Steekpenningen aan de politie

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Steekpenningen aan de politie

#1 Bericht door Herbergier » vrijdag 10 oktober 2014, 16:28

Kijk uit met het geven van bv. 100 baht teamoney aan de politie, voor op de motor, rijden zonder helm of geen papieren bij je en bij de auto voor telefoneren, geen autogordel om, geen papieren of te hard rijden. De politie wordt hierop nl. zelf gecontroleerd.

Hier wat links van Thaivisa.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/766 ... n-trouble/
http://www.thaivisa.com/forum/topic/767 ... e-attempt/
http://www.thaivisa.com/forum/topic/766 ... wn-bribes/
Alles van waarde is weerloos.

hanshu

Re: Steekpenningen aan de politie

#2 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 18:45

Herbergier schreef:Kijk uit met het geven van bv. 100 baht teamoney aan de politie, voor op de motor, rijden zonder helm of geen papieren bij je en bij de auto voor telefoneren, geen autogordel om, geen papieren of te hard rijden. De politie wordt hierop nl. zelf gecontroleerd.

Hier wat links van Thaivisa.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/766 ... n-trouble/
http://www.thaivisa.com/forum/topic/767 ... e-attempt/
http://www.thaivisa.com/forum/topic/766 ... wn-bribes/
Dat doen wij niet!!!!!!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door driver » vrijdag 10 oktober 2014, 19:01

Thailand wordt steeds minder interesant voor me ;)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door ron » zaterdag 11 oktober 2014, 11:19

driver schreef:Thailand wordt steeds minder interesant voor me ;)
Ach,........het zal nog wel even duren toch.....?!
t,is toch een beetje de jus van de Thaise maaltijd....... :giggle:
Onderstaande link verwijst naar een filmpje waar een " hardwerkende" agent zelfs nog wisselgeld terug geeft,wat mij nog niet is overkomen.........

http://www.youtube.com/watch?v=VWakagxhdHA
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

RuudThai
Expat
Expat

#5 Bericht door RuudThai » zaterdag 11 oktober 2014, 11:19

Vandaag een artikel hierover in de Bangkok Post:

Police: Cameras off, reward still on

Published: 11 Oct 2014 at 16.36 |

Police have clarified they have not terminated a campaign in which traffic police are rewarded for arresting bribe givers.

Zie verder: http://www.bangkokpost.com/news/social/ ... d-still-on
M.a.w., als je probeert de politie om te kopen als die je een bon wil geven, dan loop je de kans een boete tot 10.000 baht te krijgen.
Een prima actie! Weg met de corruptie! :thumbsup:
Trouwens, bij veel verkeerscontroles zie je tegenwoordig militairen naast de politie staan, ter voorkoming dat de politiemensen over de schreef gaan en het geld in eigen zak stoppen.
De veel gehouden helmcontroles zijn nu minstens gehalveerd maar als het gebeurt kun je het niet meer afkopen met 100 baht maar worden er fikse bonnen uitgedeeld, tot wel 500 baht! En heb je het geld niet dan nemen ze je brommer in beslag totdat je hebt betaald.
Nu nog wat meer letten op de échte verkeersovertredingen dan wordt het nog wel eens wat met dit land qua verkeersveiligheid..... [|( [|)

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door Ashakorat » zaterdag 11 oktober 2014, 20:23

Wij hebben een half jaar geleden ons terrein laten verhogen met een laag zand. Op de plaats waar ik een sala wilde bouwen heb ik even gewacht maar dat is nu ook aan de buurt, nog een stuk of 6/7 van die grote vrachtwagens. Maar dat gaat nu even niet want het schijnt dat die jongens dat gewoon uit de natuur afgraven en de politie een andere kant uitkeek voor een paar bath. Maar nu wordt de politie door het leger in de gaten gehouden, hoorde dat ze zelfs een helikopter in de lucht hebben om dit soort dingen op te sporen, dus voorlopig krijg ik geen zand. Dacht altijd dat dat van een of andere afgraving af kwam.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » zondag 12 oktober 2014, 05:01

Ashakorat schreef:Wij hebben een half jaar geleden ons terrein laten verhogen met een laag zand. Op de plaats waar ik een sala wilde bouwen heb ik even gewacht maar dat is nu ook aan de buurt, nog een stuk of 6/7 van die grote vrachtwagens. Maar dat gaat nu even niet want het schijnt dat die jongens dat gewoon uit de natuur afgraven en de politie een andere kant uitkeek voor een paar bath. Maar nu wordt de politie door het leger in de gaten gehouden, hoorde dat ze zelfs een helikopter in de lucht hebben om dit soort dingen op te sporen, dus voorlopig krijg ik geen zand. Dacht altijd dat dat van een of andere afgraving af kwam.
Tuurlijk kun je gewoon zand kopen, maar dan moet je meer betalen om het legaal te krijgen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#8 Bericht door Ashakorat » zondag 12 oktober 2014, 08:23

stevenl schreef:
Ashakorat schreef:Wij hebben een half jaar geleden ons terrein laten verhogen met een laag zand. Op de plaats waar ik een sala wilde bouwen heb ik even gewacht maar dat is nu ook aan de buurt, nog een stuk of 6/7 van die grote vrachtwagens. Maar dat gaat nu even niet want het schijnt dat die jongens dat gewoon uit de natuur afgraven en de politie een andere kant uitkeek voor een paar bath. Maar nu wordt de politie door het leger in de gaten gehouden, hoorde dat ze zelfs een helikopter in de lucht hebben om dit soort dingen op te sporen, dus voorlopig krijg ik geen zand. Dacht altijd dat dat van een of andere afgraving af kwam.
Tuurlijk kun je gewoon zand kopen, maar dan moet je meer betalen om het legaal te krijgen.
Ik heb ook niet beweerd dat ik nergens zand zou kunnen krijgen toch? Mijn stukje was een aanvulling op het onderwerp corruptie en hoe het kennelijk werkt in thailand. Als ik verder ga zoeken zal ik wel legale adresjes kunnen vinden maar tot nu toe wist ik niet dat ik "illegaal" zand had.
.
Groet

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door driver » zondag 12 oktober 2014, 10:59

Hmmm...wat was/gebeurde er eigenlijk niet illlegaal in Thailand vraag ik me af. :mrgreen:
Al die verscherpte controles / acties die nu blijkbaar plaatsvinden zal in de toekomst ongetwijfeld weer wat anderen ten goede komen in de vorm van betalingen of gunsten.
Dat gebeurt nl overal ter wereld en zal in Thailand echt niet anders zijn/ gaan lijkt me.

Ze pakken nu blijkbaar de kleintjes aan maar ook de grote ?

gr driver

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door pong » zondag 12 oktober 2014, 11:22

Het argument/vergoelijking van wat die bruine jongens altijd deden was dat ze zogenaamd zo weinig zouden verdienen. maar die militairen krijgen nog veel minder in de maand. Wat belet ze dan om sam-sam te doen?
Overigens zijn-in verhouding tot wat ze presteerden, wat ze moesten leren en wat vergelijkbare beroepen verdienen, de salari van agenten niet zo echt slecht. Maar ze menen allemaal heel veel kado"s aan hun baas te moeten geven, opdat ze bij de next reshuffle een betere (lees: nog meer theegeld opleverende) positie zouden krijgen-alwaar ze alweer NOG meer aan hun dan baas moesten afdragen om bij de next reshuffle een nog betere post-etc. te krijgen. En al dat geld hoopt zich dus op in de hoogste posten- als de khaki jongens die eens zouden gaan uitschudden.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#11 Bericht door stevenl » zondag 12 oktober 2014, 11:35

Ashakorat schreef:
stevenl schreef:
Ik heb ook niet beweerd dat ik nergens zand zou kunnen krijgen toch? Mijn stukje was een aanvulling op het onderwerp corruptie en hoe het kennelijk werkt in thailand. Als ik verder ga zoeken zal ik wel legale adresjes kunnen vinden maar tot nu toe wist ik niet dat ik "illegaal" zand had.
Je schreef dat je voorlopig geen zand krijgt. Dus je weet nu dat je illegaal koopt, maar geeft daar blijkbaar de voorkeur aan, want legaal kun je gewoon NU krijgen.

Maw: je werkt gewoon willens en wetens mee aan corruptie omdat het je beter uitkomt.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Loe » zondag 12 oktober 2014, 12:18

Ik denk dat hij geen zand bedoeld maar grond met stenen een stolachtig iets. En ja steven ook ik bestelde die gewoon hier in het dorp en betaalde 200 bath per vracht. Sinds een paar maanden weet ik pas dat landafgraven niet mag zonder vergunning. Maar als ik hier iets bestel ga ik toch niet vragen of hij wel alle vergunningen heeft en waar de grond vandaan komt, dat is toch de ondernemer zijn probleem. Ik betaal een gewone marktkomforme prijs.
Wanneer hij wel zand bedoelde dan weet ik niet hoe hij daar zijn grond mee kan ophogen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Jeanette » zondag 12 oktober 2014, 12:19

Niet zo hard oordelen Steven .... go with the flow .... (op een wettelijke manier) doen wat iedereen doet is niet voorbehouden aan de mensen die mazen in de wet kunnen vinden.

Niemand dood, niemand bestolen, iemand burgerlijk ongehoorzaam.

So what?

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid

#14 Bericht door Ashakorat » zondag 12 oktober 2014, 13:05

Loe schreef:Ik denk dat hij geen zand bedoeld maar grond met stenen een stolachtig iets. En ja steven ook ik bestelde die gewoon hier in het dorp en betaalde 200 bath per vracht. Sinds een paar maanden weet ik pas dat landafgraven niet mag zonder vergunning. Maar als ik hier iets bestel ga ik toch niet vragen of hij wel alle vergunningen heeft en waar de grond vandaan komt, dat is toch de ondernemer zijn probleem. Ik betaal een gewone marktkomforme prijs.
Wanneer hij wel zand bedoelde dan weet ik niet hoe hij daar zijn grond mee kan ophogen.
Dat bedoelde ik ook Loe, maar ik betaalde 600 bath per vracht. Misschien was mijn truck groter? :neus:
.
Groet

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#15 Bericht door stevenl » zondag 12 oktober 2014, 13:10

Ik gaf gewoon aan dat je meewerkt aan corruptie. En in het verleden wist je dat niet, maar je geeft aan nu je weet dat het legaal maar duurder kan niet te bestellen. Jouw keuze, ik geef nergens een waarde oordeel, dat waardeoordeel geef je gezien je reactie alleen aan jezelf.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”