inkomen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: inkomen

#196 Bericht door genesis » dinsdag 29 juli 2014, 02:26

Ik heb nog eens kritisch gekeken wat wij kwijt zouden zijn qua inkomen per maand om te kunnen leven op een niveau wat wij als prettig ervaren, dat op een derde van mijn huidige inkomens niveau, dat is ruim toereikend.

Dus met 60 a 70k moet het goed te doen zijn. Daarbij wel in acht nemend dat we zelf een potje reserveren voor eventuele ziektekosten ;)

Genesis

RuudThai
Expat
Expat

#197 Bericht door RuudThai » dinsdag 29 juli 2014, 06:52

genesis schreef:Ik heb nog eens kritisch gekeken wat wij kwijt zouden zijn qua inkomen per maand om te kunnen leven op een niveau wat wij als prettig ervaren, dat op een derde van mijn huidige inkomens niveau, dat is ruim toereikend.

Dus met 60 a 70k moet het goed te doen zijn. Daarbij wel in acht nemend dat we zelf een potje reserveren voor eventuele ziektekosten ;)

Genesis
Dat laatste blijf ik een gok vinden. Als jij bijv. een hartaanval krijgt, naar het ziekenhuis wordt vervoerd en er blijkt geen verzekering te zijn die een hartoperatie betaalt of er zijn geen bewijzen dat je direct een miljoen baht o.i.d. kunt betalen, dan is het maar de vraag of je geholpen wordt als buitenlander.
Er zijn gevallen bekend dat ze je dan maar ergens in een hoekje zetten en afwachten of er eerst genoeg geld binnenkomt.... :shock: :(
Tegen dat soort zaken ben ik voor een 9000 baht per maand verzekerd en dat heb ik er wel voor over.

Zoals ik al eerder schreef maak ik 2000-2200 euro maandelijks over naar mijn Thaise bank, dus tussen de 90.000 en 100.000 baht. Als je mijn 2 leningen, een hypotheek en een autolening, samen 36.000 baht, daarvan aftrekt hou je die 60 à 70 K per maand over die jij aangeeft als zijnde voldoende om van te leven. En dat klopt wel, ik heb dan nog wel die ziektekostenverzekering en een kind thuis, maar het is goed te doen met dat bedrag.

Jos Flachs
Expat
Expat

#198 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 29 juli 2014, 08:40

Een aardig voorbeeldje waarom ik me scheel betaal aan een waanzinnig dure verzekering:

Gisteren constateerde de orthopedist dat ik vrijwel zeker een zware operatie moet ondergaan. Er zit een uitsteekseltje op mijn linker sleutelbeen, en dan moeten ze wegvijlen. Anders krijg ik een lamme arm. De arts ken ik van vorige keer. Vier jaar geleden exact hetzelfde aan mijn rechtershouder. Dus ik vraag hem gelijk: zeg, zit er garantie op je werk? Hij: jazeker. Drie jaar. En dit is je andere schouder, dus dat telt niet. :giggle:
.
Ik mag morgen Bt 18000 contant ophoesten voor de MRI scan. Als out-patient moet ik dat zelf voorschieten, krijg het met 6 weken weer terug. Dan wachten tot de verzekering een letter of guaranty stuurt en dan ongeveer Bt 500.000 door hun laten betalen.

Ben natuurlijk niet blij met de hoge premie, en nog minder met de komende operatie. Maar ben wel erg blij dat ik a) van mijn vervelende schouder verlost ga worden en b) dat ik zo'n bedrag niet zelf hoef te betalen.

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#199 Bericht door v@go » dinsdag 29 juli 2014, 14:29

Ja Jos daar valt niet tegen te sparen natuurlijk. Goed dat je verzekerd bent.
Mocht je een jaar later iets anders hebben is je spaarpotje nog leeg, dat van de verzekering nog lang niet.
Laatst gewijzigd door v@go op dinsdag 29 juli 2014, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Phuket Dragon
Expat
Expat

#200 Bericht door Phuket Dragon » dinsdag 29 juli 2014, 15:07

@Jos Mijn vrouw betaalde laatst voor de MRI scan 6000bht, BKK hospital Phuket.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#201 Bericht door genesis » dinsdag 29 juli 2014, 21:25

Ziektekosten, ik dacht dat je Nederlandse verzekering geldig bleef als je niet 'llanger dan 6 maanden aaneengesloten in het buitenlandverblijft.

Mocht dit zo zijn hebben we een goede reden om te pendelen tussen Nederland en buitenland. (Ik hou in Nederland zowizo een woonadres aan ;) )

Genesis

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#202 Bericht door genesis » dinsdag 29 juli 2014, 21:43

Btw ff een kleine zijsprong, omdat we het toch hebben over allerlei kosten voor levensonderhoud hebben. Ik heb zo eens rond gekeken wat huizen kosten en wat je in handen krijgt voor je centjes, maar dan is het qua prijs en value een hele slechte deal.

De huizen in Thailand zijn ronduit waardeloos qua kwaliteit tov Nederlandse woningen, ik denk zo op gevoel, dat je hier voor eenzelfde woning zoals in Nederland gewoon hetzelfde bedrag kwijt zal zijn.

En gezien de lage lonen en grondprijs is het gewoon te duur betaald, voor zover ik kan beoordelen............ :?

Genesis

Jos Flachs
Expat
Expat

#203 Bericht door Jos Flachs » woensdag 30 juli 2014, 02:02

v@go schreef:Ja Jos daar valt niet tegen te sparen natuurlijk. Goed dat je verzekerd bent.
Mocht je een jaar later iets anders hebben is je spaarpotje nog leeg, dat van de verzekering nog lang niet.
ik ga naar Bumrungrad. Die zijn duur. Maar dat maakt me totaal niets uit: a) mijn verzekering betaald en b) al zou ik naar Phuket gaan, de verzekering betaald me dan enkel die Bt 6000, en niet de reis & verblijfskosten.

dutch
Expat
Expat

#204 Bericht door dutch » woensdag 30 juli 2014, 03:31

Jos Flachs schreef:
v@go schreef:Ja Jos daar valt niet tegen te sparen natuurlijk. Goed dat je verzekerd bent.
Mocht je een jaar later iets anders hebben is je spaarpotje nog leeg, dat van de verzekeringt nog lang niet.
ik ga naar Bumrungrad. Die zijn duur. Maar dat maakt me totaal niets uit: a) mijn verzekering betaald en b) al zou ik naar Phuket gaan, de verzekering betaald me dan enkel die Bt 6000, en niet de reis & verblijfskosten.
Ik kom al jaren in het Bangkok Hospital in Korat (voorheen Ratchima Thonburi) ,ik denk zo'n 11-12 jaren.
Met de verzekering wordt het perfect geregeld,zeker nu men (April in Frankrijk) ook behalve een Nederlandse vertegenwoordiger in hua Hin,ook een kantoor heeft geopend in Bangkok.
Alleen ziekenhuisopname is door mij verzekerd,omdat anders de premie de pan uit rijst.
Mijn hele leven niet ziek geweest en nu de laatste 1 1/2 jaar ,2 maal in het ziekenhuis verbleven.Totale kosten lopen in de 6-700.000 baht.
Nu als thuis verblijvend patient ben ik wel zo'n ruim 25.000 baht aan medicijnen per maand kwijt met de garantie dat dit zo blijft (de medicijnen , want de prijs is markt prijs).
Zo'n bedrag wordt bij een krap budget toch wel een probleem en ik zou niet graag voor de keus staan om te moeten kiezen tussen medicijnen of eten,om het maar eens scherp te stellen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#205 Bericht door Harm » woensdag 30 juli 2014, 03:38

genesis schreef:Ziektekosten, ik dacht dat je Nederlandse verzekering geldig bleef als je niet 'llanger dan 6 maanden aaneengesloten in het buitenlandverblijft.

Mocht dit zo zijn hebben we een goede reden om te pendelen tussen Nederland en buitenland. (Ik hou in Nederland zowizo een woonadres aan ;) )

Genesis

Afhankelijk van je verzekeringsmij. die van mij (Aevitae) maakt het niet uit waar ik zit , dus zelfs als ik het gehele jaar in Thailand zou willen blijven worden de rekeningen vergoed
Wat wel uitmaakt is dat de gemeente waar je woont niet toestaat dat je langer als 8 maanden in het buitenland verblijft anders wordt je uitgeschreven.
Ik blijf dus 8 mnd in Thailand en ga 4 mnd terug om de fam ook nog eens te zien
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Phuket Dragon
Expat
Expat

#206 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 30 juli 2014, 04:02

future expat harm schreef:
genesis schreef:Ziektekosten, ik dacht dat je Nederlandse verzekering geldig bleef als je niet 'llanger dan 6 maanden aaneengesloten in het buitenlandverblijft.

Genesis

Afhankelijk van je verzekeringsmij. die van mij (Aevitae) maakt het niet uit waar ik zit , dus zelfs als ik het gehele jaar in Thailand zou willen blijven worden de rekeningen vergoed
Wat wel uitmaakt is dat de gemeente waar je woont niet toestaat dat je langer als 8 maanden in het buitenland verblijft anders wordt je uitgeschreven.
Ik blijf dus 8 mnd in Thailand en ga 4 mnd terug om de fam ook nog eens te zien
Lees de kleine lettertjes van je (zorg)verzekering betreft oorlogsgebied of zelfs waar een coup is gepleegd, er zijn verzekeringen die dan niet uitkeren.
Houd je je huis aan dan zal een gemeente niet weten waar je ben en zal dat ook niet controleren of je wel thuis bent of meer dan 8 maanden weg bent, dus word je niet automatisch uitgeschreven na xx maanden/jaren.

Bij mijn Belgische zorgverzekering mag je 60 dagen aaneengesloten weg zijn. Dit word gecontroleeerd als je iets claimed, paspoort overleggen met stempels.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#207 Bericht door Harm » woensdag 30 juli 2014, 04:10

Houd je je huis aan dan zal een gemeente niet weten waar je ben en zal dat ook niet controleren of je wel thuis bent of meer dan 8 maanden weg bent, dus word je niet automatisch uitgeschreven na xx maanden/jaren.

Je hebt gelijk, MAAR de verrader slaapt niet en als men dan gaat controleren dan is het wel erg makkelijk zoeken met het paspoort stempelende Thailand
Ik ga het risico niet nemen en ga gewoon 4 mnd terug, betaal ik ook stukken minder voor mijn zorg verz als dat ik dat op particuliere basis in Thailand zou doen met ook nog eens het risico van uitsluitingen van bepaalde ziektes als je daar aan lijdt of hebt geleden bij die particuliere verz. mij.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#208 Bericht door stevenl » woensdag 30 juli 2014, 04:48

Phuket Dragon schreef: Lees de kleine lettertjes van je (zorg)verzekering betreft oorlogsgebied of zelfs waar een coup is gepleegd, er zijn verzekeringen die dan niet uitkeren.

Bij mijn Belgische zorgverzekering mag je 60 dagen aaneengesloten weg zijn. Dit word gecontroleeerd als je iets claimed, paspoort overleggen met stempels.
Graag voorbeelden bij claims als deze, die nmm niet correct zijn. Het enige is dat een reisverzekering mogelijk niet uitkeert bij een schade als gevolg van de coup/staat van beleg. Maar een zorgverzekering die niet uitkeert ivm coup?

Phuket Dragon
Expat
Expat

#209 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 30 juli 2014, 06:00

Iedereen moet toch bekend zijn met polisvoorwaarden betreft:

Afbeelding

Muiterij is dus een coup, die bv nu in oost Ukraine zitten zijn officieel ook niet verzekerd.
Vaak is bij een coup dat verdragen niet meer geldig zijn ( verdragslanden )
Het is zuiver coulance als de zorgverzekeraar toch uitkeerd.

Gebeurt er nu wat met mijn rikketik ben ik waarschijnlijk het haasje.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#210 Bericht door stevenl » woensdag 30 juli 2014, 06:15

Phuket Dragon schreef:Iedereen moet toch bekend zijn met polisvoorwaarden betreft:

Afbeelding

Muiterij is dus een coup, die bv nu in oost Ukraine zitten zijn officieel ook niet verzekerd.
Als je leest zie je staan 'als gevolg van'. Dus gewoon normale schade is gedekt. Maar schade als gevolg van een coup niet, dus als je door een tank wordt aangereden heb je potentieel een probleem. Maar als je valt met je brommer is dat gewoon gedekt.

Dus mensen in Oost Oekranie zijn nu ook gewoon gedekt, behalve als eventuele schade is veroorzaakt door de onlusten/onrust/muiterij/coup/etc.)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”