Twee maanden Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Twee maanden Thailand

#1 Bericht door Farang Baa » maandag 29 september 2014, 21:40

Op 15 november vlieg ik via Kiev naar Bangkok voor mijn vierde vakantie naar Thailand van dit jaar. Het wordt met twee maanden wel veruit mijn langste vakantie ooit.

In eerste instantie slechts de globale planning maken om in Pattaya voor twee maanden wat te huren en de laatste week een retourtripje van drie nachten in het diepe zuiden (van Hat Yai via Narathiwat terug naar Don Muang) direct te laten volgen door een trip van vijf nachten naar de Isaan, met een retourvlucht naar Udon Thani. Door een vluchtwijziging heb ik besloten de retourvlucht naar Udon helemaal te laten vervallen en na de vlucht vanaf NAW vanaf DMK weer af te reizen naar Pattaya. Verder heb ik nu besloten slechts voor één maand een appartement te huren en de keuze daarvan tijdens mijn eerste week vakantie in Pattaya, met verblijf in hotels en/of appartementen, te maken. Bijna twee maanden Pattaya is mij echt teveel. Ik heb vorige maand gemerkt hoe prettig het is om af en toe mijn rust (in dit geval: Pattani) te pakken en wat slaap in te halen. :mrgreen:

Vandaag zag ik nog wat goedkope binnenlandse vliegtickets staan en kon ik de verleiding niet weerstaan om toch een grove planning te maken. :giggle:

Omdat ik een paar vriendinnen in Zuid-Thailand (Pattani en Dannok) heb wonen of werken, reis ik al na één week Pattaya per vliegtuig af naar Hat Yai (en direct door) om ze op te zoeken. Twee weken later gaat de reis per rechtstreekse(!) vlucht (Thai Lion Air) van Hat Yai naar Udon. Een vlucht Udon - Bangkok is nog niet geboekt (komt spoedig!), maar ik wil een nacht of vijf in de Isaan doorbrengen. Dat hoeft niet per se Udon te zijn. Ik sta open voor suggesties, maar reis per koffer-op-wieltjes, dus houd daar s.v.p. rekening mee. Ik ben geen backpacker!

Tot slot van mijn vakantie wil ik, na een laatste paar dagen in Pattaya, een nacht of twee à drie Hua Hin bezoeken. Op 13 januari landt nl. een goede collega in Thailand die zijn vaste stek heeft in HH. Omdat ik er nog nooit geweest ben en er volgens hem niet alléén maar ouderen in HH komen, kan het geen kwaad om daar in ieder geval de laatste twee nachten van mijn vakantie te verblijven. Als het goed is, is dan net de huurperiode in Pattaya verstreken. Op 15 januari reis ik dan per rechtstreekse bus naar Suvarnabhumi, waar ik vóór 24.00 door de immigration moet. Ik ben de 15e al een dag te lang in Thailand op mijn toeristenvisum en een dag extra gaat me sowieso geld kosten. Mijn vlucht vertrekt in de nacht van vrijdag 16 januari uit Bangkok, maar al om 1.45 uur, zodat ik als het goed is geen gezeur over mijn overstay zal krijgen.

De vakantie is samengevat in onderstaand schema. Niet elke dag ligt nog vast.

15-11: vertrek AMS
16-11: aankomst BKK om 09:55 + reis naar Pattaya per bus
17-11 tot 24-11: Pattaya
24-11: reis Pattaya -> DMK -> HDY -> Pattani óf Dannok
24-11 tot 8-12: Pattani/Dannok
8-12: reis HDY -> UTH + evt. verder per bus (of trein?) in de Isaan
8-12 tot 12/13-12: "Isaan"
12/13-12 tot 5-1: Pattaya (appartement)
5-1: reis Pattaya -> DMK -> HDY
5-1 tot 6-1: Hat Yai
6-1: reis Hat Yai -> "diepe zuiden" (b.v. Narathiwat, Sungai Kolok of Tak Bai)
6-1 tot 8-1: "diepe zuiden"
8-1: reis NAW -> DMK -> Pattaya
8-1 tot 12/13-1: Pattaya
12/13-1: reis Pattaya -> Hua Hin (per bus via BKK)
12/13-1 tot 15-1: Hua Hin
15-1: reis Hua Hin -> BKK
16-1: vertrek BKK

Commentaren/tips/afraders/enz.?

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: Twee maanden Thailand

#2 Bericht door euromonkey » dinsdag 30 september 2014, 08:33

Ik denk dat Udon een goeie keuze is om een paar dagen te blijven.
Boek een hotel in het centrum en alle vertier is op loop afstand.(bv. Centara, Pannarai)
UD town, Central en een paar barcomplexen.
Dagtrip naar Nong Khai is goed te doen vanuit Udon.

Als je meer advies van mensen wil zal je ook aan moeten geven wat je precies zoekt.
Alleen vertier of cultuur. Luxe met auto of op een brommer rondtoeren door de dorpjes.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Twee maanden Thailand

#3 Bericht door KhunSugar » dinsdag 30 september 2014, 09:50

Hoe en waar je uw verblijf in Thailand invult zijn geen items waar ik opmerkingen of advies over geef, het is echter compleet ridicuul om twee dagen overstay in te calculeren in een reisschema met een toeristenvisum, daar waar dit perfect te vermijden valt:

- 1 door uw dagen in te perken of
- 2 door een 'extension' aan te vragen

De beste manier om niet met 'overstay' de spot te drijven is op de eerste dag van je overstay een blits controle te ondergaan, dan ervaar je het best hoe je in de toekomst uw reisplan dient op te maken.

Hoezeer er op fora tekst en uitleg gegeven wordt over regelgeving allerhande, toch zijn er nog mensen die zich aanstellen door uitersten op te zoeken en er alles aan doen om toch maar niet in de pas te lopen, onbegrijpelijk en sorry, geen begrip voor.
Verder wens ik je een aangenaam verblijf.

KS wai

hanshu

Re: Twee maanden Thailand

#4 Bericht door hanshu » dinsdag 30 september 2014, 10:02

KhunSugar schreef:Hoe en waar je uw verblijf in Thailand invult zijn geen items waar ik opmerkingen of advies over geef, het is echter compleet ridicuul om twee dagen overstay in te calculeren in een reisschema met een toeristenvisum, daar waar dit perfect te vermijden valt:

- 1 door uw dagen in te perken of
- 2 door een 'extension' aan te vragen

De beste manier om niet met 'overstay' de spot te drijven is op de eerste dag van je overstay een blits controle te ondergaan, dan ervaar je het best hoe je in de toekomst uw reisplan dient op te maken.

Hoezeer er op fora tekst en uitleg gegeven wordt over regelgeving allerhande, toch zijn er nog mensen die zich aanstellen door uitersten op te zoeken en er alles aan doen om toch maar niet in de pas te lopen, onbegrijpelijk en sorry, geen begrip voor.
Verder wens ik je een aangenaam verblijf.



KS wai
Ik ben het in dit geval eens met Sugar.....ik snap ook nooit waarom iemand willens en wetens langer wil verblijven dan het visum toelaat.
Zijn dat dezelfde mensen die door rood licht rijden omdat er toch niets aankomt?
Die paar tientjes zullen op het reisbuget toch niet het verschil maken?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Twee maanden Thailand

#5 Bericht door Jim » dinsdag 30 september 2014, 10:13

ik vind het eigenlijk wel heel consequent :giggle:
vliegen via kiev, tripjes naar het zuiden, meerdere vriendinnen inplannen, risico'tjes met overstay..

een heuse dare devil :mrgreen:

alleen hua hin valt een beetje uit de boot.
itt wat je vriend zegt, vond ik het daar alsof ik een groot open bejaardentehuis binnenstapte.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
JohanS
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2005
Lid geworden op: vrijdag 07 oktober 2005, 11:25
Locatie: Vlaanderen

Re: Twee maanden Thailand

#6 Bericht door JohanS » dinsdag 30 september 2014, 10:23

Jim schreef: alleen hua hin valt een beetje uit de boot.
itt wat je vriend zegt, vond ik het daar alsof ik een groot open bejaardentehuis binnenstapte.
Dan heb je toch niet goed rond gekeken. Heel veel families met kinderen en die vinden er volop alles wat ze nodig hebben voor een fijne vakantie.
Het hangt wel een beetje af van de periode dat je gaat maar dat is zo overal.

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Twee maanden Thailand

#7 Bericht door Farang Baa » dinsdag 30 september 2014, 10:42

KhunSugar schreef:Hoe en waar je uw verblijf in Thailand invult zijn geen items waar ik opmerkingen of advies over geef, het is echter compleet ridicuul om twee dagen overstay in te calculeren in een reisschema met een toeristenvisum, daar waar dit perfect te vermijden valt:

- 1 door uw dagen in te perken of
- 2 door een 'extension' aan te vragen

De beste manier om niet met 'overstay' de spot te drijven is op de eerste dag van je overstay een blits controle te ondergaan, dan ervaar je het best hoe je in de toekomst uw reisplan dient op te maken.

Hoezeer er op fora tekst en uitleg gegeven wordt over regelgeving allerhande, toch zijn er nog mensen die zich aanstellen door uitersten op te zoeken en er alles aan doen om toch maar niet in de pas te lopen, onbegrijpelijk en sorry, geen begrip voor.
Verder wens ik je een aangenaam verblijf.

KS wai
Wat bedoel je met "dagen inperken"? Mijn in- en uitreisdata liggen vast. Als je een visumrun bedoelt, dan neem ik liever geen risico meer. Het risico dat ik bij een eendaagse visumrun Thailand niet meer in mag is mijns inziens groter dan de kans dat ik tijdens mijn ene dag overstay gepakt word.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Twee maanden Thailand

#8 Bericht door elst99 » dinsdag 30 september 2014, 10:51

Je wordt gepakt, ook al is het maar 2 uur, je krijgt geen boete maar wel een aantekening, volgende overstay geen inreisvisum! Als je dat het waard is moet je het zeker doen!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Twee maanden Thailand

#9 Bericht door Hua Thale » dinsdag 30 september 2014, 11:03

The Consequences of Overstaying in Thailand

No matter how you plan your upcoming excursions and adventures in Thailand, don’t forget one thing: avoid overstaying your visa. One of the worst mistakes an alien could ever do is overstaying their visa with lieu to ignorance or just sheer lack of knowledge regarding thai visa rules and regulations. It’s much better to be denied entry, than be imprisoned and denied your freedom at a country you don’t really belong into.

What is overstaying?

Overstaying is the act of staying in Thailand exceeding the duration of your permit to stay as stated by the stamp or visa in particular. If, for example, you’re deemed to exit the country by 15th of March (as stamped in your passport) and you’re still in Thailand by the 16th, you are already overstaying. It is every alien’s obligation to exit Thailand on or before their permit of stay expires, so no matter what the reasons are it is necessary to report and present yourself to the immigration as required. Aliens and foreign citizens are the only ones liable to this offense.........................


Vervolg uitleg thaiembassy.com

Succes Farang Baa :Whistle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Twee maanden Thailand

#10 Bericht door Duncan » dinsdag 30 september 2014, 11:08

Farang Baa, ik denk dat je wat weinig tijd hebt ingeruimd voor de Isaan. Vier dagen Udon is goed, maar bekijk vooraf even op internet wat er in de omgeving te doen is. Je zou kunnen overwegen om op Udon te vliegen dan door naar Nong Khai ( met de bus is dat slechts een uurtje ) en vanuit Nong Khai dan terug afzakken per spoor naar Udon, Khon Kaen ( geen must, omgeving is dor en heet, de stad zelf is saai, hoewel Kosa best aardig is met het juiste vrouwelijke gezelschap, heeft een leuk museum, kun je eventueel een zijsprong naar Kalasin maken ), Khorat ( schijnt een leuke stad te zijn, maar ik ken hem niet ) en dan terug naar Bangkok voor de rest van je stay.
Met alleen hoppen naar Udon mis je een hoop m.i.

Edit: wat betreft overstay/borderruns, je hebt het al eens meegemaakt, ik zou er wel vooraf rekening mee houden, er is namelijk al eens met je paspoort "geknoeid", te vaak zet zelfs een Thai aan het denken ;)

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Twee maanden Thailand

#11 Bericht door Farang Baa » dinsdag 30 september 2014, 11:53

Ik vlieg ook op Udon en wel op 8 december. Alleen de datum van vertrek uit de Isaan ligt nog niet vast, plus mijn verblijfplaats(en) daar. Omdat ik er niet zolang blijf en niet teveel met mijn koffer wil sjouwen, denk ik wel dat Udon mijn enige bestemming wordt. Volgend jaar ga ik wellicht echt door de Isaan reizen.
Laatst gewijzigd door Farang Baa op dinsdag 30 september 2014, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Twee maanden Thailand

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 30 september 2014, 11:54

Je reacties zijn wel erg kinderlijk!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Twee maanden Thailand

#13 Bericht door KhunSugar » dinsdag 30 september 2014, 12:16

Farang Baa schreef:
KhunSugar schreef:Hoe en waar je uw verblijf in Thailand invult zijn geen items waar ik opmerkingen of advies over geef, het is echter compleet ridicuul om twee dagen overstay in te calculeren in een reisschema met een toeristenvisum, daar waar dit perfect te vermijden valt:

- 1 door uw dagen in te perken of
- 2 door een 'extension' aan te vragen

De beste manier om niet met 'overstay' de spot te drijven is op de eerste dag van je overstay een blits controle te ondergaan, dan ervaar je het best hoe je in de toekomst uw reisplan dient op te maken.

Hoezeer er op fora tekst en uitleg gegeven wordt over regelgeving allerhande, toch zijn er nog mensen die zich aanstellen door uitersten op te zoeken en er alles aan doen om toch maar niet in de pas te lopen, onbegrijpelijk en sorry, geen begrip voor.
Verder wens ik je een aangenaam verblijf.

KS wai
Wat bedoel je met "dagen inperken"? Mijn in- en uitreisdata liggen vast. Als je een visumrun bedoelt, dan neem ik liever geen risico meer. Het risico dat ik bij een eendaagse visumrun Thailand niet meer in mag is mijns inziens groter dan de kans dat ik tijdens mijn ene dag overstay gepakt word.
- met dagen inperken bedoel ik dat als je een visum hebt voor 60 dagen je uw reis beperkt tot maximum 60 dagen, beter is zelfs 59 dagen.
- ik bedoel geen border-run maar een extension of stay waardoor je 30 dagen extra verblijfsrecht krijgt en geen 'overstay' zal hebben, hiervoor hoef je enkel bij immigratie aan te kloppen. Dat is u hier al meermaals gezegd doch u acht het te duur, 2 dagen overstay komt u blijkbaar beter uit.

Het zijn de mensen met dit soort fantasietjes die een aanpassing van de regelgeving in de hand werken (lees strenger in de toekomst)
voor mensen die onvrijwillig een paar dagen in overstay geraken. Bij u is het duidelijk gepland.

KS

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”