Dag van Nationale rouw
Moderator: Loempia
-
- kenner
Dag van Nationale rouw
Vorige week woensdag hadden we in Nederland de "dag van nationale rouw" ter aanleiding van de vliegramp boven de oekraine.
nu vroeg ik me af bestaat zoiets ook in Thailand? Na de grote Tsunami in 2005?? waren er toen stille tochten of iets dergelijks?
nu vroeg ik me af bestaat zoiets ook in Thailand? Na de grote Tsunami in 2005?? waren er toen stille tochten of iets dergelijks?
- Jos Flachs
- Expat
Re: Dag van Nationale rouw
Stille tochten zijn een typisch Nederlands fenomeen. Het stelt totaal niets voor, niemand die ook maar iets veranderd maar het geeft de deelnemers een prettig warm gevoel. Ongeveer hetzelfde als urineren in een donker pak.
Thais gedrag is compleet anders. Ga maar eens naar een Thaise crematie ceremonie. Wat in Nederland bijzonder ongepast is, is hier normaal. Zoals bellen met je mobiel, praten met mede gasten en gezellig wat happen tijdens de pauzes van de monniken.
Dat bedoel ik niet negatief: 's lands wijs 's lands eer. Men rouwt op andere wijze, en stille tochten horen daar niet bij.
Thais gedrag is compleet anders. Ga maar eens naar een Thaise crematie ceremonie. Wat in Nederland bijzonder ongepast is, is hier normaal. Zoals bellen met je mobiel, praten met mede gasten en gezellig wat happen tijdens de pauzes van de monniken.
Dat bedoel ik niet negatief: 's lands wijs 's lands eer. Men rouwt op andere wijze, en stille tochten horen daar niet bij.
- RuudThai
- Expat
En dat is dan waarschijnlijk nog een crematie netjes op z'n Bangkoks, hier in de Isaan gaat het er aanmerkelijk ruiger aan toe. Tent opzetten op de straat, stoelen+tafeltjes eronder, bakken met eten, vooral veel somtam met plaaraa en gebarbecuede lellen en vellen van een oud varken, dozen vol Archa bier (of als het kan een nog goedkoper merk), lao kao oftewel witte whiskey (een soort spiritus), beroepsgokkers die als vliegen op de stroop (of beter in dit geval het lijk) afkomen, een dubbele muur van speakers aangesloten op een stereo-installatie met een maximumvolume van een laag (= 25 meter) overscherende straaljager, soms nog morlam dansende hittepetitten en het op een groot doek vertonen van de meest weerzinwekkende films met zombies, weerwolven, vampieren en divers kanonnenvlees.Jos Flachs schreef:Stille tochten zijn een typisch Nederlands fenomeen. Het stelt totaal niets voor, niemand die ook maar iets veranderd maar het geeft de deelnemers een prettig warm gevoel. Ongeveer hetzelfde als urineren in een donker pak.
Ik heb persoonlijk diverse van dit soort crematies in familiekring meegemaakt.....

-
- Volwaardig lid
Wat een lompe reactie zeg.Jos Flachs schreef:Stille tochten zijn een typisch Nederlands fenomeen. Het stelt totaal niets voor, niemand die ook maar iets veranderd maar het geeft de deelnemers een prettig warm gevoel. Ongeveer hetzelfde als urineren in een donker pak.
Maar dat bedoel ik niet negatief hoor.
Des mans wijs, des mans eer.

-
- Volwaardig lid
En dit kleurrijke verhaal van Ruud doen we met honderd dagen [dacht ik] nog eens dunnetjes over. 
De dood vinden vele niks meer als een overgangsfase HOEWEL als men er zelf voorstaat er toch anders tegenaan kijkt.

De dood vinden vele niks meer als een overgangsfase HOEWEL als men er zelf voorstaat er toch anders tegenaan kijkt.

De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- Jos Flachs
- Expat
Ik zie totaal geen enkel nut van welke stille tocht dan ook. Het zou bijzonder mooi zijn als dat wel zo was. Dan zou ik graag in elke tocht mee lopen.Jeanette schreef:Wat een lompe reactie zeg.
Is er bijvoorbeeld minder geweld door stille tochten in de samenleving? Ik dacht het niet. Op z'n best is -eventjes- niet meer geweld (door zo'n stille tocht), maar dat kan ik niet een verdienste van zo'n tocht noemen.
Het heeft pas nut als het algemeen wordt opgepakt. Al dan niet door de overheid (liever niet) of door de burgers zelf (liever wel). Nu is het enkel het benoemen van het probleem, wat helemaal niets doet. Vooral niet omdat het door niemand wordt opgepakt.
- Kees
- Volwaardig lid
Jos Flachs schreef:Ik zie totaal geen enkel nut van welke stille tocht dan ook. Het zou bijzonder mooi zijn als dat wel zo was. Dan zou ik graag in elke tocht mee lopen.Jeanette schreef:Wat een lompe reactie zeg.
Is er bijvoorbeeld minder geweld door stille tochten in de samenleving? Ik dacht het niet. Op z'n best is -eventjes- niet meer geweld (door zo'n stille tocht), maar dat kan ik niet een verdienste van zo'n tocht noemen.
Het heeft pas nut als het algemeen wordt opgepakt. Al dan niet door de overheid (liever niet) of door de burgers zelf (liever wel). Nu is het enkel het benoemen van het probleem, wat helemaal niets doet. Vooral niet omdat het door niemand wordt opgepakt.

Ik snap best dat mensen iets denken te moeten doen, maar zoals Jos ook al aangeeft, het heeft totaal geen meerwaarde

Niet klagen, maar dragen.
-
- Volwaardig lid
Het ging mij om die vergelijking in een donker pak.
Dat maakt jou in mijn ogen een zeikerd.
Jou wijs jou eer.
Dat maakt jou in mijn ogen een zeikerd.
Jou wijs jou eer.

- Jos Flachs
- Expat
Okay, jij je zin. "Stiekempjes een kopje lauwe thee morsen op een donker pak."
De rest van die spreuk is: het geeft je een warm gevoel, en niemand die het verder merkt.
Ik dacht dat die spreuk zo bekend was dat ik alleen het begin hoefde te vermelden.
Zo beter?
De rest van die spreuk is: het geeft je een warm gevoel, en niemand die het verder merkt.
Ik dacht dat die spreuk zo bekend was dat ik alleen het begin hoefde te vermelden.
Zo beter?
-
- Volwaardig lid
Zo scheutig zijn we in Nederland ook niet met nationale rouw Thaitaaipop
Zie hier Nationale_rouw
Ben blij dat Jeanette en Jos weer een kopje thee met elkaar kunnen drinken na enige uitleg naar elkaar.
Denk dat een ieder die wat ouder de kreet wel kent.
Wat trouwens de volgende vraag bij mij liet opborrelen.
Moesten wij zo onderhand ook niet eens gaan denken aan Een dag van forumrouw
Deze op het internet gevonden met een kleine correctie.
Hier werken schrijven is als plassen in een donker pak. Het geeft je een warm gevoel en niemand merkt er [vaak] iets van.
Zie hier Nationale_rouw
Ben blij dat Jeanette en Jos weer een kopje thee met elkaar kunnen drinken na enige uitleg naar elkaar.
Denk dat een ieder die wat ouder de kreet wel kent.
Wat trouwens de volgende vraag bij mij liet opborrelen.
Moesten wij zo onderhand ook niet eens gaan denken aan Een dag van forumrouw
Deze op het internet gevonden met een kleine correctie.
Hier werken schrijven is als plassen in een donker pak. Het geeft je een warm gevoel en niemand merkt er [vaak] iets van.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Volwaardig lid
Als jij niet snapt dat je die spreuk niet kan combineren met de rouw van mensen is het slecht met je inlevingsvermogen gesteld.
Je zult een van de weinige mensen zijn die incontinentie niet zo erg vindt en er zelfs voordelen van ziet.
Van mij mag je.
Je zult een van de weinige mensen zijn die incontinentie niet zo erg vindt en er zelfs voordelen van ziet.
Van mij mag je.

-
- Volwaardig lid
Na die tsunami zijn er wel, meestal op nationale basis georganiseerd, verschillende herdenkingsbijeenkomsten geweest-vrij vaak met kaarsjes in het donker langs het strand. Omdat in Khao Luk door de vlakke ligging en de populariteit onder Scandinaviers zeer veel doden te betreuren waren, is er meen ik enkele jaren daarna op 26/12 nog wel een soort memorial gehouden, wrs. ook nog wel in Phuket.
-
- Volwaardig lid
Ja eigenlijk bijna ieder jaar op 26 dec.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
Rouw verwerken is dat niet erg persoonlijk?
Persoonlijk zou ik dat het liefst in mijn eigen engste familiekring doen, zonder toeters en bellen.
Anderen het liefst in grote belangstelling, zou zeggen ieder zijn meug, maar respecteer ieder zijn wens.
Persoonlijk zou ik dat het liefst in mijn eigen engste familiekring doen, zonder toeters en bellen.
Anderen het liefst in grote belangstelling, zou zeggen ieder zijn meug, maar respecteer ieder zijn wens.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."