Watervoorziening

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

Re: Watervoorziening

#16 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 13:35

Hi Hua,
Bij mij in het dorp is het armoe troef. Ik denk niet dat er iemand een moderne watervoorziening heeft. En dat ingraven is niet perse nodig, had ik bij een kennis in de stad ( korat) gezien, mooi weg gewerkt in de grond dus daar was ik op gefocust. Maar hij heeft maar een kleine tuin, woont in de stad. Ik heb een grote tuin, 1 rai, en heb een prima plek voor die waterton achter het huis, mijn tuin ligt grotendeels aan de voor en zijkant van het huis dus dat zie je alleen maar als ik een keertje in de schuur achter het huis moet zijn.
Een tank ondergronds is toch iets kwetsbaarder dan bovengronds, als hij niet stabiel genoeg staat kunnen er misschien problemen ontstaan. Ik ga niet zelf graven. Een tank bovengronds is een kwestie van een goede betonnen plaat neerleggen, een stuk eenvoudiger. En van wat ik op de plaatjes zie bij homepro heb ik het idee dat hij een dubbele mantel heeft waarschijnlijk om te voorkomen dat het te warm wordt?

De vraag waar ik mee blijf zitten is of het geen kweekbak van ziektekiemen wordt als hij een tijdje niet gebruikt wordt omdat het water behoorlijk warm wordt natuurlijk. En das ook weer een voordeel, dat water zou voor mij in elk geval warm genoeg zijn om te douchen. Mijn vriendin zal het nog wel moeten bijverwarmen, das een koukleum.

En hoeveel liter water een standaard pomp verwerkt per uur.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door prajak » zaterdag 22 november 2014, 15:18

Nee dat bedoel ik niet. Als je de tank ingraaft moet hij het water eerst naar de begane grond trekken en daarna naar douchehoogte. Dan heb je een pomp nodig die een verdieping aankan. Ik heb nu een pomp voor bungalow.

Tegen vervuiling van het water als het lang stil staat bestaan tabletten en verder kun je bij afwezigheid de tank ook leeg laten lopen en eens goed schoon (laten) maken. Er komt aanslag van een soort alg ook al is het stadswater hier van chloor voorzien. Ik heb een kunststof tank met 10 jaar garantie maar daar is al overheen. Ik zie wel eens wat blauws in de (blauwe) tank en denk dat ie slijt.

Voor wasmachinewater verwarmen wij niet. Het waspoeder in Thailand is geschikt voor 20+ graden was.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#18 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 15:30

prajak schreef:Nee dat bedoel ik niet. Als je de tank ingraaft moet hij het water eerst naar de begane grond trekken en daarna naar douchehoogte. Dan heb je een pomp nodig die een verdieping aankan. Ik heb nu een pomp voor bungalow.

Tegen vervuiling van het water als het lang stil staat bestaan tabletten en verder kun je bij afwezigheid de tank ook leeg laten lopen en eens goed schoon (laten) maken. Er komt aanslag van een soort alg ook al is het stadswater hier van chloor voorzien. Ik heb een kunststof tank met 10 jaar garantie maar daar is al overheen. Ik zie wel eens wat blauws in de (blauwe) tank en denk dat ie slijt.

Voor wasmachinewater verwarmen wij niet. Het waspoeder in Thailand is geschikt voor 20+ graden was.

Ik bedoelde dit stukje Prajak; "Een 1.000 L tank gaat bij mij niet want de waterdruk is te laag om de leiding naar 2 m hoog te brengen; of ik moet er 2 van 500 naast elkaar plaatsen en dan de 'communicerende vaten' in de praktijk brengen."
Hier wil je toch mee zeggen dat een grotere tank te hoog is om te vullem met jouw waterdruk?
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#19 Bericht door prajak » zaterdag 22 november 2014, 16:27

Ja. Klopt. De waterdruk is hier laag en ik haal net 1+ meter op de stadsdruk.
Ze bouwen maar bij, fabrieken en huizen, maar pompen of 'aanjagers' versterken wordt vergeten. En ik woon heuveltop, de hoogste plek van de hele tambon.

De 500L tank kan het net vullen, hoger lukt niet. Ik zal dus nooit een hogere tank plaatsen, dan maar 2 van 500 liter indien echt nodig.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#20 Bericht door Ashakorat » zaterdag 22 november 2014, 18:37

prajak schreef:Ja. Klopt. De waterdruk is hier laag en ik haal net 1+ meter op de stadsdruk.
Ze bouwen maar bij, fabrieken en huizen, maar pompen of 'aanjagers' versterken wordt vergeten. En ik woon heuveltop, de hoogste plek van de hele tambon.

De 500L tank kan het net vullen, hoger lukt niet. Ik zal dus nooit een hogere tank plaatsen, dan maar 2 van 500 liter indien echt nodig.
Je schrijft dat je zelf ook een flinke tuin hebt Prajak, is 500 liter dan wel voldoende als je elke dag moet sproeien? En als je op de heuvel woont begrijp ik niet zo goed dat jouw grondwaterstand zo hoog is. Juist als je zo weinig druk hebt zou het handiger zijn de tank in de grond te gooien.
.
Groet

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#21 Bericht door nbreeker » zondag 23 november 2014, 00:16

Wat ik nog aan je vragen wou,waar zit je ergens in Thailand.Als je hulp nodig heb laat je me het weten en maak ik desnoods wel een tekening voor je hoe je het een en ander aan moet sluiten en stuur ik je dan per email.Het voordeel van een grote tank is,dat het water daarin tot rust komt en eventuele ongerechtigheden dan naar de bodem zakken,als je een tank koopt zit de leiding al in de tank maar de vlotter met afsluiter moet je dan nog monteren maar kan je laten doen.Als de druk inderdaad zolaag is dan is het een goed idee om 2 tanken van 500 liter te gebruiken en met elkaar verbinden en ook met een afsluiter er tussen.
Wat ik net vertelde van dat het water tot rust komt kan je ook bereiken door tank #1 aan te sluiten op het stads water en tank #2 aan te sluiten op je pomp dan zakt het vuil ook naar de bodem en door een afsluiter te plaatsen op de drainplug kan je op gezette tijden water en vuil weglaten lopen.Ik hoor je wel Succes.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#22 Bericht door Loe » zondag 23 november 2014, 00:45

Ik heb putten gemaakt om het regenwater op te vangen. Momenteel kan ik zo,n 10000 liter opvangen voor de voortuin kan ik hier lange tijd mee vooruit. Ik ben nu bezig een groente tuin aan te leggen en ook daar wil ik zo.n 20000 liter regenwater gaan opvangen. Trouwens ook de overloop van de septic tanks gaan in drie betonnen tanks, dit is prima mest voor alles en nog wat.
Ik vindt het zonde om alleen gemeente of grondwater te gebruiken voor de tuin, bovendien lees ik alleen maar berichtten over steeds meer droogte in Thailand.
Voor keukenwater en badwater had ik zo,n blauw vat van 2000 liter. Maar hier kwam veel te veel licht doorheen en dus een sterke algengroei. Nu heb ik dit vat zwart geschilderd en de algengroei is te verwaarlozen.

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#23 Bericht door nbreeker » zondag 23 november 2014, 00:53

Ik heb inderdaad een ondergrondse tank,die heb ik laten betegelen om het schoonmaken te vergemakkelen,maar wat me opviel dat er een hoop vliegen dood op de bodem lagen en dat vond ik toch niet zo smakelijk dus heb ik samen met mijn zoon een framewerk gemaakt met heel fijn gaas en dat boven op de tankopening gemonteerd en daar bovenop het betonnen deksel,tevens in de toevoerleiding van de stad een 8 micronfilter geplaatst,nu niet zolang geleden heb ik de toevoer naar de tank dichtgezet,na een dag of vijf was de tank leeg en heb ik het water van de stad rechtstreeks op het huis gezet.Wij het deksel verwijderd en het framewerk met gaas en is mijn zoon gewapend met een borstel en een emmer sop de tank ingegaan om hem schoon te maken nu dat was ondanks het filter ook hard nodig en hij heeft meer dan een uur flink door moeten boenen,maar toen kon de tank zo weer in de Tv reclame hij blonk tegen ons op.Toen de tank weer opgevuld en hem in bedrijf gezet,tevens heb ik na de pomp een S.S.houtskoolfilter die ik terug kan wassen dat houd in dat ik het vergaarde vuil eruit kan spoelen,en onder het aanrecht heb ik een reverse osmosis unit met vier filters en een UV lamp die de bacteriën dood,ik verwissel die 4 filters daarin elke 6 maanden maar daar is weinig aan te zien en zien er uit als nieuw maar verwissel ze toch om aan de veilige kant te blijven , ik maak m'n eigen drinkwater aangezien ik ook die 20 liter flessen niet helemaal vertrouw.We hebben deze unit nu meer dan een jaar en tot volle tevredenheid,ik heb wel eens de opmerking gelezen ja zo'n reverse osmosis unit is niks de filters zijn steeds verstopt dat is inderdaad zo als je het water rechtstreeks van de stad op die unit aansluit.Want er zit een hoop vuil in het aangevoerde stads water.Maar dat het bij ons wel werkt schrijf ik toe aan dat houtskoolfilter die er een hoop vuil uithaalt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#24 Bericht door prajak » zondag 23 november 2014, 01:12

Een gouden tip, Loe. Zal de blauwe tank ook zwart verven. Dank! :clap:

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#25 Bericht door nbreeker » zondag 23 november 2014, 01:14

prajak schreef:Een gouden tip, Loe. Zal de blauwe tank ook zwart verven. Dank! :clap:
Of wit Erik.maar zwart misschien beter absodeert meer warmte.

Mahatma Gandhi.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#26 Bericht door Ashakorat » zondag 23 november 2014, 08:48

nbreeker schreef:
prajak schreef:Een gouden tip, Loe. Zal de blauwe tank ook zwart verven. Dank! :clap:
Of wit Erik.maar zwart misschien beter absodeert meer warmte.

Ik zit een kilometer of 15 buiten Korat stad nbreeker.

Wat bovenstaande betreft, het is toch de bedoeling dat de tank minder snel warm wordt? Dan is wit toch beter of zie ik dat verkeerd?
.
Groet

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#27 Bericht door Loe » zondag 23 november 2014, 09:11

Wit stoot inderdaad de warmte af, zwart neemt warmte op, maar de meeste algen hebben licht nodig om te groeien en zwart laat nu eenmaal minder of geen licht door. Het is dus kiezen. In heel Thailand staan deze reservoirs maar ik heb eigenlijk nog nooit van problemen met salmonella gehoord dus het zal wel meevallen. De beste groeitemperatuur voor Salmonella is tussen 35 en 37 graden en dat is Het erg snel in Thailand. In het reservoir is de temperatuur in de zomer snel hoger en dus slechter voor de Salmonella groei
Bovendien vindt ik het wel heerlijk als het water lekker warm is.

Joep
Expat
Expat

#28 Bericht door Joep » zondag 23 november 2014, 09:27

Denk dat je legionella bedoeld, dat zal niet zo snel voorkomen, aangezien het water in Thailand gechloreerd is.
legionella treedt op bij stilstaand water (niet gechloreerd) tussen 25 en 55 graden C.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#29 Bericht door Ashakorat » zondag 23 november 2014, 10:37

Loe schreef:Wit stoot inderdaad de warmte af, zwart neemt warmte op, maar de meeste algen hebben licht nodig om te groeien en zwart laat nu eenmaal minder of geen licht door. Het is dus kiezen. In heel Thailand staan deze reservoirs maar ik heb eigenlijk nog nooit van problemen met salmonella gehoord dus het zal wel meevallen. De beste groeitemperatuur voor Salmonella is tussen 35 en 37 graden en dat is Het erg snel in Thailand. In het reservoir is de temperatuur in de zomer snel hoger en dus slechter voor de Salmonella groei
Bovendien vindt ik het wel heerlijk als het water lekker warm is.
Het meest ideale is dus eerst een laag zwart en dan een laag wit :crazy:

Bij homepro hebben ze ook diverse RVS tanks, merk Jumbo, daar komt ook geen licht doorheen. 2000 liter voor 17250 bath.
.
Groet

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door foppo » zondag 23 november 2014, 11:24

Ons huisje wordt één deze dagen opgeleverd en we hebben de water voorziening helemaal aan de aannemer overgelaten.
We hebben daar geen stadwater en dus moet het van 40 meter diep worden opgepompt.
Het water wordt opgeslagen in een 2000 liter vat en via een filter en inversie pomp naar het huisje gebracht en rondom de tuin is een waterleiding met kranen.
Het water is drinkbaar. (zegt onze dochter die daar in de buurt woont en dagelijks foto's maakt)

Overigens wil ik in januari nog wel een nieuwe waterput voor het sproeien van de tuin.
Anders loopt het sproeiwater allemaal over her filter.
De installatie is getest en we kunnen met z'n drieën tegelijk douchen en ook nog één wc doortrekken.
Als er dan nog een kraan erbij opengaat wordt de druk op de waterinstallatie merkbaar minder.

Rond 19 december wordt het geheel overgedragen dus dan weet ik meer op basis van ervaring te melden, nu heb ik alleen de plaatjes.

Eerst betonnen vloertje
Afbeelding

dan netjes betegelen
Afbeelding

op afstand
Afbeelding

van dichtbij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door foppo op zondag 23 november 2014, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”