30 jaar lease van stuk land

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

30 jaar lease van stuk land

#1 Bericht door YankeeDoodle » zondag 05 oktober 2014, 11:19

Heb gezocht hier en op Google, maar ik ben niet in staat land te vinden in TH voor een 30-jarig lease contract.
Kopen kan niet, want ik ga geen echtgenote "zoeken" voor dit doel.
Het is mij duidelijk dat zo'n 30-jarige lease (al dan niet met verlenging van 30 jaar) voor buitenlanders zoals ik legaal mogelijk is.
De vraag is alleen: kent iemand een Thai's iemand die land ter lease aanbiedt? Ik kan ze niet vinden op het net.
En geen zorgen voor de dag van morgen, want na afloop van die 30 jaar lig ik allang onder mijn geleasde zoden :cheesy:
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: 30 jaar lease van stuk land

#2 Bericht door Hua Thale » zondag 05 oktober 2014, 12:07

Denk dat je het woord 'lease' ook verkeerd begrijpt.
Eigenlijk is het gewoon koop maar omdat je als farang geen grond mag bezitten 'lease' je het weer van je vrouw als voorbeeld.
Heb in het verleden wel situaties gekend waar de bouwondernemer die functie op zich nam bij gebrek aan een vrouw.
Zo zullen er wel meer creatieven oplossingen zijn om het zo officiel mogelijk te maken.
In de krant zal je het naar mijn idee niet tegen komen mocht je een stuk grond 'leuk' vinden om te gaan bouwen zal je die vraag moeten stellen.
Een firma als deze zal je duidelijk antwoord kunnen geven maar er zijn er vele natuurlijk.

http://www.thailand-lawyer.com/land_lease.html

Moeilijke materie met veel 'grijze' vlakken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#3 Bericht door stevenl » maandag 06 oktober 2014, 04:14

Hua Thale schreef:Denk dat je het woord 'lease' ook verkeerd begrijpt.
Eigenlijk is het gewoon koop maar omdat je als farang geen grond mag bezitten 'lease' je het weer van je vrouw als voorbeeld.
Heb in het verleden wel situaties gekend waar de bouwondernemer die functie op zich nam bij gebrek aan een vrouw.
Zo zullen er wel meer creatieven oplossingen zijn om het zo officiel mogelijk te maken.
In de krant zal je het naar mijn idee niet tegen komen mocht je een stuk grond 'leuk' vinden om te gaan bouwen zal je die vraag moeten stellen.
Een firma als deze zal je duidelijk antwoord kunnen geven maar er zijn er vele natuurlijk.

De OP moet gewoon rondrijden en kijken, goede aanbiedingen zullen zelden op het net staan.

30 jaar lease is mogelijk, kijk wel uit met leasen van de eigen vrouw, daar zitten haken en ogen aan, zie een eerdere discussie daarover hier op het forum tussen ondergetekende en Phuketdragon. Een goed voorbeeld van een grijs gebied. 30 jaar + 30 kan niet legaal, maar vergeet zeker niet te kijken naar een usufruct.

KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door KhunSugar » maandag 06 oktober 2014, 08:28

stevenl schreef:

De OP moet gewoon rondrijden en kijken, goede aanbiedingen zullen zelden op het net staan.

30 jaar lease is mogelijk, kijk wel uit met leasen van de eigen vrouw, daar zitten haken en ogen aan, zie een eerdere discussie daarover hier op het forum tussen ondergetekende en Phuketdragon. Een goed voorbeeld van een grijs gebied. 30 jaar + 30 kan niet legaal, maar vergeet zeker niet te kijken naar een usufruct.
Klopt Stevenl...leasen, van je echtgenote is geen goed idee, geen enkele overeenkomst tussen echtgenoten met betrekking tot het beheer van je eigen vermogen trouwens.(usufruct, recht van opstal)
Het is goed om weten dat: Bron; Bangkok Law Online

Section 1469 of the Thai civil code gives each spouse the right to cancel or void any agreements affecting their personal assets entered between them during their marriage. This section primarily aims to prevent that spouses are able to arrange their own marital property regime. Property of husband and wife (what is marital and non-marital property) is governed by book 5 marriage in the chapter 'property of husband and wife'. Husband and wife can make agreements between them (gift, usufruct) but when there is a conflict with the system of property of husband and wife in the civil code each of them can revoke any agreement between them.

This means that legally any property purchase in Thailand is governed by the system of personal and marital property of husband and wife in the civil code, irrespective how the title of the property acquired during the marriage is held, and irrespective any gifts or agreements between husband and wife entered into at the time of marriage. The letter of confirmation signed at the land office could in a divorce be ignored.

KS wai

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#5 Bericht door stevenl » maandag 06 oktober 2014, 08:40

KhunSugar schreef:
stevenl schreef:

Klopt Stevenl...leasen, van je echtgenote is geen goed idee, geen enkele overeenkomst tussen echtgenoten met betrekking tot het beheer van je eigen vermogen trouwens.(usufruct, recht van opstal)

Section 1469 of the Thai civil code gives each spouse the right to cancel or void any agreements affecting their personal assets entered between them during their marriage. This section primarily aims to prevent that spouses are able to arrange their own marital property regime. Property of husband and wife (what is marital and non-marital property) is governed by book 5 marriage in the chapter 'property of husband and wife'. Husband and wife can make agreements between them (gift, usufruct) but when there is a conflict with the system of property of husband and wife in the civil code each of them can revoke any agreement between them.

This means that legally any property purchase in Thailand is governed by the system of personal and marital property of husband and wife in the civil code, irrespective how the title of the property acquired during the marriage is held, and irrespective any gifts or agreements between husband and wife entered into at the time of marriage. The letter of confirmation signed at the land office could in a divorce be ignored.

KS wai
Voor zover ik weet kan een usufruct niet 'revoked' worden, maar contracten tussen echtgenoten zijn een grijs gebied hier.

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#6 Bericht door YankeeDoodle » maandag 06 oktober 2014, 09:26

YankeeDoodle schreef:...............want ik ga geen echtgenote "zoeken" voor dit doel.
Het is mij duidelijk dat zo'n 30-jarige lease (al dan niet met verlenging van 30 jaar) voor buitenlanders zoals ik legaal mogelijk is.
De vraag is alleen: kent iemand een Thai's iemand die land ter lease aanbiedt? Ik kan ze niet vinden op het net.
De lease via een "echtgenote" is helemaal niet de bedoeling.
Mijn vraag is alleen: Kent iemand een Thai die land te huur heeft...........???
Geloof me: ik heb echt heel veel gelezen over de legale constructie op websites van zg. "Lawyers" en daar zijn er een miljard van in Thailand.
Het gaat mij nogmaals of iemand land te huur weet?
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#7 Bericht door stevenl » maandag 06 oktober 2014, 09:33

YankeeDoodle schreef:
YankeeDoodle schreef:...............want ik ga geen echtgenote "zoeken" voor dit doel.
Geloof me: ik heb echt heel veel gelezen over de legale constructie op websites van zg. "Lawyers" en daar zijn er een miljard van in Thailand.
Als je veel gelezen hebt moet je weten dat de 30+30 die je vermeldt niet mogelijk is.
En zoals gezegd: online vind je die aanbiedingen niet.

PS: de opmerking over leasen van echtgenote was gericht aan de poster die ik citeerde en bedoelt als algemene informatie, aangezien die het vermelde. Dit is voor jou niet van toepassing zoals je zelf al aangegeven had.
Laatst gewijzigd door stevenl op maandag 06 oktober 2014, 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Hua Thale » maandag 06 oktober 2014, 09:40

Lease Land For Your Lifetime

http://www.knowphuket.com/Articles/2009 ... ailand.htm

Ook handig voor als je de indruk heb dat je het makkelijk gaat redden 30 jaar en meer voordat ze je onder de groene zoden planten of die gasbrander aanzetten.
Kleine letters heb ik hier geen enkel idee van.

Gelukkig heeft mijn vrouw de helft zelf betaald van het ontroerend goed en had ik al snel besloten als ze zonder mij daar gelukkig mee wil worden dat ik ze veel succes wenst :thumbsup:

YD
zg. "Lawyers" en daar zijn er een miljard van in Thailand.
Nee dat weet ik niet YD gekke vraag eigenlijk je moet dan ook weten hoe groot Thailand is en inzien dat het een beetje vreemd is zonder wat meer een regio aan te geven.
Zoals ik al aangaf veelal werkt het andersom.
JIJ vraagt aan diegene die het land in eerste instantie te koop aan bied of een lease voor dertig jaar of de rest van je leven mogelijk is.
Een Lawyer waar er echt geen miljard van zijn om de simpele reden dat Thailand ongeveer 65 miljoen inwoners heeft zal dan kijken of je lease contract waterdicht is en volgens JOU wensen.
Mocht je toevallig 41 jaar 100 dagen en 23 uur en 11 minuten het leven nog hebben is dat volgens de mij aangeboden link mogelijk.
Uitzoeken of dat echt zo is wederom goeie laywer is altijd handig.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#9 Bericht door stevenl » maandag 06 oktober 2014, 09:54

Dit lijkt mij een usufruct.

hanshu

#10 Bericht door hanshu » maandag 06 oktober 2014, 11:16

YankeeDoodle schreef:
ik snap de bedoeling niet helemaal denk ik.Er staat zat land te huur.Er staan zat huizen te huur voor prijzen rond 10.000 per maand of zelfs goedkoper. Als ik vrijgezel zou zijn ging ik huren...kan je nog eens verkassen.En vanzelf loop je een tegen iemand aan die je sokken wil wassen en een stuk grond heeft.Waarom al die onnodige moeilijke construkties om een stuk grond op je naam te krijgen? Lekker boeiend.

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#11 Bericht door YankeeDoodle » maandag 06 oktober 2014, 15:10

OK. Forget it. Ik heb al iets gevonden, net buiten Roi Et. Bedankt voor jullie reakties. :asian22:
Colin Powell

hanshu

#12 Bericht door hanshu » maandag 06 oktober 2014, 15:45

Van harte.....vlak bij mijn (huur)huis in Maha Sarakham

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#13 Bericht door YankeeDoodle » maandag 06 oktober 2014, 17:28

Dat komt goed uit dan. Spaar je ook volle bierflesjes? :crazy:
Colin Powell

hanshu

#14 Bericht door hanshu » maandag 06 oktober 2014, 17:37

Nee....ik neem ze wel aan met de bedoeling ze zo snel als mogelijk leeg weer in te leveren.

Leuke omgeving trouwens.

KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door KhunSugar » maandag 06 oktober 2014, 18:04

stevenl schreef:
KhunSugar schreef: Klopt Stevenl...leasen, van je echtgenote is geen goed idee, geen enkele overeenkomst tussen echtgenoten met betrekking tot het beheer van je eigen vermogen trouwens.(usufruct, recht van opstal)

KS wai
Voor zover ik weet kan een usufruct niet 'revoked' worden, maar contracten tussen echtgenoten zijn een grijs gebied hier.
It is possible to cancel or void a usufruct agreement ? Bron: Udonmap.com

If you are NOT married to the owner granting you the usufruct, we believe it is not possible to cancel a usufruct and you are legally protected.

If you are legally married to the owner, Thai lawyers disagree on the application of article 1469 CCCT. This article mentions that all agreements made between spouses can be cancelled by the Court at the request of one party, unless agreements affect third parties. According to one interpretation, "publicity" or registration affect third parties and a usufruct can't be cancelled. According to the other interpretation, we have to search for the spirit of the law and it looks like Thai law wanted to end all relations between spouses in case of divorce, even usufruct agreements. A way to avoid the application of 1469 CCCT would be to have a second agreement (like a lease) affecting a third party before the Court could cancel your usufruct agreement.

Het is inderdaad een grijze zone binnen het huwelijk, belangrijk is dat men kennis heeft van artikel 1469 van het Thais burgerlijk wetboek, kennis die de modale Thai waarschijnlijk niet heeft. Bij echtscheiding kan je hier beter weet van hebben en scheiden met onderlinge toestemming i.p.v. naar de rechtbank te trekken.
Zolang in een huwelijk alles koek en ei is heeft het allemaal geen belang...toch zijn de 'wat als' omstandigheden is nuttig te overlopen zodat men weet waar men staat als het plafond naar beneden komt. Tenzij het u worst zal wezen als je de eigendom en uw centen ziet vervreemden.

Weet ook hoe je kan anticiperen tot het vervreemden van de eigendom (uw centjes) bij vooroverlijden van uw Thaise partner...

KS [|)

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”