Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat
Moderator: Loempia
- foppo
- Volwaardig lid
Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat
Wat kan hier wat over zeggen?
Zijn de koelkasten en vrieskasten die in Nederland verkocht worden hetzelfde qua koelcapaciteit als de koelapparatuur in Thailand?
Ik hoorde iemand vertellen dat er voor tropische landen met tropische temperaturen zwaardere motoren enz. in koel apparatuur wordt ingebouwd.
Hij vertelde dat als ik mijn koelkast en diepvrieskast uit Nederland zou meenemen naar Thailand ze veel te hard zouden moeten werken en dus vrij snel kapot zouden gaan.
Er zouden door de fabrikanten dus speciaal "tropen bestendige" en "normale" koelapparatuur gemaakt worden afhankelijk van het land waar ze verkocht worden.
Is dat waar?
Zijn de koelkasten en vrieskasten die in Nederland verkocht worden hetzelfde qua koelcapaciteit als de koelapparatuur in Thailand?
Ik hoorde iemand vertellen dat er voor tropische landen met tropische temperaturen zwaardere motoren enz. in koel apparatuur wordt ingebouwd.
Hij vertelde dat als ik mijn koelkast en diepvrieskast uit Nederland zou meenemen naar Thailand ze veel te hard zouden moeten werken en dus vrij snel kapot zouden gaan.
Er zouden door de fabrikanten dus speciaal "tropen bestendige" en "normale" koelapparatuur gemaakt worden afhankelijk van het land waar ze verkocht worden.
Is dat waar?
-
- Volwaardig lid
Re: Koelkasten/vriezers voor Europees en tropisch klimaat
Heb hier een Panasonic staan waar in de binnenzijde een paar stickers met Thaise instructies en gegevens staan.
Ding is dus denk ik hier in Thailand gemaakt zou dus goed mogelijk zijn dat men "tropen bestendige" koelapparatuur erin heeft staan.
Had in Nederland een bekend merk die al in de problemen raakte als het richting de dertig graden ging in de bijkeuken.
Moet het antwoordt schuldig blijven maar klinkt heel logisch.
Ding is dus denk ik hier in Thailand gemaakt zou dus goed mogelijk zijn dat men "tropen bestendige" koelapparatuur erin heeft staan.
Had in Nederland een bekend merk die al in de problemen raakte als het richting de dertig graden ging in de bijkeuken.
Moet het antwoordt schuldig blijven maar klinkt heel logisch.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
Haha...eindelijk mijn terrein...
In warme landen hebben koelkasten en vriezers grotere condensor dan in Ijsland.
-
- komt net kijken
[youtube][/youtube]
Men vind in Thailand ook geen vrieskisten of kasten die de -32 graden halen zoals in Europa. Ook koelkasten met vriesvaktemperatuur van -32 graden zijn hier onvindbaar. En laat het nu juist die -32 graden zijn, die nodig zijn om op een verantwoorde manier in te vriezen.hanshu schreef:Haha...eindelijk mijn terrein...
Waar haal je -32 gr vandaan als ik vragen mag? Bedoel je daarmee verdampertemparatuur of temparatuur in het vriesvak?ElCid schreef:[youtube][/youtube]Men vind in Thailand ook geen vrieskisten of kasten die de -32 graden halen zoals in Europa. Ook koelkasten met vriesvaktemperatuur van -32 graden zijn hier onvindbaar. En laat het nu juist die -32 graden zijn, die nodig zijn om op een verantwoorde manier in te vriezen.hanshu schreef:Haha...eindelijk mijn terrein...
Even voor de duidelijkheid....een koelkast (of vrieskast) is niks anders dan een warmtepomp. De warmte van de producten word uit de (ge)koel(de) ruimte dmv een verdamper vervoert naar een zgn condensor buiten de kast waar de opgenome warmte word afgestaan aan de omgeving. Het verschil tussen tropen en europesche koel /vries apparaten is slechts het oppervlak van de condensor.
Even over de hierboven genoemde -32 gr...dat is in nederland de tempatatuur die in de verdamper heerst...de vriesvaktemparatuur zit hier ong 10 gr onder.....-20 gr dus.

- foppo
- Volwaardig lid
Het is dus aan te bevelen ter plaatse een koelkast en diepvries kist/kast aan te schaffen en ze niet hiervandaan mee te nemen?
(Hoewel de diepvries pas 1,5 jaar oud is en zoals met alles 2e hands geen cent oplevert)
(Hoewel de diepvries pas 1,5 jaar oud is en zoals met alles 2e hands geen cent oplevert)
Het hangt een beetje af van wat voor koel/vrieskast het is......als het een simpele koelkast is waarbij het uitgangspunt is....10 min aan-10 min uit (zoals 90% van de kasten in nederland) dan is het antwoord:ja...koop hem in Thailand.foppo schreef:Het is dus aan te bevelen ter plaatse een koelkast en diepvries kist/kast aan te schaffen en ze niet hiervandaan mee te nemen?
Als je hem mee wilt brengen zorg dan voor een fan die over de condensor blaast om de extra warmte af te voeren. (of zorg voor een omgevingstemparatuur van ong 20 gr)
Het principe blijft gelijk alleen de omgevingstemp. is anders en daarmee de afgifte (koelvermogen) aan de omgeving.
-
- Expat
Toen ik onze koelkast in Thailand kocht viel het mij op dat hij op een verhoging staat waar extra ventilatie sleuven inzitten.
หลงรัก
Maar lang verhaal...kort antwoord: ja er is verschil.
-
- Volwaardig lid
Ik zou sowieso niet met witgoed gaan slepen. Kost ook geld, en zo duur is een goede koelkast met vriesdeel niet in Thailand.
Neem wel een grote, want zeker de Thaise kant wil graag heel veel flessen met water heel erg koud hebben liggen. Kliekjes daarentegen...
.
Neem wel een grote, want zeker de Thaise kant wil graag heel veel flessen met water heel erg koud hebben liggen. Kliekjes daarentegen...

-
- Expat
Waterkoeling met een 20 liter vat erop (variërend van 9 tot 25 baht per vat) is efficiënter en goedkoper en bespaart je een hoop ruimte in de ijskast.Je moet natuurlijk wel stroom aansluiting en plaats hebben.Duncan schreef:Ik zou sowieso niet met witgoed gaan slepen. Kost ook geld, en zo duur is een goede koelkast met vriesdeel niet in Thailand.
Neem wel een grote, want zeker de Thaise kant wil graag heel veel flessen met water heel erg koud hebben liggen. Kliekjes daarentegen....
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan