Wonen in de Isan

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
DeDe
Erelid
Erelid

Re: Wonen in de Isan

#16 Bericht door DeDe » maandag 29 september 2014, 00:49

Hoi,
Woon 8 jaar in een dorpje 50 km zuid-west van Udon Thani,spreek en versta weinig van de hier gesproken taal,maar heb het heel erg naar m'n zin.Als je werkelijk wil weten hoe het leven op land is,kom een weekje logeren.
Groeten Dirk.

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#17 Bericht door YankeeDoodle » maandag 29 september 2014, 08:03

DeDe schreef:Hoi,
Woon 8 jaar in een dorpje 50 km zuid-west van Udon Thani,spreek en versta weinig van de hier gesproken taal,maar heb het heel erg naar m'n zin.Als je werkelijk wil weten hoe het leven op land is,kom een weekje logeren.
Groeten Dirk.
Bedankt, Dirk. Die uitnodiging neem ik met beide handen aan, al weet ik nog effe niet precies wanneer. En onder één voorwaarde: ik zorg voor het bier :mrgreen:
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#18 Bericht door YankeeDoodle » maandag 29 september 2014, 08:11

hanshu schreef:Ik woon 6 maanden Isan en 6 maanden Zandvoort......
2 werelden die je niet met elkaar kunt vergelijken. In tegenstelling tot andere leden vind ik het nooit een probleem
om een halve dag onderweg te zijn van en naar de supermarkt. Ook omdat ik liever koop in de dorpen met zn eigen charme.
Engels?? nee. ja wat dames die vroeger wat ander werk tijdelijk gedaan hebben spreken een paar woorden. Maar die mag ik hier niet neer zetten. Maar een biertje bestellen gaat prima hoor, zoals je wel zult weten vanuit je ervaringen in china enz.
In China was in ieder geval het voordeel dat ze de cijfers normaal schrijven: dus op de luchthaven kun je je vluchtnummer, de tijd en het nummer van de gate "lezen". :mrgreen:
En een van de eerste dingen die ik leerde was de schrijfwijze van: Mannen en Vrouwen. In die tijd (1995) liet je het wel uit je hoofd per ongeluk de verkeerde toiletten binnen te lopen......
En ja natuurlijk: het tweede woord was "Tjing Tao", het plaatselijk biermerk :crazy:
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell

hanshu

#19 Bericht door hanshu » maandag 29 september 2014, 08:14

Jij ziet problemen die er niet zijn....haha....denk je dat je hier in de kroeg of op de luchthaven verdwaalt?

hanshu

#20 Bericht door hanshu » maandag 29 september 2014, 08:19

YankeeDoodle schreef:
Groeten Dirk.
Bedankt, Dirk. Die uitnodiging neem ik met beide handen aan, al weet ik nog effe niet precies wanneer. En onder één voorwaarde: ik zorg voor het bier :mrgreen:
Aangezien ik vlakbij Dirk woon kun je meteen mijn 250.000 baht kippenhok projekt bekijken.
(ik drink Chang)

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#21 Bericht door Jim » maandag 29 september 2014, 08:31

ik denk dat er niemand in "the sticks" woont die geen thaise partner heeft (gehad).

zolang je meissie alles voor je kan regelen is er niets aan de hand, maar zonder hulp en enige kennis van de thaise taal en gewoontes zal permanent verblijf gaan zorgen voor een zeer ongezond hoge bloeddruk.

ben al 4 jaar bezig om thuis een telefoonlijn te krijgen voor internet :(
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

YankeeDoodle
Veel ervaring
Veel ervaring
Contacteer:

#22 Bericht door YankeeDoodle » maandag 29 september 2014, 08:43

Jim schreef:ik denk dat er niemand in "the sticks" woont die geen thaise partner heeft (gehad).

zolang je meissie alles voor je kan regelen is er niets aan de hand, maar zonder hulp en enige kennis van de thaise taal en gewoontes zal permanent verblijf gaan zorgen voor een zeer ongezond hoge bloeddruk.
Helemaal waar. Staat ook hoog op de prioriteitenlijst, maar is niet het eerste waar ik aan denk. Eerst de papierwinkel in orde hebben, een half jaartje op tour en dan kiezen. Maar de toeristenoorden als Pattaya, Chiang Mai etc. hebben zeker geen voorkeur. Ik ben er geweest, leuk voor toeristen, maar niet om te wonen, althans niet voor mij.
Iemand schreef hier op het forum: er zijn geen twee mensen gelijk en standaard situaties voor iedereen bestaan niet. Daar ben ik het zeer mee eens. Zoveel mensen, zoveel plannen en gedachten. En ik schrik er ook niet van een keertje op mijn muil te gaan, daar leer je alleen maar van.........
Colin Powell

greenthaiway
Expat
Expat
Contacteer:

#23 Bericht door greenthaiway » maandag 29 september 2014, 12:35

hanshu schreef:
YankeeDoodle schreef:
Groeten Dirk.
Aangezien ik vlakbij Dirk woon kun je meteen mijn 250.000 baht kippenhok projekt bekijken.
(ik drink Chang)
Geen gekke prijs...
Een foto zegt meer :mrgreen: 8-)

hanshu

#24 Bericht door hanshu » maandag 29 september 2014, 18:13

Green......dat doe ik maar niet. Ik lees al te lang hier om niet te kunnen inschatten wat voor gevolg dat gaat geven op dit forum.
Als je ernstig nieuwsgierig bent wat je kunt (laten)bouwen voor 250.000 kun je me via PB bereiken dan kan ik je een bestek en foto's toesturen.
Ik heb alleen geen zin om na 40 jaar in Nederland in de bouw en installatie techniek gewerkt te hebben hier mijn thaise keuzes te gaan verdedigen.

[|(

RuudThai
Expat
Expat

#25 Bericht door RuudThai » dinsdag 30 september 2014, 05:33

Zo, na wat drukke dagen weer tijd om hier te reageren.
Ik woon nu ruim 8 jaar in de Isaan, de 1e helft in ons huis in het geboortedorp van mijn vrouw, de 2e helft in de nieuwe woonwijk aan de rand van de stad Sakon Nakhon.

Al in 2001/2002 hadden we het 1e huis laten bouwen, een net huisje midden in het dorp aan de rand van het meer Nong Haen met aan de overkant de provinciehoofdstad Sakon Nakhon. De familie van mijn vrouw woonden/wonen in hetzelfde straatje in 4 andere huizen, t.w. haar moeder samen met haar broer in een huis en 3 zussen met aanhang in de 3 andere huizen. Dat leidt al meteen tot een eerste probleem: de privacy. Wij westerlingen zijn in het algemeen redelijk gesteld op onze privacy en die heb je dus niet meer in Thailand, iedereen loopt op de meest ongeschikte momenten bij je binnen, zowel familie als buren of gewoon andere dorpelingen.

Het huis bestond oorspronkelijk uit een huiskamer, een grote en een kleine slaapkamer (voor onze dochter/stiefdochter), een kleine keuken, badkamer en een schuur.
Toen we er in april 2006 definitief gingen wonen hadden we eigenlijk het plan om dat voor ongeveer een jaar te doen, het ondertussen te verbouwen en dan definitief in de omgeving van Chiang Mai te gaan wonen, om precies te zijn in Hang Dong. Daar hadden we kennissen wonen in een mooie wijk en dat wilden wij ook.
Maar de huizen waren daar vrij prijzig en de banken waren niet zo gewillig om aan een farang een hypotheek te verstrekken (uiteraard op naam van mijn vrouw maar ik als de grote financier van dat project.... :Whistle: ).
Dus we cancelden dat ook omdat ik wel dacht in dat dorp in de Isaan te kunnen wonen.
We verbouwden ons huisje daar tot iets flinkers: een muur met hekwerk er omheen (tot dan liepen de koeien, karbouwen en ander gespuis van de dorpelingen gewoon over ons erf), een slaapkamer erbij voor onze in 2004 in Nederland geboren zoon, vergroting van de andere slaapkamer van dochterlief, uitbreiding van de keuken, een carport, enfin, een Thai is niet tevreden voordat zijn hele erf is overdekt dus kwamen er nog een overkapping bij de keuken en een soort van theekoepel bij. Plus een jaartje later nog een van het huis losstaande grote slaapkamer met een eigen badkamer.

Dat allemaal binnen 1,5 jaar na onze emigratie.
Ik had internet via een satellietverbinding via de Ipstar want een vaste telefoonlijn was niet mogelijk (en nu nog steeds niet). Maar die verbinding werd snel langzamer omdat Ipstar schijnbaar volliep want er werden ongelimiteerd abonnementen verkocht. Dus na een paar jaar gooide ik die rommel eruit, scheelde weer een schotel in de tuin. Waar ik al een Dynasat draaibare schotel van 2.70 m. middellijn had staan voor de tv-ontvangst. Internet deed ik voortaan via bluetooth naar mijn gsm die een datapack had bij AIS. Ging een stuk sneller dan Ipstar maar ongeschikt voor Skype, films downloaden enz.
Dus in een dorp in de Isaan wonen betekent meestal geen wifi maar een andere en daarmee langzamere oplossing.

Een volgend probleem in zo'n dorp noem ik maar het milieuprobleem. Thai hebben niks met het milieu, laten bijv. verpakkingsmateriaal bij het uitpakken uit hun handen vallen en laten het daar liggen. Vandaar de grote rotzooi in die dorpen. Sommige bewoners zijn redelijk netjes, vegen hun erf aan maar de meesten interesseert het niks. Ik stoor me daaraan maar misschien een ander niet. En het gaat dan niet om een enkele stukje plastic maar het lijkt soms een echte vuilnisbelt. In "ons" dorp werd geen vuilnis opgehaald, wel bij sommige buurdorpen. Daar hadden ze kliko's of van die rubber (van oude autobanden gemaakte) vuilnisbakken, maar dus niet in ons dorp. Er naar gevraagd maar ik begreep dat de dorpsraad er tegen was omdat het per woning 50 baht per maand kostte en men vond dat te hoog.
Dus verbranden de mensen hun eigen vuil op hun erf (ach, een beetje dioxine meer of minder in het milieu, daar kraait geen haan naar, toch? :evil: :evil: ) of, als ze wat vlijtiger zijn, dumpen ze het op een smerige vuilnisbelt een eindje buiten het dorp.

Oja, milieu is ook geluid. Nou, daar hebben ze geen probleem mee in zo'n dorp. Trouwens, ook niet in de stad. Volumeknop bij versterkers staat vastgeroest op maximum en die versterkers staan aan bij alle soorten feesten en partijen. Trouwen, overlijden, boeddhistische feestdagen, koninklijke feestdagen, nationale feestdagen, oogstfeesten, housewarming, je kunt het zo gek niet noemen of er staat weer een batterij machtige luidsprekers en versterkers van 1000 pk (of is het watt?).
En verder is er de dorpsomroep. In elk dorp hangen overal luidsprekers waardoor om 5 à 6 uur 's ochtends de plaatselijke dorpsomroeper luidkeels zijn mededelingen doet. Daarna soms - maar zeker op boeddhadagen, tenminste 4 x per maand bij een nieuwe maanstand - gevolgd door stichtelijke preken van de hoofdmonnik omlijst met tetterende morlammuziek. In ieder geval zit je bij het begin van de uitzending rechtop in je bed.
We hadden ook nog een buurjongen die van muziek hield en die rustig op een zeer vroeg tijdstip zijn apparatuur aanzette met hetzelfde volumeknopprobleem. Hij was weer bij z'n moeder komen wonen vanuit Bangkok en hij was junk en hield vooral van heavy metal groepen..... :shock: :( . Dat wil je niet horen om 6 uur 's morgens en ik wil het de hele dag niet horen, die klereherrie!!
Viel niets aan te doen, ze halen hun schouders op, zetten 2 dagen de boel wat zachter en vervallen dan weer in hun oude fout. Thai zijn toch vrije mensen? Ikke ikke ikke en de rest kan stikke! [|( .

Ik zal niets over de Thaise mensen in dat dorp zeggen, ze zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam, maar helaas zijn ze laag opgeleid en spreken ze dus geen Engels. Ook geen Thai, het is een soort mengelmoesje van Lao en een plaatselijk dialect wat dus compleet onverstaanbaar is en per dorp kan verschillen.
En een goede Nederlandse kennis van mij heeft ooit eens geantwoord op mijn vraag of hij Thais verstond of anderszins wilde gaan leren dat hij dat niet deed omdat hij de gespreksstof oninteressant vond; volgens hem kon een groepje Thai het een uur hebben over de lantaarnpaal op de hoek en als ze elkaar de volgende dag tegenkwamen gingen ze er nog een uurtje over door.... :giggle:

Ik heb wel geprobeerd wat Thais te leren, in Nederland bij een Thaise onderwijzeres in Amsterdam en daarna nog via wat cassettebandjes, maar ik heb de moed opgegeven. Mijn vrouw regelt het wel als er iets geregeld moet worden. Boodschappen doen is geen probleem en de wat meer gestudeerde Thai spreken toch wel Engels.

Maar ik dwaal af. Want na ruim 3 jaar in dat dorp te hebben gewoond werd ik het een beetje zat. Weinig aanspraak, geen privacy, boodschappen doen naar de stad en daar ook andere Nederlanders bezoeken was toch steeds een 50 km. weg, de vuiligheid en de geluidsoverlast, dat alles werd mij teveel.

En zo kwamen wij in deze moo baan terecht, gebouwd in 2009/2010 aan de rand van de stad, vlak achter de invalsweg naar de binnenstad. Eind juni 2010 in dit huis gaan wonen en dat bevalt mij veel beter dan in het dorp. Sakon Nakhon is dan wel provinciehoofdstad maar is niet zo groot, ruim 60.000 inwoners. Desondanks is er de laatste 10 jaar veel bijgebouwd aan grote zaken, eerst kwam de Makro, toen de TescoLotus en de BigC en de afgelopen 2 jaar HomePro, Global House, Thai Watsadu en ruim een jaar geleden Robinson. En veel mooie villawijken, er wordt schijnbaar goed verdiend en men heeft weinig last van de economische crisis zoals die in Europa en de VS heerst.

Yankee, ik zou je niet een verblijf in de diepste krochten van de Isaan aanraden maar een meer leefbare plek, in de buurt of aan de rand van een grote stad. Anders zie ik je in korte tijd inzakken tot een "doedel" (met een knipoog naar je nickname ;) :) ).
En misschien kan een forumlid hier die ook eerst een rustig plekje in de Isaan zocht en naar Bueng Kan vertrok maar daar al na korte tijd wegging naar iets levendigers, je nog iets over zijn ervaring vertellen. [|)

hanshu

#26 Bericht door hanshu » dinsdag 30 september 2014, 06:13

Leuk stukje,Ruud. :thumbsup:

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#27 Bericht door Pieter1947 » dinsdag 30 september 2014, 08:43

Mooi beschreven Ruud....

Zelf woon ik nog vrij van buuren maar,heb wel een fout gemaakt om een stukje grond er bij te kopen.Dat is nu verkocht aan een thaise en nu zijn ze een huisje aan het bouwen,is wel 500 meter bij mijn huis vandaan en hou het goed in de gaten.Heb er wel spijt van...

Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#28 Bericht door Herbergier » dinsdag 30 september 2014, 10:38

Dat is ook wat ik bedoel Ruud, ik woon ook net buiten de stad, in een vrij nieuw Moo baan, aan de grote weg Buriram - Prakhon Chai, met over het algemeen beter opgeleide Thaise gezinnen en een paar buitenlanders, het voordeel is: Het is er erg rustig, iedereen heeft zijn eigen stukje omheinde grond, goede wegen, een goede druk op het kraanwater, nieuwe elektriciteits voorzieningen, 3G internet, geen overstromingen bij zware regenval, dicht bij de shopping centra en dicht bij de stad waar ik regelmatig op de fiets naar toe rij om in een van de farang café/restaurants een praatje te maken en een biertje te drinken.

Niet iedereen houdt er natuurlijk van om een paar keer per week, aan in het begin van de avond, een paar biertjes te gaan drinken, maar omdat ik mijn laatste 31 jaar in Nederland eigenaar van een bruin café was, heb ik nog steeds de drang om in gezelschap een biertje te drinken, bij mij geld dan ook het bekende gezegde:

Je haalt het mannetje wel uit de kroeg, maar de kroeg nooit uit het mannetje.
Alles van waarde is weerloos.

hanshu

#29 Bericht door hanshu » dinsdag 30 september 2014, 11:00

Altijd water? altijd stroom?
geen overstroming?
geen buffalo's van de buren door de tuin?
Wow....saai hoor...
Dat heb ik allemaal gelukkig wel :clap: :clap:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#30 Bericht door Duncan » dinsdag 30 september 2014, 11:18

Ach, die Moo Baans schieten overal als paddestoelen uit de grond, ook in de Isaan. Het is een keuze, wil je zoveel mogelijk je westerse levensstijl vasthouden, dan is een Moo Baan de oplossing. Wil je pionieren, dan is Ban overthehillsandfaraway met een houten huis op palen en water uit een plastic buisje in de bergen wellicht een geschikter alternatief.
Wij zitten een 20-tal kilometers van Dan Sai, is best ok om voor een tijdje te zitten, maar ik moet er niet aan denken daar definitief neer te strijken.
In ons geval zal het uiteindelijk wel dat familiehuis bij Dan Sai worden, gecombineerd met het huren/kopen van een huis in de buurt van een grootstad ( waarschijnlijk Chiang Mai, wellicht dat tzt een Chiang Rai ook aantrekkelijker wordt en een Udon weer wat minder afgeleefd ). Loei zelf is nog steeds een stad van niks, Phitsanulok is onofficieel ook nog Isaan maar daar is ook niet zo veel te doen en Khon Kaen hoef ik al helemaal niet te zitten, te heet, te dor en te vlak.
Best of both worlds, dus :thumbsup: .

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”