Eerste reis: goeie planning

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

Eerste reis: goeie planning

#1 Bericht door Dolphine » zaterdag 27 september 2014, 11:03

Hallo iedereen!

Voor mijn eerste reis naar Thailand heb ik op basis van dit nuttige forum al een route uitgestippeld. Is dit een realistische route? Niet teveel hooi op mijn vork? Omdat er hier vaak voor gewaarschuwd word dat veel mensen een "rondrace" doen ipv een rondreis…

Dag 1 Bangkok (aankomst 9u 's ochtends)
Dag 2 Bangkok
Dag 3 Bangkok en nachttrein naar Chiang Mai
Dag 4 Chiang Mai
Dag 5 Chiang Mai
Dag 6 Chiang Mai
Dag 7 Chiang Mai
Dag 8 Chiang Mai
Dag 9 Chiang Mai-->Khao Sok National Park
Dag 10 Khao Sok National Park
Dag 11 Khao Sok National Park
Dag 12 Khao Sok National Park-->Ao Nang (Krabi)
Dag 13 Ao Nang (Krabi)
Dag 14 Ao Nang (Krabi)
Dag 15 Ao Nang (Krabi)
Dag 16 Ao Nang (Krabi)
Dag 17 Koh Phi Phi
Dag 18 Terugreis van Koh Phi Phi naar Bangkok (haalbaar met trein? liefst zonder vliegtuig/bus)
Dag 19 Bangkok
Dag 20 Bangkok en terugvlucht om 20u

Alvast bedankt voor jullie feedback! Tips over bepaalde plaatsen, transportmogelijkheden, must do's en don't do's zijn uiteraard ook welkom! We vertrekken eind november

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Eerste reis: goeie planning

#2 Bericht door Jim » zaterdag 27 september 2014, 11:27

chiang mai -> doi inthanon
phi phi -> neem brood mee als je gaat snorkelen (voor de vis, niet om te eten :) )
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Henk Korat » zaterdag 27 september 2014, 11:42

Dolpine, heb je goed nagedacht over het vervoer en de reis van Chiang Mai naar Khao Sok? De vlucht van Chiang Mai naar Phuket duurt 1 uur en 30 minuten. Daarna moet je de bus naar Khao Sok nemen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

#4 Bericht door Dolphine » zaterdag 27 september 2014, 11:43

Jim schreef:chiang mai -> doi inthanon
phi phi -> neem brood mee als je gaat snorkelen (voor de vis, niet om te eten :) )
Doi inthanon: wat kan ik daar bezoeken? Via een bureau? ik wil geen olifanten rijden of bergstammen bezoeken…kan wel genieten van mooie uitzichten

Bedankt voor de broodtip,ik zal me proberen inhouden om er niet van te eten :asian22:

Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door Dolphine » zaterdag 27 september 2014, 11:51

Henk Korat schreef:Dolpine, heb je goed nagedacht over het vervoer en de reis van Chiang Mai naar Khao Sok? De vlucht van Chiang Mai naar Phuket duurt 1 uur en 30 minuten. Daarna moet je de bus naar Khao Sok nemen.
Ik was van plan om een vlucht te nemen via air asia. We zouden dan om 14u30 landen in Surat Thani en dan met een bus naar Khao Sok. Of is dat niet haalbaar?

afra
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door afra » zaterdag 27 september 2014, 11:54

Ik zou het nachtje Phi phi overslaan. Van uit Ao Nang zijn er diverse boot dagtrips die kant op. Ook andere mooie eilanden kun je dan bezoeken.
Vanuit Ao nang kan ik een bezoek aan de tiger cave tempel aanraden. Een enorme klim maar de moeite waard.

Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

#7 Bericht door Dolphine » zaterdag 27 september 2014, 12:17

afra schreef:Ik zou het nachtje Phi phi overslaan. Van uit Ao Nang zijn er diverse boot dagtrips die kant op. Ook andere mooie eilanden kun je dan bezoeken.
Vanuit Ao nang kan ik een bezoek aan de tiger cave tempel aanraden. Een enorme klim maar de moeite waard.
was ook de intentie om een dagtrip naar Phi Phi te maken, maar ik wil de drukte een beetje mijden. Blijkbaar is er een mogelijkheid om te overnachten op Maya bay en dat zou ik heel graag doen http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review- ... vince.html

vandaar een nachtje koh phi phi

Bedankt voor de tip van de tigertemple. Ik dacht altijd dat dit shows waren met verdoofde tijgers :Whistle:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Henk Korat » zaterdag 27 september 2014, 12:43

Dolphine schreef:
Henk Korat schreef:Dolpine, heb je goed nagedacht over het vervoer en de reis van Chiang Mai naar Khao Sok? De vlucht van Chiang Mai naar Phuket duurt 1 uur en 30 minuten. Daarna moet je de bus naar Khao Sok nemen.
Ik was van plan om een vlucht te nemen via air asia. We zouden dan om 14u30 landen in Surat Thani en dan met een bus naar Khao Sok. Of is dat niet haalbaar?
Dat moet haalbaar zijn.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

#9 Bericht door Dolphine » zaterdag 27 september 2014, 20:57

Nog een vraagje : we zouden tweemaal per nachttrein reizen . Zijn deze nachttreinen stipt? Wat is het beste eerste of tweede klasse ( niet dat we luxebeesten zijn , gewoon voor de goede nachtrust ).

Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Farang Baa » zaterdag 27 september 2014, 23:30

Tweede klasse is goed genoeg - als je echt per trein móet reizen. Ik heb zelf ook twee keer de nachttrein genomen, naar en van het zuiden, en ik lag redelijk aangenaam in de tweede klasse in de "upper berth", oftewel het bovenste bedje, dat goedkoper is dan de "lower berth", maar waar je wel via een smalle trap in moet klimmen. Lichamelijk waarschijnlijk geen probleem voor jullie. Wel warme kleding meenemen, want het kan koud worden onder de airco, vooral bovenin. Daarnaast zou ik een oogmasker meenemen, want het licht in de coupé is fel en, ook weer, bovenin kan het je van je nachtrust afhouden. Mede doordat ik er zelf niet goed op voorbereid was, heb ik amper geslapen. Daarnaast had ik zowel heen als terug 's nachts buikkrampen. Geen pretje.

Hoewel bovenstaande ervaringen niet heel positief klinken, zou ik zelf nooit een eerste klasse-coupé boeken. Je betaalt veel meer, ligt met je hoofd in de breedterichting van de trein te slapen en je hebt bovendien minder contact met de medepassagiers. Wel meer privacy dus, als je dat per se wilt.

En stiptheid? Ik zou om 9.30 uur in Yala aankomen, maar het werd twee uur later en daarmee een reis van ruim 20 uur! Terug weet ik het niet meer, maar ik zou geen krappe aansluiting boeken!

Voor mij was de nachttrein in Thailand letterlijk een once-in-a-lifetime reis. Ik doe het niet meer en adviseer je om vanuit het zuiden terug te vliegen!

En nog iets heel belangrijks: boek op tijd. Zeker in het hoogseizoen (nov-feb) moet je er echt drie of meer dagen van tevoren bij zijn om twee plaatsen tegenover elkaar (in de 2e klasse) te reserveren, zeker in de populaire trein naar Chiang Mai!!!

trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door trangerkuda » zondag 28 september 2014, 02:54

Dolphine, in je reisprogramma staat voor dag 18:

'Terugreis van Koh Phi Phi naar Bangkok (haalbaar met trein? Liefst zonder vliegtuig/bus)'.

Dat er vanaf Koh Phi Phi geen treinverbinding met Bangkok is, zul je ongetwijfeld weten. Echter het dichtstbijzijnde treinstation gerekend vanaf Koh Phi Phi is in Trang. Ook de trein nemen vanaf bijvoorbeeld Surat Thani is een optie.

Dan zul je vanaf Koh Phi Phi echter toch eerst met een boot, gevolgd door een auto- of busreis richting treinstation moeten reizen.

Ik denk, dat een eerdere suggestie om niet op Koh Phi Phi te overnachten een betere oplossing is.

Dan kun je alsnog beslissen of reizen per vliegtuig of bus voor de terugreis naar Bangkok nog steeds geen optie zijn.

Indien dit het geval is, dan wordt het toch - of je dit nu leuk vindt of niet - eerst met de auto of bus naar bijvoorbeeld Trang of Surat Thani, om aldaar een trein richting Bangkok te nemen.

De gerichtste en snelste manier om vanuit Krabi (Koh Phi Phi) de terugreis naar Bangkok te ondernemen is en blijft met het vliegtuig. (Ongeveer een uurtje vliegen schat ik).

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Jim » zondag 28 september 2014, 14:17

Dolphine schreef: Doi inthanon: wat kan ik daar bezoeken? Via een bureau? ik wil geen olifanten rijden of bergstammen bezoeken…kan wel genieten van mooie uitzichten
dan moet je zeker gaan.
bij elk toerburootje in chiang mai kan je een dagtoer boeken.
https://www.google.nl/search?q=doi+inthanon
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Dolphine
komt net kijken
komt net kijken

#13 Bericht door Dolphine » donderdag 02 oktober 2014, 12:36

Jim schreef:
Dolphine schreef: Doi inthanon: wat kan ik daar bezoeken? Via een bureau? ik wil geen olifanten rijden of bergstammen bezoeken…kan wel genieten van mooie uitzichten
dan moet je zeker gaan.
bij elk toerburootje in chiang mai kan je een dagtoer boeken.
https://www.google.nl/search?q=doi+inthanon
Bedankt voor jullie reacties!

Aan Tangerkuda: op zich hoeft de overnachting in Phi Phi niet, ik wil gerust in Ao Nang blijven, de hoofdreden was een bezoek aan Maya Bay waarbij ik aanvankelijk via deze organisatie een bezoek ging brengen.http://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review- ... ml#REVIEWS Dit heeft goeie recensies maar als ik het zo lees, is het meer feesten in mooie natuur...Ik zou liever in stilte genieten van de natuurpracht zonder een grote ecologische voetafdruk na te laten...
maar ik ben dus nu beginnen twijfelen. Vandaar mijn volgende vraag

Heeft er iemand tips hoe ik best de eilanden bezoek, oa. Maya Bay, zonder dat ik deel uitmaak van de massa's toeristen die de eilanden bezoeken?
Ik denk dan persoonlijk aan 's ochtends/'s avonds?
Kan er gevraagd worden om een longtail te charteren die je meeneemt naar zo'n plekken op momenten dat de hordes toeristen er al weg zijn?
Wat zou dit kosten en waar kan ik dit vragen (iemand die betrouwbaar is)

Is het tevens mogelijk om ergens op een boot te overnachten onder de sterrenhemel?

Ik zal dan in Ao Nang logeren

Alvast bedankt!

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring

#14 Bericht door peter westerbaan » donderdag 02 oktober 2014, 15:37

Hi Dolphine,
Doi Inthanon vond ik niet heel bijzonder. Voor Thai misschien wel , een Europees-achtig landschap ,maar voor ons heel gewoon. De Ardennen zijn m.i. veel mooier. Wens je vast veel plezier.
Peter!

ireen123
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door ireen123 » donderdag 02 oktober 2014, 20:59

Wij zijn vanuit het zuiden wel terug gevlogen gewoon omdat het erg omslachtig is om met de trein/bus/taxi/ferry vanuit Phuket-Ao Nang of Phi Phi terug naar Bangkok te gaan.
Voordeel met vliegen is dat je meer tijd ter plekke in Zuid Thailand hebt.
Trouwens heen met Thai Air en terug met Bangkok Air gevlogen, beide super en pas 2 dagen vooraf geboekt (geen hoogseizoen)

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”