internationaal rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
hanshu

Re: internationaal rijbewijs

#16 Bericht door hanshu » zaterdag 11 oktober 2014, 09:37

Bedankt ook Adrie voor jouw ervaringen.
Het verhaal is me duidelijk.
Iedereen nogmaals bedankt voor de input.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#17 Bericht door Harm » zaterdag 11 oktober 2014, 10:27

hanshu schreef:Bedankt ook Adrie voor jouw ervaringen.
Het verhaal is me duidelijk.
Iedereen nogmaals bedankt voor de input.

Hansju, naar wat Hua schreef meen ik op te moeten maken dat je lichamelijk iets mankeert
Ik mankeer lichamelijk wel iets (stijf gezet rechter been na een motorongeluk)
Ik wilde mijn rijbewijs ook ""omwisselen"" voor een Thais. Dat gaat dus niet als je iets mankeert wat duidelijk zichtbaar is
Ik mocht wel gewoon mijn motor rijbewijs omwisselen zonder dat ik daarbij mijn motor met aanpassing hoefde te laten zien of een testdrive moest doen
Voor de auto ligt dat wat anders Ik moest eerst de auto aan laten passen ( wat inmiddels is gebeurd) en dan volgende week een testdrive maken met een examinator.
ALS je zichtbaar wat mankeert ( behalve dan het bezit van het Thailand virus) houd dan rekening met die testdrive.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

hanshu

#18 Bericht door hanshu » zaterdag 11 oktober 2014, 11:59

Ok ...expat harm..
Dat is zeker goede aanvullende info.
Maar in mijn geval zal het wel meevallen aangezien ik aan de buitenkant nog redelijk gaaf ben.
Ik heb alleen nog maar 23% hartfunctie waardoor snel moe. Verder kan ik alles behalve hard wegrennen zoals de thai nog wel eens doen na een aanrijding ofzo. :shock:
We gaan het tzt beleven.....

gjastip
Veel ervaring
Veel ervaring

#19 Bericht door gjastip » zondag 12 oktober 2014, 13:52

Dit jaar moet ik mijn thai rijbewijs laten verlengen na 1 jaar en dan begint het gelazer want ze weten zelf niet wat de regels zijn.
Eerst sturen ze me naar immigration voor de residence, waarna deze me weer terugsturen omdat ze daar een opdracht voor willen hebben, dus met een voorbeeld terug.
Hier weer aangekomen vond de desbetreffende ambtenaar het wel vreemd en was not amused dat ze hem met meer werk opzadelden.
Omdat deze het zo zielig vond dat we steeds 250 km moesten afleggen heeft deze toegezegd dat ik daarom maar op vertoon van een nieuw jaarvisum bij hem een verlenging op kon halen, wat dan blijkbaar weer voor 1 jaar geldig is.
Lang leve de bureaucratie het wordt tijd voor een nieuwe staatsgreep.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#20 Bericht door ron » zondag 12 oktober 2014, 17:55

Lijkt mij vreemd,een verlenging voor 1 jaar [|(
Minimaal 5 jaar en dan meestal tot je verjaardag.
Bij mij was dat 5 jaar en 6 maanden.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Hua Thale » maandag 13 oktober 2014, 03:19

De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#22 Bericht door stevenl » maandag 13 oktober 2014, 03:51

ron schreef:Lijkt mij vreemd,een verlenging voor 1 jaar [|(

Ron.
5 jaar verleninging alleen bij extensions of stay, officieel voor alle visa slechts 1 jaar. En voor toeristenvisa houden ze zich meestal aan die regel.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#23 Bericht door Henk Korat » maandag 13 oktober 2014, 06:16

stevenl schreef:

Ron.
5 jaar verleninging alleen bij extensions of stay, officieel voor alle visa slechts 1 jaar. En voor toeristenvisa houden ze zich meestal aan die regel.
Maar Steven, we hebben het over het rijbewijs. Geeft niet. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#24 Bericht door stevenl » maandag 13 oktober 2014, 06:30

Henk Korat schreef:
stevenl schreef:

Ron.
Maar Steven, we hebben het over het rijbewijs. Geeft niet. :cheesy: :cheesy: :cheesy:
Speciaal voor Henk:
5 jaar verlenging van het rijbewijs alleen bij extensions of stay, officieel voor alle visa verlenging van het rijbewijs voor slechts 1 jaar. En voor toeristenvisa houden ze zich bij verlenging van het rijbewijs meestal aan die regel.

KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#25 Bericht door KhunSugar » maandag 13 oktober 2014, 07:40

5 jaar verlenging van het rijbewijs alleen bij extensions of stay, officieel voor alle visa verlenging van het rijbewijs voor slechts 1 jaar. En voor toeristenvisa houden ze zich bij verlenging van het rijbewijs meestal aan die regel.
Klop, is ook mijn ervaring...Thai rijbewijs zelfs verkrijgbaar indien je bent binnengekomen op basis van een visumvrijstelling, dus zonder visum. Wel telkens maar voor maximum 1 jaar en je hebt een jaar tijd om het om te ruilen nadat het vervallen is...wat je een beetje speling geeft.

KS [|)

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#26 Bericht door Herbergier » woensdag 15 oktober 2014, 04:04

Dan is deze regeling toch pas verandert, of hebben ze het bij mij, in maart vier jaar geleden, verkeerd gedaan, want mijn rijbewijs is van 12 maart 2010 en geldig tot 8 mei 2015 en ik woon hier pas voor vast sinds 22 november 2011, dus sindsdien heb ik pas een extension of stay, daarvoor kwam ik hier, twee maal per jaar, alleen maar op vakantie, van hooguit drie weken, dus ik had alleen maar een ingevulde departure card toen ik na mijn 1 jaar geldig rijbewijs een 5 jaar geldig rijbewijs verkreeg.

Volgens mij heb je alleen een geldig huisadres in Thailand nodig, ook al woon je daar nog niet heel het jaar, dat wel bevestigd en gecontroleerd moet zijn door de politie.
Alles van waarde is weerloos.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#27 Bericht door stevenl » woensdag 15 oktober 2014, 04:10

Herbergier schreef:Dan is deze regeling toch pas verandert, of hebben ze het bij mij, in maart vier jaar geleden, verkeerd gedaan, want mijn rijbewijs is van 12 maart 2010 en geldig tot 8 mei 2015 en ik woon hier pas voor vast sinds 22 november 2011, dus sindsdien heb ik pas een extension of stay, daarvoor kwam ik hier, twee maal per jaar, alleen maar op vakantie, van hooguit drie weken, dus ik had alleen maar een ingevulde departure card toen ik na mijn 1 jaar geldig rijbewijs een 5 jaar geldig rijbewijs verkreeg.

Volgens mij heb je alleen een geldig huisadres in Thailand nodig, ook al woon je daar nog niet heel het jaar, dat wel bevestigd en gecontroleerd moet zijn door de politie.
Zoals met alles in Thailand, niets verhindert een individuele ambtenaar om dingen te doen zoals hij wil.

Dus ja, je rijbewijs was niet uitgegeven volgens de regels, had officieel een 1-jaars moeten zijn.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Hua Thale » woensdag 15 oktober 2014, 04:18

What you will need when applying for your Thai drivers license with a five year validity:

temporary Thai driving license.
Valid Passport with Valid Non-immigrant Visa
A certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days).
If you are working in Thailand: Your work permit, can replace either of these documents and serve as address verification!

2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months (use the photo service on the premises, so there won't be an issue about how old the pictures are. Using last year's pictures will definitely not be accepted).

Zie eerder aangebode link op deze pagina door mij.
je heb dus mazzel gehad @ herbergier.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#29 Bericht door Harm » woensdag 15 oktober 2014, 04:21

Gisteren mijn rijbewijs gehaald
Niet zoals jullie gekregen (omgeruild)
Maar echt moeten afrijden
Niet op het test drive terrein maar gewoon op de weg

Daar ik een stijf gezet rechterbeen heb na een motorongeluk in NL
Kan ik dus niet in een ""gewone"" auto rijden maar moet hij aangepast worden
Auto moest aangepast worden en worden geshowd voordat ik op mocht voor mijn rijbewijs
Ik heb nu een auto met 2 gaspedalen en in het midden de rem
Gaspedalen zijn omklapbaar zodat je 1 gaspedaal per bestuurder hebt
Dus gaspedaal links van de rem voor mij
Gaspedaal rechts van de rem voor vriendin
Kennelijk toch iets bijzonders want zo ongeveer de halve staf van het rijbewijs bureau kwam er naar kijken
ondertussen druk met elkaar in gesprek of dit kon of niet
Na de schouw 1/2 uur met examinatrice door Khorat gereden

Heb nu dus een rijbewijs voor een jaar
vraag me wel af of dat circus volgend jaar weer zo moet.

Voor mijn motor rijbewijs was dit allemaal niet nodig die kon ik zo omruilen

maar ja tit.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#30 Bericht door stevenl » woensdag 15 oktober 2014, 04:39

Hua Thale schreef:What you will need when applying for your Thai drivers license with a five year validity:

temporary Thai driving license.
Valid Passport with Valid Non-immigrant Visa
A certified letter of address from the applicant's embassy, or from the Immigration Bureau (document can not be older than 30 days).
If you are working in Thailand: Your work permit, can replace either of these documents and serve as address verification!

2 photos, 1 x 1 inch and not older than 6 months (use the photo service on the premises, so there won't be an issue about how old the pictures are. Using last year's pictures will definitely not be accepted).

Zie eerder aangebode link op deze pagina door mij.
je heb dus mazzel gehad @ herbergier.
Klopt, in aanvulling: geel huisboek kan ook ipv workpermit/verklaring van ambassade/verklaring van immigration; en pasfoto's worden op vrijwel alle bureaus tegenwoordig ter plekke gemaakt, dus hoef je niet mee te nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”