Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat

#1 Bericht door foppo » zondag 12 oktober 2014, 12:45

Wat kan hier wat over zeggen?

Zijn de koelkasten en vrieskasten die in Nederland verkocht worden hetzelfde qua koelcapaciteit als de koelapparatuur in Thailand?
Ik hoorde iemand vertellen dat er voor tropische landen met tropische temperaturen zwaardere motoren enz. in koel apparatuur wordt ingebouwd.
Hij vertelde dat als ik mijn koelkast en diepvrieskast uit Nederland zou meenemen naar Thailand ze veel te hard zouden moeten werken en dus vrij snel kapot zouden gaan.
Er zouden door de fabrikanten dus speciaal "tropen bestendige" en "normale" koelapparatuur gemaakt worden afhankelijk van het land waar ze verkocht worden.
Is dat waar?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat

#2 Bericht door Hua Thale » zondag 12 oktober 2014, 12:58

Heb hier een Panasonic staan waar in de binnenzijde een paar stickers met Thaise instructies en gegevens staan.
Ding is dus denk ik hier in Thailand gemaakt zou dus goed mogelijk zijn dat men "tropen bestendige" koelapparatuur erin heeft staan.
Had in Nederland een bekend merk die al in de problemen raakte als het richting de dertig graden ging in de bijkeuken.
Moet het antwoordt schuldig blijven maar klinkt heel logisch.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

hanshu

#3 Bericht door hanshu » zondag 12 oktober 2014, 16:48

Haha...eindelijk mijn terrein...
In warme landen hebben koelkasten en vriezers grotere condensor dan in Ijsland.

ElCid
komt net kijken
komt net kijken

#4 Bericht door ElCid » zondag 12 oktober 2014, 17:32

[youtube][/youtube]
hanshu schreef:Haha...eindelijk mijn terrein...
Men vind in Thailand ook geen vrieskisten of kasten die de -32 graden halen zoals in Europa. Ook koelkasten met vriesvaktemperatuur van -32 graden zijn hier onvindbaar. En laat het nu juist die -32 graden zijn, die nodig zijn om op een verantwoorde manier in te vriezen.

hanshu

#5 Bericht door hanshu » zondag 12 oktober 2014, 18:38

ElCid schreef:[youtube][/youtube]
hanshu schreef:Haha...eindelijk mijn terrein...
Men vind in Thailand ook geen vrieskisten of kasten die de -32 graden halen zoals in Europa. Ook koelkasten met vriesvaktemperatuur van -32 graden zijn hier onvindbaar. En laat het nu juist die -32 graden zijn, die nodig zijn om op een verantwoorde manier in te vriezen.
Waar haal je -32 gr vandaan als ik vragen mag? Bedoel je daarmee verdampertemparatuur of temparatuur in het vriesvak?

Even voor de duidelijkheid....een koelkast (of vrieskast) is niks anders dan een warmtepomp. De warmte van de producten word uit de (ge)koel(de) ruimte dmv een verdamper vervoert naar een zgn condensor buiten de kast waar de opgenome warmte word afgestaan aan de omgeving. Het verschil tussen tropen en europesche koel /vries apparaten is slechts het oppervlak van de condensor.
Even over de hierboven genoemde -32 gr...dat is in nederland de tempatatuur die in de verdamper heerst...de vriesvaktemparatuur zit hier ong 10 gr onder.....-20 gr dus.

:thumbsup:

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door foppo » zondag 12 oktober 2014, 18:47

Het is dus aan te bevelen ter plaatse een koelkast en diepvries kist/kast aan te schaffen en ze niet hiervandaan mee te nemen?
(Hoewel de diepvries pas 1,5 jaar oud is en zoals met alles 2e hands geen cent oplevert)

hanshu

#7 Bericht door hanshu » zondag 12 oktober 2014, 18:57

foppo schreef:Het is dus aan te bevelen ter plaatse een koelkast en diepvries kist/kast aan te schaffen en ze niet hiervandaan mee te nemen?
(Hoewel de diepvries pas 1,5 jaar oud is en zoals met alles 2e hands geen cent oplevert)
Het hangt een beetje af van wat voor koel/vrieskast het is......als het een simpele koelkast is waarbij het uitgangspunt is....10 min aan-10 min uit (zoals 90% van de kasten in nederland) dan is het antwoord:ja...koop hem in Thailand.
Als je hem mee wilt brengen zorg dan voor een fan die over de condensor blaast om de extra warmte af te voeren. (of zorg voor een omgevingstemparatuur van ong 20 gr)
Het principe blijft gelijk alleen de omgevingstemp. is anders en daarmee de afgifte (koelvermogen) aan de omgeving.

jomel17
Expat
Expat

#8 Bericht door jomel17 » maandag 13 oktober 2014, 08:15

Toen ik onze koelkast in Thailand kocht viel het mij op dat hij op een verhoging staat waar extra ventilatie sleuven inzitten.
หลงรัก

hanshu

#9 Bericht door hanshu » maandag 13 oktober 2014, 08:26

Maar lang verhaal...kort antwoord: ja er is verschil.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Duncan » maandag 13 oktober 2014, 12:34

Ik zou sowieso niet met witgoed gaan slepen. Kost ook geld, en zo duur is een goede koelkast met vriesdeel niet in Thailand.
Neem wel een grote, want zeker de Thaise kant wil graag heel veel flessen met water heel erg koud hebben liggen. Kliekjes daarentegen... :giggle: .

dutch
Expat
Expat

#11 Bericht door dutch » maandag 13 oktober 2014, 12:50

Duncan schreef:Ik zou sowieso niet met witgoed gaan slepen. Kost ook geld, en zo duur is een goede koelkast met vriesdeel niet in Thailand.
Neem wel een grote, want zeker de Thaise kant wil graag heel veel flessen met water heel erg koud hebben liggen. Kliekjes daarentegen... :giggle: .
Waterkoeling met een 20 liter vat erop (variërend van 9 tot 25 baht per vat) is efficiënter en goedkoper en bespaart je een hoop ruimte in de ijskast.Je moet natuurlijk wel stroom aansluiting en plaats hebben.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”