Respect voor het Volkslied
Moderator: Loempia
- Herbergier
- Volwaardig lid
Respect voor het Volkslied
Ik ga hier in Buriram altijd naar de thuiswedstrijden van voetbalclub 'Buriram United' en voor de wedstrijd is er voor de spelers een warming up, waar ook de grote leider en geldschieter Newin Chidchob (ook de grote man achter het nieuw 'Chang International Circuit') in sporttenue aan deelneemt, hij schiet dan ook een paar ballen op de keeper, maar vlak voordat de spelers de kleedkamer opzoeken, roept hij ze op, om samen met de grote fanatieke aanhang en de kinderen die later aan de hand van de spelers het veld opkomen, het clublied te zingen, waarbij iedereen in het stadion gaat staan en mee kan zingen.
Als de spelers van beide elftallen, met de kinderen, dan achter het arbitrale viertal weer het veld opkomen, stellen ze zich op in een rij en wordt het volkslied gespeeld, hierbij gaat weer iedereen in het stadion staan en buiten het stadion staat iedereen dan stil.
Zo ook op de markt die om 17:00 uur begint, daar klinkt om 18:00 uur het volkslied door luidsprekers, dan wordt er gestopt met de verkoop, staat ook iedereen stil en wordt er niet gesproken.
Als de spelers van beide elftallen, met de kinderen, dan achter het arbitrale viertal weer het veld opkomen, stellen ze zich op in een rij en wordt het volkslied gespeeld, hierbij gaat weer iedereen in het stadion staan en buiten het stadion staat iedereen dan stil.
Zo ook op de markt die om 17:00 uur begint, daar klinkt om 18:00 uur het volkslied door luidsprekers, dan wordt er gestopt met de verkoop, staat ook iedereen stil en wordt er niet gesproken.
Alles van waarde is weerloos.
-
- Volwaardig lid
Re: Respect voor het Volkslied
Zoals het hoort. Ik vind dat iedereen respect voor het Thaise, Nederlandse of welk volkslied dan ook moet hebben. Het geldt dan meestal voor het land waar je bent. In de USofA begint elke schooldag met het volkslied en ook voor elke wedstrijd, welke dan ook, wordt het volkslied gezongen door een wisselende zanger(es). Als je door de straten van een willekeurige Amerikaanse stad rijdt, dan zie je voor vele huizen de Amerikaanse vlag staan.Herbergier schreef:Ik ga hier in Buriram altijd naar de thuiswedstrijden van voetbalclub 'Buriram United' en voor de wedstrijd is er voor de spelers een warming up, waar ook de grote leider en geldschieter Newin Chidchob (ook de grote man achter het nieuw 'Chang International Circuit') in sporttenue aan deelneemt, hij schiet dan ook een paar ballen op de keeper, maar vlak voordat de spelers de kleedkamer opzoeken, roept hij ze op, om samen met de grote fanatieke aanhang en de kinderen die later aan de hand van de spelers het veld opkomen, het clublied te zingen, waarbij iedereen in het stadion gaat staan en mee kan zingen.
In Nederland hebben we het dagelijks laten horen van het volkslied op de radio jaren geleden afgeschaft en bestaat er een streng reglement omtrent het vlaggen. Ik hoor het Kok nog zeggen. Het aantrekken van de regels omtrent het vlaggen, moet het nationalisme tegengaan. Lulkoek van de eerste orde. Moet je zien hoe de mensen reageren bij een voetbalwedstrijd als het volkslied wordt gespeeld.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- Jos Flachs
- Expat
In Nederland mag je laten zien dat je trots op Nederland bent enkel als je stomdronken gehuld in idiote oranje kleding over straat waggelt na het winnen van een sport wedstrijd. Anders niet. 

-
- Standaard Lid
Hoewel ik nu 8 jaar in Thailand woon voel ik mij 100% nederlander, En als ik zie hoeveel grote nederlandse merken hier in Thailand te verkrijgen zijn ( o.a. Philips, Verven van Akzo nobel, Unilever, Shell) Dan ben ik daar best trots op, En daar heb ik geen hersenspoeling zoals de kinderen in de usa krijgen voor nodig gehad, Ik vind het overigens prachtig dat hier in Thailand zoveel respect is voor de koning en het volkslied, Maar het overdreven patriottisme zoals in de usa vind ik een beetje eng.
-
- Volwaardig lid
Ook ik voel mij niet alleen Nederlander ben het ook 100 %.
Op sommige dagen in het jaar de vlag uithangen [bij de buren] en vroeger het volkslied een keer per dag had ik geen problemen mee.
De vele 'grote' merken die met Nederland verbonden zijn als klein land en de rijke geschiedenis met zijn vele up's en down's zijn zijn om trots om te zijn.
Dat het vandaag de dag in een multicultie land als Nederland is niet meer de gewoonte is begrijp ik volledig.
Thailand is geen multicultie land misschien in gewoonte door heel het land heen maar niet met zijn inwoners.
De meerdere malen per dag dat men het volkslied laat horen gaat mij ook te ver.
Zeer zeker op plaatsen waar je voor je plezier bent en men dan bijna angstig in de rondte kijkt of en wie er gaat staan.
Farangs mogen blijven zitten of toch zeker begrip dat die dat niet begrijpen.
Vlaggen had er vroeger twee hangen aan de erfscheidingsmuur net als die andere acht huizen was er niet echt stuk van.
Respect is mooi en te waarderen maar je moet wel zorgen dat je er niet door verblind raakt.
Op sommige dagen in het jaar de vlag uithangen [bij de buren] en vroeger het volkslied een keer per dag had ik geen problemen mee.
De vele 'grote' merken die met Nederland verbonden zijn als klein land en de rijke geschiedenis met zijn vele up's en down's zijn zijn om trots om te zijn.
Dat het vandaag de dag in een multicultie land als Nederland is niet meer de gewoonte is begrijp ik volledig.
Thailand is geen multicultie land misschien in gewoonte door heel het land heen maar niet met zijn inwoners.
De meerdere malen per dag dat men het volkslied laat horen gaat mij ook te ver.
Zeer zeker op plaatsen waar je voor je plezier bent en men dan bijna angstig in de rondte kijkt of en wie er gaat staan.
Farangs mogen blijven zitten of toch zeker begrip dat die dat niet begrijpen.
Vlaggen had er vroeger twee hangen aan de erfscheidingsmuur net als die andere acht huizen was er niet echt stuk van.
Respect is mooi en te waarderen maar je moet wel zorgen dat je er niet door verblind raakt.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- Herbergier
- Volwaardig lid
Ook al heb ik de laatste 31 jaar, in Waalwijk gewoond, de 34 jaar daarvoor ben ik geboren en getogen in Rotterdam en dat gaat er ook nooit meer uit, ik heb twee vlaggen hangen aan de pilaren van de carport van ons(haar) huis, een Nederlandse en een Thaise vlag, alleen is he jammer dat je het verschil bijna niet ziet, vooral als er geen wind staat.
- Jim
- Volwaardig lid
zo heeft elke cultuur eigen gebruiken.
in nederland vlag je alleen op 4/5 mei, dagen van nationale rouw, als je geslaagd bent voor middelbare school of tijdens het ek/wk.
op alle andere dagen is het gewoon eng en doet alleen eng volk het.
overigens geldt dat niet alleen voor nederland, maar ook voor bijv. duitsland en andere west europese landen.
op een of andere manier doet het in thailand wel schattig aan, maar het is natuurlijk erg gevaarlijk als mensen blind een vlag of een persoon volgen en er geen enkele vorm van kritiek mogelijk is.
an interesting read: http://www.alternet.org/story/114008/wh ... patriotism
tl;dr: een vlag roept eerder nationalistische dan patriottistische gevoelens op.
in nederland vlag je alleen op 4/5 mei, dagen van nationale rouw, als je geslaagd bent voor middelbare school of tijdens het ek/wk.
overigens geldt dat niet alleen voor nederland, maar ook voor bijv. duitsland en andere west europese landen.
op een of andere manier doet het in thailand wel schattig aan, maar het is natuurlijk erg gevaarlijk als mensen blind een vlag of een persoon volgen en er geen enkele vorm van kritiek mogelijk is.
an interesting read: http://www.alternet.org/story/114008/wh ... patriotism
tl;dr: een vlag roept eerder nationalistische dan patriottistische gevoelens op.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Volwaardig lid
[quote="Jim"]zo heeft elke cultuur eigen gebruiken.
Ben je al eens in Zwitserland geweest????
Als je daar eens een dag rond rijdt (wat ik veel gedaan heb met de vrachtwaggel) dan raak je de tel al snel kwijt hoeveel vlagen je daar ziet wapperen
Ben je al eens in Zwitserland geweest????
Als je daar eens een dag rond rijdt (wat ik veel gedaan heb met de vrachtwaggel) dan raak je de tel al snel kwijt hoeveel vlagen je daar ziet wapperen
- Jim
- Volwaardig lid
uitzondering op de regel?
't is sowieso al een beetje vreemd land
friesland heeft 't ook.
volksliedje spelen voor heerenveen speelt enzo.
het doet schattig aan omdat je ze niet voor vol aan ziet maar het is natuurlijk puur nationalisme
't is sowieso al een beetje vreemd land

friesland heeft 't ook.
volksliedje spelen voor heerenveen speelt enzo.
het doet schattig aan omdat je ze niet voor vol aan ziet maar het is natuurlijk puur nationalisme

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
-
- Standaard Lid
Geef mij dan maar Brabant, die hebben en hoeven geen volkslied.
Nee....die hebben Frans bauer...bontje schreef:Geef mij dan maar Brabant, die hebben en hoeven geen volkslied.
- Herbergier
- Volwaardig lid
Nee geen Frans Bauer maar Guus Meeuwis met het Brabantse volkslied "Brabant".
-
- Volwaardig lid
Ik ben Vlaming en heb helemaal geen interesse in het belgisch volkslied : De Brabaconne.
Als de naam niet correct geschreven is,ook geen probleem.
Als de naam niet correct geschreven is,ook geen probleem.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......
-
- Volwaardig lid
Dit landje van Oranje
Dat is mijn vaderland
Met die kleur overspan je
De klei met 't warme zand
Ja ik beloof dat ik naar eer en geweten hand'len zal
Laat wederzijds respect ons deel zijn, ja dat wens ik bovenal.

Dat is mijn vaderland
Met die kleur overspan je
De klei met 't warme zand
Ja ik beloof dat ik naar eer en geweten hand'len zal
Laat wederzijds respect ons deel zijn, ja dat wens ik bovenal.

- Jos Flachs
- Expat
In Nederland mag je op elke dag vlaggen die je wilt. Maar het is niet de gewoonte. Dat is alles. Officieel vlaggen geldt enkel voor de overheid.
Ik vind de drie kleurige wimpel wel leuk. Die zie je vaak op een 'lege' vlaggenmast (leeg = geen vlag) in Nederland, vooral buiten de grote steden op het platteland. Maar ja, ik woon op een flat en dat gaat dus niet.
Ik vind de drie kleurige wimpel wel leuk. Die zie je vaak op een 'lege' vlaggenmast (leeg = geen vlag) in Nederland, vooral buiten de grote steden op het platteland. Maar ja, ik woon op een flat en dat gaat dus niet.