BVN ontvangst

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: BVN ontvangst

#241 Bericht door serpay » dinsdag 11 november 2014, 18:06

zoals ik al vaker gezegd heb hier in thailand om BVN te ontvangen heb je minimaal een schotel van 180 cm doorsnede nodig.
dit betekend dat bij iedere weerswisseling 180 niet voldoende is, dit is immers het minimale.
om van alle ergernis af te zijn koop een grotere schotel 220 cm en een LNB met een minimale db. 0,1 of 0,2.
maar ja als zunnige hollander .... kost dit natuurlijk wel een paar bathjes maar dan is de ergernis wel weg.
Alfisti rebeli

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#242 Bericht door Herbergier » woensdag 12 november 2014, 03:07

Serpay, niet gelijk met dat vingertje wijzen naar de Nederlandse zuinigheid, als ze op de site van BVN (is toch ook voor de helft Belgisch) aangeven dat de satelliet van Thaicom in Thailand een EIRP in dBW van tussen de 37 en 36 heeft en je voor 37 een schotel van 145cm tot 180cm moet gebruiken, voor 36 een schotel van 160cm tot 200cm en je gebruikt dan de schotel van 180cm die volgens de gegevens ruim voldoende moet zijn, heeft dat niets met zuinigheid te maken, maar dan hou je gewoon aan wat BVN voorschrijft en ga je niet een nog grotere horizonvervuilende schotel op je huis of naast je huis zetten.

Het is zelfs zo dat ze bij waarden van 35 een schotel van 180cm tot 220cm aanbevelen, maar dan woon je ver van Thailand en de satelliet vandaan.
Alles van waarde is weerloos.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#243 Bericht door serpay » woensdag 12 november 2014, 06:32

dit schijft men voor, kan wel zo zijn maar je merkt zelf dat het signaal slecht of soms belabberd is.
op een 80km van jouw vandaan wonen wij met een 220 schotel en hebben nog nooit dit probleem gehad.
dit kan liggen aan de schotel of aan de LNB.
vaak in thailand door het weer gaat de LNB minder signaal ontvangen en zal de sterkte afnemen.
ook door het zwakke signaal wat BVN doorgeeft kun je problemen hebben met ontvangst.
door een gevoeligere LNB te plaatsen kan dit euvel meestal opgelost worden.
kijk maar eens naar je signaal sterkte op b.v. je thaise kanalen en verglijk die met BVN,
dan zul je zien dat BVN een kleine 30% minder signaal geeft. lees zwakte.
zodoende is regelmatig BVN zwak of slecht te ontvangen. dit zeggen zij zelf ook .
hopelijk heb ik nu het een en ander duidelijk gemaakt, mocht je nog vragen hebben zal ik ze graag beantwoorden,
het satelliet gebeuren is een beetje een hobby van me. :P :P
Alfisti rebeli

dutch
Expat
Expat

#244 Bericht door dutch » woensdag 12 november 2014, 06:42

BVN richt niet op ons,het relatief kleine Thaise groepje, maar op Australië.
Wij pakken dus,met geluk,de restjes mee :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#245 Bericht door Herbergier » woensdag 12 november 2014, 08:38

Dat is niet helemaal waar Dutch, want Thailand krijgt het signaal via de Thaicom-5 satelliet binnen en Ausrtralië via de Optus-D2 satelliet, alleen is de Thaicom-5 op een groter gebied gericht, vandaar waarschijnlijk het minder krachtig signaal en de Optus-D5 is specifiek gericht op Australië en Nieuw Zeeland.

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#246 Bericht door Herbergier » woensdag 12 november 2014, 08:45

Serpay, ik zal eens gaan informeren hoeveel een 220cm schotel kost en de schotel dan laten vervangen, maar o'wee als het signaal dan nog niet goed is, kom ik bij je langs en kost het je een biertje, bij een muziekje, want ik zie aan je avatar dat je van goeie muziek hou. ;)

dutch
Expat
Expat

#247 Bericht door dutch » woensdag 12 november 2014, 09:02

Herbergier schreef:Dat is niet helemaal waar Dutch, want Thailand krijgt het signaal via de Thaicom-5 satelliet binnen en Ausrtralië via de Optus-D2 satelliet, alleen is de Thaicom-5 op een groter gebied gericht, vandaar waarschijnlijk het minder krachtig signaal en de Optus-D5 is specifiek gericht op Australië en Nieuw Zeeland.
Ik neem het zonder meer aan.
Zelf heb ik een dubbel abonnement op Thaivisa en heb ik door een plaatselijk technisch mannetje op 2 plaatsen in huis ontvangst van Wat sangkatan en bvn.
Via welk zendstation ons plaatselijke knutselaar e.e.a. Regelt is voor mij maar moeilijk te volgen.
Dat Australië verhaal is mij jaren geleden doorbbvn zelf meegedeeld.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#248 Bericht door serpay » woensdag 12 november 2014, 17:34

wat dutch schrijft is juist, het signaal van BVN wordt via diverse satellieten doorgestuurd naar australie via hotbird thaicom en optus d2 vanuit nederland.
dat men het signaal ontvangt is mooi meegenomen maar garanties geeft het niet , dat zegt BVN ook.
voordat je een 220 schotel plaatst zou ik eerst kijken naar een LNB die gevoeliger is.
ik weet niet of er in buriram een dynasat shop is, maar deze jongens weten precies wat je nodig hebt.
succes er mee en dat biertje drinken we toch wel samen.
Alfisti rebeli

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#249 Bericht door Herbergier » vrijdag 14 november 2014, 06:28

Serpay, ik heb vandaag mijn schotel en kastje laten vervangen door een grotere schotel met een C Band LNBF en ik moet zeggen dat de ontvangst nu erg goed is, dus dat is opgelost.
Dat biertje doen we dan toch wel een keer, als je in de buurt van Buriramstad bent geef je maar een seintje, ik woon in een resort langs de weg van Buriramstad naar het I-Mobile stadion, achter het Thada Chateau Hotel, ik heb gisteravond nog, bij de Bamboo bar in het centrum, met twee Belgen een biertje gedronken, weer een keer Hollands ouwe hoeren is ook wel eens leuk, zij wonen 10km ten noorden van Buriramstad.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#250 Bericht door serpay » vrijdag 14 november 2014, 07:13

daar hou ik me aan ben half dec./ jan in rang-nong dus moet kunnen.
hopelijk rijd ik deze keer niet in buriram mijn carter onder de auto uit ( bij de spoorwegovergang) :evil:
ik zie je groetjes servie
Alfisti rebeli

RuudThai
Expat
Expat

#251 Bericht door RuudThai » vrijdag 14 november 2014, 14:14

Herbergier schreef:Serpay, ik heb vandaag mijn schotel en kastje laten vervangen door een grotere schotel met een C Band LNBF en ik moet zeggen dat de ontvangst nu erg goed is, dus dat is opgelost.
Nou, ik denk ook aan vervanging want het is overdag nog steeds huilen met de pet op. Het lijkt wel of de satelliet elk jaar zwakker wordt want 4 jaar geleden had ik nauwelijks last met dezelfde installatie.
In het 1e huis waar we woonden had ik een beweegbare 2.70 m. Dynasat schotel met wel meer dan 20 satellieten erop. Die kon ik op mijn huidige huis niet goed kwijt, want dan kwamen er bij het draaien teveel muren tussen en kon je alleen maar een paar satellieten ontvangen.

Dus ging ik naar een PSI-boer vlak om de hoek bij ons en die had maar 2 schotelmaten, van 1.70 en 1.80 m. Op de website van PSI had ik grotere maten gezien en toen ik die van 2.20 m. aanwees zei hij dat die niet meer gemaakt werden, alleen 1.70 en 1.80. Volgens mij loog hij dat hij barstte en had hij gewoon geen zin om iets apart te bestellen.
Vandaar dat ik nu met een 1.80 m. schotel zit en een waarschijnlijk matige LNB.
Ik ga maar eens mijn licht opsteken bij een andere PSI winkel, er zijn er tegenwoordig genoeg.
Overigens, wat was je kwijt voor die nieuwe installatie en is het ook van PSI? En weet je het merk en type van die LNB?

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#252 Bericht door Herbergier » vrijdag 14 november 2014, 17:06

Ik kwam er achter dat mijn schotel maar 1,50m was, dat was een paar jaar voldoende en heb ook het idee dat de satelliet zwakker is geworden. Nu heb ik een schotel van 1,90m met een C BAND LNBF su GMM Z en een PSI kastje, met afstandsbediening, de specification van de LNBF is (speciaal voor Serpay):

Input Frequency 3,4-4,2GHz
L.O. Frequency 5,150GHz
L.O. Frequency Stabillity 1MHz (@ 25C)
Output 1&2 Frequency 950-1750MHz
Conversion Gain 68dB (Type.)
Noise Figure 17K
Waveguide WC-229
Switching Voltage 13V/18V
Image Rejection 68dB (Min.)
Output Power +5dB (@ 1dB comp.)
Output Connector F-Type Female

De prijs incl. plaatsen en installeren was 8.500 baht

Ik kon overdag ook helemaal niets meer zien van BVN, 's avonds ging het wel, maar nu is het de hele dag goed tot zeer goed.

RuudThai
Expat
Expat

#253 Bericht door RuudThai » zondag 23 november 2014, 15:39

Vanaf eind oktober tot afgelopen woensdag had ik overdag geen ontvangst van BVN. Dinsdag kwam er al iets meer signaal door maar nog steeds ongenietbaar.
Maar vanaf woensdag was het plotseling weer geheel ongestoord en prima beeld. Ik heb het even aangekeken voordat ik dit hier ging opschrijven, het kon tenslotte ook een eendagsvlieg zijn. Maar het blijft goed dus ik stel nog maar even de aanschaf van een grotere schotel dan ik nu heb (1.80 m.) uit.
Hoe dit nu van het ene op het andere moment kan verbeteren is mij een raadsel, maar dat ging ook zo met het verdwijnen van het beeld een paar weken eerder.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#254 Bericht door serpay » zondag 23 november 2014, 16:00

ruud het probleem zit hem in je lnb deze is aan het verzwakken.
oorzaak is meestal het weer in thailand.
dit zie je aan zeer veel producten die slijtage onderhevig zijn. kunstof is er zo een door veel direct zonlicht gaat het snel kapot.
zo zijn er veel dingen die in de tropen sneller slijten en verouderen, zelfs mensen het is niet anders.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#255 Bericht door prajak » zondag 23 november 2014, 16:30

Ik heb al maanden een nieuwe schotel, de oude was 1,70 plus rand en de nieuwe 1.80 m plus rand, een gaatjesdisk. Daarmee zijn de problemen al maanden opgelost. De lnb is nog steeds de zelfde met 2 uitgangen.

Waar ik in dit land woon is een netto disk van 1,80 m doorsnee het absolute minimum. Ik kan het plaatje niet meer vinden dat BVN ooit heeft geplaatst maar zou ik de grens met Laos overgaan (4 km) dan heb ik een 2,00 m disk nodig.

Ik heb geen storing tussen 17 uur en 21 uur. Meer kijk ik normaliter niet. Op zondagmorgen rond 10 uur kijk ik eredivisie en wil er wel eens een storinkje zijn, een balkje maar dat is alles. Nu zit ik wel storingvrij op heuveltop met behalve mijn huis geen van steen gebouwde hoge zaken in de buurt.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”