Wonen in de Isan
Moderator: Loempia
-
- Expat
- Contacteer:
Re: Wonen in de Isan
Lang verhaal Ruud, niet zo uitvoerig antwoord, heb het hele schrijven gelezen.
Omdat ik in Nederland 35 jaar op het platteland heb gewoond voordat ik naar Thailand vertrok in Maart 2008,
zocht ik ook in Thailand de rust van het platteland op.
Het werd Non Sombun, een huis met 4 rai tuin eromheen, een tien kilometer van Bueng Kan verwijderd, toen lag Non Sombun nog in de provincie Nong Khai.
Tegenwoordig in de nieuwste provincie met de naam Changwat Bueng Kan...
Door omstandigheden, wil nu niet uitweiden, kwam ik in Udon Thani terecht.
Na de scheiding van mijn Thaise vrouw ging ik in Chiang Rai wonen, kan iedereen Chiang Rai aanbevelen, veel meer plantengroei dan in de Isaan.
Woonde ook in een Moo Baan als jij maar dat is niets voor mij, de huizen zijn mooi maar te dicht op elkaar gebouwd naar mijn smaak.
Persoonlijk woon ik liever in een eenvoudig huis met veel grond dan in een mooi huis met weinig vierkante meters eromheen..
Daarom ben ik in Nederland indertijd ook vertrokken van de Brediusweg 83 te Naarden, tuin van 750 m2, een arrivee buurt met Gooise kakkers,
naar een boerderij in Megchelen, Meetkamp 4, in de Gelderse Achterhoek met 3 hectaren weiland en tuin, iets van 4,5 voetbalvelden.
Dat de boerderij in Megchelen grote was dan het huis in Naarden nam ik op de koop toe ;-)
De een is de ander niet, voor mij geldt hoe meer ruimte hoe meer vreugd.
Omdat ik in Nederland 35 jaar op het platteland heb gewoond voordat ik naar Thailand vertrok in Maart 2008,
zocht ik ook in Thailand de rust van het platteland op.
Het werd Non Sombun, een huis met 4 rai tuin eromheen, een tien kilometer van Bueng Kan verwijderd, toen lag Non Sombun nog in de provincie Nong Khai.
Tegenwoordig in de nieuwste provincie met de naam Changwat Bueng Kan...
Door omstandigheden, wil nu niet uitweiden, kwam ik in Udon Thani terecht.
Na de scheiding van mijn Thaise vrouw ging ik in Chiang Rai wonen, kan iedereen Chiang Rai aanbevelen, veel meer plantengroei dan in de Isaan.
Woonde ook in een Moo Baan als jij maar dat is niets voor mij, de huizen zijn mooi maar te dicht op elkaar gebouwd naar mijn smaak.
Persoonlijk woon ik liever in een eenvoudig huis met veel grond dan in een mooi huis met weinig vierkante meters eromheen..
Daarom ben ik in Nederland indertijd ook vertrokken van de Brediusweg 83 te Naarden, tuin van 750 m2, een arrivee buurt met Gooise kakkers,
naar een boerderij in Megchelen, Meetkamp 4, in de Gelderse Achterhoek met 3 hectaren weiland en tuin, iets van 4,5 voetbalvelden.
Dat de boerderij in Megchelen grote was dan het huis in Naarden nam ik op de koop toe ;-)
De een is de ander niet, voor mij geldt hoe meer ruimte hoe meer vreugd.
- RuudThai
- Expat
Nee hoor, niet altijd, ook in deze moo baan komt wel eens stroom- of water- of internetuitval voor. Ik schat wel een keer of 4 per jaarhanshu schreef:Altijd water? altijd stroom?
geen overstroming?
geen buffalo's van de buren door de tuin?
Wow....saai hoor...
Dat heb ik allemaal gelukkig wel![]()

En de toegangsweg naar onze wijk vanaf de hoofdweg is nogal hol en zonder deugdelijke afvoer, dus staat er na een tropisch buitje wel eens een halve dag 20 cm. water. No ploplem, mijn auto staat hoog op de wielen maar laagvliegers houden het binnen niet droog!
En ik wil wel graag leuke planten in de tuin en geen afgegraasde weide. In de moo baan is dat natuurlijk niet van toepassing maar in ons dorp wilde ik dat ook niet dus afsluiten die handel!
Romantiek is leuk en dat had ik meer in ons dorp want we hebben daar een dakterras met een prachtig uitzicht op het meer, maar wat jij opnoemt schaar ik onder de noemer ellende en zeker geen romantiek!

-
- Expat
- Contacteer:

Voor de stroomuitval hier in The Philippines heb ik een goede generator gekocht Ruud.
Zie bovenstaand apparaat.
Hier heb je elke maand wel een keer of 5 of meer een stroomuitval.
Soms een hele dag!
Meestal wat uurtjes of als je geluk hebt een kwartier of zo...
Het ding loopt op ongelode benzine en verbruikt ongeveer 1 liter per uur.
Maakt wel een geweldig lawaai, je bent de buren in no-time kwijt en hebt dan het grondgebied voor jezelf en familie

- foppo
- Volwaardig lid
Hoe hoog kunnen die beesten springen?

-
- Expat
- Contacteer:
Welke beesten foppo?foppo schreef:Hoe hoog kunnen die beesten springen?![]()
![]()
![]()
Muur ziet er goed uit.
- foppo
- Volwaardig lid
Ik zie dat het haast niet te zien is op de foto maar daar staat in de verte zo'n buffalo of karbouw of Koe of hoe heet zo'n beest eigenlijk?
Oh, zo'n dier heet "Kwai"

Oh, zo'n dier heet "Kwai"
-
- Expat
- Contacteer:
Ah, nu je hem groter hebt in de foto zie ik het beest ook.
Die komt never nooit niet over dat hek, maak je geen zorgen.
Als hij erg bronstig is en denkt dat er een leuk tochtig vrouwtje (koe) in jullie tuin staat dan kan hij NOG niets uithalen.
Als je het vervelend vindt dat de eigenaars van het beest het dier bij je muur uitweiden vraag je hen beleefd of je een ruil kan maken.
Stel voor eenmalig 2000 THB te betalen als ze het beest, zo te zien een Karbouw, niet tegen de muur uitweiden.
Desnoods, wat ik zou doen, via een Public Notary en klaar is Kees.
Die komt never nooit niet over dat hek, maak je geen zorgen.

Als hij erg bronstig is en denkt dat er een leuk tochtig vrouwtje (koe) in jullie tuin staat dan kan hij NOG niets uithalen.
Als je het vervelend vindt dat de eigenaars van het beest het dier bij je muur uitweiden vraag je hen beleefd of je een ruil kan maken.
Stel voor eenmalig 2000 THB te betalen als ze het beest, zo te zien een Karbouw, niet tegen de muur uitweiden.
Desnoods, wat ik zou doen, via een Public Notary en klaar is Kees.
- foppo
- Volwaardig lid
Nah, ik vind het eigenlijk wel grappig en ik heb er geen last van.
Straks als ik er eenmaal woon zien we wel weer verder.
Bovendien schijnt die mest behoorlijk goed te zijn voor de nog te planten bomen in de tuin.....
Foto's zijn niet de beste want die worden gemaakt met een tablet....
Straks als ik er eenmaal woon zien we wel weer verder.
Bovendien schijnt die mest behoorlijk goed te zijn voor de nog te planten bomen in de tuin.....
Foto's zijn niet de beste want die worden gemaakt met een tablet....
-
- Expat
- Contacteer:
Het is in Thailand en ook in de Filippijnen de gewoonste zaak van de wereld dieren op
grond van de gemeente uit te weiden.
Behalve wat boeh, boeh geluid heb je er geen last van, zeker niet met de forse muur die je hebt laten plaatsen.
grond van de gemeente uit te weiden.
Behalve wat boeh, boeh geluid heb je er geen last van, zeker niet met de forse muur die je hebt laten plaatsen.
-
- Volwaardig lid
Net gelezen en heel goed verwoord Ruud.hanshu schreef:Leuk stukje,Ruud.

Dit kan overigens een mooi draadje worden als er wat fotoos gepost worden en ervaringen zoals nu worden uitgewisseld.
Ruud...ik vind dat wel geweldig......zie je wel dat we niet op elkaar lijken?RuudThai schreef:Nee hoor, niet altijd, ook in deze moo baan komt wel eens stroom- of water- of internetuitval voor. Ik schat wel een keer of 4 per jaarhanshu schreef:Altijd water? altijd stroom?
geen overstroming?
geen buffalo's van de buren door de tuin?
Wow....saai hoor...
Dat heb ik allemaal gelukkig wel![]()
. In ons dorp was de 1e donderslag van een onweersbui vaak al genoeg om de stroom te doen klappen en dan duurde het vele uren voordat het weer gerepareerd was. Ik vind daar niks romantisch aan, zonder airco kan ik niet slapen als het heet is en de vriezer houdt het niet na een nachtje storing.
En de toegangsweg naar onze wijk vanaf de hoofdweg is nogal hol en zonder deugdelijke afvoer, dus staat er na een tropisch buitje wel eens een halve dag 20 cm. water. No ploplem, mijn auto staat hoog op de wielen maar laagvliegers houden het binnen niet droog!
En ik wil wel graag leuke planten in de tuin en geen afgegraasde weide. In de moo baan is dat natuurlijk niet van toepassing maar in ons dorp wilde ik dat ook niet dus afsluiten die handel!
Romantiek is leuk en dat had ik meer in ons dorp want we hebben daar een dakterras met een prachtig uitzicht op het meer, maar wat jij opnoemt schaar ik onder de noemer ellende en zeker geen romantiek!
- Herbergier
- Volwaardig lid
Ik heb geen groene vingers en een huisje met gelukkig maar een klein tuintje, een stukje groen met een vijver, een terrasje in de zon, een terrasje uit de zon, een carport waar twee auto's kunnen staan, 3 slaapkamer, 2 badkamers en dat is voor mij meer dan genoeg.

Alles van waarde is weerloos.
-
- Volwaardig lid
Voor mij nog een motor erbij dan en ik zou er ook best zitten denk ik.
Groene vingers heb ik ook niet en veel ruimte heb ik niet echt nodig dus zo,n woonplek als van jouw zou voor mij ook prima zijn alhoewel ik misschien wel wat meer ruimte , lees vrijheid zou willen tussen de buren maar wat ik nu zie vindt ik ook prima .
Ben wel een keer bezig geweest met wat groters en fiks meer grond in Bandung omdat de prijs interesant was maar geen chanoot dus niet gekocht toen.
Momenteel geen Thailand plannen maar bij mij kan alles binnen 1 week veranderen dus....
Groene vingers heb ik ook niet en veel ruimte heb ik niet echt nodig dus zo,n woonplek als van jouw zou voor mij ook prima zijn alhoewel ik misschien wel wat meer ruimte , lees vrijheid zou willen tussen de buren maar wat ik nu zie vindt ik ook prima .
Ben wel een keer bezig geweest met wat groters en fiks meer grond in Bandung omdat de prijs interesant was maar geen chanoot dus niet gekocht toen.
Momenteel geen Thailand plannen maar bij mij kan alles binnen 1 week veranderen dus....

- RuudThai
- Expat
O, ik ben blij toe dat we niet op elkaar lijken, jij in de shit en je vindt het nog leuk ook en ik blij dat alles behoorlijk werkt!hanshu schreef: Ruud...ik vind dat wel geweldig......zie je wel dat we niet op elkaar lijken?

- serpay
- Volwaardig lid
ziet er goed uit herbergier mooi optrekje.
bij mijn aankomende reis zal ik een en ander laten zien en horen,
maar dat zal ik ter zijner tijd wel uitleggen en plaatsen alhier.
bij mijn aankomende reis zal ik een en ander laten zien en horen,
maar dat zal ik ter zijner tijd wel uitleggen en plaatsen alhier.
Alfisti rebeli