Eigendomspapieren auto/motor

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

Eigendomspapieren auto/motor

#1 Bericht door Ashakorat » zondag 30 november 2014, 11:02

Ik zag bij het topic "te koop" een opmerking van Brake die zijn motor verkoopt; "met een origineel groen boekje" .

Krijg je bij het kopen van een auto of motor dat er standaard bij? En wat heeft het voor meerwaarde? Wat kun je er mee? Als je een tweedehands koopt moet je er dan ook zo'n boekje bij hebben?
Veel vragen, ik wist van het bestaan van die boekjes bij de aankoop van een condo/huis maar niet bij motorvoertuigen.

Bedankt
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Eigendomspapieren auto/motor

#2 Bericht door driver » zondag 30 november 2014, 11:24

Groen boekje is vlgs mij een soort kenteken bewijs of bewijs van eigendom zodat men/je weet dat het voertuig staat geregistreerd en dat je ook netjes verzekerd kunt rondrijden.
De Thailand gangers die er wonen weten het wslijk wel of ik het nu goed of toch ietswat verkeerd heb neergezet.

gr driver

brake034
Expat
Expat

#3 Bericht door brake034 » zondag 30 november 2014, 12:43

Het boekje is groen voor een motor, blauw voor een auto.
Het is inderdaad een kentekenbewijs en een registratie voor de jaarlijkse belasting.

Als het boek echt is kun je bij de lokale DLT het kenteken op je naam zetten (onder overleg van diverse papieren en wat geld, samen met de oude eigenaar of wat extra papier). Velen opteren ervoor de motor/auto op naam van de Thaise partner te zetten, nadeel is dat je er dan alleen niet mee naar het buitenland kunt zonder weer een nieuw papiertje.

Overigens heb je voor deze grensoverschrijdende bewegingen ook wat extra papier nodig van de DLT, een paars paspoort voor een auto, een papier geldig voor een jaar voor een motor en eventueel andere platen voor met name Maleisië geloof ik.

De meeste motoren gemaakt in Thailand komen met de goede papieren en is weinig mee gerommeld.
Echter een boekje wat niet op naam staat van de huidige eigenaar, wees daar erg voorzichtig mee!!!

Veel import motoren (vaak zwaardere motoren) komen in vier categorieën:
1) Met een echt en origineel groen boekje, vaak wat oudere import want de huidige eisen maken dit traject bijna onmogelijk.

2) Met een groen boekje maar dat is een boekje van een andere motor, een gerecycled of zogenaamd grijs boekje, vaak zijn deze boekjes niet meer op naam van de nieuwe eigenaar te zetten! Status op de weg is grijs, is wel te verzekeren maar of de verzekering bij zo een vervalst boekje uitkeert is de vraag.

3) Zonder boekje maar met invoerpapieren, is wel te verzekeren maar illegaal op de weg.
Deze invoerpapieren laten zien dat de motor rechtmatig in Thailand is ingevoerd en deze kan dus niet in beslag worden genomen bij een controle van de vliegende brigade van de Douane. Schijnt verzekerd te kunnen worden maar daar weet ik niet alle details van....

4) Sommige motoren komen geheel zonder papierwerk. Illegaal op de weg, niet te verzekeren en kan bij controle (door de Douane!) in beslag worden genomen.

Deze drie laatste categorieën zou ik persoonlijk afraden i.v.m. legale en verzekerings- issues.
Marcel

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#4 Bericht door Ashakorat » zondag 30 november 2014, 14:08

Dank je wel Brake, Ik ga een auto kopen dan weet ik in elk geval waar ik op moet letten
.
Groet

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#5 Bericht door nbreeker » zondag 30 november 2014, 14:10

Ja Han iedere auto heeft een blauw boek dat hoort bij de auto,als je de auto op afbetaling koop dan heeft de bank het boek totdat de auto betaald is en dan gaat de auto op naam van je partner of je zelf dat ligt aan je visum.je betaald ieder jaar belasting en dat wordt ook in het boek vermeld,en je kan geen belasting betalen als je niet eerst een wa verzekering heb betaald.
Die Thaise WA verzekering stelt niets voor en betaald alleen het hospital voor de geen jij aangereden heb,en nier de schade aan jou of de auto van de andere partij die komt uit de kontzak van de schuldige.Als je een nieuwe auto koop dan heb je het eerste jaar een gratis all-risk verzekering die zit bij de aankoop prijs in,Na het jaar moet je voor de all-risk betalen heb je geen schade gehad krijg je korting,als je de auto op afbetaling heb gekocht ben je verplicht om een allrisk te nemen voor het geval dat je hem plat rij en dan heb je een probleem met de bank.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door Ashakorat » zondag 30 november 2014, 14:26

Hi nbreeker,
Ik betaal hem contant maar zal zeker een all-risk nemen. Ik rij in nederland al meer dan 35 jaar schadevrij maar weet bijna zeker dat ik dat in thailand niet ga halen . ( moet ik ook nog 100 worden) Mijn vriendin heeft al geïnformeerd bij de immigration, met mijn non-o voor 3 maanden en haar huisboek kan ik een residence certificate krijgen en de auto op mijn naam zetten. Ik had hem liever op haar naam gezet maar heb dit jaar al veel geld over gemaakt naar thailand. Ben bang dat ik problemen krijg met de belasting. Als die dat als geschenk zien voor mijn vriendin kan ik 30% naar de belasting doorschuiven [|(
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”