wat gaat de baht doen de komende tijd
Moderator: Loempia
-
- Expat
- Contacteer:
Re: wat gaat de baht doen de komende tijd
Om aan te geven dat er geen connectie is, zie bv deze link, http://www.xe.com/currencycharts/?from= ... B&view=10Y
- RuudThai
- Expat
De naam van deze topic is "wat gaat de baht doen de komende tijd". Nou, de baht gaat niks doen en doet al een hele tijd niks, de schuld van dat koersgedoe ligt puur bij de euro. Vandaar dat het topic "De euro naar de gallemiezen" een geschiktere plek is om over de euro te discussiëren.
Het laatste halfjaar is de koers van de baht t.o.v. de dollar redelijk stabiel, ongeveer 32 bahtjes gaan er in die dollar. Maar de euro tegenover de dollar is 10 % gedaald in dat halfjaar: van bijna 1,40 naar 1,26. En ook is de euro tegenover de baht 10 % gedaald, van ruim 45 naar net 41.
Dus lijkt het of de baht aan de dollar is gekoppeld maar dat is niet zo, een jaar of zo geleden was de koers rond de 29/30.
Nee, de euro is de schuldige en dat terwijl toch de eurozone allerlei positieve berichten de lucht instuurt. Maar schijnbaar heeft dat (nog) geen invloed op de koers in die zin dat hij sterker komt te staan tegenover andere valuta.
Het laatste halfjaar is de koers van de baht t.o.v. de dollar redelijk stabiel, ongeveer 32 bahtjes gaan er in die dollar. Maar de euro tegenover de dollar is 10 % gedaald in dat halfjaar: van bijna 1,40 naar 1,26. En ook is de euro tegenover de baht 10 % gedaald, van ruim 45 naar net 41.
Dus lijkt het of de baht aan de dollar is gekoppeld maar dat is niet zo, een jaar of zo geleden was de koers rond de 29/30.
Nee, de euro is de schuldige en dat terwijl toch de eurozone allerlei positieve berichten de lucht instuurt. Maar schijnbaar heeft dat (nog) geen invloed op de koers in die zin dat hij sterker komt te staan tegenover andere valuta.
- Jim
- Volwaardig lid
vervelend voor de gene die in thailand wonen en hun salaris/uitkering in euros krijgen, maar is het niet juist de bedoeling dat de euro zwakker wordt?
volgens mij is er een valuta oorlog aan de gang waar de grote economische blokken hun valuta proberen af te zwakken om de export te stimuleren.
volgens mij is er een valuta oorlog aan de gang waar de grote economische blokken hun valuta proberen af te zwakken om de export te stimuleren.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
Dat is een gedeelte van het spel Jim. Europa zit met het probleem van economische groei, dat de inflatie zou kunnen aanwakkeren. Hoe zwakker de Euro is, hoe beter de export. Of te wel. De concurrentiepositie van Europa wordt sterker.Jim schreef:vervelend voor de gene die in thailand wonen en hun salaris/uitkering in euros krijgen, maar is het niet juist de bedoeling dat de euro zwakker wordt?
Maar bedenk wel dat er krokodillen op de loer liggen. Frankrijk is een grote bedreiging van de Euro geworden. Door het begrotingstekort boven de EU norm, bouwt de schuldenlast zich snel op. We krijgen misschien een nieuw Griekenland naast de deur. In economisch opzicht dan wel. De schuldenlast van de EU staten blijft toch een groot probleem. Ook Nederland gaat daaronder gebukt. Ik weet niet of daardoor de Euro nog verder zal verzwakken.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
Ik denk dat het zinniger zal zijn om naar de baht te kijken de komende tijd. Draghi zit op de devaluatiekoers dus de tijden dat we 1,50 US$ voor de euro kregen zullen nooit meer terugkomen. En zolang de euro een reus met lemen voeten blijft - teveel verschillende economieen in een munteenheid - lijkt het me dat je - zeker als expat - ervoor moet zorgen dat een deel van je inkomsten in bahtjes is. En ja, dat betekent dus investeren in Thailand.
Een ding is zeker, ik ben niet weg uit Nederland voordat ik mijzelf daar ( in TH dus ) op een fatsoenlijke manier kan bedruipen. En alles wat je tzt dan uit Nederland meepakt is meegenomen.
Een ding is zeker, ik ben niet weg uit Nederland voordat ik mijzelf daar ( in TH dus ) op een fatsoenlijke manier kan bedruipen. En alles wat je tzt dan uit Nederland meepakt is meegenomen.
- Herbergier
- Volwaardig lid
Jullie kunnen het allemaal mooi vertellen vanuit het oogpunt van Europa (hoe zwakker de Euro, hoe beter de export), maar ik denk dat de export in de US en misschien in nog meer exportlanden, hier helemaal niet blij mee zijn, want hun export naar Europa wordt nu alleen maar duurder, dus er gaat volgens mij nog veel gebeuren, onder aanvoering van de speculanten van de wereld export landen.
Of zie ik het nu te eenvoudig, of helemaal verkeerd.
Of zie ik het nu te eenvoudig, of helemaal verkeerd.
Alles van waarde is weerloos.
- Jos Flachs
- Expat
Alles is relatief... als je betaald krijgt in Thaise baht kan die niet hoog genoeg staan.
Andersom, als je inkomen betaald wordt in spiegels en kraaltjes euro's is het heel erg fijn als de Baht niks waard is.
Andersom, als je inkomen betaald wordt in spiegels en kraaltjes euro's is het heel erg fijn als de Baht niks waard is.