslibde douchekoppen.
Alles van waarde is weerloos.
- Ben
- Expat
Idd azijn en heet water, als het een consumptie apparaat betreft goed napoelen
Azijn is plenty te verkrijgen in de supermarkt, maakt niet uit welk merk.
Azijn is plenty te verkrijgen in de supermarkt, maakt niet uit welk merk.
-
- Volwaardig lid
Dank. Wij hebben hier gruwelijk hard water. Morgen aan de slag.
-
- Volwaardig lid
Niks verkalkt, verroest! De ijzeren verwarmingsspiraal zat vastgeroest aan het koperen huis. Zou niet moeten mogen kunnen maar het zal geen zuiver koper zijn doch een legering. Het koperen huis roestte aan de binnenkant.
Hoe weet ik dat? Simpel, de aanvoerpijp van waterleiding naar koperen huis zat zo scheef in elkaar gefrutseld dat bij de eerste draai van de waterpomptang de plastic pijp afbrak. Die kun je niet los kopen noch repareren.
Dus ligt er nu een 10 tot 12 jaar oude verwarmingskast op het stort en gaat de koperen buis naar de buurman die er een enkele baht voor zal beuren.
Bij de Home Pro staan nu verwarmingsdingen in de aanbieding. Alle Panasonics zijn 500 baht goedkoper, men moet de winkeldochters kwijt. Over een week nog maar eens kijken en een nieuwe kopen. Gaat die weer 10 jaar mee voor die 3 tot 4 duizend baht dan vind ik dat best.
En junior gebruikt voorlopig onze douche.
Hoe weet ik dat? Simpel, de aanvoerpijp van waterleiding naar koperen huis zat zo scheef in elkaar gefrutseld dat bij de eerste draai van de waterpomptang de plastic pijp afbrak. Die kun je niet los kopen noch repareren.
Dus ligt er nu een 10 tot 12 jaar oude verwarmingskast op het stort en gaat de koperen buis naar de buurman die er een enkele baht voor zal beuren.
Bij de Home Pro staan nu verwarmingsdingen in de aanbieding. Alle Panasonics zijn 500 baht goedkoper, men moet de winkeldochters kwijt. Over een week nog maar eens kijken en een nieuwe kopen. Gaat die weer 10 jaar mee voor die 3 tot 4 duizend baht dan vind ik dat best.
En junior gebruikt voorlopig onze douche.
- Ben
- Expat
-
- Volwaardig lid
Maar een puur slechte website. Geen enkel technisch detail in zicht te krijgen behalve het max vermogen. Ik ga vandaag eens kijken naar een nieuwe douche.
- nbreeker
- Standaard Lid
Erik goedemorgen,Erik er zijn Resinfilters in de handel die het water zacht maken.ik heb een stainless houtskool filter om het vuil uit het water te halen die je terug kan spoelen nu dan geloof je je ogen niet als ziet wat daar uitkomt,maar je hebt ook eenzelfde filter met een resin vulling die maakt het water zacht,wij hebben hier in Udon enorm zacht water,als je hier douched is alles schuim dat is een teken dat het water zacht is.Maar ik heb een tijdje in Kutchap gewoond en daar is het water ook hard maar dat resinfilter deed het goed.prajak schreef:Maar een puur slechte website. Geen enkel technisch detail in zicht te krijgen behalve het max vermogen. Ik ga vandaag eens kijken naar een nieuwe douche.
En wat de Nederlandse taal aangaat,er werd mij door Amerikanen verteld waar ik zo'n 25 jaar mee heb gewerkt dat Nederlands niets anders is dan gegrom achter in je keel. maar misschien hadden ze het mis.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"
Mahatma Gandhi.
Mahatma Gandhi.
- Arietwee
- Volwaardig lid
- Contacteer:
ProHome en dat soort zaken zijn niet goedkoop. Bij een grote lokale elektrozaak was de Panasonic hi-power 6000W 900 baht goedkoper.
Lekker warm met de winter voor de deur.

-
- Veel ervaring
Panasonic nooit aan beginnen, die heeft het bij mij precies 1 jaar volgehouden.
De verkoper van Homepro kende het probleem en adviseerde een CENTON welke ook nog eens spotgoedkoop was en het inmiddels 5 jaar naar tevredenheid doet.
De verkoper van Homepro kende het probleem en adviseerde een CENTON welke ook nog eens spotgoedkoop was en het inmiddels 5 jaar naar tevredenheid doet.
- RuudThai
- Expat
Nou, ik heb 2 Panasonics in mijn huis en die doen het al 4,5 jaar uitstekend. Het enige nadeel is dat ze maar 3500 Watt zijn en bij de nu heersende koele nachten (17 graden) wordt het water niet erg warm meer. Dan moet je de kraan afknijpen, dus minder water laten doorvoeren dan gaat het wel weer.gjastip schreef:Panasonic nooit aan beginnen, die heeft het bij mij precies 1 jaar volgehouden.
Maar we hebben ook wel eens nachten van 10 graden gehad en dan is het 's ochtends afzien......

-
- Expat
Niet TE veel reclame maken voor je huis,hè?RuudThai schreef:Nou, ik heb 2 Panasonics in mijn huis en die doen het al 4,5 jaar uitstekend. Het enige nadeel is dat ze maar 3500 Watt zijn en bij de nu heersende koele nachten (17 graden) wordt het water niet erg warm meer. Dan moet je de kraan afknijpen, dus minder water laten doorvoeren dan gaat het wel weer.gjastip schreef:Panasonic nooit aan beginnen, die heeft het bij mij precies 1 jaar volgehouden.
Maar we hebben ook wel eens nachten van 10 graden gehad en dan is het 's ochtends afzien......
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
- Herbergier
- Volwaardig lid
Ik heb ook al zeven jaar twee panasonics hangen en die doen het ook nog steeds goed, maar ik denk dat elk merk wel maandag producten hebt, je moet maar pech hebben, maar over het algemeen zijn de bekende merken wel goed.
Alles van waarde is weerloos.
-
- Erelid
ontkalken gaat het best met mierenzuur
- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Ja, mierenzuur werkt ook heel goed.
Allereerst moet men mieren vangen. Daarbij moet men er goed op letten alleen mieren te vangen die bijten.
Er zijn ook mieren met een angel en die steken (de zogenaamde "steekmieren").
Die zijn minder geschikt.
Mieren die bijten maken mensen en andere dieren het leven zuur door krachtig te bijten en zodoende een klein wondje te veroorzaken.
Dan draaien ze zich vliegensvlug om en spuiten mierenzuur in dat wondje en dat veroorzaakt een onaangename sensatie.
Men plundere ongeveer 4 mierennesten. Dan heeft men voldoende mieren geoogst voor een hoeveelheid zuur.
Het verkrijgen van het zuur gaat het best door de beestjes te pureren.
Ook moderne sapcentrifuges werken uitstekend. Het zuur is dan zelfs nog iets minder verontreinigd.
Heb je veel geduld, dan is de beste methode het "melken" van de mieren.
Benodigdheden hiervoor: twee pincetten.
Met de ene pincet pakt men de mier op, met het tweede drukt men zachtjes op het achterlijf, totdat het zuur eruit loopt.
Dit is tevens de meest diervriendelijke methode, omdat men de mieren die het melken hebben overleefd terug kan zetten in hun nest.
Wel moet men de mieren vooraf hebben gemerkt, zodat men weet uit welk nest elke mier afkomstig is.
Een mier die in het verkeerde nest wordt teruggezet, wordt namelijk subiet door de autochtone bevolking gedood.
Ja, mieren zijn uiterst discriminerend. Vermoedelijk zijn de koninginnen blond.
Allereerst moet men mieren vangen. Daarbij moet men er goed op letten alleen mieren te vangen die bijten.
Er zijn ook mieren met een angel en die steken (de zogenaamde "steekmieren").
Die zijn minder geschikt.
Mieren die bijten maken mensen en andere dieren het leven zuur door krachtig te bijten en zodoende een klein wondje te veroorzaken.
Dan draaien ze zich vliegensvlug om en spuiten mierenzuur in dat wondje en dat veroorzaakt een onaangename sensatie.
Men plundere ongeveer 4 mierennesten. Dan heeft men voldoende mieren geoogst voor een hoeveelheid zuur.
Het verkrijgen van het zuur gaat het best door de beestjes te pureren.
Ook moderne sapcentrifuges werken uitstekend. Het zuur is dan zelfs nog iets minder verontreinigd.
Heb je veel geduld, dan is de beste methode het "melken" van de mieren.
Benodigdheden hiervoor: twee pincetten.
Met de ene pincet pakt men de mier op, met het tweede drukt men zachtjes op het achterlijf, totdat het zuur eruit loopt.
Dit is tevens de meest diervriendelijke methode, omdat men de mieren die het melken hebben overleefd terug kan zetten in hun nest.
Wel moet men de mieren vooraf hebben gemerkt, zodat men weet uit welk nest elke mier afkomstig is.
Een mier die in het verkeerde nest wordt teruggezet, wordt namelijk subiet door de autochtone bevolking gedood.
Ja, mieren zijn uiterst discriminerend. Vermoedelijk zijn de koninginnen blond.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.