Bouwen in Thailand
Moderator: Loempia
- YankeeDoodle
- Veel ervaring
- Contacteer:
Bouwen in Thailand
Ik zie dat verschillende leden zelf iets hebben (aan)gebouwd op hun land. Hoe is het gesteld met de regels rondom bouwen in Thailand? Heb je daar ook 12 duizend vergunningen van Gemeente, Waterschap, Provicie en de Overheid, plus een zooitje bouw inspecteurs die je voor je voeten lopen, nadat je er je volgende spijker hebt ingeramd?
Ben beniewd..............
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell
Colin Powell
Re: Bouwen in Thailand
YankeeDoodle schreef:Ik zie dat verschillende leden zelf iets hebben (aan)gebouwd op hun land. Hoe is het gesteld met de regels rondom bouwen in Thailand? Heb je daar ook 12 duizend vergunningen van Gemeente, Waterschap, Provicie en de Overheid, plus een zooitje bouw inspecteurs die je voor je voeten lopen, nadat je er je volgende spijker hebt ingeramd?
Is nieuw Amsterdam in voorbereiding?
-
- Volwaardig lid
Ik heb wel gehoord in grotere plaatsen dat er een bouwvergunning moet worden aangevraagd, maar zelf heb ik in de isaan al meerdere huizen en huisjes gebouwd zonder ook maar iets op papier te zetten of aan te vragen. Hier heeft nog niemand van het aanvragen van een vergunning gehoord. En de landoffice is al vaker op ons land geweest om de grenzen opnieuw te meten, dus geen probleem.
-
- Volwaardig lid
Deze firma heeft er dit over te zeggen.
building-control-act-in-thailand
Volgens mij heeft het te maken met wat voor gradatie de eigendomspapieren van het land zijn.
Chanote
land-title-deeds
Veel leeswerk wat ik maar niet helemaal gedaan heb.
Alles is in orde bij mij en ben klaar met aanbouwsels.
Succes.
Voor Loe natuurlijk kan je van alles aan hobbyen vaak bij bestaande bebouwing zonder problemen.
Maar legaal is het niet dus als men tot die conclusie komt kan je het gewoon afbreken en zoniet doen hun het wel voor je.
Voorbeeldje zie het 'schoonmaken' van diverse stranden met hun winkels en aanbouwsels kort geleden.
building-control-act-in-thailand
Volgens mij heeft het te maken met wat voor gradatie de eigendomspapieren van het land zijn.
Chanote
land-title-deeds
Veel leeswerk wat ik maar niet helemaal gedaan heb.
Alles is in orde bij mij en ben klaar met aanbouwsels.
Succes.
Voor Loe natuurlijk kan je van alles aan hobbyen vaak bij bestaande bebouwing zonder problemen.
Maar legaal is het niet dus als men tot die conclusie komt kan je het gewoon afbreken en zoniet doen hun het wel voor je.
Voorbeeldje zie het 'schoonmaken' van diverse stranden met hun winkels en aanbouwsels kort geleden.
Laatst gewijzigd door Hua Thale op woensdag 24 september 2014, 08:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- joepattaya
- Expat
Net als in ieder ander zichzelf respecterende natie, heeft ook Thailand bouwverordeningen, regels en wetgeving omtrent bouwen en verbouwen.
En net als bij alle andere wetten en regels in regels: alles valt en staat met handhaving. En de handhaving begint vaak pas bij een op geld beluste ambtenaar of een kwade buur.
Als het kadaster bij je langs komt om de land-grenzen te verifieren/controleren en er staat een illegale wolkenkrabber op je land.........so what!!! Daar kwam het kadaster niet voor. Wil nog niet zeggen dat de wolkenkrabber er legaal staat.
In mijn dorp bijvoorbeeld is er een bepaling dat er binnen een bepaald gebied niet hoger gebouwd mag worden dan 5 verdiepingen.
Een Boutique Hotel wilde uitbreiden en de enige manier om uit te breiden was ...... naar boven. Dus al snel werd er gebouwd aan 2 extra verdiepingen op een pand wat daar niet echt op berekend was, al was dat niet de reden dat Pattaya City Hall een langsging om poolshoogte te nemen: De omwonenden hadden geklaagd over de voortdurende bouwactiviteiten en het lawaai en stof. Ze hadden zogezegd de slapende honden wakker gemaakt.
Sinds bijna een jaar dreigt city hall de 2 verdiepingen nu zelf te slopen en diverse keren zijn ze al aan de deur geweest.........die natuurlijk op slot zit en dan keert een Thai om en slaapt verder.
En net als bij alle andere wetten en regels in regels: alles valt en staat met handhaving. En de handhaving begint vaak pas bij een op geld beluste ambtenaar of een kwade buur.
Als het kadaster bij je langs komt om de land-grenzen te verifieren/controleren en er staat een illegale wolkenkrabber op je land.........so what!!! Daar kwam het kadaster niet voor. Wil nog niet zeggen dat de wolkenkrabber er legaal staat.
In mijn dorp bijvoorbeeld is er een bepaling dat er binnen een bepaald gebied niet hoger gebouwd mag worden dan 5 verdiepingen.
Een Boutique Hotel wilde uitbreiden en de enige manier om uit te breiden was ...... naar boven. Dus al snel werd er gebouwd aan 2 extra verdiepingen op een pand wat daar niet echt op berekend was, al was dat niet de reden dat Pattaya City Hall een langsging om poolshoogte te nemen: De omwonenden hadden geklaagd over de voortdurende bouwactiviteiten en het lawaai en stof. Ze hadden zogezegd de slapende honden wakker gemaakt.
Sinds bijna een jaar dreigt city hall de 2 verdiepingen nu zelf te slopen en diverse keren zijn ze al aan de deur geweest.........die natuurlijk op slot zit en dan keert een Thai om en slaapt verder.
-
- Volwaardig lid
Het is natuurlijk zo, dat je eerst bij de lokale autoriteiten moet informeren. Zo te lezen ligt de hele macht bij de lokale overheid. Wij hebben de hoogste eigensdomspapieren en voor afbreken ben ik niet zo bang, dan zou 99% van de isaan afgebroken moeten worden. Natuurlijk zou ik ook hier geen groot warenhuis op onze grond gaan bouwen.
Hoe het ook zij, het huis staat er al 8 jaar en ik denk nog vele tietallen jaren, maar nogmaals ik zou eerst bij de gemeente informeren als ik nog eens moest beginnen.
In de toekomst zal ook in de dorpen een vergunning ed gevraagd gaan worden al is het maar om de staatskast te vullen, maar de tijd dat het zo streng wordt als in Nederland maak ik niet meer mee
Hoe het ook zij, het huis staat er al 8 jaar en ik denk nog vele tietallen jaren, maar nogmaals ik zou eerst bij de gemeente informeren als ik nog eens moest beginnen.
In de toekomst zal ook in de dorpen een vergunning ed gevraagd gaan worden al is het maar om de staatskast te vullen, maar de tijd dat het zo streng wordt als in Nederland maak ik niet meer mee

Van de bouw van ons nieuwe kippenhok kan ik alleen maar melden hoe het in de praktijk gaat.
Je gaat bouwen en als het klaar is ga je wonen......niks geen vergunning en bij de housewarming op luckyday is het hele dorp aanwezig (want gratis eten en drinken) incl politie,dorpsoudste en amtenaren (want familie)...na een tijdje weet niemand meer beter dan dat het er altijd gestaan heeft.
Natuurlijk......als ze ooit gaan controleren Tja....dan moet je betalen/afbreken/vergunning regelen.Maar dan moet het hele dorp met de billen bloot.
Je gaat bouwen en als het klaar is ga je wonen......niks geen vergunning en bij de housewarming op luckyday is het hele dorp aanwezig (want gratis eten en drinken) incl politie,dorpsoudste en amtenaren (want familie)...na een tijdje weet niemand meer beter dan dat het er altijd gestaan heeft.
Natuurlijk......als ze ooit gaan controleren Tja....dan moet je betalen/afbreken/vergunning regelen.Maar dan moet het hele dorp met de billen bloot.
-
- Volwaardig lid
Zou in een situatie als jij met het kippenhok nog in aanbouw en ja zelfs familie in die ambtenarij toch eens even vragen hoe het echt moet.
Woon zelf in een resort waar alles door de bouwondernemer gedaan werd maar heb ook zelfstandig papieren getekend toendertijd bij de Amphur waar registratie van beide, geschatte waarde pand et cetera vast gelegd werd.
Bij het juiste chanote is het ook een fluitje van een cent heb ik begrepen een vergunning meer een kwestie van melden en betalen.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel oftewel aantonen dat je er toch ook iets mee van doen heb kan ook zijn voordelen hebben
Woon zelf in een resort waar alles door de bouwondernemer gedaan werd maar heb ook zelfstandig papieren getekend toendertijd bij de Amphur waar registratie van beide, geschatte waarde pand et cetera vast gelegd werd.
Bij het juiste chanote is het ook een fluitje van een cent heb ik begrepen een vergunning meer een kwestie van melden en betalen.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel oftewel aantonen dat je er toch ook iets mee van doen heb kan ook zijn voordelen hebben
- Herbergier
- Volwaardig lid
Uit deze antwoorden kan je dus concluderen, dat als je een huisje gaat bouwen in een boerendorpje op het platte land, kan je met een beetje slijmen en af en toe een flesje Thaise whisky voor de dorpsoudste en de veldwachter, gerust je gang gaan.
Maar in een stad met een gemeentehuis en een gerechtshof, heb je toch wel iets meer papieren en flesjes whisky nodig, want hier in Buriramstad, toch ook nog geen grote stad met 30.000 inwoners, gaat het toch allemaal niet zo makkelijk meer, maar daar is de grond hier ook veel te duur voor, hier vragen ze voor 1 rai minimaal 1.000.000 baht.
Maar in een stad met een gemeentehuis en een gerechtshof, heb je toch wel iets meer papieren en flesjes whisky nodig, want hier in Buriramstad, toch ook nog geen grote stad met 30.000 inwoners, gaat het toch allemaal niet zo makkelijk meer, maar daar is de grond hier ook veel te duur voor, hier vragen ze voor 1 rai minimaal 1.000.000 baht.
Alles van waarde is weerloos.
Ik geef je volkomen gelijk Hua....e.e.a. gaat ook nog wel gebeuren alleen heeft niemand hier haast mee. Het boeit voor het gevoel niemand of er vergunningen aanwezig zijn of niet. Mijzelf ook niet zo. Als ik straks in thailand ben breng ik het ter spraken. Overigens zitten de kippetjes er al in op stok. Het zangzaad breng ik in november.Hua Thale schreef:Zou in een situatie als jij met het kippenhok nog in aanbouw en ja zelfs familie in die ambtenarij toch eens even vragen hoe het echt moet.
- YankeeDoodle
- Veel ervaring
- Contacteer:
OK. Duidelijk. Hoopjes leesvoer voor een regenachtige middag. Ga vast whiskey-voorraadje inslaan
Bedankt allen.

Bedankt allen.
There are no secrets to success. It is the result of preparation, hard work, and learning from failure.
Colin Powell
Colin Powell
- Pieter
- Volwaardig lid
Er is een thaise overheids site met 100 gpedgekeurde bouwtekeningen incl mat lijst staan mooie huizen tussen,
Gratis te downloaden
Pieter
Gratis te downloaden
Pieter
- YankeeDoodle
- Veel ervaring
- Contacteer:
Alvast bedankt, ik houd mij aanbevolen voor de link..........Pieter schreef:Er is een thaise overheids site met 100 gpedgekeurde bouwtekeningen incl mat lijst staan mooie huizen tussen,
Gratis te downloaden
Pieter
Colin Powell
Colin Powell
-
- Volwaardig lid
Volgens mij bedoelt Pieter deze.
Niet helemaal een Thaise overheidssite geloof ik maar wat maakt dat uit.
De link die er in staat trouwens wel zie ik nu.
Succes
http://www.crossy.co.uk/Thai_House_Plans/
Niet helemaal een Thaise overheidssite geloof ik maar wat maakt dat uit.
De link die er in staat trouwens wel zie ik nu.
Succes
http://www.crossy.co.uk/Thai_House_Plans/
-
- Expat
Toen wij gingen bouwen bij Khonkaen is mijn vrouw naar het gemeente huis geweest met een kladje als bouwtekening.
Ze kreeg te horen dat we alleen gelijkvloers mochten bouwen omdat ons huis midden op de markt staat.
Na wat heen en weer gepraat mocht er toch een verdieping op.
Later is er nog een kamer bijgebouwd zonder vooraf toestemming te vragen.
Voor dat de bouw begon zijn er opnemers geweest die paaltjes hebben geslagen op de grenzen van haar land.
Ze kreeg te horen dat we alleen gelijkvloers mochten bouwen omdat ons huis midden op de markt staat.
Na wat heen en weer gepraat mocht er toch een verdieping op.
Later is er nog een kamer bijgebouwd zonder vooraf toestemming te vragen.
Voor dat de bouw begon zijn er opnemers geweest die paaltjes hebben geslagen op de grenzen van haar land.
หลงรัก